W labiryncie trzeba liczyć (na siebie)!

Cele lekcji

Cele ogólne

  • I. Sprawności rachunkowa.

  • 1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

  • II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.

  • 1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

  • III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.

  • 1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.

Cele szczegółowe

  • II. Działania na liczbach naturalnych.

  • 1. Uczeń dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe […].

  • 3. Uczeń mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną […].

  • XIV. Zadania tekstowe.

  • 7. Uczeń układa zadania i łamigłówki, rozwiązuje je [...].

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

  • V. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Na tych zajęciach uczniowie powtórzą tabliczkę mnożenia. Wykonają wiele różnych ćwiczeń wymagających sprawności rachunkowej. Udzielenie poprawnych odpowiedzi pozwoli im przejść labirynt, bo nagrodą za poprawną odpowiedź jest wskazanie drogi. W atmosferze zabawy ćwiczą sprawność rachunkową oraz rozróżnianie nazw działań.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Wprowadzenie do tematu.

Zapytaj uczniów, co oznaczają pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz.

5 min

dyskusja

2. Opis przebiegu lekcji.

Zaproś klasę na pokonanie labiryntu w krainie „W labiryncie trzeba liczyć (na siebie)!”. Zapowiedz, że na graczy czeka tam wiele różnych zadań.

Ustal zasady pracy.

Poleć, by uczniowie uważnie czytali polecenia podawane przez napotkane postacie.

Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję.

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów w krainie „W labiryncie trzeba liczyć (na siebie)!”.

Poleć uczniom przejście labiryntu.

Uczniowie, aby przejść labirynt, rozwiązują zadania i idą w kierunku koloru wskazanego przez poprawne odpowiedzi. Po drodze czekają na nich również dodatkowe wyzwania.

15 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, czy uczniowie sprawnie pokonują labirynt.

Wyjaśnij ewentualne wątpliwości i poleć kontynuowanie gry.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów w krainie „W labiryncie trzeba liczyć (na siebie)!”.

Na końcu labiryntu uczniowie mają porozmawiać z Malwiną i rozwiązać zaproponowaną przez nią zagadkę.

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Podsumowanie zajęć.

Omów z uczniami zadania i sprawdź poprawność rozwiązań.

Zapytaj uczniów o liczbę możliwych rozwiązań zagadki Malwiny. Uczniowie powinni zauważyć, że przy założeniu, iż różne symbole odpowiadają różnym znakom, zagadka ta ma trzy rozwiązania (3 + 2 + 6 = 11; 5 + 4 + 7 = 16; 7 + 6 + 8 = 21).

5 min

pogadanka / dyskusja

2. Ewaluacja.

Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze.

Dodatkowo możesz zaproponować uczniom uzupełnienie karty pracy przygotowanej do tej krainy.

5 min

pogadanka

Karta pracy

R1SdAWh1KAb0E

Plik PDF o rozmiarze 201.75 KB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim