Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W świecie symetrii, czyli zbieramy materiał do artykułu

Cele lekcji

Cele ogólne

  • II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.

  • 1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

  • III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.

  • 1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.

  • 2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.

Cele szczegółowe

  • IX. Wielokąty, koła i okręgi.

  • 5. Uczeń […] rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur.

  • XIV. Zadania tekstowe.

  • 7. Uczeń układa zadania i łamigłówki, rozwiązuje je [...].

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

  • V. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

  • VIII. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Na tych zajęciach uczniowie powtórzą wiadomości dotyczące symetrii osiowej oraz figur osiowosymetrycznych. Wykonają wiele różnych ćwiczeń wymagających dostrzeżenia symetrii oraz rozpoznania i konstruowania figur / brył osiowosymetrycznych. Efektem pracy będzie zebranie w książce zdjęć przykładów symetrii w literach, w sztuce, w mozaikach, w architekturze, w kompozycjach na klombach.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Wprowadzenie do tematu.

Zapytaj uczniów, gdzie w otaczającym świecie można znaleźć figury mające oś symetrii.

5 min

dyskusja

2. Opis przebiegu lekcji.

Zaproś klasę do krainy „W świecie symetrii”. Zapowiedz, że zadaniem uczniów jest przygotowanie zdjęć do artykułu do szkolnego bloga pt. „Na tropie symetrii w Minecrafcie”.

Ustal zasady pracy.

Poleć, by uczniowie uważnie czytali polecenia zapisane na tabliczkach lub podawane przez napotkane postacie i realizowali każde zadanie w grze.

Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję.

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów w krainie
„W świecie symetrii”.

Poleć uczniom rozpoczęcie gry od przeczytania polecenia na dużej tablicy.

Przypomnij o zabraniu książki i aparatu.

W tej krainie uczniowie mają:

– porozmawiać z Marią, wykonać opisane przez nią zadanie, następnie zrobić zdjęcia i umieścić je w książce na stronach pt. „Symetria w literach”,

– porozmawiać z Florą, zaprojektować i obsadzić kwiatami klomb, żeby miał co najmniej jedną oś symetrii, następnie zrobić mu zdjęcie, np. z tarasu widokowego i umieścić je w książce na stronie pt. „Symetria w kompozycjach,

– porozmawiać z Tomkiem, uzupełnić mozaikę, żeby miała dwie osie symetrii, a następnie zrobić jej zdjęcie i umieścić je w książce na stronach pt. „Symetria w mozaikach”,

– porozmawiać z Jurkiem, uzupełnić obraz, aby miał oś symetrii, a następnie zrobić mu zdjęcie i umieścić je w książce na stronie pt. „Symetria w obrazach”,

– porozmawiać z Marcinem, dokończyć fasadę, żeby miała oś symetrii, a następnie zrobić jej zdjęcie i umieścić je w książce na stronie pt. „Symetria w architekturze”.

15 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, czy każdy uczeń rozumie polecenia. W razie potrzeby wyjaśnij i zaproś uczniów do kontynuowania gry.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów w krainie
„W świecie symetrii”.

Uczniowie kontynuują wykonywanie zadań w krainie.

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Podsumowanie zajęć.

Warto poprosić uczniów o wyeksportowanie książki i zapisanie jej jako plik PDF – ułatwi to analizę rozwiązań.

Omów z uczniami zadania i sprawdź poprawność rozwiązań.

5 min

pogadanka / dyskusja

2. Ewaluacja.

Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze.

Dodatkowo możesz zaproponować uczniom uzupełnienie karty pracy przygotowanej do tej krainy.

5 min

pogadanka

Karta pracy

R1J7ReGq26U9w

Plik PDF o rozmiarze 213.26 KB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim