Podzbiory zbioru skończonego (treść podstawowa)
W tym rozdziale zajmiemy się podzbiorami zbioru skończonego.
Podzbiory dwuelementowe zbioru skończonego
Obliczymy, na ile sposobów można wybrać dwóch graczy spośród zawodników.
Oznaczmy zawodników przez .
sposób
Wypisujemy wszystkie możliwe do wybrania pary graczy, czyli dwuelementowe podzbiory siedmioelementowego zbioru . Zapisujemy je tak, aby wskaźnik pierwszego wypisanego zawodnika był mniejszy od wskaźnika drugiego z nich (w ten sposób unikniemy powtórzeń).
Wtedy
zawodnika przypiszemy do sześciu zawodników: {, }, {, }, {, }, {, }, {, },{, },
zawodnika przypiszemy do pięciu zawodników: {, }, {, }, {, }, {, },{, },
zawodnika przypiszemy do czterech zawodników: {, }, {, }, {, },{, },
zawodnika przypiszemy do trzech zawodników: {, }, {, },{, },
zawodnika przypiszemy do dwóch zawodników: {, },{, },
zawodnika przypiszemy do jednego zawodnika: {, }.
Zatem wszystkich możliwych par jest .
sposób
Wypiszmy pary zawodników, stosując metodę tabeli. Odrzucamy pola, które nie opisują takiej pary.
W tabeli mamy więc wypełnione pola. Zauważmy, że każda para została tu wypisana dokładnie dwa razy. Oznacza to, że wszystkich par jest .
sposób
Oznaczmy przez liczbę wszystkich możliwych par graczy.
Liczbę wszystkich możliwych uporządkowanych par graczy możemy obliczyć następującymi dwoma sposobami.
Do każdego z siedmiu zawodników dobieramy drugiego do pary na sposobów. W ten sposób otrzymaliśmy par uporządkowanych.
W każdej z par graczy możemy na dwa sposoby ustalić kolejność, co daje wszystkich uporządkowanych par graczy.
Otrzymujemy więc równość
stąd
Uwaga. Wykorzystując podobne rozumowanie, pokażemy, że liczba wszystkich dwuelementowych podzbiorów, które można wybrać ze zbioru , liczącego elementów jest równa
Jeśli przez oznaczymy liczbę wszystkich możliwych podzbiorów dwuelementowych zbioru , to liczba wszystkich możliwych uporządkowanych par elementów tego zbioru jest z jednej strony równa
bo do każdego z elementów drugi do pary możemy dobrać na sposobów,
a z drugiej strony – jest równa
bo w każdym z dwuelementowych podzbiorów zbioru możemy na dwa sposoby ustalić kolejność elementów.
Otrzymujemy więc równość
stąd
Korzystając ze wzoru na liczbę dwuelementowych podzbiorów zbioru elementowego, obliczymy, że:
dwóch graczy spośród zawodników można wybrać na sposobów,
liczba wszystkich meczów w turnieju, do którego zgłosiło się drużyn i każda drużyna ma rozegrać z każdą inną dokładnie jeden mecz, jest równa ,
dwuosobową delegację z klasy liczącej 25 uczniów można wybrać na sposobów.
Obliczymy, ile przekątnych ma jedenastokąt wypukły.
Rozpatrzmy wszystkie możliwe odcinki, które powstały z połączenia par wierzchołków jedenastokąta wypukłego. Jest ich łącznie
Każdy z tych odcinków jest albo bokiem tego jedenastokąta, albo jego przekątną. Ponieważ boków jest , więc przekątnych jestPokażemy, że liczba wszystkich przekątnych kąta wypukłego, jest równa
Wszystkich możliwych odcinków, które powstały z połączenia par wierzchołków kąta wypukłego jest . Każdy z tych odcinków jest albo przekątną tego wielokąta, albo jego bokiem. Ponieważ boków jest , więc przekątnych jest
Do szkolnego turnieju halowej piłki nożnej zgłosiło się drużyn. Turniej rozegrano systemem „każdy z każdym”, bez rewanżów. W każdym meczu przyznawano punkty według zasady: w przypadku remisu obie drużyny otrzymują po punkcie, a w meczu rozstrzygniętym zwycięzca otrzymuje punkty, a przegrany – punktów. Po zakończeniu turnieju okazało się, że drużyny uczestniczące w turnieju zdobyły w sumie punktów. Ustalimy, ile meczów podczas tego turnieju zakończyło się wynikiem remisowym.
W turnieju rozgrywanym systemem „każdy z każdym”, bez rewanżów meczów jest tyle, ile wszystkich możliwości dobrania drużyn w pary. W przypadku tego szkolnego turnieju liczba meczów to liczba dwuelementowych podzbiorów zbioru sześcioelementowego, czyli
Oznaczmy przez liczbę meczów remisowych w tym turnieju. Wtedy liczba meczów rozstrzygniętych to .
Ponieważ każdy mecz remisowy wnosił do ogólnej sumy punkty, a mecz rozstrzygnięty – punkty, więc otrzymujemy równanie
Stąd
a więc
Oznacza to, że meczów w tym turnieju zakończyło się wynikiem remisowym.
Obliczymy, ile jest wszystkich wyników siedmiokrotnego rzutu monetą, w których dokładnie dwa razy wypadł orzeł.
Ponumerujemy rzuty od do . Dwa z tych numerów odpowiadają wyrzuceniu orła. Jest możliwości wyboru dwóch numerów z siedmiu, co oznacza, że jest wszystkich wyników siedmiokrotnego rzutu monetą, w których dokładnie dwa razy wypadł orzeł.
Obliczymy:
ile jest trzycyfrowych liczb naturalnych, w których cyfra jedności jest mniejsza od cyfry dziesiątek.
Ponieważ w rzędzie setek takiej liczby trzycyfrowej może być zapisana dowolna cyfra różna od zera, więc możemy ją wybrać na sposobów.
Zauważmy teraz, że jeżeli ze zbioru cyfr wybierzemy dwuelementowy podzbiór, to cyfry w ten sposób wybrane można na jeden sposób zapisać w kolejności malejącej. Zatem każdemu takiemu podzbiorowi można wzajemnie jednoznacznie przyporządkować liczbę dwucyfrową, której cyfra jedności jest mniejsza od cyfry dziesiątek.
Jeżeli np. wybierzemy podzbiór , to taką liczbą jest , a dla liczby takim podzbiorem jest .
Oznacza to, że liczb dwucyfrowych, w których cyfra jedności jest mniejsza od cyfry dziesiątek jest dokładnie tyle, ile dwuelementowych podzbiorów dziesięcioelementowego zbioru cyfr , czyli
Ponieważ kolejnych wyborów dokonujemy niezależnie, więc korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczb trzycyfrowych, w których cyfra jedności jest mniejsza od cyfry dziesiątek, jestile jest czterocyfrowych liczb naturalnych, spełniających jednocześnie trzy następujące warunki:
w zapisie tej liczby nie występuje cyfra ,
cyfra setek jest większa od cyfry tysięcy,
cyfra jedności jest większa od cyfry dziesiątek.
Liczbę czterocyfrową, spełniającą warunki zadania, rozdzielamy na dwie dwucyfrowe, przy czym podział jest między cyfrą setek a cyfrą tysięcy.
Otrzymane liczby dwucyfrowe mają spełniać dwa warunki: w ich zapisie nie występuje cyfra , cyfra jedności jest większa od cyfry dziesiątek.
Rozumując podobnie, jak w podpunkcie , zauważamy, że liczb dwucyfrowych, w których zapisie nie występuje i cyfra jedności jest większa od cyfry dziesiątek, jest dokładnie tyle, ile dwuelementowych podzbiorów dziewięcioelementowego zbioru . Oznacza to, że jest ich
Wobec tego dwie pierwsze cyfry liczby czterocyfrowej spełniającej warunki zadania można zapisać na sposobów i dwie ostatnie również na sposobów, zatem liczb czterocyfrowych, które spełniają jednocześnie podane trzy warunki, jest
W klasie jest uczniów, przy czym chłopców jest o więcej niż dziewczynek. Obliczymy, na ile sposobów można wybrać z tej klasy czteroosobową delegację, w której znajdą się dokładnie dwie dziewczynki.
Ponieważ delegacja jest czteroosobowa, więc oprócz dwóch dziewczynek muszą się w niej znaleźć jeszcze dwaj chłopcy.
Obliczamy, że dziewczynek jest w tej klasie , a chłopców jest .
Parę dziewczynek z tej klasy wybierzemy zatem na sposobów, a parę chłopców – na sposobów.
Wyborów tych dokonujemy niezależnie, zatem, korzystając z reguły mnożenia, obliczamy, że wszystkich możliwych czteroosobowych delegacji z tej klasy, w której znajdą się dokładnie dwie dziewczynki, jest
W pewnej grze losowej zakreślamy liczby wybrane ze zbioru . Wybrane liczby są następnie porównywane z czterema wylosowanymi z tego samego zbioru przez maszynę losującą. Ile jest możliwości zakreślenia takich liczb, wśród których dokładnie dwie będą trafione?
Z treści zadania wynika, że dwie zakreślone liczby miały być trafione, czyli były w zbiorze wylosowanych, a pozostałe dwie zakreślone były w zbiorze niewylosowanych.
Dwie wylosowane liczby możemy trafić na sposobów, a pozostałe dwie możemy wybrać na sposobów. Oznacza to, że wszystkich możliwości zakreślenia takich liczb, wśród których dokładnie dwie będą trafione jest
Proste i są równoległe. Na prostej zaznaczono punkty, a na prostej – punktów.
Obliczymy, ile jest wszystkich trójkątów, których wierzchołkami są trzy spośród zaznaczonych punktów.
Zauważmy, że trójkąt jest jednoznacznie wyznaczony przez ustalenie trzech jego wierzchołków.
Ponieważ trzy punkty leżące na jednej prostej nie są wierzchołkami trójkąta, więc trójkąty możemy utworzyć jedynie na dwa sposoby:
na prostej wybieramy dwa różne punkty, a do każdej takiej pary dobieramy trzeci punkt na prostej albo
na prostej wybieramy dwa różne punkty, a do każdej takiej pary dobieramy trzeci punkt na prostej .
Parę wierzchołków na prostej możemy wybrać na sposobów, a trzeci wierzchołek na prostej na sposobów. Zatem w przypadku wszystkich trójkątów jest .
Parę wierzchołków na prostej możemy wybrać na sposobów, a trzeci wierzchołek na prostej na sposoby. Oznacza to, że w przypadku wszystkich trójkątów jest .
Wobec tego wszystkich trójkątów, których wierzchołkami są trzy spośród zaznaczonych punktów, jest
Sześć dziewcząt bierze udział w szkolnej wycieczce. Obliczymy, na ile sposobów można je zakwaterować w trzech dwuosobowych pokojach.
Zakwaterowanie rozkładamy na trzy etapy:
wybieramy parę dziewczynek do pierwszego pokoju, co możemy zrobić na sposobów,
wybieramy kolejne dwie dziewczynki do drugiego pokoju, co możemy zrobić na sposobów.
kwaterujemy piątą i szóstą dziewczynkę w trzecim pokoju.
Korzystając z reguły mnożenia obliczamy, że szukanych możliwości zakwaterowania sześciu dziewcząt w trzech dwuosobowych pokojach, jest .
Obliczymy, ile jest:
wszystkich liczb naturalnych sześciocyfrowych, w zapisie których nie występuje zero i na dokładnie dwóch miejscach stoją cyfry nieparzyste.
Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:
(1) wybór dwóch miejsc z sześciu dla cyfr nieparzystych (mamy możliwości) oraz zapisanie tych cyfr (mamy możliwości),
(2) zapisanie pozostałych czterech cyfr (mamy możliwości),
Zatem jest takich liczb sześciocyfrowych.wszystkich liczb naturalnych pięciocyfrowych, w zapisie których na dokładnie dwóch miejscach stoją cyfry parzyste.
sposób
Rozróżniamy dwa przypadki:
(1) na pierwszym miejscu zapisana jest cyfra parzysta albo
(2) na pierwszym miejscu jest cyfra nieparzysta.
W pierwszym przypadku: mamy możliwości zapisu pierwszej cyfry, z kolejnych czterech miejsc mamy wybrać jedno dla cyfry parzystej ( możliwości) i zapisać tę cyfrę ( możliwości), a na każdym z pozostałych trzech miejscach zapisać cyfrę nieparzystą ( możliwości). Takich liczb jest .
W drugim przypadku: mamy możliwości zapisu pierwszej cyfry, z kolejnych czterech miejsc mamy wybrać dwa dla cyfry parzystej ( możliwości) i zapisać te liczby ( możliwości), a na pozostałych dwóch miejscach zapisać cyfry nieparzyste ( możliwości). Takich liczb jest .
Oznacza to, że jest liczb pięciocyfrowych spełniających warunki zadania.sposób
Wypisujemy kolejno jedna za drugą pięć cyfr, wybierając każdą cyfrę spośród dziesięciu możliwych (dopuszczamy na początkowych miejscach), przy czym na dokładnie dwóch miejscach zapisujemy cyfrę parzystą.
Mamy możliwości wyboru dwóch miejsc dla cyfr parzystych, cyfry te możemy zapisać na sposobów, a na pozostałych trzech miejscach cyfry nieparzyste zapiszemy na sposobów.
Zatem jest ciągów o cyfrach, w których dokładnie dwie cyfry są parzyste.
Są wśród nich takie, w których cyfra zapisana jest na pierwszym miejscu. W każdym z takich ciągów na jednym z kolejnych czterech miejsc znajduje się cyfra parzysta (miejsce dla niej można wybrać na 4 sposoby, a zapisać ją – na sposobów), a na trzech pozostałych –cyfry nieparzyste (można je zapisać na sposobów). Oznacza to, że jest takich ciągów.
Stąd wynika, że jest liczb pięciocyfrowych spełniających warunki zadania.
Obliczymy:
ile jest wszystkich wyników czterokrotnego rzutu sześcienną kostką do gry, w których dokładnie dwa razy wypadła parzysta liczba oczek.
Rozpatrzmy ciąg kolejnych czterech rzutów kostką sześcienną. Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:
1) wybór tych dwóch z czterech numerów rzutów, dla których wypadła parzysta liczba oczek (mamy możliwości) i rozmieszczenie parzystych liczb oczek na tych dwóch miejscach (mamy możliwości),
2) rozmieszczenie nieparzystych liczb oczek na pozostałych miejscach (mamy możliwości).
Oznacza to, że jest wszystkich wyników czterokrotnego rzutu sześcienną kostką do gry, w których dokładnie dwa razy wypadła parzysta liczba oczek.ile jest wszystkich wyników pięciokrotnego rzutu sześcienną kostką do gry, w których dokładnie dwa razy wypadła szóstka.
Rozpatrzmy ciąg kolejnych pięciu rzutów kostką sześcienną. Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:
1) wybór tych dwóch z pięciu numerów rzutów, dla których wypadła szóstka (mamy możliwości) i rozmieszczenie dwóch szóstek na tych dwóch miejscach,
2) rozmieszczenie innych liczb oczek na pozostałych trzech miejscach (mamy możliwości).
Oznacza to, że jest wszystkich wyników pięciokrotnego rzutu sześcienną kostką do gry, w których dokładnie dwa razy wypadła szóstka.ile jest wszystkich wyników sześciokrotnego rzutu sześcienną kostką do gry, w których wypadła dokładnie jedna jedynka i dokładnie dwie dwójki.
Rozpatrzmy ciąg kolejnych sześciu rzutów kostką sześcienną. Zliczanie rozkładamy na trzy etapy:
1) wybór jednego z sześciu numerów rzutów, w którym wypadła jedynka (mamy możliwości) i rozmieszczenie jedynki na tym miejscu,
2) wybór tych dwóch z pozostałych pięciu numerów rzutów, w których wypadły dwójki (mamy możliwości) i rozmieszczenie dwójek na tych miejscach,
3) rozmieszczenie innych liczb oczek na pozostałych trzech miejscach (mamy możliwości).
Oznacza to, że jest wszystkich wyników sześciokrotnego rzutu sześcienną kostką do gry, w których wypadła dokładnie jedna jedynka i dokładnie dwie dwójki.
Obliczymy, ile jest wszystkich liczb naturalnych siedmiocyfrowych, których suma cyfr jest równa i w zapisie których wszystkie cyfry są nieparzyste.
Rozróżniamy dwa przypadki:
w zapisie takiej liczby jest jedna piątka i sześć jedynek albo
w zapisie takiej liczby są dwie trójki i pięć jedynek.
W pierwszym przypadku: wybieramy jedno miejsce, na którym zapisujemy piątkę ( możliwości), a na pozostałych sześciu miejscach zapisujemy jedynki. Zatem jest takich liczb.
W drugim przypadku: wybieramy dwa miejsca z siedmiu, na których zapiszemy trójki ( możliwości), a na pozostałych pięciu miejscach zapisujemy jedynki. Oznacza to, że jest takich liczb.
Stąd wynika, że jest wszystkich liczb naturalnych siedmiocyfrowych, których suma cyfr jest równa i w zapisie których wszystkie cyfry są nieparzyste.
Uwaga. Otrzymany wynik to liczba wszystkich dwuelementowych podzbiorów zbioru ośmioelementowego
Tyle jest np. wyników ośmiokrotnego rzutu monetą, w którym wypadły dokładnie dwa orły.
Można pokazać, że każdy z wyników ośmiokrotnego rzutu monetą, w którym wypadły dokładnie dwa orły, odpowiada dokładnie jednej liczbie spełniającej warunki zadania i odwrotnie – każda liczba spełniająca warunki zadania odpowiada dokładnie jednemu wynikowi ośmiokrotnego rzutu monetą, w którym wypadły dokładnie dwa orły.
Rozwiążemy w tym celu następujące zadanie.
Ustal, ile rozwiązań w dodatnich liczbach nieparzystych ma równanie
Zauważmy, że wtedy każda liczba w ciągu jest nieparzysta, żadna z nich nie jest większa od , zatem ciąg ten tworzą kolejne cyfry liczby naturalnej siedmiocyfrowej, której suma cyfr jest równa i w jej zapisie wszystkie cyfry są nieparzyste.
Ponieważ każda z liczb zapisanych po lewej stronie jest nieparzysta, więc przyjmując , , …, można równanie zapisać w postaci
gdzie każda z liczb jest nieujemną liczbą całkowitą.
Po przekształceniu otrzymujemy równanie
Naszym zadaniem jest wyznaczenie liczby wszystkich rozwiązań tego równania w nieujemnych liczbach całkowitych.
Rozpatrzmy teraz wszystkie możliwe wyniki ośmiokrotnego rzutu monetą, w których wypadły dokładnie dwa orły. Oznaczmy:
- liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach do momentu, w którym wyrzucono pierwszą reszkę,
- liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono pierwszą reszkę, do momentu, w którym wyrzucono drugą reszkę,
- liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono drugą reszkę, do momentu, w którym wyrzucono trzecią reszkę,
- liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono trzecią reszkę, do momentu, w którym wyrzucono czwartą reszkę,
- liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono czwartą reszkę, do momentu, w którym wyrzucono piątą reszkę,
- liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono piątą reszkę, do momentu, w którym wyrzucono szóstą reszkę,
- liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono szóstą reszkę.
Zauważmy, że:
każdemu wynikowi takiego rzutu monetą odpowiada dokładnie jeden ciąg , temu ciągowi - dokładnie jeden ciąg , który to ciąg koduje dokładnie jedną liczbę siedmiocyfrową. Np. jeżeli w kolejnych rzutach dostaliśmy: (orzeł, reszka, reszka, reszka, reszka, orzeł, reszka, reszka), to
a więc
Oznacza to, że ten wynik rzutu monetą koduje dokładnie jedną liczbę .
Na odwrót, każdej liczbie spełniającej warunki zadania odpowiada jeden ciąg , temu ciągowi odpowiada jeden ciąg , któremu odpowiada jeden wynik ośmiokrotnego rzutu monetą, w którym wypadły dokładnie dwa orły. Np. liczbie odpowiada ciąg
a temu – ciąg
stąd mamy odpowiadający ciąg rzutów (reszka, reszka, orzeł, orzeł, reszka, reszka, reszka, reszka).
Zatem wszystkich liczb naturalnych siedmiocyfrowych, których suma cyfr jest równa i w zapisie których wszystkie cyfry są nieparzyste, jest tyle samo, co wyników ośmiokrotnego rzutu monetą, w którym wypadły dokładnie dwa orły. Tych wyników jest
Obliczymy, ile jest wszystkich liczb naturalnych ośmiocyfrowych, których iloczyn cyfr jest równy .
Rozkładamy liczbę na czynniki pierwsze: . Oznacza to, że możliwe są trzy przypadki:
wśród cyfr tej liczby jest jedna dwójka, dwie trójki i pięć jedynek,
wśród cyfr tej liczby jest jedna dwójka, jedna dziewiątka i sześć jedynek,
wśród cyfr tej liczby jest jedna trójka, jedna szóstka i sześć jedynek.
W pierwszym przypadku: wybieramy jedno miejsce, na którym zapisujemy dwójkę ( możliwości), z pozostałych siedmiu miejsc wybieramy dwa, na których zapisujemy trójki ( możliwości), a na pozostałych pięciu miejscach zapisujemy jedynki. Oznacza to, że jest takich liczb.
W drugim przypadku: wybieramy jedno miejsce, na którym zapisujemy dwójkę ( możliwości), z pozostałych siedmiu miejsc wybieramy jedno, na którym zapisujemy dziewiątkę ( możliwości) , a na pozostałych sześciu miejscach zapisujemy jedynki. Zatem jest takich liczb.
W trzecim przypadku: wybieramy jedno miejsce, na którym zapisujemy trójkę (8 możliwości), z pozostałych siedmiu miejsc wybieramy jedno, na którym zapisujemy szóstkę (7 możliwości) , a na pozostałych sześciu miejscach zapisujemy jedynki. Jest więc takich liczb.
Stąd wynika, że jest wszystkich liczb naturalnych ośmiocyfrowych, których iloczyn cyfr jest równy .
Obliczymy, ile jest wszystkich liczb naturalnych pięciocyfrowych, w zapisie których występuje dokładnie dwa razy cyfra i dokładnie dwa razy cyfra .
sposób
Rozróżniamy dwa przypadki:
na pierwszym miejscu zapisana jest cyfra ,
na pierwszym miejscu jest cyfra różna od i od .
W pierwszym przypadku: zapisujemy na pierwszym miejscu. Z kolejnych czterech miejsc mamy wybrać jedno dla jedynki ( możliwości) i zapisać na nim jedynkę. Z pozostałych trzech miejsc wybrać dwa dla zer ( możliwości) i zapisać na nich zera, a na ostatnim pozostałym miejscu zapisać cyfrę różną od i od ( możliwości). Takich liczb jest więc .
W drugim przypadku: mamy możliwości zapisu pierwszej cyfry, z kolejnych czterech miejsc mamy wybrać dwa dla jedynek ( możliwości) i zapisać te jedynki, a na pozostałych dwóch miejscach zapisać zera. Zatem jest takich liczb.
Oznacza to, że jest wszystkich liczb naturalnych pięciocyfrowych, w zapisie których występuje dokładnie dwa razy cyfra i dokładnie dwa razy występuje cyfra .sposób
Zliczanie rozkładamy na trzy etapy, pamiętając o tym, że zera nie możemy zapisać na pierwszym miejscu (w rzędzie dziesiątek tysięcy):
wybieramy dwa z czterech miejsc, na których możemy wstawić zera ( możliwości) i zapisujemy zera na tych miejscach,
wybieramy te dwa z pozostałych trzech miejsc, na których zapiszemy jedynki ( możliwości) i zapisujemy jedynki na tych miejscach,
na ostatnim pozostałym miejscu zapisujemy cyfrę różną od i od ( możliwości).
Zatem jest wszystkich takich liczb naturalnych pięciocyfrowych.
sposób
Wypisujemy kolejno jedna za drugą pięć cyfr, wybierając każdą cyfrę spośród dziesięciu możliwych (dopuszczamy 0 na początkowych miejscach), przy czym na dokładnie dwóch miejscach zapisujemy cyfrę 0 i na dokładnie dwóch miejscach zapisujemy cyfrę .
Mamy możliwości wyboru dwóch miejsc dla zer, na pozostałych trzech miejscach zapiszemy dwie jedynki na sposoby, a na ostatnim z pozostałych miejsc zapiszemy cyfrę różną od i od na sposobów. Takich ciągów o cyfrach jest zatem .
Są wśród nich takie, w których cyfra zapisana jest na pierwszym miejscu. W każdym z takich ciągów na kolejnych czterech miejscach znajduje się jeszcze jedna cyfra (miejsce dla niej można wybrać na sposoby), na pozostałych trzech miejscach są dwie jedynki (można je zapisać na sposoby), a na ostatnim z pozostałych miejsc jest cyfra różna od i od , którą można zapisać na sposobów. Oznacza to, że jest takich ciągów z zerem na pierwszym miejscu.
Stąd wynika, że liczb pięciocyfrowych spełniających warunki zadania jest .
Do pracy w samorządzie szkolnym zgłosiło się osób: Agnieszka, Beata, Czarek, Darek i Ewa.
W głosowaniu każdy z uczniów tej szkoły ma się wypowiedzieć na temat przydatności do pracy w samorządzie każdej osoby spośród tych pięciorga zgłoszonych. Głosujący dostaje kartkę z danymi pięciorga kandydatów:
i podejmuje decyzję, wpisując „” w kratkę przy danych wybranego kandydata lub pozostawiając kratkę pustą, jeśli danej osoby do samorządu nie zgłasza.
Obliczymy, ile jest wszystkich możliwych wyników takiego głosowania.
sposób
Przy każdym z kandydatów głosujący ma podjąć decyzję na sposoby: zgłaszając kandydata do samorządu, zostawia znak „” albo pozostawia pustą kratkę, kiedy danej osoby do samorządu nie zgłasza.
Na przykład:
– osoba która zgłosiła do samorządu tylko Beatę, Darka i Ewę zostawiła na kartce następujący ciąg znaków ,
– osoba, która zostawiła na kartce ciąg znaków zagłosowała tylko na Czarka i Darka.
Zatem wynik głosowania można utożsamić z pięcioelementowym ciągiem o elementach wybranych ze zbioru dwuelementowego: .
Wobec tego wszystkich możliwych wyników tego głosowania jest .
sposób
Oznaczymy następująco wybory dokonywane w głosowaniu:
– oddano głos na Agnieszkę,
– oddano głos na Beatę,
– oddano głos na Czarka,
– oddano głos na Darka,
– oddano głos na Ewę.
Zauważmy, że wynik głosowania jest wyborem konkretnego podzbioru ze zbioru . Podzielimy te podzbiory ze względu na ich liczbę elementów. Wtedy:
– jest wynik głosowania, w którym nie wybrano do samorządu żadnej ze zgłoszonych osób. Odpowiadający takiemu wynikowi podzbiór to zbiór pusty: ,
– jest wyników głosowania, w których wybrano do samorządu ze zgłoszonych osób. Odpowiadające takim wynikom podzbiory to
– jest wyników głosowania, w których wybrano do samorządu spośród zgłoszonych osób. Odpowiadające takim wynikom podzbiory to
– jest również wyników głosowania, w których wybrano do samorządu spośród zgłoszonych osób. Podzbiory odpowiadające takim wynikom głosowania można potraktować jako dopełnienia do zbioru wypisanych powyżej podzbiorów -elementowych (np. dopełnieniem podzbioru elementowego jest podzbiór elementowy . W ten sposób otrzymujemy wzajemnie jednoznaczne przyporządkowanie między dwuelementowymi a trzyelementowymi podzbiorami zbioru pięcioelementowego, skąd wynika, że jest tyle samo podzbiorów dwuelementowych i podzbiorów trzyelementowych zbioru pięcioelementowego.
Odpowiadające takim wynikom podzbiory to
– jest wyników głosowania, w których wybrano do samorządu spośród zgłoszonych osób. Traktując te podzbiory jako dopełnienia do zbioru wypisanych powyżej podzbiorów jednoelementowych, zauważymy, że jest tyle samo podzbiorów czteroelementowych i podzbiorów jednoelementowych zbioru pięcioelementowego. Podzbiory czteroelementowe rozpatrywanego zbioru pięcioelementowego to
– jest wynik głosowania, w którym wybrano do samorządu każdą ze zgłoszonych osób. Odpowiadający takiemu wynikowi podzbiór to zbiór , który jest (oczywiście) dopełnieniem zbioru pustego do zbioru .
Zatem wszystkich możliwych wyników głosowania jest
Wykażemy, że w klasie , liczącej uczniów znajdą się osoby, które w tym głosowaniu oddały głosy na tych samych kandydatów.
Wybierzmy dowolne osoby spośród uczniów klasy . Jeżeli któreś dwie z nich zagłosowały tak samo, to właśnie te wskazujemy jako szukaną parę. W przeciwnym razie te osoby wyczerpały wszystkie możliwe wyniki głosowania, a więc kolejna, trzydziesta trzecia osoba wypełniła kartkę do głosowania tak samo, jak jedna z wybranych osób. To spostrzeżenie kończy dowód.
Obliczymy, ile jest:
wszystkich wyników pięciokrotnego rzutu monetą, w których wypadło mniej orłów niż reszek.
sposób
Rozróżniamy trzy przypadki:
(1) ani razu nie wypadł orzeł (wtedy w każdym rzucie wypadła reszka) – jest jedna taka możliwość,
(2) wypadł dokładnie jeden orzeł (wtedy wypadły jeszcze 4 reszki) – takich możliwości jest ,
(3) wypadły dokładnie dwa orły (wtedy wypadły jeszcze 3 reszki) – takich możliwości jest .
Stąd wynika, że jest wszystkich wyników pięciokrotnego rzutu monetą, w których wypadło mniej orłów niż reszek.
sposób
Skorzystamy z reguły równoliczności.
Jest wszystkich wyników pięciokrotnego rzutu monetą. Można je podzielić na dwie rozłączne grupy:
(1) tych wyników, w których wypadło mniej orłów niż reszek,
(2) tych wyników, w których wypadło mniej reszek niż orłów.
Biorąc dowolny wynik z pierwszej grupy i zamieniając każdego orła na reszkę oraz każdą reszkę na orła dostaniemy jeden wynik z drugiej grupy. Postępując analogicznie z wynikiem z drugiej grupy dostaniemy jeden wynik z pierwszej grupy. Zatem wyniki te można połączyć w pary, co oznacza, że dokładnie połowa wszystkich wyników pięciokrotnego rzutu monetą to te, w których orłów jest mniej niż reszek. Jest ich więc .wszystkich wyników dziewięciokrotnego rzutu monetą, w których wypadło więcej orłów niż reszek.
Jest wszystkich wyników dziewięciokrotnego rzutu monetą. Można je podzielić na dwie rozłączne grupy:
(1) tych wyników, w których wypadło więcej orłów niż reszek,
(2) tych wyników, w których wypadło więcej reszek niż orłów.
Rozumując podobnie jak w II sposobie rozwiązania poprzedniego podpunktu, stwierdzimy, że pojedyncze wyniki z obu tych grup można połączyć w pary. Oznacza to, że dokładnie połowa wszystkich wyników dziewięciokrotnego rzutu monetą to te, w których orłów jest więcej niż reszek. Wyników tych jest zatem .
W pudełku znajduje się sześć kul ponumerowanych od do . Z tego pudełka losujemy dowolnie wybrane kule. Ile jest możliwości wylosowania w ten sposób takich kul, że suma numerów: najmniejszego i największego z zapisanych na tych wylosowanych kulach jest równa ?
Zauważmy, że w sposób opisany w treści zadania sumę numerów równą można otrzymać:
gdy najmniejszy z numerów jest równy i największy jest równy ,
gdy najmniejszy z numerów jest równy i największy jest równy ,
gdy najmniejszy z numerów jest równy i największy jest równy .
Rozróżniamy zatem trzy rozłączne przypadki:
wśród wylosowanych znalazły się kule o numerach oraz ,
wśród wylosowanych nie ma żadnej z kul o numerach i znalazły się kule o numerach oraz ,
wylosowano tylko dwie kule: z numerem oraz z numerem .
W pierwszym przypadku wraz z wylosowanymi dwiema kulami można wylosować dowolny podzbiór ze zbioru czterech pozostałych kul. Ponieważ decyzji o wyborze każdej z tych kul możemy dokonać na 2 sposoby, więc łącznie w tym przypadku jest możliwości wylosowania kul.
W drugim przypadku wraz z wylosowanymi dwiema kulami można wylosować dowolny podzbiór ze zbioru, w którym są dwie kule: kula z numerem oraz kula z numerem . Zatem w tym przypadku są możliwości wylosowania kul.
W trzecim przypadku mamy jeden sposób wylosowania kul.
Oznacza to, że jest wszystkich możliwości wylosowania kul w sposób opisany w treści zadania.