Pomiary w fizyce. Niepewność pomiaru. Przeliczanie wielokrotności i podwielokrotności
Czym jest fizyka? To nauka przyrodnicza zajmująca się badaniem właściwości i przemian materii oraz energii, a także oddziaływań między nimi. Tak brzmi mądra definicja, ale co z niej wynika? Fizyka odpowiada na pytania w rodzaju: Dlaczego niebo jest niebieskie? Jak przyciągają się magnesy? Czy należy bać się prądu? Co jest większe: hektolitr czy metr sześcienny? Jak zmierzyć odległość do gwiazd?
Jeśli interesują cię odpowiedzi na te pytania albo po prostu chcesz wiedzieć, jak działa świat, to czytaj dalej.
określić fizykę jako naukę, która bada właściwości materii i odkrywa najbardziej podstawowe reguły przyrody, zwane prawami fizycznymi;
stwierdzić, że podstawową metodą badawczą fizyki są eksperyment (doświadczenie) lub obserwacja, a te wymagają wykonywania pomiarów.
podawać definicje wielkości fizycznych;
prawidłowo posługiwać się przyrządami do pomiaru następujących wielkości fizycznych: czasu, długości, masy i temperatury;
posługiwać się jednostkami tych wielkości;
zapisywać wyniki pomiarów i obliczać wartość mierzonej wielkości, tak aby ta wartość była najbardziej zbliżona do rzeczywistej wielkości mierzonej;
podawać przyczyny niepewności pomiaru;
przeliczać jednostki długości, czasu, masy i temperatury.
Pomiary w fizyce
Pomiar to jedna z najważniejszych czynności w naukowym badaniu świata. Lord KelvinLord Kelvin, wielki dziewiętnastowieczny uczony angielski, napisał: „Często powtarzam, że gdy coś mierzysz i wyrażasz w liczbach, to wiesz trochę o tym »czymś«. Jeśli tego »czegoś« nie możesz zmierzyć i gdy nie możesz go opisać za pomocą liczb, twoja wiedza jest skromna i niezadowalająca. Ona może być początkiem nauki, ale to ledwie mały myślowy krok w jej kierunku, cokolwiek by ona ” .
Zastanówmy się więc nad istotą tego „czegoś”, co mierzymy i wyrażamy za pomocą liczb. Aby nieco uprościć naszą naszą dalszą naukę i lepiej zrozumieć wiedzę opinaną w niniejszym podręczniku, na początek poznajmy kilka definicji, którymi będziemy się posługiwać właściwie bez przerwy. Ponieważ fizyka zajmuje się badaniem obiektów zarówno przyrody nieożywionej, jak i ożywionej, to obiekt będący przedmiotem badań tej nauki nazywać będziemy ciałem fizycznymciałem fizycznym a w skrócie – ciałem. Ciałami fizycznymi są: samochód, mucha, sztangista, a także piłka tenisowa, jabłko i ziarnko piasku. Ciała fizyczne zawsze są z czegoś zbudowane – to coś nazywać będziemy substancją. Pierścionek (ciało fizyczne) zrobiony jest ze złota (substancja), a stołeczek (ciało fizyczne) – z drewna (substancja). Zarówno ciała fizyczne, jak i substancje mają pewne cechy: kolor, rozmiar, kruchość itp. Ponadto ciała fizyczne i substancje ulegają pewnym procesom, coś się z nimi dzieje, coś się zmienia. Takie procesy nazywamy zjawiskami fizycznymizjawiskami fizycznymi. Przykładami zjawisk fizycznych są: wrzenie wody, powstawanie tęczy, osiadanie rosy na trawie (lub skraplanie się pary wodnej na lustrze w łazience), zachód słońca i muzyka nadawana w radiu. Cechy ciał fizycznych, substancji i zjawisk fizycznych, które można mierzyć, nazywamy wielkościami fizycznymiwielkościami fizycznymi.
Co to jest? Ciało fizyczne czy substancja? Wielkość fizyczna czy zjawisko fizyczne? Umieść zamieszczone poniżej przykłady przeciągając je w odpowiednie pola tabeli.
Księżyc, masa, zamarzanie wody, stal, pies, papier, szkło, porcelana, guma, samolot, powietrze, temperatura, świecenie żarówki, woda, czas, odległość, kropla wody, piasek, filiżanka, plastik, objętość, stygnięcie, bieg, zając
Ciało fizyczne | |
---|---|
Wielkość fizyczna | |
Substancja | |
Zjawisko fizyczne |
Wielkości fizyczne będą interesować nas w tym momencie najbardziej. To od nich zaczniemy poznawanie fascynującego świata fizyki. Wielkości fizyczne podzielono na podstawowe i pochodne. Na początku zajmiemy się tylko czterema z nich. Będą to: czas, długość, masa i temperatura. Pozostałe wielkości fizyczne poznacie podczas dalszej nauki. W sposób bezpośredni można je wyznaczyć na podstawie obserwacji ciała fizycznego, dzięki czynności nazywanej pomiarem.
Zastanówmy się, jak w najogólniejszych zarysach przebiega pomiar. Zmierzmy krokami np. długość pokoju. Startujemy od jednej ściany: jeden krok, drugi, trzeci, czwarty i piąty niepełny. Można powiedzieć, że długość pokoju wynosi 4 i pół kroku. Podobnie określimy szerokość pokoju na np. 3,5 kroku. Taki pomiar jest bardzo przybliżony, ale zawiera już jakąś informację: długość jest większa od szerokości, a nawet możemy powiedzieć, że stosunek długości do szerokości wynosi mniej więcej . Możemy też porównać wymiary pokoju np. z rozmiarami podwórka zmierzonymi w ten sam sposób.
W naszych prostych pomiarach zrobiliśmy dwie rzeczy:
przyjęliśmy wzorzec długości – tutaj nasz typowy krok;
porównaliśmy mierzoną wielkość z wzorcem (pokój jest 4,5 razy dłuższy od naszego kroku).
Podobnie odbywają się wszystkie pomiary wykonywane w fizyce i technice. Każdy przyrząd pomiarowy, nawet najbardziej skomplikowany, zawiera w swojej konstrukcji pewien wzorzec i umożliwia porównywanie go z wielkością mierzoną.
Polskie tradycyjne jednostki miar opierały się na miarach naturalnych, takich jak wymiar lub odległość między kończynami (stopa, łokieć, sążeń), zasięg głosu ludzkiego (wiorsta) czy zdolność do wykonania pracy użytecznej (morga). Podobnie konstruowane systemy miar obowiązywały też w wielu innych krajach, a w niektórych państwach nadal używa się jednostek takich jak stopa (ang. foot), których nazwy odnoszą się do tych dawnych sposobów mierzenia. Wymiana handlowa z kupcami pochodzącymi z innych obszarów kulturowych spowodowała, że na terenie ówczesnej Polski zaczęto używać innych jednostek miar, mających pochodzenie zagraniczne, takie jak np. funt, antał czy mila. Wymusiło to wkrótce konieczność wprowadzenia do prawodawstwa staropolskiego zapisów ujednolicających jednostki miar. Tabelka poniżej przedstawia kilka takich staropolskich jednostek.
Jednostka miary | Opis |
mendel, kopa | jednostki służące do liczenia; mendel – 15 sztuk, kopa – 60 sztuk |
sążeń | największa szerokość rąk rozkrzyżowanych poziomo |
łokieć mały (kupiecki) | średnia długość ręki od stawu łokciowego do końca palca środkowego |
piędź | największa rozwartość miedzy końcami palca środkowego i kciuka |
palec (cal) | szerokość kciuka |
stopa | przeciętna długość stopy ludzkiej |
funt | jednostka masy; funt warszawski to ok. 0,4 kg |
centnar | jednostka masy; centnar warszawski miałby obecnie ok. 65 kg, lwowski – ok. 52 kg |
morga, mórg | wielkość pola zaoranego lub skoszonego przez jednego człowieka od rana do południa |
garniec | miara objętości ciał sypkich i płynnych, nazwa pochodzi od garnka, do ktorego sypano zboże lub zlewano płyny |
korzec | miara objętości ciał sypkich, nazwa pochodzi od słowa „kora”; wnętrze nieokorowanej kłody, najczęściej świerkowej, wydłubywano i w tej sposób uzyskiwano narzędzie służące do odmierzania ciał sypkich; korzec dzielono na ćwiertnie (półkorcówki), ćwierci, garnce, kwarty, kwaterki |
Wszystkie pochodne jednostki układu SI (Międzynarodowego Układu Jednostek Miar), których obecnie jest ponad 50, wywodzą się z jednostek podstawowych lub ich kombinacji. Przykładowo: prędkość, o której powiemy sobie więcej w rozdziałach poświęconych kinematyce, podawana jest w metrach na sekundę, a więc informuje nas, jaką odległość (mierzoną w metrach) ciało przebywa w ciągu jednej sekundy.
Aby łatwiej porównywać wyniki pomiarów uzyskane przez różnych ludzi w różnych miejscach na świecie, konieczne było wprowadzenie wspólnego systemu miar. W roku 1960 na XI Generalnej Konferencji Miar i Wag w Paryżu przyjęty został Międzynarodowy Układ Jednostek Miar i Wag, w skrócie SI. Skrót pochodzi od francuskiego tłumaczenia tego wyrażenia: Système internationale d’unités (czytaj: sistem ęternasional dinit). Polska przyjęła ten układ jednostek w roku 1966. Obowiązuje on w zdecydowanej większości krajów świata. Wyjątek stanowią Stany Zjednoczone Ameryki oraz Birma i Liberia. Jednostki tego układu podzielono na podstawowe i pochodne.
Nazwa jednostki | Symbol jednostki | Wielkość fizyczna | Symbol wielkości fizycznej |
sekunda | s | czas | t lub τ |
metr | m | długość | l lub s, lub d |
kilogram | kg | masa | m |
kelwin | K | temperatura | T |
amper | A | natężenie prądu | I |
kandela | cd | światłość | I |
mol | mol | liczność materii | n |
1. Pomiar czasu
CzasCzas to jedna z podstawowych wielkości fizycznych, a zdobycie umiejętności jego pomiaru było celem ludzi od zarania dziejów. Dziś wiemy, że „zegarem może być każde cyklicznie powtarzające się zjawisko”. Zatem pierwszym zegarem było i nadal jest Słońce, które góruje nad ziemskim horyzontem w dość regularnych odstępach czasu. Jednostką w takim zegarze jest doba. Na podstawie obserwacji tego zjawiska ludzie budowali zegary słoneczne.
Gdybyśmy mogli obserwować Słońce na tle gwiazd, to okazałoby się, że po roku powraca ono do tego samego punktu na sferze niebieskiej. Za zegar służą też cykliczne zmiany „wyglądu” naszego Księżyca – jeden cykl takich przemian to miesiąc.
Rok, miesiąc czy doba to jednostki stosunkowo duże, a konieczność ciągłej obserwacji nieba jest niezbyt wygodna w codziennym życiu, zwłaszcza w pochmurne dni i noce. Do pomiaru krótszych przedziałów czasu wymyślano i budowano różnego rodzaju urządzenia pomiarowe, z których najbardziej znane są dzisiaj klepsydry.
Największy postęp w dziedzinie pomiaru czasu zanotowano w XVII wieku, kiedy to zbudowano pierwsze zegary wahadłowe, i w XVIII wieku, gdy wymyślono zegary mechaniczne. Cykliczny ruch wykonują w nich wahadła i balanse, o których piszemy w dalszej części podręcznika, w dziale zatytułowanym „Ruch drgający i fale”.
Wielu historyków uważa, że to właśnie wynalazek zegara mechanicznego, umieszczanego w wieży zegarowej w każdym, nawet niewielkim miasteczku europejskim, spowodował ważne zmiany w życiu ludzi okresu XVII i XVIII wieku. Po latach doprowadziło to do rewolucji przemysłowej.
Takie zegary królowały w zwykłych domach i laboratoriach naukowych aż do XX wieku, gdy zaczęto używać zegarów kwarcowych, które nosi dziś prawie każdy z nas. W laboratoriach naukowych stosuje się zaś zegary atomowe.
W doświadczeniach fizycznych istotny jest przedział czasu, w którym zachodzą badane zjawisko czy proces. Do pomiaru takich przedziałów czasu służy stoper.
Jednostką czasu w układzie SI jest sekundasekunda (patrz tabela na poprzedniej stronie). Na co dzień używamy też innych jednostek takich jak: doba (symbol d), godzina (symbol h) i minuta (symbol min). Przypomnijmy sobie zależności między nimi:
* Jak brzmi definicja sekundysekundy stosowana w dokumentach państwowych?
Wybierz poprawne odpowiedzi.
Prawda | Fałsz | |
24 h = 1 440 min = 144 000 s | □ | □ |
Lekcja trwa 45 min, czyli 0,75 h | □ | □ |
300 s = 0,3 h | □ | □ |
Pół godziny to 50 minut | □ | □ |
20 min = 1 200 s = 1/3 h | □ | □ |
54 min = 0,9 h | □ | □ |
150 min = 1,5 h | □ | □ |
2 h = 7 200 s | □ | □ |
2,5 h = 150 min | □ | □ |
2. Pomiar długości
Drugą z podstawowych wielkości fizycznych, często stosowaną również w życiu codziennym, jest długość. Przez długość np. sznurka rozumiemy odległość między jego końcami, gdy jest rozciągnięty. Na zdjęciach zaprezentowano kilka przyrządów do pomiaru długości (niektórych z nich możesz nie znać).
Jednostką długości jestmetrmetr. Początkowo definiowano go jako 1/10 000 000 część południka ziemskiego, a wzorzec tej jednostki sporządzono w postaci szyny platynowo‑irydowej i przechowywano w Sèvres we Francji, niedaleko Paryża. Okazało się jednak, że południk został źle zmierzony. Po prawie stu latach trzeba było wykonać nowy wzorzec. On również nie przetrwał długo, bo zaledwie około 70 lat, kiedy to okazało się, że metal, z którego go wykonano, z czasem zmienia swoje właściwości, przez co zmienia się również odległość pomiędzy kreskami na wzorcu. W 1960 roku po raz pierwszy sformułowano abstrakcyjną definicję z pogranicza matematyki i fizyki, jednak to objaśnienie w praktyce okazało się zbyt skomplikowane.
A dziś?
* Jak brzmi definicja metrametra stosowana w dokumentach państwowych?
W życiu codziennym posługujemy się też centymetrami, milimetrami czy kilometrami. Przypomnijmy sobie zależności między nimi:
Zobacz na filmie, jak należy prawidłowo mierzyć długość i unikać często popełnianego błędu, zwanego błędem paralaksy.
3. Pomiary czasu i długości – zadania
4. Pomiar masy
Masa – wielkość fizyczna mówiąca nam, ile substancji zawiera konkretne ciało fizyczne. Przykładowo: masa filiżanki informuje nas, z jakiej ilości porcelany zrobiono tę filiżankę. Masę można mierzyć na wiele sposobów. Niektóre z nich poznamy w dalszym toku nauki. Teraz tylko przypomnijmy, że jednostką masy w układzie SI jest kilogramkilogram.
W praktyce używane są też jednostki pochodne od kilograma, czyli jego wielokrotności oraz ułamki: gramy, dekagramy czy tony. Zależności między tymi jednostkami są ci znane z lekcji matematyki, ale nie zaszkodzi, gdy je sobie przypomnimy:
Pomiar długości oraz pomiar masy mają ogromne znaczenie w handlu (tkaniny kupujemy na metry, a mąkę – na kilogramy). Kupieckie jednostki miar jednak wielokrotnie się zmieniały na przestrzeni wieków.
Aby poznać, jak dawniej kupcy rozwiązywali problemy związane z mierzeniem długości i masy, odwiedź jedyne w Polsce Muzeum Dawnego Kupiectwa, mieszczące się w Świdnicy na Dolnym Śląsku. Polecamy dział metrologiczny. Możesz je zwiedzić wirtualnie, ale najlepiej wybierz się tam osobiście.
W niektórych dziedzinach można spotkać specyficzne jednostki miar, np. w jubilerstwie, gdzie jednostką masy jest karat, ale tylko w odniesieniu do masy kamieni szlachetnych. W takim zastosowaniu 1 karat = 0,2 grama. Największy diament świata, słynny Cullinan, przed podzieleniem na 105 części i oszlifowaniem ich ważył 3106 karatów, czyli 621,2 grama.
5. Pomiary temperatury
Czy dzisiaj po wyjściu będzie mi zimno czy – gorąco? Aby to przewidzieć, wielu z nas spogląda na termometrtermometr za oknem i odczytuje, ile stopni wskazuje ten przyrząd (np. ). W Polsce i wielu innych krajach Europy wystarczy powiedzieć, że temperatura wynosi dziś dwadzieścia stopni i nie trzeba dodawać, że są to stopnie w skali zdefiniowanej przez Andersa CelsjuszaAndersa Celsjusza – osiemnastowiecznego szwedzkiego badacza. Jak powstała skala Celsjusza? Zobacz to na filmie, a jeśli masz możliwość – powtórz doświadczenie.
Stopień CelsjuszaStopień Celsjusza (symbol ) jest jednostką temperatury przyjętą w Polsce, jednak w obowiązującym nas układzie SI jednostką temperatury jestkelwinkelwin (symbol K). Nazwa pochodzi od nazwiska Lorda KelvinaLorda Kelvina (cytowanego na początku pierwszej lekcji). Warto tutaj zauważyć, że określenie „stopień Kelvina” – używane dość często przez początkujących miłośników nauk ścisłych – jest błędne. Mówimy więc, że temperatura wynosi „ileś stopni Celsjusza” lub „ileś kelwinów”.
Skala Kelvina obowiązuje w laboratoriach naukowych i dokumentach mających charakter oficjalny. My zajmiemy się nią bliżej w dziale pod tytułem „Energia”. Teraz odnotujmy tylko, że istnieje związek pozwalający łatwo przeliczyć temperaturę odczytaną w skali Celsjusza na kelwiny:
* Treść uzupełniająca
Jak brzmi definicja kelwinadefinicja kelwina wykorzystywana w dokumentach urzędowych?
W USA powszechnie używa się skali Fahrenheita. Jej nazwa pochodzi od nazwiska holenderskiego fizyka i inżyniera urodzonego w Gdańsku. Dla Europejczyka ta skala jest bardzo skomplikowana i mało praktyczna: 32°F to 0°C, a 212°F to 100°C.
Ile to kelwinów?
Ile to stopni Celsjusza?
6. Niepewność pomiaru
Spójrz na zdjęcie powyżej i spróbuj odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule tej fotografii. Zapewne bez trudu zauważysz różnice wskazań na sfotografowanych przyrządach. Jedne z nich wskazują 21°C, a inne – 22°C. A przecież przyrządy wystawione na sprzedaż nie mogą być wadliwe. Można wysnuć zatem prosty wniosek: wyniki pomiarów nigdy nie dają absolutnej pewności co do wartości wielkości mierzonej (w tym przypadku – temperatury). Co w takiej sytuacji należy zrobić? Jaką wartość temperatury przyjąć?
Obejrzyj film, który wyjaśni ci lepiej problem tak zwanej niepewności pomiaru.
Bohaterowie filmu otrzymują różne wyniki pomiarów. W takiej sytuacji mówi się, że pomiar jest obarczony niepewnością. Co w tym konkretnym przypadku jest przyczyną niepewności pomiaru? Powodem uzyskania różnych wyników pomiaru szarfy była sama szarfa – nie miała ona równych brzegów, można ją było mocniej lub słabiej naciągnąć. W języku fizyki powiemy, że jedną z przyczyn niepewności pomiaru są cechy ciała fizycznego. Czy jednak tylko one o tym decydują?
Jeśli kilka razy zmierzysz długość tego samego przedmiotu i otrzymasz kilka różnych wartości (liczb), to do rzeczywistej długości najbardziej będzie zbliżona średnia otrzymanych wyników.
Uczniowie mierzyli średnicę okrągłego stoliczka i otrzymali następujące wyniki:
.
Wszyscy posługiwali się linijką, której najmniejsza działka odpowiadała 1 milimetrowi. Wartością najbardziej zbliżoną do rzeczywistej średnicy stoliczka jest liczba , będąca średnią arytmetyczną otrzymanych przez uczniów wyników:
Zwróć uwagę, że obliczenia prowadzą do liczby , my jednak nasz wynik pomiaru koniecznie zaokrąglamy do pierwszego miejsca po przecinku (bo z taką dokładnością wykonano pomiary). Jest to spowodowane regułą, zgodnie z którą ostateczny wynik pomiaru – nawet ten uzyskany przez uśrednienie bardzo wielu pomiarów – nie może być bardziej dokładny, niż wynosi dokładność użytego przyrządu pomiarowego. Warto także zwrócić uwagę, że zmierzone wartości zawierały po 3 tzw. cyfry znaczące. I w ten sam sposób musimy zapisać wynik końcowy.
Jak sądzisz: co mogło spowodować różne wyniki pomiarów średnicy stoliczka?
Z własnego doświadczenia zapewne wiesz, że nie zawsze wszystko mierzymy dokładnie. Linijkę można przyłożyć mniej lub bardziej precyzyjnie, a podczas mierzenia wartości takich jak średnica koła często powstają trudności z określeniem prostej przechodzącej przez jego środek. Taki rodzaj niedokładności wynika z cechy eksperymentatora – aby zrozumieć to zagadnienie, za moment samodzielnie wykonasz pewne doświadczenie.
Obejrzyj kolejne zmagania uczniów z pomiarami. Tym razem będą to pomiary masy.
Film odkrył przed nami kolejną przyczynę niepewności pomiarowej: czułość (dokładność) przyrządu pomiarowego.
Czy to wszystko? Tym razem kolejne doświadczenie wykonasz samodzielnie.
Pokazanie, że źródłem niepewności pomiarowej są zmysły eksperymentatora (w tym doświadczeniu – czas reakcji człowieka na bodźce zewnętrzne).
komputer (lub tablet) – taki, przed którym właśnie siedzisz;
stoper elektroniczny umożliwiający pomiar czasu z dokładnością do 0,01 s (taki stoper można znaleźć w telefonie komórkowym);
skrypt (program), który znajdziesz poniżej.
Uruchom zamieszczoną poniżej aplikację „Jak długo to trwa?”.
Ustaw suwakiem czas między dwoma kolejnymi sygnałami metronomu (dostępne wartości mieszczą się w zakresie od 0,5 s do 2 s).
Za pomocą stopera zmierz kilkakrotnie stoperem czas między kolejnymi sygnałami (wciskaj „Start” na jedno piknięcie, a „Stop” na następne).
Zapisz kolejne wyniki.
Porównaj wyniki. Czy są identyczne?
Kliknij przycisk „Wyświetl interwał czasowy”, by zobaczyć na ekranie rzeczywistą wartość czasu między sygnałami.
Zmierz stoperem łączny czas 10 kolejnych odstępów pomiędzy sygnałami metronomu.
Oblicz czas jednego odstępu, a następnie otrzymaną wartość porównaj z otrzymanymi wcześniej wynikami oraz z rzeczywistym interwałem czasowym. Czy ten sposób jest dokładniejszy?
Jest nieomal pewne, że wyniki twoich pomiarów nie są identyczne. Nie pokrywają się także z rzeczywistym czasem między impulsami, odczytanym z ekranu. Różnice między wynikami poszczególnych pomiarów są znacznie większe niż dokładność stopera, wynosząca 0,01 s. Przyczyną tego jest niedoskonałość ludzkich zmysłów. Inaczej mówiąc, ludzie mają za słaby refleks, by sprostać dokładności pomiarów żądanej w doświadczeniu. W ten sposób poznaliśmy kolejną przyczynę niepewności pomiarów, czyli cechy eksperymentatora*.*
Tym razem mieliśmy okazję przekonać się, że przyczyną niepewności pomiarów jesteśmy my sami (czyli cechy eksperymentatora). Jest to ten sam rodzaj błędu, który towarzyszył uczniom podczas mierzenia średnicy stołu (s. 8 tej lekcji).
Nie ma pomiarów idealnych! Każdy pomiar ma skończoną dokładność i jest obarczony niepewnością pomiarową. Oczywiście, możemy zmniejszać tę niepewność dzięki doskonaleniu przyrządów i metod pomiarowych, ale nigdy nie wyeliminujemy jej całkowicie. Nie zawsze potrzebne są nam pomiary wykonywane z bardzo dużą dokładnością. Czy długość nogawek spodni musi być ustalona z dokładnością do 1 milimetra? Czy jeśli ważymy wagon z węglem, potrzebujemy wagi o dokładności do 1 grama? Co innego, gdy odmierzamy lekarstwo. Tu potrzebna jest aptekarska dokładność, czyli możliwość wyznaczenia masy z dokładnością do 1 mikrograma. Jednak naukowcy nigdy nie postrzegają tego typu niedokładności w kategoriach czyjejś winy. Błąd pomiaru jest codziennym elementem pracy tych ludzi, z którym umieją sobie oni radzić za pomocą odpowiednich metod prowadzenia obliczeń.
7. Przeliczanie wielokrotności i podwielokrotności
Zbierzmy teraz wiadomości o wielokrotnościach i podwielokrotnościach jednostek podstawowych. Wymienialiśmy już niektóre z nich przy jednostkach długości oraz masy, ale wielokrotności i podwielokrotności mogą dotyczyć dowolnych jednostek. Z poniższej tabeli na pewno skorzystasz wiele razy w sytuacjach praktycznych, np. przy przeliczaniu jednostek oraz podczas rozwiązywania zadań. Jeśli nie wierzysz, to zastanów się przez chwilę nad podobieństwem słów „kilometr” i „kilogram” oraz tym, jak te jednostki mają się odpowiednio do metra i grama. Innymi słowy, spróbuj szybko odpowiedzieć sobie na pytania: Ile metrów to kilometr? Ile gramów to kilogram?
Bardzo szybko zorientujesz się, że informacje zawarte w poniższej tabeli zapadną ci w pamięć, a wkrótce zaczniesz je wykorzystywać odruchowo.
Przedrostek | Symbol | Mnożnik | Mnożnik |
tera | T | ||
giga | G | ||
mega | M | ||
kilo | k | ||
hekto | h | ||
deka | da | ||
decy | d | ||
centy | c | ||
mili | m | ||
mikro | μ | ||
nano | n | ||
piko | p |
Połącz w pary liczby wskazujące te same wartości jednakowych wielkości fizycznych.
0,000005 m, 200 m, 0,05 mg, 0,5 cm, 0,2 m, 0,2 kg, 0,02 g
5 μm | |
5 mm | |
200 mm | |
200 g | |
20 mg | |
50 μg | |
0,2 km |
Podsumowanie
Pomiar jest podstawą naukowego badania świata.
Wielkości mierzone nazywamy wielkościami fizycznymi.
Pomiar polega na porównaniu mierzonej wielkości z pewnym wzorcem, zwanym jednostką tej wielkości.
W Polsce i w większości krajów świata ludzie posługują się dziś Międzynarodowym Układem Jednostek Miar, w skrócie zwanym układem SI.
Do podstawowych wielkości fizycznych należą:
czas (jednostka: sekunda);
długość (jednostka: metr);
masa (jednostka: kilogram);
temperatura (jednostka: kelwin lub stopień Celsjusza).
Każdy pomiar obarczony jest niepewnością pomiaru.
Niepewność pomiaru może wynikać z:
własności badanego ciała fizycznego (np. ławka nie ma ostrych krawędzi i dlatego trudno zmierzyć jej długość);
dokładności użytych przyrządów pomiarowych (za pomocą linijki ze skalą milimetrową nie można zmierzyć np. długości z dokładnością do mikrometra);
cech eksperymentatora (np. czas reakcji człowieka na sygnał nie pozwala mierzyć stoperem ręcznym z dokładnością większą niż 0,1 s, nawet jeśli stoper ma skalę z dokładnością do 0,01 s);
niedostosowania przyrządu do pomiaru (np. pomiar sali szkolnej za pomocą linijki o długości 50 cm).
Zajrzyj do zagadnień pokrewnych:
Temperatura i jej związek z energią kinetyczną cząsteczek;
Masa i ciężar ciałaMasa i ciężar ciała.
Zadania
W cenniku Poczty Polskiej znajdziemy informację, że suma długości paczki i jej obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie może przekroczyć 3000 mm, a największy z wymiarów paczki nie może przekroczyć 1500 mm. Bartek chce nadać paczkę zawierającą narty o długości 1,95 m. Czy urzędniczka na poczcie powinna ją przyjąć? Jeśli nie, to jak uzasadni swoją decyzję?
W łyżwiarstwie szybkim mężczyzn (na dystansie 500 m) trzech pierwszych zawodników uzyskało następujące wyniki: 35,91 s; 35,95 s; 35,96 s. Natomiast w biegu narciarskim kobiet (na dystansie 15 km) trzy najlepsze zawodniczki osiągnęły kolejno czas: 41 minut i 8 sekund; 41 minut i 42 sekundy; 42 minuty i 5 sekund. Które z tych zawodów mogliby sprawiedliwie ocenić sędziowie posługujący się stoperem ręcznym? Uzasadnij odpowiedź.
1 lipca 2013 roku temperatura w Kairze wynosiła 41˚C, w Nowym Jorku – 77˚F (stopni Fahrenheita), a w Warszawie – 300 K. W którym z miast było tego dnia najcieplej, a w którym – najchłodniej?
Znajdź w dostępnych ci źródłach (książkach, tablicach, encyklopediach) związek między skalą Fahrenheita a skalą Celsjusza.
Słowniczek
– każdy obiekt, którego właściwości można obserwować i mierzyć. Ciałem fizycznym mogą być organizm żywy (np. ptak w czasie lotu, biegnący kot) lub dowolny przedmiot (np. kula bilardowa, sanki, Księżyc).
– wielkość fizyczna określająca kolejność zdarzeń oraz odstępy między zdarzeniami zachodzącymi w tym samym miejscu. Pojęcie to było również przedmiotem rozważań filozoficznych.
– jednostka temperatury w układzie SI.
– jednostka masy w układzie SI, która jest równa masie międzynarodowego prototypu kilograma przechowywanego w Międzynarodowym Biurze Miar i Wag w Sèvres; 1 kg = 1000 g = 0,001 tony.
– jednostka długości w układzie SI; 1 m = 100 cm = 1000 mm = 0,001 km.
– jednostka czasu w układzie SI; 1 min = 60 s, 1 h = 3600 s, 1 d = 86 400 s.
– jednostka temperatury w skali Celsjusza, używana w Polsce i innych krajach europejskich.
– przyrząd służący do pomiaru temperatury układów fizycznych metodą stykową lub bezstykową.
– cecha ciała fizycznego, substancji lub zjawiska fizycznego dająca się zmierzyć.
– proces, w którym zmieniają się wielkości fizyczne opisujące ciało fizyczne lub substancję, z której jest ono zbudowane (np. podczas biegu zmienia się odległość biegacza od mety, a topniejąca kostka lodu zmienia kształt i objętość).
Biogramy
Anders Celsjusz
Szwedzki fizyk i astronom. W 1742 opracował skalę temperatur nazywaną skalą Celsjusza i stosowaną powszechnie w wielu krajach.