Reguła mnożenia, reguła dodawania
Reguła mnożenia
W pudełku jest kul, ponumerowanych od do . Z tego pudełka losujemy jedną kulę, zapisujemy jej numer i wrzucamy wylosowaną kulę z powrotem do pudełka. Następnie operację losowania powtarzamy, zapisując wynik drugiego losowania.
Obliczymy, ile jest wszystkich możliwych wyników takiego doświadczenia.
Pojedynczy wynik takiego doświadczenia zapisujemy, notując dwie liczby: najpierw wynik pierwszego losowania , a następnie wynik drugiego losowania .
Wszystkie możliwe wyniki doświadczenia możemy przedstawić np. za pomocą tabeli.
Każdy wynik doświadczenia został w powyższej tabeli utożsamiony z przyporządkowaną mu parą liczb . Jeżeli np. w pierwszym losowaniu otrzymamy , a w drugim , to wynik tego losowania zapiszemy jako . Z kolei zapisanie pary to informacja, że za pierwszym razem wylosowano , a za drugim – .
Ponieważ rozpatrywane doświadczenie losowe to wykonanie jedna po drugiej dwóch czynności, polegających za każdym razem na wyborze jednego elementu z jedenastoelementowego zbioru , to wszystkich możliwych wyników tego doświadczenia jest .
Ustalimy, ile dodatnich dzielników całkowitych ma każda z liczb: oraz .
Skorzystamy z zapisu każdej z tych liczb w postaci rozkładu na czynniki pierwsze.
Ponieważ , więc każdy dodatni czynnik całkowity liczby jest liczbą postaci , przy czym jest liczbą ze zbioru , natomiast jest liczbą ze zbioru . Zauważmy, że wybór dzielnika liczby polega na wykonaniu dwóch czynności: wyborze wykładnika dla czynnika – co można zrobić na sposoby, a następnie na wyborze wykładnika dla czynnika - co można zrobić na sposoby.
Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że ma dzielników, które przedstawia poniższa tabela.
Ponieważ , więc każdy dodatni czynnik całkowity liczby jest liczbą postaci , przy czym jest liczbą ze zbioru , jest liczbą ze zbioru , natomiast jest liczbą ze zbioru . Zauważmy, że wybór dzielnika liczby polega na wykonaniu trzech czynności, z których pierwsza może skończyć się na jeden z sposobów, druga - na jeden z sposobów, a trzecia - na jeden z sposobów.
Jeżeli najpierw rozpatrzymy wszystkie przypadki związane z wykonaniem dwóch pierwszych czynności (jest ich ), a następnie wykonamy trzecią czynność, to dostaniemy możliwości.
Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że ma dodatnie dzielniki całkowite , które przedstawia poniższa tabela.
Ponieważ , więc każdy dodatni czynnik całkowity liczby jest liczbą postaci , przy czym każda z liczb wybierana jest ze zbioru . Zauważmy, że wybór dzielnika liczby polega na wykonaniu czterech czynności, z których każda może skończyć się na jeden z sposobów.
Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że ma dzielników.
Reguła mnożenia
Rozumując podobnie jak w przedstawionych powyżej przykładach, stwierdzimy, że:
liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na wykonaniu po kolei dwóch czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z sposobów, druga – na jeden z sposobów, jest równa ,
liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na wykonaniu po kolei trzech czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z sposobów, druga – na jeden z sposobów, a trzecia – na jeden z sposobów, jest równa .
Zasada, którą w podobnych przypadkach stosujemy, nazywa się regułą mnożenia.
Liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na wykonaniu po kolei czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z sposobów, druga – na jeden z sposobów, trzecia – na jeden z sposobów i tak dalej do tej czynności, która może zakończyć się na jeden z sposobów, jest równa
Powołując się na regułę mnożenia, można pokazać, że liczba , która w rozkładzie na czynniki pierwsze daje się zapisać w postaci
gdzie są różnymi liczbami pierwszymi, a są dodatnimi liczbami całkowitymi,
ma
dodatnich dzielników całkowitych.
Ustalimy, ile jest wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na:
siedmiokrotnym rzucie symetryczną monetą.
W pojedynczym rzucie symetryczną monetą możemy otrzymać jeden z dwóch wyników: „orzeł” lub „reszka”. Doświadczenie polega więc na siedmiokrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równapięciokrotnym rzucie symetryczną sześcienną kostką do gry.
W pojedynczym rzucie symetryczną sześcienną kostką do gry możemy otrzymać jeden z sześciu wyników: lub oczek. Doświadczenie polega więc na pięciokrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równazapisaniu liczby trzycyfrowej, utworzonej wyłącznie za pomocą cyfr ze zbioru (cyfry mogą się powtarzać).
Wybierając każdą cyfrę takiej liczby, możemy otrzymać jeden z ośmiu wyników. Oznacza to, że doświadczenie polega na trzykrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równarozmieszczeniu różnych notatników w różnych teczkach.
Wyboru teczki dla każdego z czterech notatników możemy dokonać na sposobów. Doświadczenie polega więc na czterokrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równa
Wariacje z powtórzeniami
W doświadczeniach rozpatrywanych w poprzednim przykładzie mieliśmy do czynienia z tym samym schematem: każde z nich polegało na - krotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem mogła się skończyć na jeden z sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników w doświadczeniu tego typu jest równa
Doświadczenie polegające na –krotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem mogła się skończyć na jeden z sposobów, nazywa się zwyczajowo – wyrazową wariacją z powtórzeniami zbioru -elementowego.
Modelem dla tego typu doświadczenia jest –wyrazowy ciąg o elementach wybieranych dowolnie ze zbioru –elementowego (czyli z powtórzeniami – dowolny element zbioru może wystąpić wielokrotnie w ciągu).
Na podstawie spostrzeżenia poczynionego powyżej formułujemy twierdzenie.
Liczba wszystkich – wyrazowych wariacji z powtórzeniami zbioru – elementowego jest równa .
Stosując twierdzenie o liczbie wariacji z powtórzeniami, obliczymy, że:
liczba wszystkich możliwych wyników trzykrotnego rzutu kostką sześcienną to ,
liczba wszystkich możliwych wyników pięciokrotnego rzutu monetą to ,
liczba wszystkich możliwych liczb -cyfrowych utworzonych z cyfr to ,
liczba wszystkich możliwych sposobów umieszczenia różnych długopisów w różnych szufladach to ,
liczba wszystkich możliwych sposobów umieszczenia różnych kul w różnych pudełkach (zakładamy, że w każdym pudełku zmieści się co najmniej takich kul) to .
Obliczymy sumę wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr (cyfry mogą się powtarzać).
Wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr jest dokładnie tyle, ile dwuelementowych ciągów , gdzie oraz to liczby wybrane ze zbioru , z powtórzeniami. Jest ich zatem .
Sumę tych wszystkich liczb obliczymy dwoma sposobami.
sposób
Wypisujemy wszystkie liczby w tabeli, przy czym elementy , pary to dla konkretnej liczby odpowiednio cyfra dziesiątek oraz cyfra jedności.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
2 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
3 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 |
4 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 |
5 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 |
Sumujemy liczby dwucyfrowe w kolejnych wierszach. Zauważamy przy tym, że:
wszystkie liczby występujące w tym samym wierszu mają tę samą cyfrę dziesiątek,
cyfry jedności tych liczb są różnymi liczbami ze zbioru .
Tabela. Dane 1
2
3
4
5
1
11
12
13
14
15
suma:
2
21
22
23
24
25
suma:
3
31
32
33
34
35
suma:
4
41
42
43
44
45
suma:
5
51
52
53
54
55
suma:
razem
Na koniec dodajemy wszystkie otrzymane sumy i otrzymujemy
Oznacza to, że suma wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr jest równa
sposób
Oznaczmy przez sumę wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr .
Podobnie jak poprzednio wypisujemy wszystkie liczby w tabeli, przy czym do każdej z nich dopisujemy teraz drugą liczbę dwucyfrową, w następujący sposób: do liczby opisanej przez parę dopisujemy liczbę opisaną przez parę .
Zauważmy, że:
istnieje wzajemnie jednoznaczne przyporządkowanie: liczby wyznaczonej przez parę do liczby wyznaczonej przez parę , a ponadto suma takich dwóch liczb jest w każdym przypadku równa ,
każda z liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr jest przyporządkowana do dokładnie jednej pary , gdzie oraz to liczby wybrane ze zbioru .
Oznacza to, że dodając wszystkie liczby dwucyfrowe wpisane w ten sposób do tabeli:
dodamy sumy par liczb wpisanych w komórkach tabeli, czyli razy liczbę ,
dokładnie dwa razy obliczymy każdy składnik sumy .
Stąd
a więc
Obliczymy sumę wszystkich liczb trzycyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr (cyfry mogą się powtarzać).
Wszystkich liczb trzycyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr jest dokładnie tyle, ile trzyelementowych ciągów , gdzie , oraz to liczby wybrane ze zbioru , z powtórzeniami. Tych liczb jest zatem .
Ich sumę obliczymy dwoma sposobami.
sposób
Sumujemy otrzymane liczby trzycyfrowe, dzieląc je na grup ze względu na cyfrę setek. Zauważamy, że jest liczb w każdej takiej grupie. Przy czym dla ustalonej cyfry setek dopisane do niej cyfry tworzą wszystkie możliwe liczby dwucyfrowe zapisane wyłącznie za pomocą cyfr .
Zatem:
sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą , otrzymamy
sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą , otrzymamy
sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą , otrzymamy
sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą , otrzymamy
sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą , otrzymamy
.
Oznacza to, że
Zauważmy, że w tej sumie otrzymaliśmy razy każdą liczbę z ustaloną cyfrą na kolejnych miejscach zapisu dziesiętnego: jako cyfrę setek, jako cyfrę dziesiątek oraz jako cyfrę jedności. Mając to na uwadze, można było od razu zapisać sumę w postaci
.
sposób
Wypisujemy wszystkie liczby trzycyfrowe zapisane wyłącznie za pomocą cyfr i do każdej z nich dopisujemy teraz drugą liczbę trzycyfrową, w następujący sposób: do liczby opisanej przez trójkę dopisujemy liczbę opisaną przez trójkę .
Zauważmy, że
istnieje wzajemnie jednoznaczne przyporządkowanie: liczby wyznaczonej przez trójkę do liczby wyznaczonej przez trójkę , a ponadto suma takich dwóch liczb jest w każdym przypadku równa ,
każda z liczb trzycyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr jest przyporządkowana do dokładnie jednej trójki , gdzie , oraz to liczby wybrane ze zbioru .
Oznacza to, że dodając wszystkie wypisane w ten sposób liczby trzycyfrowe:
dodamy sumy par liczb wpisanych w przypadkach, czyli razy liczbę ,
dokładnie dwa razy obliczymy każdy składnik sumy .
Stąd
a więc
Zastosowanie reguły mnożenia oraz reguły dodawania
Rzucamy dwa razy symetryczną sześcienną kostką do gry. Obliczymy, ile jest wszystkich wyników doświadczenia, polegającego na tym, że
suma liczb wyrzuconych oczek jest parzysta.
W poniższej tabeli przedstawiamy wszystkie możliwe wyniki dwukrotnego rzutu kostką. Zaznaczamy te, dla których suma liczb wyrzuconych oczek jest parzysta.Tabela. Dane możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
Razem:
Zatem wszystkich takich wyników jest .
Zauważmy przy okazji, że warto od razu podzielić wyniki pojedynczego rzutu ze względu na parzystość liczby wyrzuconych oczek:Tabela. Dane wynik pojedynczego rzutu
wyniki nieparzyste
wyniki parzyste
możliwości
możliwości
możliwości
Przy zliczaniu konkretnych możliwości skorzystamy z tego podziału oraz zastosujemy dwie poznane zasady: regułę mnożenia i regułę dodawania.
Zauważmy, że aby suma liczb wyrzuconych oczek była parzysta, musimy w obu rzutach otrzymać liczby oczek tej samej parzystości. Oznacza to, że:
do każdej z nieparzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem musimy za drugim razem wyrzucić jedną z nieparzystych liczb oczek, co daje łącznie możliwości,
do każdej z parzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem musimy za drugim razem wyrzucić jedną z parzystych liczb oczek, co daje łącznie możliwości.
Wobec tego w sumie otrzymujemy wyników, dla których suma liczb wyrzuconych oczek jest parzysta.
Iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest liczbą nieparzystą.
Aby iloczyn liczb wyrzuconych oczek był nieparzysty, w obu rzutach musimy otrzymać liczbę nieparzystą. Zatem do każdej z nieparzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem musimy za drugim razem wyrzucić jedną z nieparzystych liczb oczek, co daje łącznie możliwości.Iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest parzysty.
Aby iloczyn liczb wyrzuconych oczek był parzysty, w co najmniej jednym z rzutów musimy otrzymać parzystą liczbę oczek. Oznacza to, że:
do każdej z parzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem możemy za drugim razem wyrzucić dowolną liczbę oczek, co daje łącznie możliwości,
do każdej z nieparzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem możemy za drugim razem wyrzucić jedną z parzystych liczb oczek, co daje łącznie możliwości.
Wobec tego w sumie otrzymujemy wyników, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest parzysty.
Zauważmy przy okazji, że zbiór wszystkich wyników dwukrotnego rzutu kostką można rozbić na dwa podzbiory:
– tych wyników, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest nieparzysty,
– tych wyników, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest parzysty.
Wtedy
przy czym (tyle jest wszystkich możliwych wyników dwukrotnego rzutu kostką) oraz (tyle jest wyników dwukrotnego rzutu kostką, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest nieparzysty). Zatem
stąd
Iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez .
Tym razem zaznaczamy w tabeli te wyniki, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez .
możliwość | |||||||
możliwości | |||||||
możliwości | |||||||
możliwości | |||||||
możliwość | |||||||
możliwości | |||||||
Razem: |
Zatem wszystkich takich wyników jest .
Podsumowując zauważmy, że można wyniki pojedynczego rzutu podzielić na przypadki ze względu na to, jaką resztę z dzielenia przez daje wyrzucona liczba oczek.
Wtedy:
jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy oczek, to liczba oczek wyrzuconych za drugim razem jest dowolna , co daje łącznie możliwości,
jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy lub oczka, to za drugim razem musimy wyrzucić lub oczek (czyli liczbę oczek, która dzieli się przez ), co daje łącznie możliwości,
jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy oczka, to za drugim razem musimy wyrzucić lub oczek (czyli liczbę oczek, która dzieli się przez ), co daje łącznie możliwości,
jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy lub oczek, to za drugim razem musimy wyrzucić oczek (czyli liczbę oczek, która dzieli się przez ), co daje łącznie możliwości.
Zatem wszystkich takich wyników jest .
W pudełku jest kul, ponumerowanych od do . Z tego pudełka losujemy dwa razy po jednej kuli, przy czym po losowaniu wrzucamy wylosowaną kulę z powrotem do pudełka.
Inaczej mówiąc: ze zbioru losujemy dwa razy po jednej liczbie, ze zwracaniem.
Obliczymy, ile jest wszystkich wyników doświadczenia.
Suma wylosowanych liczb jest parzysta.
Dzielimy wyniki pojedynczego losowania ze względu na parzystość wylosowanej liczby:Tabela. Dane wynik pojedynczego losowania
wyniki nieparzyste
wyniki parzyste
możliwości
możliwości
możliwości
Zauważmy, że aby suma wylosowanych liczb była parzysta, musimy w obu rzutach otrzymać liczby tej samej parzystości. Oznacza to, że:
do każdej z liczb nieparzystych wylosowanych za pierwszym razem musimy za drugim razem ponownie wylosować jedną z liczb nieparzystych, co daje łącznie możliwości,
do każdej z liczb nieparzystych wylosowanych za pierwszym razem musimy za drugim razem ponownie wylosować jedną z liczb nieparzystych, co daje łącznie możliwości.
Wobec tego łącznie otrzymujemy wyników, dla których suma wylosowanych liczb jest parzysta.
Iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty.
Zbiór wszystkich wyników dwukrotnego losowania ze zwracaniem ze zbioru można rozbić na dwa podzbiory:
– tych wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest nieparzysty,
– tych wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty.
Wtedy
,
przy czym (tyle jest wszystkich możliwych wyników takiego losowania) oraz (tyle jest wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest nieparzysty).
Zatem , co oznacza, że jest wyników tego doświadczenia, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty.Iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez ?
sposób
Posłużymy się metodą tabeli.
Rozpatrzmy najpierw wzorcową tabelę, w której opisane są przypadki odpowiadające wszystkim możliwym wynikom losowania ze względu na resztę z dzielenia przez .
Zaznaczamy w niej te, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez .Tabela. Dane reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
Wszystkich takich wyników jest .Dzielimy teraz wyniki obu losowań na trzy podzbiory: oraz . W zbiorczej tabeli zliczamy wszystkie możliwości w przypadkach, dla każdego z nich odczytując liczbę możliwości ze wzorcowej tabeli.
Tabela. Dane możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
Mamy więc:
przypadki, które dają wyników z iloczynem liczb podzielnym przez ,
przypadki, które dają wyników z iloczynem liczb podzielnym przez ,
oraz przypadek, który daje wyniki z iloczynem liczb podzielnym przez .
Łącznie otrzymujemy wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez .
Uwaga. Można też było rozbudować zbiorczą tabelę do postaci.
możliwości | możliwości | możliwości | |
możliwości | możliwości | możliwości | |
możliwości | możliwości | możliwości |
Zauważmy, że wśród wszystkich wyznaczonych w niej możliwości niepotrzebne nam są wszystkie te, w których przynajmniej raz wylosowano liczbę . Tych niepotrzebnych przypadków jest , a więc jest wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez .
sposób
Podzielimy wyniki pojedynczego losowania na przypadki ze względu na to, jaką resztę z dzielenia przez daje wylosowana liczba, przy czym grupujemy je jak poniżej:Tabela. Dane wynik pojedynczego losowania
wyniki podzielne przez
wyniki podzielne przez i niepodzielne przez
wyniki podzielne przez i niepodzielne przez
pozostałe wyniki
możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
możliwości
Obliczamy, odwołując się do tych przypadków:
jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb: lub , to liczba wylosowana za drugim razem jest dowolna, co daje łącznie możliwości,
jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb: lub , to za drugim razem musimy wylosować liczbę parzystą, co daje łącznie możliwości,
jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb: lub , to za drugim razem musimy wylosować liczbę podzielną przez , co daje łącznie możliwości,
jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb: lub , to za drugim razem musimy wylosować liczbę podzielną przez , co daje łącznie możliwości.
Łącznie otrzymujemy wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez .
Obliczymy, ile jest czterocyfrowych liczb naturalnych, w których zapisie:
cyfra jedności jest parzysta.
W zapisie każdej z takich liczb na miejscu cyfry tysięcy może wystąpić dowolna cyfra różna od zera ( możliwości), na miejscu cyfry setek – dowolna cyfra ( możliwości), na miejscu cyfry dziesiątek – dowolna cyfra ( możliwości), a na miejscu cyfry jedności musi wystąpić jedna z cyfr: lub ( możliwości). Do obliczenia wszystkich możliwości stosujemy regułę mnożenia:
Uwaga. Czterocyfrowa liczba naturalna ma na miejscu cyfry jedności cyfrę parzystą wtedy i tylko wtedy, gdy jest liczbą parzystą. Ponieważ czterocyfrowych liczb parzystych jest , więc dokładnie tyle jest czterocyfrowych liczb naturalnych, w których zapisie cyfra jedności jest parzysta.cyfra tysięcy jest parzysta.
W zapisie każdej z takich liczb na miejscu cyfry tysięcy może wystąpić jedna z cyfr: lub ( możliwości), a na każdym z miejsc: cyfry setek, cyfry dziesiątek oraz cyfry jedności należy wstawić dowolnie wybraną cyfrę (za każdym razem mamy możliwości).
Do obliczenia wszystkich możliwości stosujemy regułę mnożenia:dokładnie jedna cyfra jest parzysta.
Rozpatrujemy przypadki:
parzysta jest jedynie cyfra tysięcy:
wtedy na miejscu cyfry tysięcy musi wystąpić jedna z cyfr: lub ( możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy możliwości).
Zatem wszystkich możliwości jest ,parzysta jest jedynie cyfra setek:
wtedy na miejscu cyfry setek musi wystąpić cyfra parzysta ( możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy możliwości). Oznacza to, że wszystkich możliwości jest ,parzysta jest jedynie cyfra dziesiątek:
wtedy na miejscu cyfry dziesiątek musi wystąpić cyfra parzysta ( możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy możliwości). Oznacza to, że wszystkich możliwości jest ,parzysta jest jedynie cyfra jedności:
wtedy na miejscu cyfry jedności musi wystąpić cyfra parzysta ( możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy możliwości). Oznacza to, że wszystkich możliwości jest .
Ostatecznie stwierdzamy, że jest czterocyfrowych liczb naturalnych, w których dokładnie jedna cyfra jest parzysta.
cyfra dziesiątek jest o większa od cyfry setek.
W zapisie każdej z szukanych liczb na miejscu cyfry tysięcy może wystąpić dowolna cyfra różna od zera ( możliwości), a na miejscu cyfr jedności – dowolna cyfra ( możliwości). Ponieważ cyfra dziesiątek jest o większa od cyfry setek, więc na miejscu cyfry dziesiątek może wystąpić jedna z cyfr: i wtedy na miejscu cyfry setek wystąpi cyfra odpowiednio , tzn. możliwych jest liczb dwucyfrowych utworzonych przez cyfrę setek i cyfrę dziesiątek: .
Wynika z tego, że jest liczb naturalnych czterocyfrowych, w których cyfra dziesiątek jest o większa od cyfry setek.
Obliczymy, ile jest liczb naturalnych czterocyfrowych, w których zapisie nie występuje , jest dokładnie jedna cyfra i dokładnie jedna cyfra nieparzysta.
Szkic rozwiązania.
Podzielmy zbiór jak poniżej, zgodnie z warunkami podanymi w zadaniu.
cyfry do wyboru | cyfra | cyfry nieparzyste (np) | pozostałe cyfry |
elementów | element | elementów | elementy |
Najpierw wybierzemy dwa miejsca, na których ustawimy odpowiednio: cyfrę oraz cyfrę nieparzystą.
Możliwe wybory opiszemy, wskazując miejsce w czteroelementowym ciągu, zgodne z przyporządkowaniem do odpowiedniego rzędu. Wybory te ilustruje poniższa tabelka.
Miejsce dla cyfry / | rząd tysięcy | rząd setek | rząd dziesiątek | rząd jedności |
rząd tysięcy | (np , 4 , _ , _ ) | (np , _ , 4 , _ ) | (np , _ , _ , 4 ) | |
rząd setek | (4 , np , _ , _ ) | ( _ , np , 4 , _ ) | ( _ , np , _ , 4 ) | |
rząd dziesiątek | (4 , _ , np , _ ) | ( _ , 4 , np , _ ) | ( _ , _ , np , 4 ) | |
rząd jedności | (4 , _ , _ , np) | ( _ , 4 , _ , np ) | ( _ , _ , 4 , np ) |
Takich możliwości jest więc , bo wybieramy te dwa miejsca bez powtórzeń (nie jest, oczywiście, możliwe, żeby na tym samym miejscu zapisana była cyfra i jednocześnie cyfra nieparzysta).
W każdym z tych przypadków pozostaje nam wstawić konkretne cyfry w trzy miejsca (cyfra swoje miejsce już zajęła):
jedno dla cyfry nieparzystej – jest takich możliwości,
dwa pozostałe miejsca; w każde z nich musimy wstawić cyfrę parzystą ze zbioru – jest takich możliwości.
Zatem w sumie mamy rozłącznych przypadków wyboru miejsc dla cyfr wyróżnionych w treści zadania (jak w tabelce), a w każdym z nich mamy możliwości wstawienia odpowiednich cyfr.
Korzystając z reguły mnożenia, ostatecznie otrzymujemy
liczb naturalnych czterocyfrowych, w których zapisie nie występuje , jest dokładnie jedna cyfra i dokładnie jedna cyfra nieparzysta.
Uwaga. Powyższe zliczanie możemy też rozłożyć na trzy etapy:
wybór miejsca dla cyfry i zapisanie tej cyfry ( możliwości),
wybór miejsca dla cyfry nieparzystej i zapisanie tej cyfry ( możliwości),
zapisanie cyfr na pozostałych dwóch miejsc ( możliwości).
Ponieważ wyborów tych dokonujemy niezależnie, to korzystając z reguły mnożenia, obliczamy, że szukanych liczb jest
Zliczając w poprzednim przykładzie wszystkie możliwości wyboru miejsc, na których należało ustawić cyfrę oraz cyfrę nieparzystą, opisywaliśmy wybór dwóch miejsc z czterech dostępnych, bez powtórzeń.
W kolejnych przykładach zajmiemy się obliczaniem wszystkich możliwych wyborów dokonywanych w pewnych sytuacjach, przy czym za każdym razem bez powtórzeń.
Obliczymy, ile jest:
liczb dwucyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje cyfra .
Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:
zapisanie cyfry dziesiątek ( możliwości),
zapisanie cyfry jedności, różnej od cyfry dziesiątek ( możliwości).
Zatem szukanych liczb dwucyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje cyfra , jest
Wybory i wszystkie utworzone w ich wyniku liczby można przedstawić w tabeli.Tabela. Dane liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje ani cyfra , ani cyfra .
Zliczanie rozkładamy na trzy etapy:
zapisanie cyfry setek ( możliwości),
zapisanie cyfry dziesiątek, różnej od cyfry setek ( możliwości),
zapisanie cyfry jedności, różnej od cyfry setek i od cyfry dziesiątek ( możliwości).
Zatem szukanych liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje ani cyfra , ani cyfra , jestliczb czterocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których nie występuje żadna z cyfr: .
Zliczanie rozkładamy na cztery etapy:
zapisanie cyfry tysięcy ( możliwości),
zapisanie cyfry setek, różnej od cyfry tysięcy ( możliwości),
zapisanie cyfry dziesiątek, różnej od cyfry tysięcy i od cyfry setek ( możliwości),
zapisanie cyfry jedności, różnej od każdej z trzech cyfr zapisanych wcześniej ( możliwości),
Zatem szukanych liczb czterocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których nie występuje żadna z cyfr: , jestliczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których występują wyłącznie cyfry .
Zliczanie rozkładamy na pięć etapów:
zapisanie cyfry dziesiątek tysięcy ( możliwości),
zapisanie cyfry tysięcy, różnej od cyfry dziesiątek tysięcy ( możliwości),
zapisanie cyfry setek, różnej od cyfr: tysięcy oraz dziesiątek tysięcy ( możliwości),
zapisanie cyfry dziesiątek, różnej od każdej z trzech cyfr zapisanych wcześniej ( możliwości),
zapisanie cyfry jedności, różnej od każdej z czterech cyfr zapisanych wcześniej ( możliwości).
Zatem szukanych liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których występują wyłącznie cyfry , jest
Flagę, taką jak pokazana na rysunku, należy zszyć z trzech jednakowych pasów kolorowej tkaniny. Kolory pasów górnego, środkowego i dolnego mają być parami różne. Obliczymy, ile takich różnych flag można utworzyć, mając do dyspozycji tkaniny w sześciu różnych kolorach.
Zliczanie liczby flag rozkładamy na trzy etapy:
wybór koloru dla górnego pasa ( możliwości),
wybór koloru dla środkowego pasa ( możliwości),
wybór koloru dla dolnego pasa ( możliwości).
Zatem liczba wszystkich możliwych takich flag jest równa
Wariacje bez powtórzeń
W ostatnich przykładach mieliśmy do czynienia z doświadczeniami polegającymi na wyborze kolejno pewnej liczby elementów z ustalonego zbioru, przy czym wybierane elementy nie mogły się powtarzać.
Załóżmy, że mamy do czynienia z doświadczeniem polegającym na wyborze kolejno elementów ze zbioru -elementowego, bez powtórzeń ( jest liczbą całkowitą spełniającą układ nierówności ).
Rozumując podobnie jak w tych przykładach, rozłóżmy doświadczenie na etapów. Wtedy w kolejnych etapach od pierwszego do ostatniego (o numerze ) liczby możliwości będą równe odpowiednio , , aż do . Stosując regułę mnożenia, stwierdzamy, że wszystkich możliwych wyników takiego doświadczenia jest
.
Doświadczenie polegające na wyborze kolejno elementów ze zbioru -elementowego, bez powtórzeń, gdzie jest liczbą całkowitą spełniającą warunek , nazywa się zwyczajowo -wyrazową wariacją bez powtórzeń zbioru elementowego.
Modelem dla tego typu doświadczenia jest –wyrazowy ciąg o elementach wybranych ze zbioru elementowego bez powtórzeń.
Na podstawie spostrzeżenia poczynionego powyżej formułujemy twierdzenie.
Liczba wszystkich -wyrazowych wariacji bez powtórzeń zbioru n‑elementowego jest równa
Uwaga. Iloczyn kolejnych liczb naturalnych od do
nazywa się silnią liczby i oznacza się symbolem , co czytamy „ silnia”.
Zauważmy, że jeśli liczbę
pomnożymy i jednocześnie podzielimy przez iloczyn kolejnych liczb naturalnych od do , czyli przez liczbę , to stwierdzimy, że liczba wszystkich -wyrazowych wariacji bez powtórzeń zbioru -elementowego jest równa
.
Korzystając z twierdzenia o liczbie wszystkich wariacji bez powtórzeń, obliczymy, że
liczba wszystkich sposobów, na jakie Jaś i Małgosia mogą usiąść na dwóch spośród siedmiu wolnych miejsc w kinie, jest równa , co można też zapisać jako .
liczba wszystkich możliwych trzyliterowych napisów o różnych literach wybranych ze zbioru jest równa . Tę liczbę można też zapisać jako .
liczba wszystkich możliwych sposobów rozmieszczenia różnych kul w różnych pudełkach tak, żeby w każdym pudełku znalazła się co najwyżej jedna kula, jest równa , co można też zapisać jako .
liczba wszystkich możliwych wyborów osób: przewodniczącego, zastępcy i skarbnika do samorządu -osobowej klasy to . Otrzymany wynik można też zapisać w postaci .
liczba wszystkich możliwych sposobów wylosowania kolejno kart (jedna po drugiej) z brydżowej talii kart to . Otrzymany wynik można też zapisać jako .
liczba wszystkich możliwych sposobów, na które grupa dziewczynek może zająć miejsca w sześcioosobowym rzędzie, to . Ten wynik można też zapisać w postaci .
liczba wszystkich możliwych napisów otrzymanych z przestawiania liter wyrazu „płot” to . Otrzymany wynik można też zapisać jako .
Permutacje
W poprzednim przykładzie
– w podpunkcie f) rozpatrywaliśmy sześciowyrazową wariację bez powtórzeń zbioru sześcioelementowego,
– w podpunkcie g) rozpatrywaliśmy czterowyrazową wariację bez powtórzeń zbioru czteroelementowego.
W przypadku wariację bez powtórzeń nazywamy permutacją zbioru -elementowego.
Zatem permutacją zbioru n‑elementowego nazywamy każdy ciąg utworzony ze wszystkich wyrazów tego zbioru, a liczba wszystkich permutacji zbioru -elementowego jest równa
.
Obliczymy, ile jest wszystkich takich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr , w których zapisie
cyfra zapisana jest na pierwszym miejscu od lewej.
Zapisujemy cyfrę na pierwszym miejscu od lewej. Pozostaje nam rozmieścić pozostałe cyfry na miejscach, co można zrobić na sposoby. Oznacza to, że są takie liczby.między cyframi oraz zapisane są trzy inne cyfry.
Z treści zadania wynika, że cyfry oraz muszą zająć dwa skrajne miejsca, a pozostałe trzy cyfry trzeba wpisać na trzech miejscach między nimi. Wobec tego cyfry i zapiszemy na dwa sposoby, a w każdym z tych przypadków cyfry zapiszemy na sposobów. Zatem wszystkich takich liczb jest .cyfry oraz nie są zapisane obok siebie.
sposób
Zliczanie rozkładamy na trzy etapy:
wybór miejsca dla cyfry i zapisanie tej cyfry,
wybór miejsca dla cyfry i zapisanie tej cyfry,
zapisanie pozostałych trzech cyfr.
Mamy dwa istotnie różne przypadki:
jeżeli cyfrę zapiszemy na jednym z dwóch skrajnych miejsc, to cyfrę będziemy mogli zapisać na jednym z trzech miejsc, a wtedy pozostałe trzy cyfry rozmieszczamy na trzech dostępnych miejscach na sposobów. W tym przypadku mamy więc sposobów zapisu takich liczb.
jeżeli cyfrę zapiszemy na miejscu drugim, trzecim lub czwartym, to cyfrę będziemy mogli zapisać na jednym z dwóch miejsc, a wtedy pozostałe trzy cyfry rozmieszczamy na trzech dostępnych miejscach na sposobów. W tym przypadku mamy więc sposobów zapisu takich liczb.
Wobec tego wszystkich takich liczb jest .
sposób
Zauważamy, że wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr jest . W zapisie każdej z tych liczb cyfry są zapisane obok siebie albo nie są zapisane obok siebie. Dla ustalenia, ile jest liczb w drugim przypadku, wystarczy więc obliczyć, ile jest takich liczb, w których cyfry są zapisane obok siebie.
Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:
wybór dwóch miejsc dla cyfr oraz zapisanie tych cyfr,
zapisanie pozostałych trzech cyfr.
Mamy cztery możliwości wyboru sąsiednich miejsc dla cyfr : pierwsze i drugie lub drugie i trzecie, lub trzecie i czwarte, lub czwarte i piąte. W każdym z tych czterech przypadków cyfry możemy zapisać na wybranych miejscach na dwa sposoby. W drugim etapie zapisujemy pozostałe trzy cyfry na trzech dostępnych miejscach, co można zrobić na ! sposobów. Oznacza to, że wszystkich takich liczb pięciocyfrowych, w których cyfry są zapisane obok siebie, jest . Stąd wszystkich takich liczb pięciocyfrowych, w których cyfry nie są zapisane obok siebie, jest .
Uwaga. Zliczanie wszystkich możliwych liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr , w których cyfry są zapisane obok siebie, można przeprowadzić w następujący sposób:
Dwie sąsiadujące cyfry zapisujemy jako jeden nowy obiekt, który oznaczamy jako np. . Następnie obliczamy liczbę możliwych rozmieszczeń elementów: bloku oraz cyfr – takich rozmieszczeń jest . W każdym z nich trzeba jeszcze zamienić x na zapisane obok siebie cyfry , co można zrobić na sposoby. Ostatecznie stwierdzamy, że wszystkich możliwych liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr , w których cyfry są zapisane obok siebie, jest .
cyfra jest zapisana przed cyfrą (patrząc od lewej).
sposób
Numerujemy od lewej miejsca, na których można zapisać cyfry takiej liczby pięciocyfrowej: .
Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:
wybór miejsc dla cyfr oraz zapisanie tych cyfr,
zapisanie pozostałych trzech cyfr.
Ponieważ numer miejsca dla cyfry musi być mniejszy od numeru miejsca dla cyfry , więc:
jeżeli cyfrę zapiszemy na miejscu , to dla cyfry zostają do wyboru miejsca,
jeżeli cyfrę zapiszemy na miejscu , to dla cyfry zostają do wyboru miejsca,
jeżeli cyfrę zapiszemy na miejscu , to dla cyfry zostają do wyboru miejsca,
jeżeli cyfrę zapiszemy na miejscu , to dla cyfry zostaje do wyboru miejsce,
cyfry nie można zapisać na miejscu .
Oznacza to, że jest dokładnie możliwości wyboru miejsc i zapisania cyfr . W każdym z tych przypadków pozostaje nam zapisać cyfry na pozostałych trzech miejscach, co można zrobić na sposobów. Zatem wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach, zapisanych za pomocą cyfr , w których cyfra jest zapisana przed cyfrą (patrząc od lewej) jest .
sposób
Rozbijemy zbiór liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr na dwa podzbiory:
– tych liczb, w których cyfra jest zapisana przed cyfrą ,
– tych liczb, w których cyfra jest zapisana przed cyfrą .
Ponieważ:
zbiory te są rozłączne, więc ,
wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr jest , więc .
Zauważmy, że:
wybierając dowolną liczbę ze zbioru i zamieniając w jej zapisie miejscami cyfry , otrzymamy pewną (dokładnie jedną) liczbę ze zbioru ,
wybierając dowolną liczbę ze zbioru i zamieniając w jej zapisie miejscami cyfry , otrzymamy pewną (dokładnie jedną) liczbę ze zbioru .
Wobec tego zbiory i są równoliczne, co oznacza, że .
Zatem wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr , w których cyfra jest zapisana przed cyfrą (patrząc od lewej), jest .
W karcie dań jest zup i drugich dań. Na ile sposobów można zamówić obiad składający się z jednej zupy i jednego drugiego dania?
Wybieramy liczbę ze zbioru oraz liczbę ze zbioru . Ile jest takich par , że iloczyn jest liczbą nieparzystą?
Ile jest wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych, w których jedynie cyfra setek jest nieparzysta, a cyfra dziesiątek i cyfra jedności są równe?
Liczba wszystkich możliwych wyników trzykrotnego rzutu monetą jest równa
Ile dodatnich dzielników całkowitych ma liczba ?
Liczba wszystkich sposobów, na jakie Adaś, Basia i Celinka mogą usiąść na trzech spośród pięciu wolnych miejsc w kinie, jest równa
Suma wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr (cyfry mogą się powtarzać) jest równa
Siedmioosobowa grupa, czworo dorosłych i troje dzieci, wykupiła bilety na ten sam seans do kina, przy czym wybrali miejsca od do w dwudziestym rzędzie. Liczba wszystkich sposobów, na jakie mogą oni zająć miejsca tak, aby każde z dzieci siedziało pomiędzy dorosłymi, jest równa
Ze zbioru liczb losujemy dwa razy po jednej liczbie ze zwracaniem. Ile jest wszystkich takich wyników tego losowania, że pierwsza wylosowana liczba jest podzielna przez i druga wylosowana liczba jest parzysta?
Oblicz, ile jest wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr , wiedząc, że:
cyfry mogą się powtarzać.
cyfry są różne
W każdym z dwóch różnych pojemników znajdują się trzy kule, z których jedna jest biała, druga – czarna, a trzecia - zielona. Z każdego pojemnika losujemy jedną kulę. Ile jest wszystkich możliwych wyników tego losowania, w których uzyskamy:
kule różnych kolorów?
co najmniej jedną kulę białą?
Oblicz, na ile sposobów Ewa i Ola mogą zająć miejsca w kinie, jeżeli wybierają spośród
wolnych miejsc.
wolnych miejsc.
Oblicz, ile jest wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr , wiedząc, że:
cyfry mogą się powtarzać,
cyfry są różne.
Rozpatrujemy wszystkie prostokąty, których boki zawierają się w liniach siatki dzielącej prostokąt o wymiarach i na kwadraty jednostkowe.
Oblicz, ile jest wśród nich
wszystkich kwadratów o boku .
wszystkich kwadratów o boku .
wszystkich kwadratów o boku .
wszystkich kwadratów o boku .
Oblicz, ile dzielników naturalnych ma liczba:
Wybieramy liczbę a ze zbioru oraz liczbę b ze zbioru . Ile jest takich par , że:
suma jest liczbą parzystą?
iloczyn jest liczbą parzystą?
Ze zbioru liczb losujemy dwa razy po jednej liczbie ze zwracaniem. Ile jest wszystkich takich wyników tego losowania, że pierwsza z wylosowanych liczb jest większa od drugiej i różnica między nimi jest mniejsza niż ?
Rzucamy dwukrotnie sześcienną kostką do gry. Ile jest wszystkich takich wyników tego doświadczenia, że
największa wyrzucona liczba oczek nie jest większa od ?
największa wyrzucona liczba oczek jest równa ?
Z pojemnika, w którym jest losów: trzy wygrywające i siedem pustych, losujemy dwa razy po jednym losie, bez zwracania. Oblicz, na ile sposobów możemy wylosować:
dwa losy wygrywające
dokładnie jeden los wygrywający
co najmniej jeden los wygrywający
Ze zbioru liczb losujemy dwa razy po jednej liczbie bez zwracania. Załóżmy, że liczba wylosowana za pierwszym razem to , a za drugim – . Ile jest wszystkich takich wyników tego losowania, że ?
Rzucamy dwukrotnie sześcienną kostką do gry. Oblicz, ile jest wszystkich wyników tego doświadczenia, takich że
co najmniej raz wypadła liczba oczek równa i suma liczb wyrzuconych oczek jest podzielna przez .
co najmniej raz wypadła liczba oczek równa lub suma liczb wyrzuconych oczek jest podzielna przez .
Ze zbioru liczb losujemy dwa razy po jednej liczbie bez zwracania. Ile jest wszystkich wyników tego losowania, takich że iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez ?
Oblicz sumę wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr
(cyfry mogą się powtarzać).
(cyfry mogą się powtarzać).
(cyfry mogą się powtarzać).
(cyfry mogą się powtarzać).
W pudełku jest kul, ponumerowanych od do . Z tego pudełka losujemy dwa razy po jednej kuli ze zwracaniem. Oblicz, ile jest wszystkich takich wyników tego doświadczenia, że:
suma wylosowanych liczb jest parzysta.
iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty.
iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez .
Oblicz, ile jest wszystkich liczb naturalnych:
trzycyfrowych o różnych cyfrach, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr .
czterocyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr , wiedząc, że cyfry mogą się powtarzać.
pięciocyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr .
Oblicz, ile jest wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr , wiedząc, że:
cyfry mogą się powtarzać
cyfry muszą być różne
Oblicz, ile jest wszystkich liczb trzycyfrowych, których iloczyn cyfr jest równy:
Oblicz, ile jest wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych, w których
cyfra jedności jest o mniejsza od cyfry dziesiątek.
cyfra setek jest o większa od cyfry jedności.
cyfry dziesiątek i setek są równe.
Oblicz, ile jest wszystkich nieparzystych liczb pięciocyfrowych, których suma cyfr jest równa .
Rozpatrujemy wszystkie liczby naturalne sześciocyfrowe, które można zapisać przy użyciu cyfr . Ile jest wśród nich takich liczb, których:
tylko pierwsza i ostatnia cyfra są nieparzyste?
każde dwie sąsiednie cyfry różnią się o ?
każde dwie sąsiednie cyfry różnią się o ?
Oblicz, ile dzielników naturalnych ma liczba
Mamy do dyspozycji trzy pudełka: białe, czarne i żółte. W białym jest kul, ponumerowanych od do , w czarnym jest kul, ponumerowanych od do , a w żółtym są kule, ponumerowane od do . Z każdego pudełka losujemy jedną kulę. Ile jest wszystkich możliwości wylosowania w ten sposób trójki liczb, których iloczyn jest podzielny przez ?
Rozpatrzmy trzykrotny rzut sześcienną kostką do gry. Oblicz, ile jest wszystkich takich wyników tego doświadczenia, że
w każdym rzucie otrzymamy inną liczbę oczek
otrzymamy parzysty iloczyn liczb wyrzuconych oczek
dokładnie raz wypadnie liczba oczek podzielna przez
Ile jest wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych o różnych cyfrach, które są większe od i dzielą się przez ?
Oblicz, ile jest liczb naturalnych trzycyfrowych, w których zapisie nie występuje , jest dokładnie jedna cyfra i dokładnie jedna cyfra parzysta.
Oblicz, ile jest wszystkich liczb naturalnych sześciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr , w których
cyfry oraz stoją obok siebie, zapisane w kolejności rosnącej
suma cyfr zapisanych na miejscach pierwszym i ostatnim jest równa
suma każdych dwóch sąsiednich cyfr jest nieparzysta
Oblicz, ile jest wszystkich liczb naturalnych siedmiocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr , w których zapisie
żadne dwie cyfry nieparzyste nie stoją obok siebie.
cyfra jest zapisana przed cyfrą i cyfra jest zapisana przed cyfrą .
Oblicz sumę wszystkich liczb naturalnych
czterocyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr (cyfry mogą się powtarzać).
trzycyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr (cyfry mogą się powtarzać).