Pokaż mi swoje buty, a powiem ci, kim jesteś
Obejrzyj zdjęcia butów. Co można powiedzieć o ich właścicielach? Kim są?
Zgromadź określenia charakteryzujące właściciela butów przedstawionych na obrazie Vincenta van Gogha. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Przypomnij sobie, jakimi chwytmi posługują się poeci i pisarze, żeby ich teksty były ciekawe, zaskakujące.
Przeczytaj wiersz Mieczysława Jastruna. Zwróć uwagę na środki stylistyczne użyte w tym utworze (epitety, porównania, przenośnie). Możesz je zaznaczyć w tekście różnymi kolorami.
BuciczkiStoją pomięte, zmarszczone,
Połatane buciczki chłopczyka.
Kiedyś były całe i czerwone,
Dziś – prawy skrzelami oddycha,
A lewy – jak zwiędły liść klonu,
Przez wiatr i słotę rozpruty;
Stoją starte, pogięte
Siedmiomilowe buty
Czteroletniego chłopczyka.
A w nich ścieżki zbiegnięte,
Gliniasta ziemia,
Droga w czerwonych głogach,
Nabazgrany zawzięcie poemat,
Godny buciorów van Gogha.
Zgromadź słownictwo do opisu tytułowych buciczków. W tym celu wypisz z wiersza epitety, porównania i przenośnie.
Scharakteryzuj właściciela butów opisanych w wierszu Mieczysława Jastruna. Swoje spostrzeżenia zapisz tutaj lub w zeszycie.
Co znalazło się w butach czteroletniego chłopca? Wyjaśnij, jak to rozumiesz.
Pracujcie w grupach.
GRUPA I – POEZJA
Wytłumaczcie w kilkuzdaniowej wypowiedzi, dlaczego zniszczone buty stały się tematem twórczości poety.GRUPA II – MALARSTWO
Wytłumaczcie w kilkuzdaniowej wypowiedzi, dlaczego zniszczone buty stały się tematem twórczości malarza.