Pola i obwody figur, czyli z wizytą w Starożytnym Egipcie
Pola i obwody figur, czyli z wizytą w Starożytnym Egipcie
Cele lekcji
Cele ogólne
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
Cele szczegółowe
XI. Obliczenia w geometrii.
1. Uczeń oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków.
2. Uczeń oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych […].
XIV. Zadania tekstowe.
5. Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
IV. Kompetencje cyfrowe.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Na tych zajęciach uczniowie utrwalają umiejętności związane z obliczaniem pól i obwodów prostokątów w scenerii starożytnego Egiptu. Na brzegu Nilu m.in. mierzą działki, wyznaczają ich pola i obwody oraz przydzielają je rolnikom.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Wprowadzenie do tematu. | Zapytaj uczniów, gdzie leży Egipt, nad jaką rzeką oraz co pamiętają z lekcji historii o starożytnym Egipcie. Opowiedz o wyzwaniach związanych z odtwarzaniem granic działek rolnych po wylewie Nilu. | 5 min | dyskusja / pogadanka |
2. Opis przebiegu lekcji. | Zaproś klasę na wycieczkę po targu w krainie „Pola i obwody figur, czyli z wizytą w Starożytnym Egipcie”. Zapowiedz, że na graczy czeka tam wiele różnych zadań. Ustal zasady pracy. Poleć, by uczniowie uważnie czytali polecenia zapisane na tabliczkach lub podawane przez napotkane postacie i realizowali każde zadanie w grze. Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję. | pogadanka | ||
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów w krainie „Pola i obwody figur, czyli z wizytą w Starożytnym Egipcie”. | Poleć uczniom porozmawianie z Nehrebem i wykonanie kolejnych zadań na brzegu Nilu. Przypomnij o zabraniu książki i aparatu. Uczniowie powinni kolejno: – odszukać Uczonego i rozwiązać quiz, – odszukać dużą tablicę z zadaniem 1. i wykonać opisane tam zadania: wyznaczyć pole i obwód każdej z działek, porozmawiać z egipskimi rolnikami i przypisać im działki, a następnie wyznaczyć wielkość podatku rolnego, zgodnie z informacją od urzędnika, – odszukać dużą tablicę z zadaniem 2. i wykonać opisane tam zadanie: wytyczyć działki zgodnie z informacją o ich polu i obwodzie. Chętni uczniowie mogą po wykonaniu zadań 1. i 2. odszukać tablicę przy Mierniczym, a po przeczytaniu informacji na tablicy porozmawiać z nim i rozwiązać quiz dotyczący trójkątów egipskich. | 15 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Sprawdź, czy każdy uczeń odszukał wszystkie postacie oraz czy zrozumiał i wykonał zadania na brzegu Nilu. W razie potrzeby uczniowie kontynuują rozwiązywanie zadań na brzegu Nilu. Pozostałych uczniów zaproś do rozwiązywania dodatkowych zadań w piramidzie. | 5 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów w krainie „Pola i obwody figur, czyli z wizytą w Starożytnym Egipcie”. | Poleć uczniom porozmawianie z Kapłanem stojącym przy wejściu do piramidy. Uczniowie w piramidzie mają odszukać trzech Strażników (Komnaty, Sali dywanowej oraz Wyjścia) i wykonać otrzymane od nich zadania. | 10 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Podsumowanie zajęć. | Warto poprosić uczniów o wyeksportowanie książki i zapisanie jej jako plik PDF – ułatwi to analizę rozwiązań. Omów z uczniami zadania i sprawdź poprawność rozwiązań. | 5 min | pogadanka / dyskusja |
2. Ewaluacja. | Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. Dodatkowo możesz zadać uczniom uzupełnienie karty pracy przygotowanej do tej krainy. | 5 min | pogadanka |