Jak zamienić ułamek zwykły na postać dziesiętną?

Niektóre ułamki zwykłe bardzo ławo zamienić na liczby dziesiętne, czyli zapisać je w postaci dziesiętnej – z przecinkiem.

Najłatwiej zrobić to z ułamkami dziesiętnymi, bo mają w mianowniku 10, 100, 1000, itd.

Na przykład:

710=0,7,
43100=0,43,
251000=0,025.

Jeżeli ułamek nie ma mianownika równego 10, 100, 1000, itd., ale da się go rozszerzyć do takiego mianownika, to zamiana również nie jest zbyt trudna.

Na przykład:

45=810=0,8,
920=45100=0,45,
103125=8241000=0,824.

Zamieniając liczbę mieszaną na liczbę dziesiętną, trzeba zająć się tylko zamianą ułamka. Całości po prostu przepisujemy.

Na przykład:

29100=2,09,
167250=16281000=16,028.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:

Ułamki zwykłe można zamieniać na liczby dziesiętne, dzieląc licznik ułamka przez jego mianownik.

78=0,875, bo:

R1KC240D0fIOX1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

92=4,5, bo:

R1TtlEGk39dh81
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rb4LVfDuUSNz811
Ćwiczenie 1
Zapisz ułamek zwykły w postaci ułamka dziesiętnego. Uzupełnij komórki tabeli, wpisując odpowiednie wartości w puste pola.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CN1t21IpVVU11
Ćwiczenie 2
Przeciągnij i upuść ułamek dziesiętny oraz postać dziesiętną do odpowiedniej grupy ułamków zwykłych. 350 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,035, 2. 0,018, 3. 0,06, 4. 44100, 5. 351000, 6. 181000, 7. 6100, 8. 0,44 1125 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,035, 2. 0,018, 3. 0,06, 4. 44100, 5. 351000, 6. 181000, 7. 6100, 8. 0,44 7200 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,035, 2. 0,018, 3. 0,06, 4. 44100, 5. 351000, 6. 181000, 7. 6100, 8. 0,44 9500 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,035, 2. 0,018, 3. 0,06, 4. 44100, 5. 351000, 6. 181000, 7. 6100, 8. 0,44
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16DIObqDHVb311
Ćwiczenie 3
Zapisz liczby w postaci dziesiętnej. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 135=Tu uzupełnij412=Tu uzupełnij8720=Tu uzupełnij101250=Tu uzupełnij15625=Tu uzupełnij2211200=Tu uzupełnij8323500=Tu uzupełnij1003250=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bgzESrCH9VY11
Ćwiczenie 4
Poniżej przedstawiono pewne liczby. Połącz w pary liczby, które są sobie równe. 0,312 Możliwe odpowiedzi: 1. 38, 2. 109125, 3. 1340, 4. 39125, 5. 78 0,875 Możliwe odpowiedzi: 1. 38, 2. 109125, 3. 1340, 4. 39125, 5. 78 0,325 Możliwe odpowiedzi: 1. 38, 2. 109125, 3. 1340, 4. 39125, 5. 78 0,375 Możliwe odpowiedzi: 1. 38, 2. 109125, 3. 1340, 4. 39125, 5. 78 0,872 Możliwe odpowiedzi: 1. 38, 2. 109125, 3. 1340, 4. 39125, 5. 78
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Co to jest rozwinięcie dziesiętne liczby?

Zamieniając ułamek na postać dziesiętną, możemy postępować na dwa sposoby:

  • rozszerzyć ułamek do mianownika 10, 100, 1000, itd. i zapisać go z użyciem przecinka,

  • podzielić licznik przez mianownik ułamka, bo kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.

Przykład 1
RKidVCDM6mNOa
Animacja
Przykład 2

Zamieńmy ułamek 340 na postać dziesiętną dwoma sposobami.

  • sposób I

Rozszerzamy ułamek przez 25.

340=751000=0,075
  • sposób II

Dzielimy 3 przez 40 sposobem pisemnym.

340=0,075
RwVpT84drymod1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3

Zamieńmy na postać dziesiętną ułamek 215.

Możemy posłużyć się tylko drugim sposobem, dzieląc licznik przez mianownik.

215=0,133
RLM8rk3cKUDpk1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

W tym przypadku dzielenie się nie kończy. Gdybyśmy wykonywali je dalej, to cały czas powtarzałaby się cyfra 3.

Ważne!

Rozwinięcie dziesiętne liczby, to zapis tej liczby w postaci dziesiętnej – z przecinkiem.

Niektóre liczby mają rozwinięcie dziesiętne skończone, a niektóre nieskończone.

Przykłady liczb i ich rozwinięć dziesiętnych skończonych:

340=0,075,
5340=5,075.
2
Ćwiczenie 5

Znajdź rozwinięcie dziesiętne ułamka, dzieląc pisemnie jego licznik przez mianownik.

  1. 1920

  2. 3750

  3. 1325

  4. 29125

  5. 23

  6. 56

  7. 211

  8. 49

RBxBjLn65F3iT
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Jakie ułamki mają rozwinięcie skończone?

RhXqJW6IO6Bt721
Ćwiczenie 6
Oblicz rozwinięcia dziesiętne podanych ułamków zwykłych, dzieląc licznik przez mianownik. Do obliczeń możesz wykorzystać kalkulator. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. 1316= Tu uzupełnij 5780= Tu uzupełnij 3564= Tu uzupełnij 3940= Tu uzupełnij 122125= Tu uzupełnij 61250= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

W powyższym zadaniu wszystkie ułamki miały rozwinięcie dziesiętne skończone. O tym, że dzielenie licznika przez mianownik się skończy, decyduje mianownik ułamka.

Jeżeli rozłożymy mianowniki tych ułamków na czynniki pierwsze, to zauważymy pewną prawidłowość. Spróbuj ją odkryć rozwiązując kolejne zadanie.

2
Ćwiczenie 7

Rozłóż mianowniki podanych ułamków na czynniki pierwsze. Wykorzystaj metodę „z pionową kreską”.

  1. 1316,

  2. 5780,

  3. 3564,

  4. 3940,

  5. 122125,

  6. 61250.

R1R56MqUM05Ob
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1JxjNHG2qIny31
Ćwiczenie 8
Z poniższych ułamków zaznacz te, które mają rozwinięcie dziesiętne skończone. Możliwe odpowiedzi: 1. 6 15 , 2. 5 32 , 3. 7 15 , 4. 35 56 , 5. 9 28 , 6. 13 16
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Zapisywanie liczb w różnej postaci

RVhbmHtOdqmnW31
Ćwiczenie 9
Uporządkuj poniższe ułamki od najmniejszego do największego. Elementy do uszeregowania: 1. 5099, 2. 377750, 3. 65128, 4. 53105
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R14xxRFNCyNU13
Ćwiczenie 10
Dostępne opcje do wyboru: >, >, <, <, >, <, >, <. Polecenie: Określ, która liczba jest większa. Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiedni znak. 29 luka do uzupełnienia 0,221320 luka do uzupełnienia 0,6461225 luka do uzupełnienia 0,4456 luka do uzupełnienia 0,885099 luka do uzupełnienia 0,0505
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.