Pola i obwody figur, czyli z wizytą w Starożytnym Egipcie

Cele lekcji

Cele ogólne

  • II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.

  • 2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.

  • III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.

  • 1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.

  • 2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.

Cele szczegółowe

  • XI. Obliczenia w geometrii.

  • 1. Uczeń oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków.

  • 2. Uczeń oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych […].

  • XIV. Zadania tekstowe.

  • 5. Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Na tych zajęciach uczniowie utrwalają umiejętności związane z obliczaniem pól i obwodów prostokątów w scenerii starożytnego Egiptu. Na brzegu Nilu m.in. mierzą działki, wyznaczają ich pola i obwody oraz przydzielają je rolnikom.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Wprowadzenie do tematu.

Zapytaj uczniów, gdzie leży Egipt, nad jaką rzeką oraz co pamiętają z lekcji historii o starożytnym Egipcie. Opowiedz o wyzwaniach związanych z odtwarzaniem granic działek rolnych po wylewie Nilu.

5 min

dyskusja / pogadanka

2. Opis przebiegu lekcji.

Zaproś klasę na wycieczkę po targu w krainie „Pola i obwody figur, czyli z wizytą w Starożytnym Egipcie”. Zapowiedz, że na graczy czeka tam wiele różnych zadań.

Ustal zasady pracy.

Poleć, by uczniowie uważnie czytali polecenia zapisane na tabliczkach lub podawane przez napotkane postacie i realizowali każde zadanie w grze.

Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję.

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów w krainie „Pola i obwody figur, czyli z wizytą w Starożytnym Egipcie”.

Poleć uczniom porozmawianie z Nehrebem i wykonanie kolejnych zadań na brzegu Nilu.

Przypomnij o zabraniu książki i aparatu.

Uczniowie powinni kolejno:

– odszukać Uczonego i rozwiązać quiz,

– odszukać dużą tablicę z zadaniem 1. i wykonać opisane tam zadania: wyznaczyć pole i obwód każdej z działek, porozmawiać z egipskimi rolnikami i przypisać im działki, a następnie wyznaczyć wielkość podatku rolnego, zgodnie z informacją od urzędnika,

– odszukać dużą tablicę z zadaniem 2. i wykonać opisane tam zadanie: wytyczyć działki zgodnie z informacją o ich polu i obwodzie.

Chętni uczniowie mogą po wykonaniu zadań 1. i 2. odszukać tablicę przy Mierniczym, a po przeczytaniu informacji na tablicy porozmawiać z nim i rozwiązać quiz dotyczący trójkątów egipskich.

15 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, czy każdy uczeń odszukał wszystkie postacie oraz czy zrozumiał i wykonał zadania na brzegu Nilu.

W razie potrzeby uczniowie kontynuują rozwiązywanie zadań na brzegu Nilu. Pozostałych uczniów zaproś do rozwiązywania dodatkowych zadań w piramidzie.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów w krainie „Pola i obwody figur, czyli z wizytą w Starożytnym Egipcie”.

Poleć uczniom porozmawianie z Kapłanem stojącym przy wejściu do piramidy.

Uczniowie w piramidzie mają odszukać trzech Strażników (Komnaty, Sali dywanowej oraz Wyjścia) i wykonać otrzymane od nich zadania.

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Podsumowanie zajęć.

Warto poprosić uczniów o wyeksportowanie książki i zapisanie jej jako plik PDF – ułatwi to analizę rozwiązań.

Omów z uczniami zadania i sprawdź poprawność rozwiązań.

5 min

pogadanka / dyskusja

2. Ewaluacja.

Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze.

Dodatkowo możesz zadać uczniom uzupełnienie karty pracy przygotowanej do tej krainy.

5 min

pogadanka

Karta pracy

RpLIHVgUO6Y0X

Plik PDF o rozmiarze 201.96 KB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim