Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pole figury

Polecenie 1

Policz, ile kwadratów zawiera każda figura.

RCHOAwDfsQxPh1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R149AL0mFH8Uo
Ilustracja przedstawia trzy różne figury o nieregularnych kształtach. Każda z figur składa się z prostokątów o różnych wymiarach, a każdy taki prostokąt składa się z pewnej liczby kwadratów, które zawsze są takiej samej wielkości w każdej z figur. Na podstawie poniższych opisów, oblicz, z ilu kwadratów składa się każda z figur. Wpisz odpowiednie liczby w luki. Figura pierwsza składa się z trzech różnych prostokątów:prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na cztery kwadraty,prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na trzy kwadratyz jednego kwadratu.Zatem figura pierwsza składa się z Tu uzupełnij kwadratów.Figura druga składa się z trzech różnych prostokątów:prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na cztery kwadraty,prostokąta szerokiego na dwa kwadraty i długiego na trzy kwadraty oraz z jednego kwadratu.Zatem figura pierwsza składa się z Tu uzupełnij kwadratów.Figura trzecia składa się z dwóch różnych prostokątów:prostokąta szerokiego na dwa kwadraty i długiego na cztery kwadraty,prostokąta szerokiego na jeden kwadrat i długiego na dwa kwadraty.Zatem figura pierwsza składa się z Tu uzupełnij kwadratów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Który z tych ośmiokątów zajmuje największą liczbę kwadratów?

Obejrzyj poniższy film i sprawdź swoje odpowiedzi. Dowiesz się, jak mierzy się powierzchnię figury.

R1czLfMHqANhY1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy policzyć pole powierzchni figury.
Ważne!

Jedną z podstawowych jednostek pola jest 1 centymetr kwadratowy, który zapisujemy 1 cm2.

1 cm2 to pole kwadratu o boku długości 1 cm.

RudoMFYcllnl51
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Odpowiedz, która z poniższych figur ma większe pole i dlaczego?

R1UIzVAwbYCOa1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6uzVBqGqhM5T
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Jakie pola mają narysowane figury, jeśli przyjmiemy, że bok jednej kratki ma długość 1 cm? Uzupełnij zdania znajdujące się pod figurami, wpisując w luki odpowiednie liczby.

R1FYfJPQmB2OV1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GgH0DWShpK7
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij cm2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RURqUkQTtT9v71
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RoQ47KRZWEcBB
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij cm2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1DylNoaMtKJF1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RuKoeRVezGtrX
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij cm2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ryghjg4Sg5NOG1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rv5wglvtW5a0R
Pole powyższej figury wynosi Tu uzupełnij cm2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3

Narysuj dowolną figurę, której pole jest równe

  1. 6 cm2

  2. 9 cm2

  3. 15 cm2

R1JXK76Nlg3Mj
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Opisz jak może wyglądać figura, której pole jest równe

  1. 6 cm2

  2. 9 cm2

  3. 15 cm2

R14OI6Vo4icDL
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2
R1A2lsWDx9j5E1
Aplet pokazuje różne prostokąty leżące na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Należy podać pola tych figur.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R9EXslEqiBNrM
Podaj pola podanych figur. Bok jednej kratki ma długość 1 cm. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Pole figury składającej się z prostokąta o wymiarach 2 kratki na 8 kratek i przyległego do niego drugiego prostokąta o wymiarach 3 kratki na 1 kratkę ma pole równe Tu uzupełnij cm2.Pole figury składającej się z kwadratu o długości boku 7 kratek i przyległego do niego prostokąta o wymiarach 5 kratek na 1 kratkę ma pole równe Tu uzupełnij cm2.Pole figury składającej się z prostokąta o wymiarach 2 kratki na 5 kratek i przyległego do niego drugiego prostokąta o wymiarach 2 kratki na 3 kratki ma pole równe Tu uzupełnij cm2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Podstawowe jednostki pola

RRFqF76bNI8Ij1
Animacja przedstawia podstawowe jednostki pola powierzchni.

Pola figur narysowanych w książce lub w zeszycie możemy określić w centymetrach kwadratowych.

Pola wyrażamy też w innych jednostkach.

Ważne!

Podstawowe jednostki pola to

  • 1 milimetr kwadratowy 1 mm2

  • 1 centymetr kwadratowy 1 cm2

  • 1 decymetr kwadratowy 1 dm2

  • 1 metr kwadratowy 1 m2

  • 1 ar 1 a, 1 hektar1 ha

  • 1 kilometr kwadratowy 1 km2

Ważne!
  • 1 mm2 to pole kwadratu o boku długości 1 mm

  • 1 cm2 to pole kwadratu o boku długości 1 cm

  • 1 dm2 to pole kwadratu o boku długości 1 dm

  • 1 m2 to pole kwadratu o boku długości 1 m

  • 1 a to pole kwadratu o boku długości 10 m

  • 1 ha to pole kwadratu o boku długości 100 m

  • 1 km2 to pole kwadratu o boku długości 1 km

R1Hv14QxK9GRI2
Ćwiczenie 4
Wybierz jednostkę, w której najlepiej wyrazić poniższe wielkości. Uzupełnij poniższe zdania, przeciągając w luki odpowiednie jednostki. Pole powierzchni pól uprawnych w gospodarstwie rolnym najlepiej wyrazić w 1. m2, 2. mm2, 3. mm2, 4. dm2, 5. dm2, 6. m2, 7. mm2, 8. ha, 9. km2, 10. km2, 11. m2, 12. cm2, 13. dm2, 14. km2, 15. cm2, 16. cm2, 17. m2.Pole powierzchni podłogi w pokoju najlepiej wyrazić w 1. m2, 2. mm2, 3. mm2, 4. dm2, 5. dm2, 6. m2, 7. mm2, 8. ha, 9. km2, 10. km2, 11. m2, 12. cm2, 13. dm2, 14. km2, 15. cm2, 16. cm2, 17. m2.Pole powierzchni skrzydeł muchy najlepiej wyrazić w 1. m2, 2. mm2, 3. mm2, 4. dm2, 5. dm2, 6. m2, 7. mm2, 8. ha, 9. km2, 10. km2, 11. m2, 12. cm2, 13. dm2, 14. km2, 15. cm2, 16. cm2, 17. m2.Pole powierzchni Polski najlepiej wyrazić w 1. m2, 2. mm2, 3. mm2, 4. dm2, 5. dm2, 6. m2, 7. mm2, 8. ha, 9. km2, 10. km2, 11. m2, 12. cm2, 13. dm2, 14. km2, 15. cm2, 16. cm2, 17. m2.Pole powierzchni niedużej działki rekreacyjnej najlepiej wyrazić w 1. m2, 2. mm2, 3. mm2, 4. dm2, 5. dm2, 6. m2, 7. mm2, 8. ha, 9. km2, 10. km2, 11. m2, 12. cm2, 13. dm2, 14. km2, 15. cm2, 16. cm2, 17. m2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Korytarz szkolny ma kształt prostokąta o wymiarach 5 m20 m. Czy jego pole powierzchni jest większe czy mniejsze od ara? Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby i słowa.

  1. R13sj3p9ov2Ft1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    RfG4DuG41RhMz
    Prostokąt można podzielić na dwa takie same prostokąty o wymiarach 5 m
    i Tu uzupełnij m, i złożyć z nich Tu uzupełnij.
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  2. R1S9s7TzpK1dA1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    R1BbrBfMQQVtz
    Długość boku otrzymanego kwadratu wynosi Tu uzupełnij m, zatem jego pole to Tu uzupełnij a. Powierzchnia korytarza wynosi dokładnie Tu uzupełnij a.
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

2
Ćwiczenie 6

Szkolne boisko w kształcie prostokąta ma wymiary 60 m25 m. Zapoznaj się z poniższym rysunkiem i oblicz ile arów wynosi powierzchnia tego boiska?

R17XMBI1RL9wb1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RYcFGuT5LYSyy
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Rzeczywista długość boku brązowego kwadratu wynosi Tu uzupełnij m.Pole tego kwadratu jest równe 1 Tu uzupełnij.Powierzchnia boiska składa się z Tu uzupełnij takich kwadratów, jest zatem równa Tu uzupełnij a.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Zamiana jednostek

Rji1qeiJLKdtj1
Animacja przedstawia podstawowe jednostki pola powierzchni.
  • Sprawdźmy, ile mniejszych jednostek pola mieści się w kolejnej, większej jednostce. W tym celu wykorzystamy kilkakrotnie ten sam rysunek, ale sporządzony w różnych skalach.

RKfuZlFiaWxFB1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Bok małego kwadratu ma długość 1 cm, zatem jego pole to 1 cm2.

W dużym kwadracie mieści się 100 małych kwadratów.
Zatem

1 dm2=100 cm2.
  • Wyobraźmy sobie, że kwadrat o boku długości 1 dm zmniejszamy dziesięciokrotnie i umieszczamy go w dużym kwadracie o boku dziesięciokrotnie dłuższym.

R1arE1tqfmd7O1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Bok małego kwadratu ma długość 1 dm. Jego pole to 1 dm2.

Zatem

1 m2=100 dm2.
  • Teraz kwadrat o boku 1 m zmniejszamy dziesięciokrotnie i umieszczamy go w dużym kwadracie o boku dziesięciokrotnie dłuższym.

Ry9ciG1fgxPIA1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Bok małego kwadratu ma długość 1 m. Jego pole to 1 m2.

Zatem

1 a=100 m2.
  • Na kolejnym rysunku mały kwadrat ma bok długości 10 m.

RnLIFsTQqgPbB1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Bok małego kwadratu ma długość 10 m. Jego pole to 1 a.

Bok dużego kwadratu jest 10 razy dłuższy, więc ma długość 100 m. Jego pole to 1 ha.

Zatem

1 ha=100 a.
  • Mały kwadrat na rysunku ma bok długości 100 m.

RJx9RKQH6EJWA1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Bok małego kwadratu ma długość 100 m. Jego pole to 1 ha.

Bok dużego kwadratu ma długość 1000 m, czyli 1 km. Jego pole to 1 km2.

Zatem

1 km2=100 ha.
  • Jeżeli kwadrat o boku długości 1 cm dziesięciokrotnie powiększymy, to otrzymamy taki rysunek:

RqemKpzjuPMS81
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Bok małego kwadratu ma teraz długość 1 mm. Jego pole to 1 mm2.

Bok dużego kwadratu ma długość 1 cm. Jego pole to 1 cm2.

Zatem

1 cm2=100 mm2.
R5s20V7CLZ75S3
Ćwiczenie 7
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 2 cm2= Tu uzupełnij mm233 dm2= Tu uzupełnij cm25 a= Tu uzupełnij m214 ha= Tu uzupełnij a
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16Z85B5RBE7W3
Ćwiczenie 8
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij mm2=1,5 cm2Tu uzupełnij dm2=8,5 m2Tu uzupełnij m2=0,01 aTu uzupełnij ha=0,02 km2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

W każdej kolumnie zaznacz wyrażenie, które oznacza inne pole niż pozostałe wyrażenia.

Litery na zaznaczonych polach, czytane od lewej do prawej, dadzą hasło. Odczytaj je i wpisz w kratki. Sprawdź, co to hasło oznacza.

R108DaZSSLizH
Łączenie par. . 3 dm2
K. Możliwe odpowiedzi: Kolumna 2, Kolumna 3, Kolumna 4, Kolumna 5. 0,03 m2
B. Możliwe odpowiedzi: Kolumna 2, Kolumna 3, Kolumna 4, Kolumna 5. 300 cm2
C. Możliwe odpowiedzi: Kolumna 2, Kolumna 3, Kolumna 4, Kolumna 5. 0,30 m2
M. Możliwe odpowiedzi: Kolumna 2, Kolumna 3, Kolumna 4, Kolumna 5. 30000 mm2
A. Możliwe odpowiedzi: Kolumna 2, Kolumna 3, Kolumna 4, Kolumna 5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KmUtmxdk9G5
Otrzymane hasło to Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.