Rysunek trzech figur leżących na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R149AL0mFH8Uo
Ilustracja przedstawia trzy różne figury o nieregularnych kształtach. Każda z figur składa się z prostokątów o różnych wymiarach, a każdy taki prostokąt składa się z pewnej liczby kwadratów, które zawsze są takiej samej wielkości w każdej z figur. Na podstawie poniższych opisów, oblicz, z ilu kwadratów składa się każda z figur. Wpisz odpowiednie liczby w luki. Figura pierwsza składa się z trzech różnych prostokątów:prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na cztery kwadraty,prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na trzy kwadratyz jednego kwadratu.Zatem figura pierwsza składa się z Tu uzupełnij kwadratów.Figura druga składa się z trzech różnych prostokątów:prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na cztery kwadraty,prostokąta szerokiego na dwa kwadraty i długiego na trzy kwadraty oraz z jednego kwadratu.Zatem figura pierwsza składa się z Tu uzupełnij kwadratów.Figura trzecia składa się z dwóch różnych prostokątów:prostokąta szerokiego na dwa kwadraty i długiego na cztery kwadraty,prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na dwa kwadraty.Zatem figura pierwsza składa się z Tu uzupełnij kwadratów.
Ilustracja przedstawia trzy różne figury o nieregularnych kształtach. Każda z figur składa się z prostokątów o różnych wymiarach, a każdy taki prostokąt składa się z pewnej liczby kwadratów, które zawsze są takiej samej wielkości w każdej z figur. Na podstawie poniższych opisów, oblicz, z ilu kwadratów składa się każda z figur. Wpisz odpowiednie liczby w luki. Figura pierwsza składa się z trzech różnych prostokątów:prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na cztery kwadraty,prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na trzy kwadratyz jednego kwadratu.Zatem figura pierwsza składa się z Tu uzupełnij kwadratów.Figura druga składa się z trzech różnych prostokątów:prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na cztery kwadraty,prostokąta szerokiego na dwa kwadraty i długiego na trzy kwadraty oraz z jednego kwadratu.Zatem figura pierwsza składa się z Tu uzupełnij kwadratów.Figura trzecia składa się z dwóch różnych prostokątów:prostokąta szerokiego na dwa kwadraty i długiego na cztery kwadraty,prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na dwa kwadraty.Zatem figura pierwsza składa się z Tu uzupełnij kwadratów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Który z tych ośmiokątów zajmuje największą liczbę kwadratów?
Obejrzyj poniższy film i sprawdź swoje odpowiedzi. Dowiesz się, jak mierzy się powierzchnię figury.
R1czLfMHqANhY1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy policzyć pole powierzchni figury.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy policzyć pole powierzchni figury.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy policzyć pole powierzchni figury.
Ważne!
Jedną z podstawowych jednostek pola jest centymetr kwadratowy, który zapisujemy .
to pole kwadratu o boku długości .
RudoMFYcllnl51
Rysunek kwadratu o boku jednego centymetra i figury złożonej z sześciu jednakowych kwadratów. Pole kwadratu wynosi 1 centymetr kwadratowy, a pole figury wynosi 6 centymetrów kwadratowych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1
Odpowiedz, która z poniższych figur ma większe pole i dlaczego?
R1UIzVAwbYCOa1
Rysunek figur leżących na kratownicy. Na pierwszym rysunku trójkąt o polu równym połowie kwadratu kratownicy. Na drugim rysunku sześciokąt o polu równym trzy czwarte kwadratu kratownicy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6uzVBqGqhM5T
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, jaką część pola kwadratu zajmują pola narysowanych figur.
Sześciokąt ma większe pole, ponieważ stanowi pola kwadratu, a trójkąt stanowi pola kwadratu.
1
Ćwiczenie 2
Jakie pola mają narysowane figury, jeśli przyjmiemy, że bok jednej kratki ma długość ? Uzupełnij zdania znajdujące się pod figurami, wpisując w luki odpowiednie liczby.
R1FYfJPQmB2OV1
Rysunek figury leżącej na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Figura leży na jedenastu kwadratach kratownicy o boku 1 cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GgH0DWShpK7
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij .
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RURqUkQTtT9v71
Rysunek figury leżącej na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Figura leży na dziesięciu kwadratach kratownicy o boku 1 cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RoQ47KRZWEcBB
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij .
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1DylNoaMtKJF1
Rysunek figury leżącej na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Figura leży na dziesięciu kwadratach kratownicy o boku 1 cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RuKoeRVezGtrX
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij .
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ryghjg4Sg5NOG1
Rysunek figury leżącej na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Figura leży na jedenastu kwadratach kratownicy o boku 1 cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rv5wglvtW5a0R
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij .
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3
Narysuj dowolną figurę, której pole jest równe
R1JXK76Nlg3Mj
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Opisz jak może wyglądać figura, której pole jest równe
R14OI6Vo4icDL
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Narysuj figury złożone z odpowiedniej liczby kwadratów o boku długości .
Opisz wygląd figur złożonych z odpowiedniej liczby kwadratów o boku długości .
RM3ebeihipZ6A
Rysunek przedstawia trzy przykładowe odpowiedzi, gdzie każda z nich jest figurą umieszczoną na kratownicy o boku równym a jej wierzchołki znajdują się w punktach kratowych. Pierwszą odpowiedzią jest prostokąt o dłuższym boku równym i krótszym boku równym . Druga figura składa się z prostokąta opisanego w pierwszej odpowiedzi, dorysowanego kwadratu leżącego na jednej kratce kratownicy dorysowanego na górze po prawej stronie oraz dorysowanego prostokąta długości i szerokości na dole po prawej stronie. Ostatnia figura leży na piętnastu kwadratach kratownicy. Przypomina ona prostokąt o długości oraz szerokości z wyciętą od góry literą T, którego daszek leży na trzech kratkach oraz nóżka leży na dwóch kratkach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 2
R1A2lsWDx9j5E1
Aplet pokazuje różne prostokąty leżące na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Należy podać pola tych figur.
Aplet pokazuje różne prostokąty leżące na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Należy podać pola tych figur.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R9EXslEqiBNrM
Podaj pola podanych figur. Bok jednej kratki ma długość . Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Pole figury składającej się z prostokąta o wymiarach kratki na kratek i przyległego do niego drugiego prostokąta o wymiarach kratki na kratkę ma pole równe Tu uzupełnij.Pole figury składającej się z kwadratu o długości boku kratek i przyległego do niego prostokąta o wymiarach kratek na kratkę ma pole równe Tu uzupełnij.Pole figury składającej się z prostokąta o wymiarach kratki na kratek i przyległego do niego drugiego prostokąta o wymiarach kratki na kratki ma pole równe Tu uzupełnij.
Podaj pola podanych figur. Bok jednej kratki ma długość . Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Pole figury składającej się z prostokąta o wymiarach kratki na kratek i przyległego do niego drugiego prostokąta o wymiarach kratki na kratkę ma pole równe Tu uzupełnij.Pole figury składającej się z kwadratu o długości boku kratek i przyległego do niego prostokąta o wymiarach kratek na kratkę ma pole równe Tu uzupełnij.Pole figury składającej się z prostokąta o wymiarach kratki na kratek i przyległego do niego drugiego prostokąta o wymiarach kratki na kratki ma pole równe Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Podstawowe jednostki pola
RRFqF76bNI8Ij1
Animacja przedstawia podstawowe jednostki pola powierzchni.
Animacja przedstawia podstawowe jednostki pola powierzchni.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia podstawowe jednostki pola powierzchni.
Pola figur narysowanych w książce lub w zeszycie możemy określić w centymetrach kwadratowych.
Pola wyrażamy też w innych jednostkach.
Ważne!
Podstawowe jednostki pola to
milimetr kwadratowy
centymetr kwadratowy
decymetr kwadratowy
metr kwadratowy
ar , hektar
kilometr kwadratowy
Ważne!
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
R1Hv14QxK9GRI2
Ćwiczenie 4
Wybierz jednostkę, w której najlepiej wyrazić poniższe wielkości. Uzupełnij poniższe zdania, przeciągając w luki odpowiednie jednostki. Pole powierzchni pól uprawnych w gospodarstwie rolnym najlepiej wyrazić w 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. .Pole powierzchni podłogi w pokoju najlepiej wyrazić w 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. .Pole powierzchni skrzydeł muchy najlepiej wyrazić w 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. .Pole powierzchni Polski najlepiej wyrazić w 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. .Pole powierzchni niedużej działki rekreacyjnej najlepiej wyrazić w 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. .
Wybierz jednostkę, w której najlepiej wyrazić poniższe wielkości. Uzupełnij poniższe zdania, przeciągając w luki odpowiednie jednostki. Pole powierzchni pól uprawnych w gospodarstwie rolnym najlepiej wyrazić w 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. .Pole powierzchni podłogi w pokoju najlepiej wyrazić w 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. .Pole powierzchni skrzydeł muchy najlepiej wyrazić w 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. .Pole powierzchni Polski najlepiej wyrazić w 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. .Pole powierzchni niedużej działki rekreacyjnej najlepiej wyrazić w 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. .
Wybierz jednostkę, w której najlepiej wyrazić
, , , , , , , ha, , , , a, , , ha, a, , , a, , ha, a, , , , ha, , a, , , ha, , , , , , , ,
a) pole powierzchni pól uprawnych w gospodarstwie rolnym. ............
b) pole powierzchni podłogi w pokoju. ............
c) pole powierzchni skrzydeł muchy. ............
d) pole powierzchni Polski. ............
e) pole powierzchni niedużej działki rekreacyjnej. ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
Korytarz szkolny ma kształt prostokąta o wymiarach i . Czy jego pole powierzchni jest większe czy mniejsze od ara? Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby i słowa.
R13sj3p9ov2Ft1
Rysunek prostokąta leżącego na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Prostokąt ma boki długości 5 metrów i 20 metrów. Leży na 100 kwadratach kratownicy. W połowie dłuższego boku zaznaczona prosta pionowa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RfG4DuG41RhMz
Prostokąt można podzielić na dwa takie same prostokąty o wymiarach i Tu uzupełnij, i złożyć z nich Tu uzupełnij.
Prostokąt można podzielić na dwa takie same prostokąty o wymiarach i Tu uzupełnij, i złożyć z nich Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1S9s7TzpK1dA1
Rysunek kwadratu leżącego na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Kwadrat leży na 100 kwadratach kratownicy. W połowie boku zaznaczona prosta pozioma.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1BbrBfMQQVtz
Długość boku otrzymanego kwadratu wynosi Tu uzupełnij, zatem jego pole to Tu uzupełnij. Powierzchnia korytarza wynosi dokładnie Tu uzupełnij.
Długość boku otrzymanego kwadratu wynosi Tu uzupełnij, zatem jego pole to Tu uzupełnij. Powierzchnia korytarza wynosi dokładnie Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
Szkolne boisko w kształcie prostokąta ma wymiary i . Zapoznaj się z poniższym rysunkiem i oblicz ile arów wynosi powierzchnia tego boiska?
R17XMBI1RL9wb1
Rysunek prostokąta leżącego na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Prostokąt ma boki długości 25 metrów i 60 metrów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RYcFGuT5LYSyy
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Rzeczywista długość boku brązowego kwadratu wynosi Tu uzupełnij.Pole tego kwadratu jest równe Tu uzupełnij.Powierzchnia boiska składa się z Tu uzupełnij takich kwadratów, jest zatem równa Tu uzupełnij.
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Rzeczywista długość boku brązowego kwadratu wynosi Tu uzupełnij.Pole tego kwadratu jest równe Tu uzupełnij.Powierzchnia boiska składa się z Tu uzupełnij takich kwadratów, jest zatem równa Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zamiana jednostek
Rji1qeiJLKdtj1
Animacja przedstawia podstawowe jednostki pola powierzchni.
Animacja przedstawia podstawowe jednostki pola powierzchni.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia podstawowe jednostki pola powierzchni.
Sprawdźmy, ile mniejszych jednostek pola mieści się w kolejnej, większej jednostce. W tym celu wykorzystamy kilkakrotnie ten sam rysunek, ale sporządzony w różnych skalach.
RKfuZlFiaWxFB1
Rysunek kwadratu o polu równym 1 decymetr kwadratowy podzielonego na 100 jednakowych kwadratów jednostkowych, każdy o boku 1 cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Bok małego kwadratu ma długość , zatem jego pole to .
W dużym kwadracie mieści się małych kwadratów. Zatem
.
Wyobraźmy sobie, że kwadrat o boku długości zmniejszamy dziesięciokrotnie i umieszczamy go w dużym kwadracie o boku dziesięciokrotnie dłuższym.
R1arE1tqfmd7O1
Rysunek kwadratu o boku 1 metra podzielonego 100 małych kwadratów o boku 1 decymetra każdy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to .
Zatem
.
Teraz kwadrat o boku zmniejszamy dziesięciokrotnie i umieszczamy go w dużym kwadracie o boku dziesięciokrotnie dłuższym.
Ry9ciG1fgxPIA1
Rysunek kwadratu o boku 10 metrów podzielonego na 100 małych kwadratów o boku 1 metra każdy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to .
Zatem
.
Na kolejnym rysunku mały kwadrat ma bok długości .
RnLIFsTQqgPbB1
Rysunek kwadratu o boku 100 metrów podzielonego na małe kwadraty o boku 10 metrów każdy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to .
Bok dużego kwadratu jest razy dłuższy, więc ma długość . Jego pole to .
Zatem
.
Mały kwadrat na rysunku ma bok długości .
RJx9RKQH6EJWA1
Rysunek kwadratu o boku 1000 metrów podzielonego na 100 małych kwadratów o boku 100 metrów każdy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to .
Bok dużego kwadratu ma długość , czyli . Jego pole to .
Zatem
.
Jeżeli kwadrat o boku długości dziesięciokrotnie powiększymy, to otrzymamy taki rysunek:
RqemKpzjuPMS81
Rysunek kwadratu o boku 1 centymetra podzielonego na 100 małych kwadratów o boku 1 milimetra każdy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Bok małego kwadratu ma teraz długość . Jego pole to .
Bok dużego kwadratu ma długość . Jego pole to .
Zatem
.
R5s20V7CLZ75S3
Ćwiczenie 7
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16Z85B5RBE7W3
Ćwiczenie 8
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9
W każdej kolumnie zaznacz wyrażenie, które oznacza inne pole niż pozostałe wyrażenia.
Litery na zaznaczonych polach, czytane od lewej do prawej, dadzą hasło. Odczytaj je i wpisz w kratki. Sprawdź, co to hasło oznacza.