Polska i świat po II wojnie światowej (lekcja powtórzeniowa)
Połącz nazwiska polityków z odpowiednimi ugrupowaniami politycznymi.
PPR, PSL, PPS, PPR, SL
Stanisław Mikołajczyk | |
Józef Cyrankiewicz | |
Władysław Gomułka | |
Józef Niećko | |
Bolesław Bierut |
Napisz w 10 punktach, na jakie problemy natrafiał w życiu codziennym obywatel PRL.
Ideologia przeciw wyobraźniKrakowska wystawa przypomniała dzieła może mniej spektakularne w swym ideologicznym uniesieniu, ale przecież bardzo charakterystyczne dla tamtej epoki. Surowa technika łączyła się z wyjątkowo skromną gamą tematów: robotnicy i rolnicy budujący socjalizm, dzielne Ludowe Wojsko Polskie, elektryfikacja, pionierzy oddani sprawie partii itd. Partyjne wytyczne nie pozostawiały wątpliwości, musi być realistycznie, czytelnie, z zaangażowaniem, bez jakichkolwiek artystycznych udziwnień wizji (formalizm!). Kiedyś ta sztuka wywoływała nieprzyjemne dreszcze, za odstępstwa od niej można było mieć spore kłopoty, dziś raczej budzi uśmiech politowania. […] Wystawa […] pokazuje bowiem, co ideologia potrafi zrobić z ludzką wyobraźnią i twórczą inwencją […]. W swej masie to raczej zbiorowy, wstydliwy dokument zniewolenia umysłów.
Jaki nurt w sztuce charakteryzuje Piotr Sarzyński? Podaj trzy cechy tego nurtu. Jak sądzisz, czy autor tekstu jest admiratorem opisywanej przez siebie sztuki?
Czyje wizerunki znajdowały się na PRL‑owskich banknotach? Zastanów się, czym się kierowano, umieszczając na nich podobizny konkretnych postaci. Zapisz swoje wnioski.
Wyjaśnij, dlaczego przedstawieni na zdjęciu politycy uchodzą za tych, którzy odegrali istotną rolę w kształtowaniu polityki światowej.
Który jeszcze z polityków warty jest – twoim zdaniem – docenienia ze względu na szczególny wkład w historię II połowy XX wieku? Uzasadnij odpowiedź.
W jakich państwach miały miejsce te wydarzenia?
wojna Jom Kipur, wojna sześciodniowa, praska wiosna, konflikt sueski, aksamitna rewolucja, rządy Czerwonych Khmerów, pierestrojka
ZSRR | |
---|---|
Czechosłowacja | |
Egipt | |
Izrael | |
Kambodża |
Przyporządkuj krajom europejskim państwa azjatyckie i afrykańskie, nad którymi pragnęły utrzymać władzę.
Wietnam, Indie, Algieria, Laos, Indonezja, Kambodża
Francja | |
---|---|
Wielka Brytania | |
Holandia |
Połącz biogram z imieniem i nazwiskiem.
Kim Ir Sen, Mahatma Gandhi, Ho Szi Min, Mao Tse-tung, Nelson Mandela
Wzywał do biernego oporu przeciw kolonizatorom; kierował Indyjskim Kongresem Narodowym. | |
Stał na czele Komunistycznej Partii Chin. Proklamował powstanie Chińskiej Republiki Ludowej. | |
Stał na czele Wietkongu. | |
Przywódca komunistów koreańskich. | |
Zaangażowany w walkę z apartheidem; pierwszy czarnoskóry prezydent RPA. |
Dla zainteresowanych
Na podstawie posiadanej już wiedzy podaj przyczyny interwencji USA w Iraku.
Określ charakter prowadzonych tam działań.
Podaj nazwę grupy społecznej, która wystąpiła przeciwko dyktaturze Saddama Husajna.
Przypomnij, w którym roku wojska irackie zostały wycofane z Kuwejtu.
Wyjaśnij, dlaczego prezydent USA George Bush nie doprowadził do upadku rządów Husajna.
Napisz, czego dotyczyło spotkanie przedstawione na zdjęciu. Wymień postacie, które rozpoznajesz.