Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Ten materiał nie może być udostępniony
RSdCUdVeNwHOo11
Buty, ulica Źródło: Matthew Wiebe, licencja: CC 0.
Matthew Wiebe, licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Obejrzyj zdjęcia butów. Co można powiedzieć o ich właścicielach? Kim są?

Ćwiczenie 2

Zgromadź określenia charakteryzujące właściciela butów przedstawionych na obrazie Vincenta van Gogha. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
R1KldSQOR2CFv1
Para butów
Vincent van Gogh, Para butów, 1887, olej na płótnie, domena publiczna
Ćwiczenie 3

Przypomnij sobie, jakimi chwytmi posługują się poeci i pisarze, żeby ich teksty były ciekawe, zaskakujące.

R1HIYf0BMysQR1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 4

Przeczytaj wiersz Mieczysława Jastruna. Zwróć uwagę na środki stylistyczne użyte w tym utworze (epitety, porównania, przenośnie). Możesz je zaznaczyć w tekście różnymi kolorami.

BuciczkiMieczysław Jastrun
Mieczysław Jastrun Buciczki

Stoją pomięte, zmarszczone,
Połatane buciczki chłopczyka.
Kiedyś były całe i czerwone,
Dziś – prawy skrzelami oddycha,
A lewy – jak zwiędły liść klonu,
Przez wiatr i słotę rozpruty;
Stoją starte, pogięte
Siedmiomilowe buty
Czteroletniego chłopczyka.
A w nich ścieżki zbiegnięte,
Gliniasta ziemia,
Droga w czerwonych głogach,
Nabazgrany zawzięcie poemat,
Godny buciorów van Gogha.

j0000008OMB6v21_00000_BIB_001Mieczysław Jastrun, Buciczki, [w:] tegoż, Poezja i prawda, Warszawa 1955.
Ćwiczenie 5

Zgromadź słownictwo do opisu tytułowych buciczków. W tym celu wypisz z wiersza epitety, porównania i przenośnie.

R127RPxcjzdME1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 6

Scharakteryzuj właściciela butów opisanych w wierszu Mieczysława Jastruna. Swoje spostrzeżenia zapisz tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Co znalazło się w butach czteroletniego chłopca? Wyjaśnij, jak to rozumiesz.

Ćwiczenie 8

Pracujcie w grupach.

  • GRUPA I – POEZJA
    Wytłumaczcie w kilkuzdaniowej wypowiedzi, dlaczego zniszczone buty stały się tematem twórczości poety.

  • GRUPA II – MALARSTWO
    Wytłumaczcie w kilkuzdaniowej wypowiedzi, dlaczego zniszczone buty stały się tematem twórczości malarza.

Ćwiczenie 9
RHN5SMNHVR4Wz1
zadanie interaktywne