Podział sprężarek ze względu na zamknięcie kadłuba
Podział sprężarek ze względu na zamknięcie kadłuba
Niezależnie od wcześniej opisanego podziału, sprężarki chłodnicze różnią się ze względu na rodzaj zamknięcia kadłuba. Według tego kryterium można wskazać następujące rodzaje sprężarek:
sprężarki otwarte,
sprężarki półhermetyczne,
sprężarki hermetyczne.
Sprężarki otwarte
W sprężarkach otwartych sprężarka i silnik napędowy stanowią dwa odrębne urządzenia, połączone bezpośrednio wałem napędowym za pośrednictwem sprzęgła lub za pomocą przekładni pasowej. Wewnętrzna przestrzeń sprężarki w obrębie wyjścia wału napędowego z kadłuba jest uszczelniona uszczelnieniem dławnicowym. Dławnica ma za zadanie zapobiegać wyciekom czynnika chłodniczego, gdyby wystąpiło nadciśnienie w sprężarce lub gdyby powietrze przedostawało się do sprężarki wskutek wystąpienia podciśnienia. Uszczelnienia stosowane w sprężarkach otwartych mogą być trzech rodzajów: dławnicowe, mieszkowe, pierścieniowe.
Największą zaletą sprężarek otwartych jest ich oddzielenie od silnika, ponieważ wymiana lub naprawa silnika odbywa się bez ingerencji w układ chłodniczy. Inne zalety tego rodzaju sprężarek to: brak zanieczyszczeń w układzie chłodniczym w przypadku uszkodzenia silnika, możliwość regulacji wydajności poprzez zmianę obrotów w przekładni pasowej. Wadą jest natomiast konieczność dokładnego uszczelnienie wirującego wału.
Sprężarki otwarte są często wykorzystywane w transporcie lądowym i morskim.

Sprężarki półhermetyczne
W sprężarkach półhermetycznych sprężarka i silnik napędowy mieszczą się we wspólnej obudowie, skręconej śrubami z możliwością demontażu. Silnik jest chłodzony omywającym go czynnikiem chłodniczym. Do zalet sprężarek półhermetycznych należą: zwarta budowa i łatwa obsługa, szczelność wynikająca ze zintegrowania w jednej obudowie sprężarki i silnika, cicha praca (w porównaniu do sprężarek otwartych).
Sprężarki półhermetyczne stosuje się często w urządzeniach klimatyzacyjnych oraz w chłodziarkach sklepowych.

Sprężarki hermetyczne
W przypadku sprężarek hermetycznych silnik także jest chłodzony czynnikiem chłodniczym. Sprężarka oraz przymocowany do jej kadłuba silnik elektryczny znajdują się w jednej zespawanej i nierozbieralnej obudowie. Przewody rurowe: ssawny i tłoczny oraz przewody elektryczne przechodzą przez obudowę. Sprężarki hermetyczne wymagają odpowiedniego chłodzenia oleju, np. przez strumień powietrza opływający obudowę sprężarki lub przez ciekły czynnik przepływający przez wężownice zanurzoną w oleju. Należą one do grupy urządzeń o najniższych mocach chłodniczych. Największą zaletą tego typu sprężarek jest bezwzględna szczelność, nawet po długim czasie użytkowania agregatów chłodniczych. Nie stosuje się ich jednak w instalacjach z amoniakiem, który reaguje z miedzianymi uzwojeniami silnika. Hermetyczne sprężarki tłokowe stosuje się przede wszystkim w małych i średnich instalacjach chłodniczych, w których używane są czynniki chlorowcopochodne.

Przejdź do wizualizacji 3D pt. Rodzaje i budowa sprężarek chłodniczychPrzejdź do wizualizacji 3D pt. Rodzaje i budowa sprężarek chłodniczych
Wróć do spisu treściWróć do spisu treści