Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia fragment obrazu Rembrandta Harmenszoona van Rijna „Syndycy cechu sukienników”. Ukazuje pięciu mężczyzn w ciemnych strojach z białymi kołnierzami. Pięciu z nich ma założone duże kapelusze. Trzech siedzi przy pulpicie, na którym leży otwarta książka. Tłem jest wnętrze o brązowych ścianach z filarem. Na tle ilustracji znajduje się czarny pasek z napisem: Porównanie malarstwa portretowego renesansu i baroku.
Ważne daty
koniec XIII w. – początek XVI w. – ramy czasowe renesansu we Włoszech
XV w. – koniec XVI w. – ramy czasowe renesansu w krajach zachodniej, północnej i środkowej Europy
1401 – symboliczny początek renesansu w sztuce: ogłoszenie pierwszego w dziejach historii sztuki konkursu na wykonanie brązowych drzwi do babtysterium przy florenckiej katedrze Santa Maria del Fiore (konkurs wygrał Lorenzo Ghiberti)
koniec XVI w. – połowa XVIII w. – ramy czasowe baroku
1664 – Claude Perrault zaprojektował wschodnią fasadę Luwru, datę tę przyjmuje się za początek sztuki barokowej
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R16iQiefGyZ4K1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Nauczysz się
wymieniać cechy charakterystyczne dla epoki renesansu i baroku;
charakteryzować portrety renesansowe i barokowe;
wskazać, który obraz jest renesansowy, a który barokowy, mając na uwadze: oświetlenie i wyrazistość konturu, znaczenie przedstawiania detalu, występowanie kompozycji statycznej i dynamicznej, przedstawianie tła;
konstruować z dostępnych elementów portrety pasujące do stylu omawianych epok.
Renesans
Renesans, inaczej odrodzenie, to okres w historii kultury europejskiej zapoczątkowany pod koniec XIII wieku we Włoszech. W krajach na północ od Alp trwał w XV–XVI wieku, a w Polsce w latach 1450‑1630. W tym czasie sztukę charakteryzowała fascynacja antykiem i rozwój humanizmuHumanizmhumanizmu. Dlatego artysta, szukając piękna postaci ludzkiej, z jednej strony dążył do jej idealizacji opartej na klasycznych, wzorcowych proporcjach. Zgłębiał prawdę o naturze człowieka, zwłaszcza o jego anatomii. Zainteresowania twórców skoncentrowane były na odkryciu perspektywy linearnejPerspektywa linearnaperspektywy linearnej, stąd kompozycje były oparte na czytelnych, klasycznych zasadach, budowane na osi symetrii albo wpisywane w figury geometryczne: trójkąta lub koła. Mimo ukazywania ruchu, całość cechowały harmonia i statyczność. Artyści odwoływali się przede wszystkim do motywów mitologicznych i religijnych.
Barok
Barok trwał od końca XVI wieku do połowy XVIII wieku. Sztuka barokowa łączyła różne dziedziny i nie opierała się na klasycznych regułach. Stworzyła swój własny język plastyczny w celu zobrazowania społecznych i duchowych nastrojów epoki. U podstaw leżała głęboka religijność, dlatego artyści często przedstawiali tematy religijne, ale także: mitologiczne, alegoryczneAlegoriaalegoryczne, historyczne i portretowe. Obrazy nasycone były bogatą symboliką. Malowane sceny sugerowały ukazanie chwili zatrzymanej pędzlem artysty, stąd duża ekspresja obrazów i bogata dekoracyjność – skłonność do przepychu, bogatej ornamentyki. Kompozycje były dynamiczne, oparte na mocnych kontrastach świetlnych i układach diagonalnychDiagonalnydiagonalnych. Źródło światła było trudne do określenia, dlatego wskazywano na jego irracjonalność.
Poniżej umieszczono dwa dzieła sztuki. Jedno z nich to obraz ilustrujący główne idee i wartości plastyczne epoki renesansu, drugie obrazuje wartości plastyczne cechujące barok. Dzieła ukazują typowe dla każdego okresu schematy kompozycyjne z opisem.
RbnJS9WTRsUn71
RINmkqXQuTDHW1
RTbp4Vnp27C7O1
Ćwiczenie 1
Poniżej umieszczono cechy charakterystyczne dla renesansu i baroku. Określ, które z nich odpowiadają każdej z epok:
alegoryczność, dynamika, idealizacja, idealne proporcje, harmonia, symetria, układy diagonalne, mocny światłocień, dekoracyjność.
Poniżej umieszczono cechy charakterystyczne dla renesansu i baroku. Określ, które z nich odpowiadają każdej z epok:
alegoryczność, dynamika, idealizacja, idealne proporcje, harmonia, symetria, układy diagonalne, mocny światłocień, dekoracyjność.
Poniżej umieszczono określenia charakteryzujące epokę renesansu i epokę baroku. Umieść je w odpowiednich rubrykach. Hasła: alegoryczność, bogata symbolika, dekoracyjność, dynamika, ekspresja, harmonia, idealizacja, idealne proporcje, irracjonalność oświetlenia, mocny światłocień, nawiązanie do wzorów antycznych, statyczność, symetria, światło rozproszone, układy diagonalne, wartości humanistyczne, zgłębianie prawdy o człowieku.
Portrety renesansowe poprzez równomierne rozłożenie światła jednakowo wyraziście oświetlają cały obraz. W ten sposób możemy zobaczyć każdy namalowany detal, nawet ten najmniejszy. Postać wyraźnie odcina się od tła, które może być całkowicie jednorodne, np. czarne, albo ukazywać pejzaż, niemniej wyrazisty i też jednakowo oświetlony. Natomiast malarstwo barokowe opiera się na silnych kontrastach świetlnych, widać w nich wyraźną grę światła i cienia, w tym miejsca kontrastowe, mocno oświetlone. Światło potęguje nastrój i tajemnicę obrazu, a detale często nikną w cieniu.
Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami, aby poznać schematy i komentarze opisujące wskazane cechy malarstwa renesansowego i barokowego.
RSzTIhxfVu0ej1
RwISUs6pf3G4f1
R1eHwb3KOw2He
Ćwiczenie 2
R1ckBbFpGVVhX
Ćwiczenie 3
R1FqYTMnx6MJ9
Ćwiczenie 4
Kompozycje renesansowe i barokowe
Kompozycje renesansowe to wystudiowane sceny, w których postacie wyraźnie pozują, zatrzymując się w określonym geście. Stąd dominuje kompozycja statyczna z przewagą pionów i poziomów. Kompozycje barokowe są również wystudiowane, jednak pozy modeli są przedstawione tak, jakby artysta uchwycił ich wizerunek w trakcie wykonywania ruchu – jest to kompozycja dynamiczna z przewagą linii diagonalnych.
Poniższe ilustracje ukazują schemat kompozycji i komentarz słowny opisujący jego zastosowanie przez artystów: renesansowego i barokowego.
RZoZPpn8zF1YG1
R1QLpMTuDHkUO1
R1Z6t4Dvxkk3o
Ćwiczenie 5
RDvlLmfQdNqE2
Ćwiczenie 6
Portret zbiorowy
Jednym z rodzajów portretu jest portret zbiorowy ukazujący grupę postaci reprezentującą pewną zorganizowaną zbiorowość, zjednoczonych jakąś wspólną działalnością. Portrety te były szczególnie charakterystyczne dla malarstwa barokowego. W renesansie portrety zbiorowe często ukazywane były w scenach religijnych lub mitologicznych. W obu epokach były one odmiennie komponowane – w renesansie widzimy wystudiowany gest pokazany w kompozycji statycznej, w baroku gwałtowność i poruszenie pokazane w kompozycji dynamicznej. Sprzyjało temu odpowiednio namalowane światło: w renesansie jasność absolutna z rozproszonym światłem bezkierunkowym, a w baroku ostre kontrasty światła i cienia oraz irracjonalne oświetlenie.
ReFw0fTBaA3yo
Ćwiczenie 7
RWB75myNrwkdS
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj definicję do pojęcia.
- Kompozycja dynamiczna to: 1. kompozycja, w której przeważają skosy, linie łamane, krzywizny lub łuki. Odbiorca ma wrażenie ruchu, czy 2. kompozycja, w której przeważają uporządkowane elementy pionowe i poziome. Odbiorca ma wrażenie równowagi, spokoju i bezruchu.
- Kompozycja statyczna to: 1. kompozycja, w której przeważają skosy, linie łamane, krzywizny lub łuki. Odbiorca ma wrażenie ruchu, czy 2. kompozycja, w której przeważają uporządkowane elementy pionowe i poziome. Odbiorca ma wrażenie równowagi, spokoju i bezruchu.
Przyporządkuj definicję do pojęcia.
- Kompozycja dynamiczna to: 1. kompozycja, w której przeważają skosy, linie łamane, krzywizny lub łuki. Odbiorca ma wrażenie ruchu, czy 2. kompozycja, w której przeważają uporządkowane elementy pionowe i poziome. Odbiorca ma wrażenie równowagi, spokoju i bezruchu.
- Kompozycja statyczna to: 1. kompozycja, w której przeważają skosy, linie łamane, krzywizny lub łuki. Odbiorca ma wrażenie ruchu, czy 2. kompozycja, w której przeważają uporządkowane elementy pionowe i poziome. Odbiorca ma wrażenie równowagi, spokoju i bezruchu.
Przyporządkuj definicję do pojęcia.
kompozycja, w której przeważają uporządkowane elementy pionowe i poziome. Odbiorca ma wrażenie równowagi, spokoju i bezruchu., kompozycja, w której przeważają skosy, linie łamane, krzywizny lub łuki. Odbiorca ma wrażenie ruchu.
Kompozycja dynamiczna
Kompozycja statyczna
Polecenie 1
Wybierz dwa dowolne dzieła z epoki baroku i renesansu, które pojawiły się na lekcji i dokonaj analizy porównawczej dzieł.
Słownik pojęć
Alegoria
Alegoria
motyw lub zespół motywów, który poza znaczeniem dosłownym i bezpośrednio przedstawionym ma ukryte znaczenie dodatkowe, pozostawione domyślności odbiorcy lub wyjaśnione przez autora.
Autoportret
Autoportret
portret własny artysty.
Diagonalny
Diagonalny
o układzie ukośnym.
Humanizm
Humanizm
nazwa pochodzi od słowa „homo”, czyli ludzki. Oznacza ruch filozoficzny, kulturalny i moralny powstały w XV wieku we Włoszech, cechujący epokę renesansu. W centrum zainteresowań był człowiek, w tym jego godność, wolność, wszechstronny rozwój psychiczny, intelektualny i fizyczny. Hasłem humanizmu była maksyma komediopisarza starorzymskiego Terencjusza: Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce.
Kompozycja dynamiczna
Kompozycja dynamiczna
kompozycja, w której przeważają skosy, linie łamane, krzywizny lub łuki. Odbiorca ma wrażenie ruchu.
Kompozycja statyczna
Kompozycja statyczna
kompozycja, w której przeważają uporządkowane elementy pionowe i poziome. Odbiorca ma wrażenie równowagi, spokoju i bezruchu.
Perspektywa linearna
Perspektywa linearna
zwana też perspektywą zbieżną, geometryczną – perspektywa, której istotą jest rzutowanie wszystkich elementów przestrzeni na płaszczyznę w kierunku punktu zbiegu. Początkowo punkt zbiegu znajdował się zawsze na środku linii horyzontu, przebiegającej na wysokości oczu. Obecnie wskazuje się również perspektywy linearne z inaczej umieszczonymi punktami zbiegu: boczną, ukośną, żabią (punkt widzenia położony nisko) i z lotu ptaka (punkt widzenia położony wysoko).