Z matematyką w centrum handlowym
Z matematyką w centrum handlowym
Cele lekcji
Cele ogólne
I. Sprawności rachunkowa.
1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.
Cele szczegółowe
XIII. Elementy statystyki opisowej.
2. Uczeń odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach.
XIV. Zadania tekstowe.
5. Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
IV. Kompetencje cyfrowe.
VII. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Na tych zajęciach uczniowie będą doskonalić umiejętności związane z rozwiązywaniem zadań osadzonych w kontekście praktycznym, w tym m.in.: zastosowanie zależności między masą, ceną jednostkową a kosztem produktu; rozumienie porównywania ilorazowego i różnicowego, a także porównywania różnicowego z użyciem procentów; posługiwanie się średnią arytmetyczną oraz opisywanie sytuacji za pomocą wyrażenia arytmetycznego.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Wprowadzenie do tematu. | Zapytaj uczniów, które umiejętności matematyczne mogą przydać się w czasie robienia zakupów w centrum handlowym. | 5 min | dyskusja |
2. Opis przebiegu lekcji. | Zaproś klasę do krainy „Z matematyką w centrum handlowym”. Zapowiedz, że na graczy czeka tam wiele różnych zadań. Ustal zasady pracy. Poleć, by uczniowie uważnie czytali polecenia podawane przez napotkane postacie lub zapisane na tabliczkach i realizowali każde zadanie w grze. Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję. | pogadanka | ||
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów w krainie „Z matematyką w centrum handlowym”. | Poleć uczniom porozmawianie z panią stojącą przy wejściu do centrum. Przypomnij o zabraniu książki i aparatu. Uczniowie w dowolnej kolejności mają odwiedzić sklepy i wykonać umieszczone w nich zadania. Pomieszczenia z zadaniami dla uczniów to: kwiaciarnia, piekarnia, sklep obuwniczy. | 15 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Sprawdź, które sklepy, w tym biuro, odwiedzili już uczniowie oraz czy każdy uczeń zrozumiał i wykonał otrzymane w nich zadania. W razie potrzeby wyjaśnij wątpliwości. | 5 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów w krainie „Z matematyką w centrum handlowym”. | Uczniowie kontynuują rozwiązywanie zadań w centrum handlowym. | 10 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Podsumowanie zajęć. | Warto poprosić uczniów o wyeksportowanie książki i zapisanie jej jako plik PDF – ułatwi to analizę rozwiązań. Omów z uczniami zadania i sprawdź poprawność rozwiązań. Jeśli to możliwe, podczas omawiania wyświetl na ekranie zadania w poszczególnych sklepach. Przy omówieniu zagadek w kwiaciarni zapytaj uczniów o zależność między warunkami zadania a ekspozycją. Uczniowie powinni zauważyć, że takie graficzne przedstawienie warunków zadania może ułatwić jego rozwiązanie. Sprawdź, czy uczniowie zauważyli, że również ilustracja w piekarni może ułatwić rozwiązanie zadania. Przy omówienie zadania w sklepie obuwniczym warto zapytać, które buty można było bez obliczeń przyporządkować do ceny. | 5 min | pogadanka / dyskusja |
2. Ewaluacja. | Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. Dodatkowo możesz zaproponować uczniom uzupełnienie karty pracy przygotowanej do tej krainy. | 5 min | pogadanka |