Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1D6BN8DYEskd1

Polscy kompozytorzy dwudziestolecia międzywojennego

Ważne daty

1876‑1948 – lata życia Eugeniusza Morawskiego

1877‑1946 – lata życia Feliksa Nowowiejskiego

1882‑1937 – lata życia Karola Szymanowskiego

1883‑1953 – lata życia Ludomira Różyckiego

1897‑1986 – lata życia Aleksandra Tansmana

1893‑1963 – lata życia Stanisława Wiechowicza

1896‑1944 – lata życia Józefa Kofflera (data śmierci nie jest pewna)

1896‑1963 – lata życia Tadeusza Szeligowskiego

1896‑1979 – lata życia Bolesława Szabelskiego

1904‑1957 – lata życia Artura Malawskiego

1907‑1973 – lata życia Antoniego Szałowskiego

1914‑1965 – lata życia Michała Spisaka

1909‑1969 – lata życia Grażyny Bacewicz

1913‑1994 – lata życia Witolda Lutosławskiego

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RICEp1AF5JvsN1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Karol Szymanowski, Feliks Nowowiejski, Ludomir Różycki, Eugeniusz Morawski, Józef Koffler, Aleksander Tansman, Tadeusz Szeligowski, Bronisław Szabelski, Antoni Szałowski, Stanisław Wiechowicz, Roman Palester, Grażyna Bacewicz, Michał Spisak, Artur Malawski, Andrzej Panufnik i Witold Lutosławski.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

życia i twórczości najwybitniejszych polskich kompozytorów dwudziestolecia międzywojennego;

znaczenia tej twórczości dla rodzimej kultury, z uwzględnieniem przemian zachodzących w muzyce europejskiej w I poł. XX wieku.

Wstęp

W 1918 r. wraz z zakończeniem I wojny światowej Polska odzyskuje niepodległość i powraca na mapę Europy po 123 latach zaborów. Mimo zabiegów dyplomatów z różnych krajów nie udało się wypracować mechanizmów chroniących świat przed kolejnymi konfliktami o charakterze globalnym. 1 września 1939 r. hitlerowskie Niemcy napadając na Polskę rozpoczęły II wojnę światową, w wyniku której nasz kraj znalazł się w sowieckiej strefie wpływów na blisko 50 lat. Okres dwudziestolecia międzywojennego był czasem szczególnym. Odrodzone Państwo Polskie podjęło wielki trud scalenia zróżnicowanych gospodarczo, etnicznie i kulturowo ziem trzech zaborów.

Okres międzywojnia to czas działalności wielu kompozytorów, posiadających zróżnicowane poglądy estetyczne. Aktywność twórcza jednych z nich osiąga wówczas swoje apogeum, inni dopiero wkraczają na arenę muzyczną, a ich najważniejsze dzieła powstaną już po II wojnie światowej. Kompozytorzy w tamtym okresie podejmują także działalność organizatorską i pedagogiczną, aktywnie włączając się w budowę polskich instytucji życia muzycznego.

Karol Szymanowski

Szczególnie znaczącą rolę w latach dwudziestolecia międzywojennego odgrywał Karol Szymanowski. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości osiedlił się w Warszawie i aktywnie włączył się w odbudowę życia muzycznego. Jednocześnie nie zrezygnował z licznych podróży. W latach 1927–1929 był dyrektorem Konserwatorium Muzycznego w Warszawie, a latach 1930–1932 był rektorem Wyższej Szkoły Muzycznej. Aktywnie wspierał młodych polskich kompozytorów, zachęcając ich do podjęcia dalszych studiów w zakresie kompozycji za granicą, zwłaszcza w Paryżu.

Na czas dwudziestolecia międzywojennego przypada trzeci okres twórczości Szymanowskiego, określany jako narodowy. W kompozycjach z tego okresu łączył pierwiastki narodowe z nowoczesnym językiem dźwiękowym. W latach 20. Szymanowski rozmiłował się w folklorze podhalańskim, co pozostawiło trwały ślad w jego twórczości. Ważnym dziełem tego nurtu jest balet‑pantomima Harnasie na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę, w dwóch obrazach z epilogiem, powstały w latach 1926–1931. Należy nadmienić, że na początku lat 20. XX w. Szymanowski dokończył operę Król Roger, nawiązującą stylistycznie do wcześniejszego okresu twórczości.

W dwudziestu Mazurkach op. 50, powstałych w latach 1924–1925, Szymanowski nawiązał do twórczości Chopina, nadając jednocześnie mazurkom indywidualny styl. Połączył w nich XX‑wieczną technikę kompozytorską, silną uczuciowość oraz elementy folkloru podhalańskiego. Do gatunku tego powróci w ostatnich latach życia komponując Dwa Mazurki op. 62, które jednakże przejawiają znacznie mniejsze związki z muzyką ludową niż wcześniejsze z jego dorobku. Arcydziełem opartym na folklorze są także Pieśni kurpiowskie op. 58.

RzXHqCTDxAq6m
Utwór: Karol Szymanowski – Mazurek op. 50 nr 1. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Z okresu dwudziestolecia międzywojennego pochodzą także kompozycje wokalno‑instrumentalne Szymanowskiego, w których podejmuje on tematykę religijną. Wielkim sukcesem okazała się premiera Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę, która miała miejsce w styczniu 1929 r. w Warszawie. Do tego nurtu w twórczości Szymanowskiego należy także zaliczyć Veni Creator na sopran, chór mieszany, organy i orkiestrę oraz Litanię do Marii Panny na sopran, chór żeński i orkiestrę. W ostatnich latach życia Szymanowski zmagał się z problemami zdrowotnymi i finansowymi. Chcąc zaradzić tym drugim skomponował IV Symfonię koncertującą, w wykonaniach której uczestniczył jako pianista. Z tych lat pochodzi także II Koncert skrzypcowy. Kompozytor zmarł 29 marca 1937 r. w Lozannie.

R1RBGYv7BpgL11
Karol Szymanowski, ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego, Domena Publiczna

Feliks Nowowiejski

Ważną postacią polskiego życia muzycznego w okresie dwudziestolecia międzywojennego był Feliks Nowowiejski. Urodził się w 1877 r. na Warmii w miejscowości Wartembork, obecnie Barczewo. Wykształcenie zdobył w Szkole Muzycznej w Świętej Lipce, w berlińskim Konserwatorium Sterna oraz w trakcie pobytu w Szkole Muzyki Kościelnej w Ratyzbonie i studiów kompozytorskich pod kierunkiem Maxa Brucha w Berlinie. Szczególnie ostatni etap edukacji był czasem licznych sukcesów. Zdobyta w 1902 r. Nagroda im. G. Meyerbeera za oratoriumOratoriumoratorium Powrót syna marnotrawnego stworzyła możliwość zapoznania się z życiem muzycznym wielu ważnych metropolii europejskich. W tym czasie powstaje doceniona na Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Bonn uwerturaUwerturauwertura Swaty polskie, w której Nowowiejski zaczerpie ze skarbnicy jaką są polskie melodie ludowe. Wielką popularność po obu stronach Atlantyku zapewniło mu oratorium Quo vadis. W latach 1909–1914 pełnił funkcję dyrektora Towarzystwa Muzycznego w Krakowie. W okresie tym skomponował m. in. Rotę do tekstu Marii Konopnickiej. Podczas I wojny światowej przebywał w Berlinie. W pierwszych latach powojennych aktywnie działał w Warmińskim Komitecie Plebiscytowym, którego celem było włączenie Warmii do odrodzonej Polski.

Wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości Nowowiejski postanowił osiedlić się w stolicy Wielkopolski – Poznaniu, gdzie spędził okres międzywojnia. W mieście tym znalazł dogodne warunki do pracy twórczej i rozwoju swego talentu. W latach 1920–1927 pracował jako pedagog w Konserwatorium Poznańskim, gdzie uczył harmonii, kontrapunktuKontrapunktkontrapunktu, harmonizacji chorału i instrumentacjiInstrumentacjainstrumentacji. Od 1923 r. wykładał w klasie organów. Jednocześnie był dyrygentem Miejskiej Orkiestry Symfonicznej, z którą wykonywał nieznane wówczas w Polsce dzieła Maurice’a Ravela, Alberta Roussela, Igora Strawińskiego i innych. Propagował także twórczość rodzimych kompozytorów, zwłaszcza związanych z ośrodkiem poznańskim, m. in. Tadeusza Zygfryda Kasserna, Tadeusza Szeligowskiego. Nowowiejski udzielał się jako dyrygent chórów, założył m. in. 500‑osobowy Chór Narodowy oraz był kierownikiem artystycznym Chóru Męskiego Echo. Aktywnie włączał się w organizację ważnych uroczystości – m. in. Powszechnej Wystawy Krajowej w 1929 r. Pod koniec lat 20. nawiązał także aktywną współpracę z Polskim Radiem.

RP2Qt41i1C5uT1
Feliks Nowowiejski, foto. Frenkiel Zygmunt, ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego, Domena Publiczna

W okresie poznańskim, w 1924 r., powstało jedno z ważniejszych dzieł kompozytora – opera Legenda Bałtyku, która w pierwszym sezonie wystawiona była aż 50 razy. Cieszyła się niesłabnącym powodzeniem w całym okresie międzywojennym. Bywa uznawana za jedną z trzech oper narodowych. Nowowiejski czerpiąc z tradycji włoskiej i niemieckiej opery romantycznej, wprowadził elementy polskiego folkloru i prasłowiańskich legend oraz sięgnął po zabiegi archaizująceArchaizacjaarchaizujące. W tym czasie powstały także balety: Malowanki LudoweLeluja (Tatry). W bogatej twórczości pieśniarskiej, sięgał po poezję znakomitych polskich petów: Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, Leopolda Staffa, Jarosława Iwaszkiewicza czy Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Szczególnym wyrazem zamiłowania do kultury antycznej są Róże dla Safo. Feliks Nowowiejski był człowiekiem głębokiej wiary. Za twórczość w dziedzinie muzyki kościelnej otrzymał rzadko przyznawany osobom świeckim tytuł szambelana papieskiego. Szczególne miejsce w literaturze chóralnej zajmują jego msze, zwłaszcza słynna Missa pro pace.

RrpB8GPyKtT6N
Utwór: Feliks Nowowiejski, Uwertura do opery Legenda Bałtyku. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R92LyUB58VVCy
Utwór: Feliks Nowowiejski, Missa pro pace - Sanctus. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Nowowiejski słynął nie tylko jako kompozytor, ale także jako znakomity organista, niezrównany improwizator. Przez całe swoje życie prowadził aktywną działalność koncertową, uświetniając swą grą liczne poświęcenia nowo wybudowanych organów na terenie całego kraju. W 1931 r. otrzymał honorowe członkostwo działającego w Londynie The Organ Music Society. Pozostawił w swym dorobku twórczym bogaty zbiór kompozycji przeznaczonych na organy.

RujTrrixMQVJh1
Utwór: Feliks Nowowiejski, „IX Symfonia organowa” - Toccata, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Twórczość organowa Feliksa Nowowiejskiego

R1f2PshFT2ncB
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nut utworu Dumka. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W różnych okresach życia komponował Nowowiejski mniejsze utwory organowe. Część z nich powstała w duchu założeń reformy cecyliańskiej, niektóre z nich są oparte na melodiach polskich pieśni kościelnych i śpiewów gregoriańskich. Kompozycje w tej grupie różnią się między sobą językiem muzycznym, w niektórych z nich można odnaleźć nowatorskie pomysły harmoniczne. Jedną z późniejszych kompozycji zaliczanych do mniejszych utworów jest „Dumka” op. 31 nr 1.
Feliks Nowowiejski, utwory mniejsze, online-skills, CC BY 3.0
Rw8KvLTcwn8uA
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę do zeszytu nut z fantazji polskich Nowowiejskiego. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W grupie mniejszych kompozycji organowych na uwagę zasługują trzy fantazje kolędowe. Nowowiejski sięga po melodie polskich kolęd, tworząc niezwykle barwne kompozycje, w których doszukać się można inspiracji ówczesną organową muzyką francuską. Fantazje te należą do najczęściej wykonywanych utworów organowych Nowowiejskiego. W tytułach dwóch z nich przywołuje on krakowskie świątynie – katedrę na Wawelu i prastary kościół Mariacki. Znaczną popularność „Fantazji Polskiej Pasterka na Wawelu” można przypisać wydaniu jej w 1960 r. przez Polskie Wydawnictwa Muzyczne i licznym wznowieniom tej edycji.
Feliks Nowowiejski, fantazje kolędowe, online-skills, CC BY 3.0
RuxkNHTUzjaBl
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nut III Finale: Improvizazione. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W latach międzywojennych komponuje Nowowiejski znaczące utwory organowe – m.in. 9 symfonii organowych, które nazwie swoim testamentem muzycznym. W dziełach tych słychać zarówno zamiłowanie kompozytora do chorału gregoriańskiego, którego znajomość zgłębił w trakcie nauki w Ratyzbonie, jak i do polskiej pieśni kościelnej, szczególnie maryjnej. Połączenie tych dwóch tradycji: uniwersalnej i narodowej, posiada pewien wymiar symboliczny – jest odbiciem postawy kompozytora, któremu bliskie były zarówno wartości ogólnoeuropejskie, na których się wychował, jak i narodowe. W swych kompozycjach organowych Nowowiejski szczególnie chętnie sięga po pieśni maryjne, w szczególności po „Bogurodzicę”, na której melodii oparł swą „IX Symfonię organową”.
Feliks Nowowiejski, IX Symfonia na organy, red. E. Karolak, W. Gawiejnowicz, wyd. Ars Nova, Poznań 2011
R1Vgx1PjFrIv4
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nut IV Koncert. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Są to cztery kompozycje przeznaczone na organy solo. Kompozycje pod wieloma względami przypominają wcześniejsze symfonie organowe. Prawdopodobnie Nowowiejski nie chcąc przekraczać symbolicznej liczby – dziewięciu symfonii – zdecydował się inaczej nazwać kolejne kompozycje. Trzy koncerty (I, III i IV) mają wyraźnie charakter programowy. W pierwszym zawarł Nowowiejski liczne wątki autobiograficzne, drugi podejmuje umiłowaną przez Nowowiejskiego tematykę maryjną, ostatni przywołuje postać św. Jana Bosko i mszę rezurekcyjną w kościele ks. salezjanów w Krakowie.
Feliks Nowowiejski, IV Koncert op. 56 na organy, PWM, Kraków 1977
REJhJnWBshGa8
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nut In Paradisum. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jest to ostatni utwór organowy jaki wyszedł spod pióra kompozytora. Tytuł jego budzi wątpliwości. Prawdopodobnie jego pierwotne brzmienie to: „Siedem słów Chrystusa na krzyżu”. Tytuł ten przywołuje na myśl XVIII-wieczną kompozycję J. Haydna. Utwór składa się z siedmiu części. Nowowiejski porusza w nim tematykę śmierci, która obecna jest także w jego wcześniejszych dziełach organowych, m.in. „VIII Symfonii organowej de la Mort”.
Feliks Nowowiejski, In pradisum. Poemat na organu solo, red. E. Karolak, W. Gawiejnowicz, wyd. Ars Nova Poznań 2009.

W okresie przed wybuchem II wojny światowej doświadczył licznych dowodów uznania jego działalności artystycznej w postaci nagród i odznaczeń. W październiku 1938 r. odbył się w Poznaniu Tydzień Muzyki Polskiej, podczas którego odbyło się prawykonanie II Symfonii Praca i rytm. Okres okupacji hitlerowskiej był szczególnie trudny dla kompozytora, który w obawie przed aresztowaniem, ukrywał się w Krakowie. Po wojnie powrócił do Poznania. Nigdy nie odzyskał zdrowia po przebytym w czasie wojny udarze i zmarł w styczniu 1946 r. Jego pogrzeb był wielką manifestacją narodową.

Ludomir Różycki

Ludomir Różycki odbył studia kompozytorskie w Warszawie, pod kierunkiem Zygmunta Noskowskiego, które uzupełniał w Berlinie u E. Humperdincka. Studiował także teorię i fortepian. W 1905 r. założył wraz z K. Szymanowskim i Apolinarym Szelutą Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich w celu promocji nowej muzyki polskiej za granicą. W okresie studiów berlińskich powstały jego poematy symfoniczne Bolesław ŚmiałyPan Twardowski. W latach 1907–1911 był kapelmistrzem opery we Lwowie. Tam też miała miejsce udana premiera jego pierwszej opery Bolesław Śmiały. Najwybitniejszym dziełem Różyckiego jest powstała w Berlinie opera Eros i Psyche według dramatu J. Żuławskiego. W 1919 r. Różycki powrócił do Warszawy, gdzie wystawiono jego balet Pan Twardowski, opery CasanovaBeatrix Cenci. W okresie międzywojennym obok pracy twórczej angażował się w działalność pedagogiczną, publicystyczną i organizacyjną.

W czasie wojny spłonęło wiele rękopisów nie wydanych utworów Różyckiego.

W pierwszym okresie twórczości, którego zwieńczeniem była opera Eros i Psyche (1914‑16). Różycki chętnie sięgał po nowoczesne techniki kompozytorskie, będące skutkiem syntezy stylów późnego romantyzmu, ekspresjonizmu i impresjonizmu. W drugim okresie, który zamyka opera Diabelski młyn (1928‑30) operuje bardziej konserwatywnym językiem muzycznym. W trzecim okresie, przypadającym na lata 30. i 40. Różycki upraszcza jeszcze bardziej język muzyczny z myślą o szerokiej recepcji własnej twórczości. W powstałych wówczas kompozycjach chętnie sięgał po elementy polskiej muzyki ludowej. Po II wojnie światowej osiadł w Katowicach, poświęcając się działalności pedagogicznej i organizacyjnej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Zmarł w stolicy Górnego Śląska w 1953 r.

R4GkTjmcBfkwv1
Ludomir Różycki, foto. Juris Zygmunt, ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego, Domena Publiczna
RLX7nKgBpjZZD1
Utwór: Ludomir Różycki, „Intermezzo” op. 42/1, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Eugeniusz Morawski i Józef Koffler

W okresie dwudziestolecia międzywojennego aktywnym kompozytorem był także Eugeniusz Morawski, urodzony w Warszawie w 1876 r. Za aktywną działalność w organizacji bojowej Frakcji Rewolucyjnej Polskiej Partii Socjalistycznej, polegającą na przygotowaniu zamachu na policję, został skazany na 4 lata zesłania na Syberię. Karę jednakże zamieniono na emigację za granicę Imperium Rosyjskiego. Morawski od 1908 r. przebywał w Paryżu, gdzie dalej kształcił się w zakresie kontrapunktu i instrumentacji, a także malarstwa i rzeźbiarstwa. W 1930 r. powrócił do Polski i objął wpierw na krótko stanowisko dyrektora Konserwatorium Muzycznego w Poznaniu, następnie dyrektora Średniej Szkoły Muzycznej w konserwatorium w Warszawie. W latach 1932–1939 pełnił funkcję rektora Państwowego Konserwatorium Muzycznego i wykładał w nim instrumentację. Był bardzo sprawnym organizatorem, a jego działalność przyczyniła się do rozbudowy uczelnii. Jednakże okoliczności objęcia tego stanowiska po Karolu Szymanowskim były przyczyną niechęci ze strony zwolenników twórcy Harnasi, co w dłuższej perspektywie zaważyło na nikłej recepcji twórczości Morawskiego. W latach 30. był wielokrotnie nagradzany wysokimi odznaczeniami.

Twórczość Morawskiego wyróżnia kunsztowna, ekspresjonistyczna instrumentacjaInstrumentacjainstrumentacja oraz monumentalna forma. Dążenie do uzyskania mrocznej barwy brzmienia wiąże się z fascynacją twórczością literacką Poego. Szczególne miejsce w jego twórczości zajmuje balet Świtezianka, w którym odnaleźć można oryginalne stylizacje muzyki ludowej. Znaczna część rękopisów Morawskiego spłonęła w trakcie Powstania Warszawskiego, w tym 5 oper, m. in. Lilla Weneda.

Rub3cXtuhiz2r1
Eugeniusz Morawski, ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego, Domena Publiczna
R1ZFVzkVmn9Io
Utwór: Eugeniusz Morawski, Balet Miłość. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się tajemniczym, złowrogim charakterem.

Ważną postacią polskiego życia muzycznego w okresie dwudziestolecia międzywojennego był Józef Koffler. W latach 1924–1941 wykładał w Konserwatorium we Lwowie kompozycję, instrumentację, harmonię i formy muzyczne. Obok Tadeusza Majerskiego był jedynym w tym okresie polskim kompozytorem posługującym się techniką dodekafoniczną.

Kompozytorzy debiutujący w okresie dwudziestolecia międzywojennego

W okresie 20‑lecia międzywojennego na polską scenę muzyczna wkroczyło wielu kompozytorów urodzonych na przełomie XIX i XX w., wśród nich pochodzący z Łodzi Aleksander Tansman. W 1920 r. zamieszkał w Paryżu i zdobył światową sławę – uznawano go za najwybitniejszego, obok Szymanowskiego, polskiego kompozytora. W Polsce szybko zapomniano o Tansmanie, a jego muzyka rzadko gościła w programach koncertów. Była to jedna z przyczyn przyjęcia przez kompozytora obywatelstwa francuskiego w 1938 r. Krok ten nie oznaczał jednak zerwania związków z krajem, w którym spędził lata młodzieńcze – Tansman do końca życia podkreślał przywiązanie do Polski.

W swych utworach chętnie sięgał po najnowsze zdobycze zwłaszcza w zakresie harmoniki i rytmiki. Dokonując ich syntezy stworzył naturalny język muzyczny, zwrócony ku ideałom klasycznym. Tansman jest uważany za jednego z pierwszych przedstawicieli neoklasycyzmuNeoklasycyzmneoklasycyzmu w muzyce. W jego obfitej twórczości ważne miejsce zajmują symfonie, koncerty, kwartety smyczkowe. Jako pianista pozostawił bogaty dorobek kompozytorski przeznaczony na ten instrument. Inspirował się polskim folklorem czego świadectwem są m. in. Cztery tańce polskie na orkiestrę oraz Mazurki.

RY9MOHtA2CzNs
Utwór: Aleksander Tansman, Cztery tańce polskie. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1YFH8iVwKHL21
Aleksander Tansman, ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego, Domena Publiczna

Na scenie muzycznej w tym czasie pojawiają się także inni kompozytorzy nurtu neoklasycznego, m. in. Tadeusz Szeligowski, Bronisław Szabelski, Antoni Szałowski.

Pierwszy z nich, podobnie jak Aleksander Tansman, posiadał oprócz wykształcenia muzycznego także studia prawnicze. Pod koniec lat 20. udał się do Paryża, gdzie doskonalił swoje umiejętności w zakresie kompozycji pod kierunkiem wybitnej postaci – Nadii Boulanger oraz w zakresie instrumentacji u Paula Dukasa. W latach 30. działał w Poznaniu, gdzie powrócił po okupacji spędzonej w Wilnie i krótkim pobycie w Lublinie. W okresie powojennym aktywnie działał na polu organizacji życia muzycznego, pełniąc prestiżowe i odpowiedzialne funkcje. Tadeusz Szeligowski był zwolennikiem nowej muzyki, jednakże zawsze podkreślając konieczność osadzenia jej w tradycji. Jednym w ważniejszych jego dzieł z okresu międzywojennego jest Koncert na orkiestrę, napisany podczas pobytu w Paryżu. Szeligowski był kompozytorem bardzo płodnym, pozostawił w swym dorobku dzieła przeznaczone na różne obsady wykonawcze, w tym kompozycje wokalne. Jego język muzyczny ewoluował, stąd też późniejsza twórczość bywa określana jako konserwatywna.

R1POOJmYc8diS1
Tadeusz Szeligowski, ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego, Domena Publiczna

Z kolei w dorobku Bronisława Szabelskiego, kompozytora i organisty, nie można odnaleźć zbyt wielu utworów z okresu 20‑lecia międzywojennego. Popularność zyskała powstała tuż przed wojną: Suita na orkiestrę, a w szczególności wychodząca w jej skład Toccata, oraz Etiuda na orkiestrę. Kompozycje te wpisują się w założenia kierunku zwanego witalizmemWitalizmwitalizmem oraz są świadectwem zainteresowania muzyką barokową. Lata powojenne będą odznaczały się dużą aktywnością twórczą kompozytora.

Lata międzywojenne w biografii Antoniego Szałowskiego to czas studiów – wpierw w Warszawie, a następnie, podobnie jak wielu kompozytorów polskich jego pokolenia, w Paryżu pod kierunkiem Nadii Boulanger, gdzie doskonalił swój warsztat kompozytorski. Owocem pięcioletnich studiów nad Sekwaną była Uwertura, skomponowana w 1936 r., która rozsławiła imię kompozytora. Jest ona realizacją idei neoklasycyzmu w muzyce, której pozostał wierny w późniejszej twórczości. W jego dorobku dominują kompozycje orkiestrowe, wyróżniające się mistrzowską instrumentacją, przejrzystą fakturą, logiką konstrukcji i emanującą z nich pogodą ducha. Po zakończeniu II wojny światowej pozostał na emigracji we Francji. Mimo uznania, jakim cieszyła się jego twórczość, borykał się z trudnymi warunkami materialnymi.

Ren6qc4NRbmuG1
Antoni Szałowski, pwm.com.pl, CC BY 3.0
RU9AyQwhwZwSW
Utwór: Antoni Szałowski, Uwertura. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Do grona polskich kompozytorów 20‑lecia międzywojennego należał także Stanisław Wiechowicz, który w tym okresie chętnie sięgał do folkloru polskiego, jako źródła inspiracji, o czym świadczy m. in. scherzo symfoniczne Chmiel, oraz Pastorałki na chór i orkiestrę. Twórczość jego wyróżnia wyważony styl, w którym spotykają się elementy tradycyjne i nowoczesne. Zasłynął zwłaszcza jako twórca muzyki chóralnej.

Na początku lat trzydziestych ubiegłego wieku talent kompozytorski objawił absolwent klasy kompozycji Kazimierza Sikorskiego – Roman Palester, którego Muzyka symfoniczna wykonana została w Filharmonii Warszawskiej oraz w Londynie. Był aktywny na wielu polach, komponował m. in. muzykę do sztuk teatralnych. W przeciwieństwie do wielu kompozytorów z jego pokolenia nie podjął studiów kompozytorskich w Paryżu. Jednakże nieobce mu wówczas były idee neoklasycyzmu i folkloryzmu, które porzucił w latach 50. Po trudnych przeżyciach w trakcie II wojny światowej osiadł w Krakowie i aktywnie zajął się organizowaniem życia muzycznego. Z czasem zrezygnował z licznych funkcji w celu poświęcenia się kompozycji. W 1951 r. zdecydował się na emigrację, która zaowocowała na długi czas zakazem wykonań jego utworów w kraju oraz usunięciem jego nazwiska z wszelkich publikacji.

Inną wybitną absolwentką klasy kompozycji Kazimierza Sikorskiego, która powiększyła grono polskich kompozytorów w latach 30. XX w. była Grażyna Bacewicz. Po młodzieńczej fascynacji twórczością Karola Szymanowskiego skłania się ku neoklasycyzmowi, na co bezpośredni wpływ miały uzupełniające studia z kompozycji pod kierunkiem N. Boulanger. Pozostanie wierna tej estetyce do połowy lat 40. XX w. Z okresu tego pochodzi m. in. Kwintet na instrumenty dęte, prawykonany i nagrodzony w Paryżu w 1933 r

W ostatnich latach przed wybuchem II wojny światowej do grona polskich kompozytorów dołączają m. in. Michał Spisak, Artur Malawski, Andrzej Panufnik i Witold Lutosławski.

Zadania

R7A2mWjzuYbgt
Ćwiczenie 1
RASV5ffcR5Nzy1
Ćwiczenie 2
W jaki mieście odbył się Tydzień Muzyki Polskiej w 1938 roku?
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie kontrapuntkt.

RRoT5jE0fR6kY
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj tytuł opery do kompozytora. Feliks Nowowiejski Możliwe odpowiedzi: 1. Eros i Psyche, 2. Legenda Bałtyku, 3. Lilla Weneda, 4. Król Roger Karol Szymanowski Możliwe odpowiedzi: 1. Eros i Psyche, 2. Legenda Bałtyku, 3. Lilla Weneda, 4. Król Roger Ludomir Różycki Możliwe odpowiedzi: 1. Eros i Psyche, 2. Legenda Bałtyku, 3. Lilla Weneda, 4. Król Roger Eugeniusz Morawski Możliwe odpowiedzi: 1. Eros i Psyche, 2. Legenda Bałtyku, 3. Lilla Weneda, 4. Król Roger
RUvdVJeydxeuO
Ćwiczenie 4
RVnSuPC7QEmoW
Ćwiczenie 5
Połącz w pary termin z odpowiadającą mu definicją. 1. Rodzaj stylizacji muzycznej polegającej na wprowadzeniu elementów języka muzycznego dawnych epok: Możliwe odpowiedzi: 1. uwertura, 2. witalizm, 3. archaizacja, 4. oratorium. 2. Kierunek w muzyce XX w., dzieła należące do tego kierunku wyróżnia eksponowanie żywej rytmiki oraz szorstkość brzmienia: Możliwe odpowiedzi: 1. uwertura, 2. witalizm, 3. archaizacja, 4. oratorium 3. Gatunek wokalno-instrumentalny przeznaczony dla solistów-śpiewaków, chórów i orkiestry, zwykle o tematyce religijnej: Możliwe odpowiedzi: 1. uwertura, 2. witalizm, 3. archaizacja, 4. oratorium 4. Instrumentalny wstęp do opery lub innego większego dzieła, od XIX w. także samodzielna kompozycja – uwertura koncertowa: Możliwe odpowiedzi: 1. uwertura, 2. witalizm, 3. archaizacja, 4. oratorium.
Rx2z8HtPMMyvv
Ćwiczenie 6
RRjUePw7d5AF4
Ćwiczenie 7
Połącz w pary nazwiska kompozytorów z miastami/miejscami, z którymi byli związani w okresie 20-lecia międzywojennego. Aleksander Tansman Możliwe odpowiedzi: 1. Zakopane, 2. Warszawa, 3. Poznań, 4. Paryż Karol Szymanowski Możliwe odpowiedzi: 1. Zakopane, 2. Warszawa, 3. Poznań, 4. Paryż Feliks Nowowiejski Możliwe odpowiedzi: 1. Zakopane, 2. Warszawa, 3. Poznań, 4. Paryż Ludomir Różycki Możliwe odpowiedzi: 1. Zakopane, 2. Warszawa, 3. Poznań, 4. Paryż
Polecenie 1

Co było przyczyną, że wielu kompozytorów debiutujących w okresie dwudziestolecia międzywojennego odrzuciło wpływy szkoły niemieckiej, a zainteresowało się francuskim neoklasycyzmem? Znajdź wspólne elementy w ich biografiach.

Słownik pojęć

Archaizacja
Archaizacja

Rodzaj stylizacji muzycznej polegającej na wprowadzeniu elementów języka muzycznego dawnych epok.

Dodekafonia
Dodekafonia

Technika kompozytorska oparta na skali dwunastodźwiękowej, w której wszystkie dźwięki traktowane są równorzędnie, podstawą kompozycji dodekafonicznej jest seria.

Instrumentacja
Instrumentacja

Dobór i sposob użycia instrumentów w utworze muzycznym.

Kontrapunkt
Kontrapunkt

Technika kompozytorska polegająca na prowadzeniu kilku niezależnych linii melodycznych.

Neoklasycyzm
Neoklasycyzm

Kierunek w muzyce XX w., którego przedstawiciele reinterpretowali formy i gatunki przejęte z baroku i klasycyzmu.

Oratorium
Oratorium

Gatunek wokalno‑instrumentalny przeznaczony dla solistów‑śpiewaków, chórów i orkiestry, zwykle o tematyce religijnej.

Uwertura
Uwertura

Instrumentalny wstęp do opery lub innego większego dzieła, od XIX w. także samodzielna kompozycja – uwertura koncertowa.

Witalizm
Witalizm

Kierunek w muzyce XX w., dzieła należące do tego kierunku wyróżnia eksponowanie żywej rytmiki oraz szorstkość brzmienia.

Źródło:

  • sjp.pwn.pl

Biblioteka muzyczna