Polskie obyczaje bożonarodzeniowe: kolęda, pastorałka, kolędnicy i kolędowanie
Ważne daty
22.02.1814‑03.06.1890 – lata życia polskiego etnografa Oskara KolbergaOskara Kolberga
1818 – powstanie kolędy Cicha noc.
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
1. W zakresie śpiewu. Uczeń:
1) śpiewa ze słuchu lub/i z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z akompaniamentem) minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym:
a) piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego
i ludowego;
3) śpiewa, dbając o emisję i higienę głosu, stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i inne, zachowując naturalne właściwości głosu.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
4) poznaje przykłady muzycznej twórczości ludowej, obrzędy, zwyczaje, tradycje swojego regionu.
identyfikować podstawowe obyczaje ludowe w różnych regionach Polski;
wymieniać cechy kultury ludowej charakterystyczne dla ważniejszych regionów etnograficznych Polski;
charakteryzować działalność Oskara Kolberga.
Ligawka i Jemioła
Tradycja – nasze obyczaje i wierzenia, przekazywane z pokolenia na pokolenie, są bardzo ważne ze względu na przyszłość danej zbiorowości.
W naszej rodzimej kulturze związane są one często z obchodzeniem świąt liturgicznych. Co ciekawe, wiele polskich obrzędów świątecznych wywodzi się z czasów dawniejszych niż chrześcijaństwo. Przechowywała je zwłaszcza tradycja ludowa. Praktyki magiczne oraz elementy dawnych pogańskich świąt splotły się z elementami chrześcijańskimi. Ponadto, każde kolejne pokolenie wciąż wzbogaca uroczystości o nowe zwyczaje. Pomimo tych zmian, niektóre z obrzędów zachowały się od stuleci.
W Adwencie w wielu regionach Polski grano na ligawkachligawkach smętne melodie przed wschodem słońca.
Prezentacja pt. Ligawka

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DWQhHa9xN
Wieczorami spotykano się w domach, gdzie kobiety przędły i darły pierze, opowiadając przy tym bajki i śpiewając. Szóstego grudnia gospodarze i pasterze składali w kościele dary świętemu Mikołajowi - patronowi dobytku. Grzeczne dzieci natomiast, podobnie jak obecnie, obdarowywano upominkami. Z kolei trzynastego grudnia, w dniu świętej Łucji, prognozowano pogodę na nadchodzący rok.
Wróżono także z pogody w dzień Wigilii: słoneczna aura zapowiadała, że kury będą się dobrzy niosły, natomiast pochmurna gwarantowała obfitość mleka. Urodzaj miodu miała zapewnić jemioła, własnoręcznie strącona przez gospodarza, a następnie włożona do ula.

W wigilijny wieczór każdy element wystroju niósł ze sobą określoną symbolikę. Pokój, w którym spożywano wieczerzę, powinien przypominać stajenkę betlejemską – na podłodze roztrząsano słomę, w rogach izby stawiano snopy zboża złożone z czterech zbóż – symbolizowały one urodzaj. Według prastarych wierzeń w dzień wigilii z krainy śmierci przychodziły dusze, przybierające postać ptaków, zwierząt lub ludzi. Dlatego w tym dniu należało ugościć każdego przybysza. Ponadto gospodarze dzielili się opłatkiem i jedzeniem z wigilijnego stołu ze swoimi zwierzętami. Po wieczerzy praca była zakazana, a wszyscy starali się spędzić czas w spokoju i szczęściu, gdyż wróżyło to pomyślność w nadchodzącym roku.
Film pt. Polskie obyczaje bożonarodzeniowe

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RIkGjxcy9LBbI
Film pod tytułem „Polskie obyczaje bożonarodzeniowe”. Film rozpoczyna się widokiem miasta o zmroku, słychać delikatną kolędę „Lulajże Jezuniu” Lulajże Jezuniu moja perełko, lulaj ulubione me pieścidełko. Lulajże Jezuniu, lulajże lulaj a Ty Go Matulu z płaczu utulaj. Akcja przenosi się do klasy szkolnej, przy tablicy stoi nauczycielka. Na ekranie wyświetla się wiersz Juliana Tuwima, który odczytuje lektor: Ziemio, ziemiątko, Nocą nad łóżkiem Świecisz i krążysz Różowym jabłuszkiem Sny wyogromniały Ziemio, ziemiątko, Wszechświat stał w pokoju Świąteczną choinką. Ziemio, ziemeczko, Dróżki gwiaździste Po gałązkach błyskały Mlekiem wieczystem, Trzaskały świeczki, Świerkowe świerszcze, Anioł zaniemówił Najpiękniejszym wierszem. Nauczycielka objaśnia: Tak w wierszu pod tytułem „Choinka” Julian Tuwim przedstawił swoją wizję świąt. Lektor kontynuuje: Boże Narodzenie to jedno z najważniejszych świąt cyklicznych, upamiętniające przyjście na świat Jezusa Chrystusa. Wiele zwyczajów bożonarodzeniowych jest przekazywane z pokolenia na pokolenie, jednak część z nich mogła ulec zapomnieniu. Ocalił je Oskar Kolberg - żyjący w XIX wieku polski etnograf i kompozytor. Na ekranie wyświetla się zdjęcie Oskara Kolberga. Nauczycielka mówi: Kolberg był niezwykle zainteresowany polskim folklorem. Podczas swoich wypraw po wsiach notował melodie oraz wszelkie ludowe zwyczaje, które następnie zamieścił w obszernych zbiorach zatytułowanych „Pieśni ludu polskiego” oraz „Lud, jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce.” Spuścizna pozostawiona przez Oskara Kolberga uznawana jest za jedną z najważniejszych w polskiej etnografii muzycznej. Ocalił on od zapomnienia setki pieśni i obyczajów, które w niepiśmiennym społeczeństwie zginęłyby w obliczu zmian obyczajowych. Na ekranie wyświetla się izba wypełniona rękodziełem, a nauczycielka kontynuuje: Księgi Kolberga obejmują rozmaite regiony Polski. W swoich zbiorach opisał między innymi sposób przygotowania domostw na Święta Bożego Narodzenia. Tradycyjną ludową dekoracją był „pająk”. Wykonywano go z bibuły, fasoli lub słomy i wieszano pod sufitem. Do ram obrazów przyczepiano bibułowe kwiatki lub wtykano w nie gałązki jodły lub świerku. Popularne obecnie choinki pojawiły się dopiero na przełomie XIX i XX wieku. Początkowo dekorowano je łańcuchami z bibułki, słomianymi zabawkami, jabłkami, orzechami i ciastkami. Dzięki Kolbergowi wiemy również, jakie potrawy znajdowały się na wigilijnym stole w drugiej połowie XIX wieku. Tak opisuje on wieczerzę w regionie Wielkopolski: Lektor odczytuje zapiski Kolberga: Zwykłymi potrawami corocznie przynajmniej w liczbie 9, w stanie wyższym używanemi są: zupa migdałowa, kluseczki z sosem, karp na szaro, szczupak z szafranem, andruty z makiem albo kluski z miodem i makiem, suszone gruszki i śliwki gotowane, grzybki na sucho na oleju smażone, groch biały i karaski w oleju tretowane (smażone) z kapustą. Lud wiejski kontentuje się „siemieniuchą” to jest zupą z siemienia konopnego, kaszą jaglaną, kapustą z grzybkami, grzybami w oleju smażonemi i kluskami z makiem. Kolacją się je, jak gwiazda na niebie się pokaże. (…)
Utwory muzyczne związane ze Świętami Bożego Narodzenia
Słowo kolędakolęda oznacza religijną pieśń o tematyce bożonarodzeniowej. Pierwsze polskie kolędy pochodzą z XV wieku, a nowe utwory tego gatunku pisane są do dnia dzisiejszego. Oprócz kolęd popularne były również pastorałkipastorałki. Pastorałka porusza wątki zaczerpnięte z życia codziennego.
Pieśni bożonarodzeniowe wykonywano we wszystkich regionach Polski.
Oj maluśki, maluśki
Ulubiona pastorałka Jana Pawła II pochodzi z regionu Podhala. Pierwsze wersje utworu powstały w XVIII wieku.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DWQhHa9xN
Nagranie melodii pastorałki „Oj maluśki, maluśki”. Melodia jest wykonana na skrzypcach. Jest spokojna, rzewna.
Lulajże Jezuniu
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DWQhHa9xN
Nagranie melodii kolędy „Lulajże Jezuniu”. Melodia jest wykonana na skrzypcach. Utrzymana jest w metrum trzy czwarte, spokojna, kołysankowa.
Pójdźmy wszyscy do stajenki
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DWQhHa9xN
Nagranie melodii kolędy „Pójdźmy wszyscy do stajenki”. Kolęda jest wesoła, w marszowym rytmie. Melodia wykonana jest na flecie.
Śpiewanie kolędy
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DWQhHa9xN
Nagranie akompaniamentu do kolędy „Przybieżeli do Betlejem”. Skrzypce grają melodię, a fortepian akompaniament. Kolęda jest szybka, skoczna i wesoła.

Zadania
Przeczytaj poniższy cytat, przytoczony z dzieł Oskara Kolberga:
„To długa na dwa lub trzy łokcie trąba, pospolicie łukowato zgięta, z drzewa za pomocą toporka wystrugana, zwykle z dwóch połówek dla łatwiejszego wewnątrz wyżłobienia złożona, chrapliwym głosem przeraźliwie razi uszy z bliska; z odległości zaś dochodząc uszu naszych, ton jej staje się pełny, gładki, posępny; chrapliwość niknie w przestrzeni."
Odpowiedź zapisz małymi literami.
Jaki instrument opisuje wybitny polski etnograf? ..............
W grupie kolędników możemy spotkać takie postaci jak:
- turoń
- diabeł
- kot
- Trzej Królowie
- święty Mikołaj
Uzupełnij poniższą definicję.
Odpowiedź zapisz małymi literami.
Nauka zajmująca się opisem i analizą kultury ludowej to: ....................
Co symbolizuje opłatek, którym tradycyjnie dzielimy się przed wieczerzą wigilijną?
- zdrowie
- pojednanie
- energię życiową
Wysłuchaj melodii zamieszczonych powyżej kolęd i pastorałek. Dopasuj nagrania do tytułu utworu.
| Lulajże Jezuniu | |
| Pójdźmy wszyscy do stajenki | |
| Oj maluśki, maluśki |
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Połącz słowa z pomieszanymi literami z ich poprawnymi odpowiednikami.
pierniki, gwiazda, kolęda, szopka, herody, opłatek, turoń, pasterka, choinka, pastorałka
| AKĘODL | |
| OEKPTŁA | |
| ŁAPARSTOAK | |
| AKSPZO | |
| UŃTOR | |
| HYDERO | |
| IPIKENIR | |
| PKATSAER | |
| IWADZAG | |
| KOCAHIN |
Słownik pojęć
nauka zajmująca się opisem i analizą kultury ludowej.
grupy kolędników odgrywające biblijną opowieść o przyjściu na świat Jezusa Chrystusa, w którą wplatano zabawne wątki ludowe.
pieśń o tematyce bożonarodzeniowej, najczęściej religijna, może wywodzić się z tradycji ludowej lub być autorskim dziełem kompozytora.
grupa przebierańców chodząca po domach w okresie świątecznym w celu składania życzeń noworocznych, tańców, śpiewów i odgrywania komicznych scenek.
ludowy instrument muzyczny dęty, zrobiony z wydrążonego pnia.
ludowa ozdoba domów wieszana na środku izby z okazji świąt, takich jak Boże Narodzenie czy Wielkanoc; symbol urodzaju i szczęścia (inaczej „kierec” lub „żyrandol”).
odmiana kolędy, w której religijna tematyka bożonarodzeniowa jest poszerzona o warstwę obyczajową; często posiada formę dialogu lub kantaty.
kolędnik przebrany za czarne, rogate zwierzę podobne do wołu.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Encyklopedia Muzyki pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 2001.