Weź głęboki oddech, po czym spójrz w niebo i zastanów się, czym jest powietrzepowietrzepowietrze. Jakie są właściwości powietrza i co wchodzi w jego skład? Czy powietrze ma wpływ na istnienie na Ziemi życia? Czy wszędzie na Ziemi – na wsi, w mieście, nad morzem i na szczycie górskim – ma ono dokładnie taki sam skład?
RRDXCSFWfJpBW
Panoramiczne zdjęcie krajobrazowe, którego głównym tematem jest niebo. Ziemia zajmuje bardzo niewielki obszar wzdłuż dolnej krawędzi kadru i jest przedstawiona w postaci ciemnej sylwetki. Po lewej stronie, na wysokość nie większą niż jedna piąta wysokości sceny, nad linię horyzontu wystaje sylwetka samotnego drzewa pozbawionego liści. Niebo w górnej części kadru ma barwę niebieską, przechodzącą w żółć poranka w lewym dolnym rogu. Prawa strona kadru ciemniejsza. Chmury białe i skłębione, pojedyncze ciemne wypełniają większą część sceny.
Powietrze otacza nas i dzięki niemu żyjemy. Jednocześnie jest dla nas czymś tak oczywistym i niedostrzegalnym, że na ogół kompletnie zapominamy o jego istnieniu
Źródło: Jon Bunting, dostępny w internecie: www.flickr.com, licencja: CC BY 2.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
sposoby definiowania zjawisk fizycznych i przemian chemicznych oraz sposoby odróżniania ich od siebie;
definicje symboli pierwiastków chemicznych i ich znaczenie;
podstawowy sprzęt laboratoryjny;
zasady bezpieczeństwa w szkolnej pracowni chemicznej.
Nauczysz się
przedstawiać dowody na istnienie powietrza;
opisywać skład i właściwości powietrza;
planować i przeprowadzać doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną;
planować i wykonywać doświadczenie, które pozwoli zbadać podstawowe właściwości powietrza;
podawać przykłady zastosowania gazów wchodzących w skład powietrza.
iGBX2vvCuS_d5e201
1. Dowody na istnienie powietrza
Dowody na istnienie powietrza
Doświadczenie 1
Czy naczynia, które wydają się nam puste, są w rzeczywistości wypełnione powietrzem? Wykonaj poniższe doświadczenia, które pomogą Ci znaleźć odpowiedź na to pytanie. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.
Rm8QJOcbtiIe6
Ilustracja przedstawia trzy zdjęcia obok siebie. Po lewej stronie szklanka zanurzona do góry dnem w porcelanowym półmisku z wodą. Wewnątrz szklanki znajduje się zwinięta w kulkę zadrukowana kartka papieru. Jest sucha, ponieważ tylko unosi się na powierzchni wody, która wypełnia szklankę jedynie w niewielkim stopniu. Fotografia w prawym górnym rogu przedstawia różnokolorowe balony unoszące się w powietrzu na tle niebieskiego nieba. Trzecie zdjęcie, zajmujące prawy dolny róg kadru, wykonane w odcieniach sepii, przedstawia krajobraz z czterema drzewami silnie wygiętymi w lewo od podmuchów wiatru.
Dowody na istnienie powietrza
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ra65FoRhuzaWX
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj.
Hipoteza 1:
Hipoteza 2:
Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne:
. Instrukcja:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Czy naczynia, które wydają się nam puste, są w rzeczywistości wypełnione powietrzem? Wykonano poniższe doświadczenia, które pomogą Ci znaleźć odpowiedź na to pytanie.
Sformułowano odpowiednie obserwacje i wnioski.
Problem badawczy:
Czy w szklance i strzykawce, które są pozornie puste, znajduje się powietrze?
Hipoteza:
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie ją zweryfikuj.
W „pustej” szklance i w „pustej” strzykawce jest powietrze.
W „pustej” szklance i w „pustej” strzykawce nie ma powietrza.
Co będzie potrzebne:
strzykawka.
szklanka;
miska;
woda;
papier.
Przebieg doświadczenia:
Do ręki wzięto pozbawioną igły strzykawkę i odciągnięto tłoczek do końca. Zatkano palcem wylot strzykawki i naciśnięto tłoczek. Zanotowano obserwację.
Do miski wlano wodę. Kartkę pognieciono i umieszczono w szklance. Spróbowano umieścić szklankę w misce z wodą. W tym celu szybkim ruchem odwrócono szklankę do góry dnem i, starając się, aby kartka z niej nie wypadła, włożono do miski. Zaobserwowano zachodzące zmiany.
Obserwacje:
Tłoczek stawia opór i nie da się go wcisnąć do końca. W momencie, gdy przestajemy naciskać na tłoczek, siła oddziałująca na palec ustaje, a tłoczek częściowo wraca do początkowego położenia.
Kartka znajdująca się wewnątrz szklanki nie uległa całkowitemu zamoczeniu.
Wnioski:
Wewnątrz strzykawki znajduje się bezbarwny, niewidoczny gaz, który podczas próby przesunięcia tłoczka wywiera nacisk na palec.
Szklanka jest wypełniona powietrzem, dzięki czemu kartka wewnątrz niej nie uległa całkowitemu zamoczeniu. Szkło stanowi barierę fizyczną oddzielającą zawarte w niej powietrze od wody otaczającej szklankę, dlatego dopóki nie oderwiemy szklanki od dna, kartka pozostanie sucha.
1
Polecenie 1
RW6ochXftx6LG
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacje:
Czy wciśnięcie tłoczka strzykawki, po zatkaniu wylotu powietrza palcem, nie sprawia problemu? Jeśli tak, to jaki?
Czy kartka pozostająca wewnątrz szklanki uległa zamoczeniu?
Wnioski:
Co może odpowiadać za trudności związane z wciśnięciem tłoczka?
Co może być powodem, dla którego kartka, która znajduje się wewnątrz szklanki, nie uległa zamoczeniu?
Obserwacje:
Tłoczek stawia opór i nie da się go wcisnąć do końca. W momencie, gdy przestajemy naciskać na tłoczek, siła oddziałująca na palec ustaje, a tłoczek częściowo wraca do początkowego położenia.
Kartka znajdująca się wewnątrz szklanki nie uległa całkowitemu zamoczeniu.
Wnioski:
Wewnątrz strzykawki znajduje się bezbarwny, niewidoczny gaz, który podczas próby przesunięcia tłoczka wywiera nacisk na palec.
Szklanka jest wypełniona powietrzem, dzięki czemu kartka wewnątrz niej nie uległa całkowitemu zamoczeniu. Szkło stanowi barierę fizyczną oddzielającą zawarte w niej powietrze od wody otaczającej szklankę, dlatego dopóki nie oderwiemy szklanki od dna, kartka pozostanie sucha.
1
Polecenie 1
Jak myślisz, w jakim celu w doświadczeniu zastosowano miskę z wodą?
RQS3H2y0NjFwH
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, jaki był cel tego doświadczenia.
Woda zawarta w misce nie dostaje się do szklanki, co udowadnia, że w szklance znajduje się powietrze.
iGBX2vvCuS_d5e321
2. Powietrze i historia badania jego składników
Podczas formowania się skorupy ziemskiej i późniejszych procesów zachodzących na Ziemi, zmieniał się skład jej atmosferyatmosferaatmosfery, czyli powłoki gazowej otaczającej planetę. Początkowo w ogóle nie zawierała w swoim składzie tlenu. Od momentu powstania organizmów fotosyntezujących, ilość tlenu w atmosferze stopniowo wzrastała, a około mln lat temu skład powietrza się ustabilizował. Dziś jego głównymi składnikami są azot, tlen oraz niewielka objętość gazów szlachetnych, zwłaszcza argonu.
Co więcej, powietrze zawiera także składniki, których wartość może zmieniać się w zależności od lokalizacji, klimatu, pór roku, a nawet pory dnia. Są to między innymi: para wodna, tlenek węgla (dwutlenek węgla), ozon oraz zanieczyszczenia, w tym również pyły.
Polecenie 2
Czy wiesz, czym jest atmosfera ziemska i z czego się składa? Zapoznaj się z animacją, w której omówiono skład powietrza w atmosferze ziemskiej, a następnie rozwiąż zadanie zamieszczone poniżej.
RHN6cC0p6Gwox
W animacji omówiono skład atmosfery ziemskiej oraz jej warstwowość, wyróżnione na podstawie temperatury i odległości od powierzchni Ziemi.
W animacji omówiono skład atmosfery ziemskiej oraz jej warstwowość, wyróżnione na podstawie temperatury i odległości od powierzchni Ziemi.
Animacja pt. Atmosfera ziemska
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
W animacji omówiono skład atmosfery ziemskiej oraz jej warstwowość, wyróżnione na podstawie temperatury i odległości od powierzchni Ziemi.
R1bK56t3WgyKD
Spośród podanych poniżej stwierdzeń wskaż wszystkie zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Atmosferę ziemską dzielimy na 6 warstw na podstawie zmian temperatury., 2. Pomiędzy warstwami atmosfery ziemskiej występują cienkie warstwy przejściowe nazywane pauzami., 3. Około 75% masy powietrza znajduje się w warstwie przypowierzchniowej, czyli w stratosferze., 4. Grubość troposfery jest taka sama wokół całej planety., 5. Wszystkie zjawiska pogodowe zachodzą w troposferze., 6. Skład chemiczny powietrza wyrażony w procentach objętościowych jest taki sam we wszystkich 5 warstwach., 7. W troposferze temperatura maleje liniowo o 0,6°C na każde 50 metrów., 8. Ciśnienie atmosferyczne maleje wraz z wysokością nad poziomem morza., 9. Dorosły człowiek odpoczywając zużywa około ⅓ litra powietrza na minutę.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Powietrze jest mieszaniną gazów, które różnią się między sobą temperaturami wrzenia. W odpowiednich warunkach temperatury i ciśnienia, poszczególne gazy można skroplić. Składniki skroplonego powietrza można rozdzielić poprzez destylację. Pierwszymi osobami, którym udało się skroplić azot oraz tlen byli polscy uczeni: chemik Karol Olszewski i fizyk Zygmunt Wróblewski (profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego).
Polecenie 3
Czy wiesz, w jaki sposób uzyskuje się gazy na skalę przemysłową? Aby się tego dowiedzieć, zapoznaj się z animacją, a następnie odpowiedz na pytanie zamieszczone poniżej.
RlUr8vPv3BGAS
W filmie omówiono poszczególne składniki powietrza.
W filmie omówiono poszczególne składniki powietrza.
Film pt. Składniki powietrza
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W filmie omówiono poszczególne składniki powietrza.
R6uG9rbHzN9Bz
Który składnik powietrza ma najniższą temperaturę wrzenia? Możliwe odpowiedzi: 1. argon, 2. azot, 3. tlen, 4. tlenek węgla(IV)
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dzisiaj wiemy, że powietrze jest mieszaniną gazów, ale zanim uzyskaliśmy tę wiedzę, konieczny był szereg odkryć i zaangażowanie wielu osób.
Polecenie 4
Czy wiesz, ilu ludzi badających powietrze dokonało przełomowych odkryć i zapisało się na kartach historii? Zapoznaj się z informacjami zawartymi w poniższym materiale, a następnie zaznacz poprawne odpowiedzi na postawione poniżej pytania.
RBB626zOGyX1T
W animacji omówiono historię odkrycia tlenu. Przedstawiono odkrywców, którzy odegrali najważniejsze role w tym temacie oraz ich przełomowe doświadczenia.
W animacji omówiono historię odkrycia tlenu. Przedstawiono odkrywców, którzy odegrali najważniejsze role w tym temacie oraz ich przełomowe doświadczenia.
Animacja pt. Historia tlenu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
W animacji omówiono historię odkrycia tlenu. Przedstawiono odkrywców, którzy odegrali najważniejsze role w tym temacie oraz ich przełomowe doświadczenia.
R1Nn2lk2xF5Px
Kto jest uważany za odkrywcę azotu? Możliwe odpowiedzi: 1. Joseph Priestley, 2. Antoine Lavoisier, 3. Daniel Rutherford, 4. William Ramsey
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1cHsy82cbt0K
Kto zaproponował polską nazwę “tlen”? Możliwe odpowiedzi: 1. Jędrzej Śniadecki, 2. Jan Oczapowski, 3. Karol Olszewski, 4. Michał Sędziwój
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1O5vxcWQwJBR
Krypton, ksenon i neon zostały odkryte przez parę naukowców. Byli to: Możliwe odpowiedzi: 1. William Ramsey i Morris Travers, 2. William Ramsey i John Rayleigh, 3. Joseph Priestleu i Karl Wilhelm Scheele, 4. Jędrzej Śniadecki i Jan Oczapowski
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Badanie składu powietrza
Doświadczenie 2
Czy powietrze jest mieszaniną gazów, w której część ze składników umożliwia proces spalania? Wykonaj eksperyment, który pomoże Ci znaleźć odpowiedź na tak postawiony problem badawczy. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.
RpEfheTvO55L0
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj.
Hipoteza 1:
Hipoteza 2:
Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne:
. Instrukcja:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Czy powietrze jest mieszaniną gazów, w której część ze składników umożliwia proces spalania? Aby się o tym przekonać, wykonano eksperyment.
Problem badawczy: Czy powietrze jest mieszaniną gazów, w której część ze składników umożliwia proces spalania?
Hipoteza: Powietrze jest mieszaniną gazów, a część z jej składników podtrzymuje proces spalania.
Co było potrzebne:
krystalizator;
świeczka;
cylinder miarowy;
woda;
barwnik.
Instrukcja:
Do krystalizatora wlano wodę. Na powierzchni wody umieszczono zapaloną świeczkę typu podgrzewacz. Przykryto świecę cylindrem miarowym. Zaobserwowano zachodzące zmiany.
Obserwacje:
Świeczka płonie, a poziom wody w cylindrze się podnosi. Po pewnym czasie świeczka gaśnie.
Wnioski:
Powietrze jest mieszaniną gazów, której część składników jest odpowiedzialna za podtrzymanie procesu spalania.
Podsumowanie:
Świeczka, paląc się w ograniczonej przestrzeni, zużywa tylko część gazu znajdującego się w cylindrze, a w jego miejsce zasysana jest woda. Składnikiem powietrza, który podtrzymuje proces spalania, jest tlen. Gaz ten zajmuje około objętościowych powietrza, co także udało się potwierdzić tym eksperymentem. Świeczka płonie, a poziom wody w cylindrze podnosi się. Gdy wypełni ona cylinder do około () jego objętości, świeczka gaśnie.
Dla zainteresowanych
Sumaryczna objętość gazu w cylindrze się nie zmieniła. Podczas procesu spalania dochodzi do przekształcenia gazowego tlenu w tlenek węgla (dwutlenek węgla), który rozpuszcza się w wodzie dużo lepiej niż tlen. (powstały w takiej samej objętości, w jakiej wcześniej występował ) rozpuszcza się w wodzie, dzięki czemu możemy zaobserwować zmianę poziomu cieczy (objętości wody) w cylindrze.
1
Polecenie 5
R1LXqpCC2PtBT
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacje: Czy podczas przeprowadzania doświadczenia zachodzą jakieś widoczne zmiany? Jeśli tak, to jakie?
Wnioski: O czym mogą świadczyć zaobserwowane zmiany? Czy umożliwiają one jednoznaczną odpowiedź na nasz problem badawczy? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Obserwacje: Świeczka płonie, a poziom wody w cylindrze się podnosi. Po pewnym czasie świeczka gaśnie.
Wnioski: Powietrze jest mieszaniną gazów, której część składników jest odpowiedzialna za podtrzymanie procesu spalania.
Podsumowanie:
Świeczka płonie, a poziom wody w cylindrze podnosi się. Gdy wypełni ona cylinder do około () jego objętości, świeczka gaśnie. Świeczka, paląc się w ograniczonej przestrzeni, zużywa tylko część gazu znajdującego się w cylindrze, a w jego miejsce zasysana jest woda. Składnikiem powietrza, który podtrzymuje proces spalania, jest tlen. Gaz ten zajmuje około objętościowych powietrza, co także udało się potwierdzić tym eksperymentem.
RjhZq7aOkhT5E
Na grafice przedstawione są trzy niebieskie, schematyczne zlewki typu krystalizator ułożone jedna obok drugiej. We wszystkich zlewkach są włożone białe świeczki postawione na żółtym spodku unoszące się na wodzie. Pierwsza zlewka wypełniona jest do mniej więcej połowy wodą. Nad świeczką ukazana jest zbliżająca się zapalona zapałka. Zlewka druga wypełniona jest do mniej więcej połowy wodą. Świeczka znajdująca się w zlewce jest zapalona oraz przykryta cylindrem miarowym. Cylinder miarowy włożony dnem do góry, sięga samego dna zlewki. Zlewka trzecia wypełniona jest mniej więcej w 1/3 wodą. Część wody wpłynęła do wnętrza zlewki, unosząc świeczkę do góry. Świeczka nie pali się, nad knotem unosi się dym.
Badanie składu powietrza
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych Sumaryczna objętość gazu w cylindrze się nie zmieniła. Podczas procesu spalania dochodzi do przekształcenia gazowego tlenu w tlenek węgla (dwutlenek węgla), który rozpuszcza się w wodzie dużo lepiej niż tlen. (powstały w takiej samej objętości, w jakiej wcześniej występował ) rozpuszcza się w wodzie, dzięki czemu możemy zaobserwować zmianę poziomu cieczy (objętości wody) w cylindrze. Zastanów się i odpowiedz, w jakim celu zastosowano w doświadczeniu cylinder miarowy?
1
Polecenie 5
Zastanów się i odpowiedz, w jakim celu zastosowano w doświadczeniu cylinder miarowy?
R1AIqE9SkGhao
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwowana zmiana objętości wody była kluczowa dla wyciągnięcia z doświadczenia odpowiednich wniosków.
Cylinder miarowy ma miarkę umożliwiającą ocenę zmiany objętości cieczy w czasie trwania doświadczenia.
1
Polecenie 6
Poniższe grafiki przedstawiają skład procentowy poszczególnych składników powietrza. Przeanalizuj dane zamieszczone poniżej, a następnie odpowiedz na pytanie. Zwróć uwagę, że w powietrzu mogą znajdować się także zanieczyszczenia w postaci cząstek stałych, takich jak pyły czy mikroorganizmy.
R1AqzwFllyzQ3
Ilustracja przedstawia tabelę z rozpisaną procentową zawartością składników powietrza. Tabela składa się z czterech kolumn. Pierwsza zatytułowana Gaz zawiera nazwy gazów. Druga zatytułowana Model zawiera wzory sumaryczne i rysunki modeli cząsteczek tych gazów. Trzecia nosi tytuł Zawartość objętościowa gazu w powietrzu , a czwarta — Zawartość masowa gazu w powietrzu . Pierwszym opisanym pierwiastkiem jest azot, którego model składa się z dwóch jego atomów, ukazanych jako ciemnoniebieskie kulki. Jego wzór to: . Jego zawartość objętościowa w powietrzu wynosi <math aria‑label="siedemdziesiąt osiem procent">78%, a zawartość masowa — <math aria‑label="siedemdziesiąt cztery przecinek cztery procent">74,4%. Następnym pierwiastkiem jest tlen, którego model składa się z dwóch atomów, przedstawionych jako dwie czerwone kulki. Jego wzór to: . Zawartość objętościowa tlenu w powietrzu wynosi <math aria‑label="dwadzieścia jeden procent">21%, a zawartość masowa jest równa <math aria‑label="dwadzieścia dwa przecinek dziewięć procent">22,9%. Kolejny jest argon i inne gazy szlachetne — jego model składa się z jednego atomu, ukazanego jako duża, jasnoniebieska kulka. Jego symbol to , zawartość objętościowa w powietrzu wynosi <math aria‑label="zero przecinek dziewiędziesiąt cztery procent">0,94%, a zawartość masowa — <math aria‑label="dwa przecinek sześć procent">2,6%. Czwarty jest tlenek węgla<math aria‑label="cztery">IV zbudowany z jednego atomu węgla (szara kulka) i dwóch przyłączonych do niego atomów tlenu (czerwone kulki). Jego wzór to , zawartość objętościowa w powietrzu wynosi <math aria‑label="zero przecinek zero trzy procent">0,03%, jest to wartość zmienna. Zawartość masowa tlenku węgla<math aria‑label="cztery">IV w powietrzu wynosi <math aria‑label="zero przecienk zero dziewięć procent">0,09%. Ostatnim elementem jest para wodna składająca się z jednego atomu tlenu (czerwona kulka) i dwóch przyłączonych do niego atomów wodoru (mniejsze, białe kulki). Jej wzór to , zawartość objętościowa wynosi od do <math aria‑label="zero przecienek zero trzy procent">0,03% i jest wartością zmienną. Zawartość masowa pary wodnej w powietrzu wynosi <math aria‑label="zero przecinek zero jeden procent">0,01%.
Tabela przedstawiająca skład powietrza w procentach objętościowych oraz procentach masowych
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
RmpDyAcGzAXex
Grafika przedstawia wykres kołowy obrazujący główne składniki powietrza wyrażone w procentach objętościowych. Azot zaznaczony na niebiesko zajmuje <math aria‑label="siedemdziesiąt osiem procent">78% powietrza, na czerwono tlen − <math aria‑label="dwadzieścia jeden procent">21%, natomiast <math aria‑label="jeden procent">1% zajmują pozostałe składniki powietrza zaznaczone na kolor żółty, które dzielą się na gazy szlachetne: argon, krypton, ksenon, neon i hel oraz na składniki o zmiennej zawartości w powietrzu: para wodna, dwutlenek węgla, ozon, amoniak, wodór, oraz z wyszczególnieniem w powietrzu zanieczyszczonym: tlenki azotu, tlenki siarki, pyły, węglowodory i mikroorganizmy.
Wykres kołowy obrazujący główne składniki powietrza wyrażone w procentach objętościowych
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
RK1MnulxoGyIv
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Spójrz w układ okresowy i przeanalizuj masy cząsteczkowe poszczególnych gazów wchodzących w skład powietrza.
Poszczególne gazy powietrza różnią się od siebie masą cząsteczkową, co powoduje, że stosunek masy pomiędzy składnikami powietrza różni się od stosunku objętości pomiędzy poszczególnymi gazami.
Szczególnie dobrze jest to widoczne na przykładzie gazów szlachetnych, które są cięższe niż azot: mimo że zajmują jedynie około objętościowych powietrza, ich udział w masie powietrza jest bliski .
Ciekawostka
W Zygmunt Wróblewski z Karolem Olszewskim rozpoczęli prace nad skropleniem składników powietrza. Najpierw udało im się uzyskać skroplony tlen (w postaci cieczy), następnie – azot i tlenek węgla. Informację o tym podali podczas posiedzenia Akademii Umiejętności w Krakowie kwietnia oraz podczas posiedzenia Francuskiej Akademii Nauk w dniach i kwietnia tego samego roku. Tablica upamiętniająca ich dokonanie znajduje się na gmachu Collegium Kołłątaja przy ul. św. Anny (na Starym Mieście) w Krakowie.
Karol Olszewski pozostawił w spadku wiele przyrządów i aparatury o znaczeniu historycznym, które zapoczątkowały powstanie działającego do dzisiaj Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego z siedzibą w Collegium Maius.
R1HaouhDwW1nG
Ilustracja zawiera trzy zdjęcia ułożone obok siebie. Fotografia w lewym górnym rogu ma układ pionowy i przedstawia ulicę św. Anny w Krakowie, od strony Plant, ze schodami do Kolegiaty św. Anny na pierwszym planie po lewej stronie kadru. Dolne zdjęcie przedstawia gmach Collegium Kołłątaja mieszczące się przecznicę dalej, przy tej samej ulicy. Na ścianie gmachu, czerwonym prostokątem, zaznaczona jest czarna tablica pamiątkowa. W prawym górnym rogu ilustracji znajduje się zdjęcie przedstawiające tablicę z bliska. Napis po polsku i po łacinie głosi: W gmachu tym Karol Olszewski i Zygmunt Wróblewski, profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego w roku <math aria‑label="tysiąc osiemset osiemdziesiątym trzecim ">1883 skroplili po raz pierwszy na świecie składniki powietrza, otwierając przez to nauce i przemysłowi nowe dziedziny badań i zastosowań.
1. Ulica św. Anny w Krakowie 2. Gmach Collegium Kołłątaja 3. Tablica pamiątkowa
Źródło: Luxetowiec (commons.wikimedia.org), Zygmunt Put (commons.wikimedia.org), licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka
Nazwisko Antoine'a Lavoisiera (czyt. antłana lawłaziera) zostało uwiecznione na wieży Eiffla pod pierwszym balkonem, od strony północno‑zachodniej. Znalazło się ono wśród siedemdziesięciu dwóch nazwisk naukowców, inżynierów i przemysłowców. Pomysłodawcą listy był Gustaw Eiffel. Wszyscy wymienieni tam to Francuzi z urodzenia lub pochodzenia; z wyjątkiem pracujących we Francji: Włocha Josepha Lagrange'a (czyt. dżozefa lagrandża) i Szwajcara Jacques'a Sturma (czyt. żaka szturma). Na liście nie ma nazwiska żadnej kobiety.
R1FftkF2vZkoe
Ilustracja przedstawia fotografię Wieży Eiffla uwiecznioną od strony północno‑zachodniej. Na zdjęciu obszar pod pierwszym balkonem wyróżniony jest beżowym prostokątem. W prawym górnym rogu ilustracji znajduje się zbliżenie tego fragmentu Wieży w obrębie którego również zaznaczono, tym razem ciemniejszym prostokątem, nazwisko Lavoisier, wyryte pomiędzy innymi nazwiskami naukowców, inżynierów i przemysłowców.
Wieża Eiffla; zbliżenie – napis pod pierwszym balkonem od strony północno‑zachodniej
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
iGBX2vvCuS_d5e465
3. Właściwości i zastosowanie powietrza
Czyste, niezanieczyszczone powietrze jest bezbarwną, bezwonną, pozbawioną smaku mieszaniną jednorodną gazów, która słabo rozpuszcza się w wodzie. Skroplone powietrze przyjmuje barwę bladoniebieską, a jego gęstość jest mniejsza od gęstości wody.
Gęstość powietrza zależy od warunków ciśnienia i temperatury, w jakich się ono znajduje, a także od jego dokładnego składu. Na poziomie morza, pod ciśnieniem atmosferycznym () i w temperaturze , gęstość powietrza wynosi .
Zawartość tlenu w powietrzu w ilości około stanowi wartość optymalną dla organizmów oddychających tlenowo, w tym dla człowieka. To sprawia, że powietrze jest niezbędne do podtrzymania życia na Ziemi. Poza tym wykorzystuje się je w przemyśle w kontrolowanych procesach spalania. Stanowi surowiec do przemysłowego otrzymywania tlenu, azotu, argonu i gazów szlachetnych.
Wybrane właściwości powietrza i jego składników
Powietrze / składnik powietrza
Barwa
Gęstość
Temperatura topnienia
Temperatura wrzenia
powietrze
bezbarwne
azot
bezbarwny
tlen
bezbarwny
argon
bezbarwny
Polecenie 7
Przyjrzyj się powyższemu zestawieniu wybranych właściwości powietrza i kilku jego składników, a następnie, na podstawie danych oraz dotychczas uzyskanej wiedzy, zaznacz, które z poniższych zdań jest poprawne.
R16WduoCiPSVy
Możliwe odpowiedzi: 1. Powietrze jest mieszaniną gazów, ale jego właściwości nie zależą od jego dokładnego składu, dlatego właściwości powietrza są takie same we wszystkich miejscach na Ziemi., 2. Właściwości powietrza są takie same we wszystkich warstwach atmosfery., 3. Właściwości powietrza zmieniają się w zależności od dokładnego składu powietrza, czyli mogą zależeć od lokalizacji lub warunków atmosferycznych, a wartości zebrane w tabeli odnoszą się do określonych warunków ciśnienia, temperatury i wysokości nad poziomem morza.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Azot jest obojętnym gazem, który ma szerokie zastosowanie w przemyśle, między innymi górniczym (przeciwdziałanie pożarom), farmaceutycznym i spożywczym (usunięcie tlenu z opakowania zapobiega szybkiemu psuciu się produktów). Azotem, w razie kolizji, wypełniają się również poduszki powietrzne w pojazdach.
Dwutlenek węgla (tlenek węgla) również znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle. Jest wykorzystywany między innymi jako dodatek do żywności (napoje gazowane), środek gaśniczy w gaśnicach śniegowych czy jako medium chłodzące w postaci tak zwanego suchego lodusuchy lódsuchego lodu.
Z kolei argon, jako gaz szlachetny, znalazł zastosowanie między innymi do utrzymywania obojętnej chemicznie atmosfery w żarówkach, a także jest wykorzystywany w reklamach świetlnych (tzw. neonach) o fioletowej lub niebieskiej barwie.
Badanie właściwości powietrza
Doświadczenie 3
Jaki kształt przyjmuje powietrze? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, wykonaj poniższe doświadczenie.
Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.
R1K3XHhFZjbHD
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj.
Hipoteza 1:
Hipoteza 2:
Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne:
. Instrukcja:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jaki kształt przyjmuje powietrze? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, przeanalizuj poniższe doświadczenie.
Problem badawczy:
Jaki kształt przyjmuje powietrze?
Hipoteza:
Powietrze przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje.
Co będzie potrzebne:
szklanka;
balon;
pompka;
skrawki papieru;
strzykawka.
Instrukcja:
Na dno szklanki włożono pusty balon i rozpoczęto pompowanie go powietrzem. Zaobserwowano zachodzące zmiany.
Nadmuchano balon powietrzem. Na stole umieszczono skrawki papieru. Wypuszczono na nie powietrze z balonika. Zaobserwowano zachodzące zmiany.
Odciągnięto tłoczek strzykawki. Zatkano otwór strzykawki palcem i naciśnięto na tłok. Zaobserwowano zachodzące zmiany.
Obserwacje:
Powietrze wypełniło balonik, a on dopasował się do kształtu szklanki.
Wypuszczenie powietrza z balonu wywołuje podmuch, który unosi ze sobą skrawki papieru.
W łatwy sposób można zmniejszyć objętość, którą gaz zajmuje w strzykawce. Od pewnego momentu czuć wyraźny nacisk na palec.
Wnioski:
Powietrze i inne gazy przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują.
Powietrze w balonie jest ściśnięte, czyli sprężone. Po wypuszczeniu powietrza z balonu gaz rozpręża się, a wywołany tym zjawiskiem podmuch unosi ze sobą skrawki papieru.
Powietrze jest rozprężliwe – łatwo można zmniejszyć jego objętość, co wiąże się ze wzrostem ciśnienia w układzie.
1
Polecenie 8
RyQBraDJFeNWj
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacje:
Jaki kształt przyjął balon po wypełnieniu go powietrzem?
Czy wypuszczenie powietrza z balonu oddziaływało na obserwowane skrawki papieru? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Czy jest możliwe wciskanie i odciąganie tłoka strzykawki, po tym jak jej wylot został zasłonięty przez nas palcem?
RmcB1UJmyeWbS
Ilustracja przedstawia trzy pary rysunków prezentujących jakąś właściwość powietrza za pomocą odpowiedniego doświadczenia. W pierwszej parze od lewej zestaw składa się z wysokiego szklanego naczynia z pustym balonem w środku oraz pompki. Po podłączeniu pompki i napompowaniu, balon wypełnia całą dostępną mu przestrzeń naczynia. Środkowa para rysunków przedstawia nadmuchany powietrzem balon z zawiązanym końcem oraz znajdujące się pod nim skrawki papieru leżące na płaskiej powierzchni. Po uwolnieniu powietrza z balonika, skrawki zostają rozdmuchane na wszystkie strony. Trzecia para rysunków przedstawia strzykawkę z odciągniętym tłoczkiem, której otwór wylotowy zatkany jest palcem przez cały czas trwania eksperymentu. Pierwszy rysunek tej pary to stan początkowy, czyli tłoczek całkowicie odciągnięty, natomiast drugi rysunek przedstawia stan końcowy, czyli tłoczek wciśnięty mniej więcej do połowy.
Właściwości powietrza
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Wnioski:
O czym może świadczyć kształt, który przyjął balon?
Jakie zjawisko jest odpowiedzialne za obserwowane zmiany?
O czym może świadczyć możliwość zmiany położenia tłoka strzykawki pomimo zasłonięcia wylotu strzykawki? Dlaczego to doświadczenie jest dla nas łatwe do wykonania jedynie w ograniczonym zakresie?
Obserwacje:
Powietrze wypełniło balonik, a on dopasował się do kształtu szklanki.
Wypuszczenie powietrza z balonu wywołuje podmuch, który unosi ze sobą skrawki papieru.
W łatwy sposób można zmniejszyć objętość, którą gaz zajmuje w strzykawce. Od pewnego momentu czuć wyraźny nacisk na palec.
Wnioski:
Powietrze i inne gazy przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują.
Powietrze w balonie jest ściśnięte, czyli sprężone. Po wypuszczeniu powietrza z balonu gaz rozpręża się, a wywołany tym zjawiskiem podmuch unosi ze sobą skrawki papieru.
Powietrze jest rozprężliwe – łatwo można zmniejszyć jego objętość, co wiąże się ze wzrostem ciśnienia w układzie.
1
Polecenie 8
Zastanów się i odpowiedz, w jakim celu umieszczono balon w szklance.
RWvbwPkXNzgCY
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, jaki kształt przyjmuje powietrze.
Gaz przyjmuje kształt naczynia w którym się znajduje. Umieszczenie balonu w szklance umożliwia obserwację tego zjawiska.
Badanie przewodnictwa elektrycznego powietrza
Doświadczenie 4
Czy powietrze jest dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego? Wykonaj poniższe doświadczenie, które pomoże Ci poznać odpowiedź na to pytanie.
Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.
R2wN0taX6rEbU
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj.
Hipoteza 1:
Hipoteza 2:
Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne:
. Instrukcja:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Czy powietrze jest dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego? Przeanalizuj poniższe doświadczenie, które pomoże Ci poznać odpowiedź na to pytanie.
Problem badawczy:
Czy powietrze przewodzi prąd elektryczny?
Hipoteza:
Powietrze nie przewodzi prądu elektrycznego.
Co było potrzebne:
bateria;
dioda elektroluminescencyjna (LED);
przewody elektryczne.
Instrukcja:
Z przedmiotów niezbędnych do wykonania doświadczenia skonstruowano obwód elektryczny. Jeden z przewodów elektrycznych został zaczepiony o baterię oraz diodę (LED). Końce zestawu z baterią i diodą (LED) pozostawiono niezłączone. Zaobserwowano, co się dzieje z diodą (LED).
Obserwacje:
LED się nie świeci, czyli w obwodzie elektrycznym nie płynie prąd.
Wnioski:
Powietrze nie przewodzi prądu elektrycznego.
RsECVlpdoKZgs
Ilustracja przedstawia rysunek obwodu elektrycznego składającego się z baterii płaskiej, czyli źródła prądu, diody świecącej oraz przewodów z zaciskami typu krokodylki. Biegun ujemny baterii w centralnej dolnej części rysunku podłączony jest do jednej z nóżek diody LED w lewym górnym narożniku rysunku. Biegun dodatni oraz druga nóżka diody LED mają podłączone po jednym przewodzie. Końce tych dwóch przewodów leżą obok siebie w prawej części rysunku, ale się ze sobą nie stykają. Dioda się nie świeci.
Właściwości powietrza – przewodnictwo
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 9
RLxneCOI1LKP1
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacje: Czy dioda się zaświeciła?
Wnioski: Jaką informację na temat właściwości powietrza możemy uzyskać z tak skonstruowanego obwodu elektrycznego?
Obserwacje: LED się nie świeci.
Wnioski: W obwodzie elektrycznym nie płynie prąd. Powietrze nie przewodzi prądu elektrycznego.
1
Polecenie 9
Zastanów się i odpowiedz, jaki element obwodu elektrycznego wykonanego w powyższym doświadczeniu jest odpowiedzialny za źródło prądu elektrycznego.
R3Hb0KssGbFwR
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie znane Ci źródła prądu elektrycznego.
W wykonanym doświadczeniu źródłem prądu w obwodzie elektrycznym była bateria.
Ciekawostka
Kichając, wydychamy powietrze ze średnią prędkością . Wynik zapisany w Księdze rekordów Guinnessa to aż . Podczas pojedynczego kichnięcia wydychamy około kropli, które mogą zawierać wirusy i przemieszczają się nawet na odległość trzech metrów. Dlatego pamiętaj o zakrywaniu ust i nosa podczas kichania.
RD73X4ji1SJLw
Zdjęcie przedstawia kichającą kobietę. Twarz zwrócona w lewo, oczy zamknięte, otwarte usta, częściowo przysłonięte chusteczką trzymaną w rękach. Uchwycony moment na ułamek sekundy przed samym kichnięciem.
Kichanie
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
iGBX2vvCuS_d5e665
Podsumowanie
Czyste powietrze jest jednorodną mieszaniną bezbarwnych i bezwonnych gazów.
Głównymi składnikami powietrza w procentach objętościowych są: azot (), tlen (), argon i inne gazy szlachetne (), tlenek węgla oraz woda w postaci pary.
Powietrze, dzięki dużej zawartości tlenu, jest niezbędne dla podtrzymania życia na Ziemi, a także umożliwia zachodzenie procesu spalania.
Powietrze nie przewodzi prądu elektrycznego.
Tlen i azot zostały po raz pierwszy skroplone z powietrza przez polskich naukowców: Karola Olszewskiego i Zygmunta Wróblewskiego.
Praca domowa
1
Polecenie 10.1
Przedstaw w postaci wykresów – kołowego i słupkowego – objętościowy skład procentowy powietrza.
RxFziOUqjNTyx
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 10.2
Zapisz z jakich gazów składa się powietrze oraz jaki jest skład objętościowy (procentowy) poszczególnych składników powietrza.
RiWDzjCQTtKs5
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pamiętaj, że w przypadku wykresu kołowego pełne koło oznacza . Rysując wykres słupkowy, ustal skalę na osi w taki sposób, aby ułatwić sobie naniesienie danych na wykres.
RDIcHwVTL6cEE
Wykres kołowy. Skład powietrza w procentach objętościowych. Lista elementów: azot; Wartość: ; Udział procentowy: tlen; Wartość: ; Udział procentowy: pozostałe; Wartość: ; Udział procentowy:
Wykres kołowy. Skład powietrza w procentach objętościowych. Lista elementów: azot; Wartość: ; Udział procentowy: tlen; Wartość: ; Udział procentowy: pozostałe; Wartość: ; Udział procentowy:
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RyrCcb1e2guw2
Wykres kolumnowy. Skład powietrza w procentach objętościowych (wykres słupkowy). Lista elementów: . zestaw danych: Procent objętościowy: azot. Składniki powietrza: . zestaw danych: Procent objętościowy: tlenSkładniki powietrza: . zestaw danych: Procent objętościowy: pozostałeSkładniki powietrza:
Wykres kolumnowy. Skład powietrza w procentach objętościowych (wykres słupkowy). Lista elementów: . zestaw danych: Procent objętościowy: azot. Składniki powietrza: . zestaw danych: Procent objętościowy: tlenSkładniki powietrza: . zestaw danych: Procent objętościowy: pozostałeSkładniki powietrza:
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 10.2
Oblicz temperaturę powietrza, która panuje u podnóża góry na wysokości , podczas gdy na jej wierzchołku, na wysokości , temperatura powietrza wynosi . Przyjmij, że spadek temperatury powietrza przy obniżaniu wysokości wynosi na każde różnicy wysokości.
R14jy4WArZZuJ
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Oblicz różnicę wysokości pomiędzy wierzchołkiem a jej podnóżem. Pamiętaj, że im wyższa wysokość , tym temperatura powietrza jest niższa.
Różnica wysokości pomiędzy wierzchołkiem a podnóżem wynosi:
Wiedząc, że spadek temperatury wynosi na każde różnicy wysokości, liczymy, jak dużo takich odcinków przypada na od wierzchołka góry do jej podnóża, a następnie mnożymy liczbę tych odcinków razy oczekiwany spadek temperatury.
Wiedząc, że temperatura powietrza na wierzchołku góry jest niższa o od temperatury powietrza panującej u jej podnóża, możemy obliczyć temperaturę powietrza u podnóża góry.
iGBX2vvCuS_d5e844
Słownik
atmosfera
atmosfera
powłoka gazowa otaczająca ciało niebieskie, utrzymywana przy jego powierzchni w wyniku działania grawitacji
powietrze
powietrze
jednorodna mieszanina różnych substancji, głównie gazów, bez barwy, smaku i zapachu, stanowiąca atmosferę ziemską
suchy lód
suchy lód
tlenek węgla (dwutlenek węgla) w stanie stałym
iGBX2vvCuS_d5e886
Ćwiczenia
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1N6ZejrdvWyw
Przyjrzyj się tabeli i uzupełnij luki w danych dotyczących składników powietrza.
Przyjrzyj się tabeli i uzupełnij luki w danych dotyczących składników powietrza.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawną odpowiedź.
RMbm9nmO21siG1
Skroplone powietrze można rozdzielić na składniki poprzez: Możliwe odpowiedzi: 1. Dekantację, 2. Krystalizację, 3. Destylację, 4. Sedymentację
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RjbXs82HDh2nq
Łączenie par. Oceń, czy podane informacje na temat powietrza są prawdziwe, czy fałszywe.. W temperaturze pokojowej jest substancją stałą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W temperaturze pokojowej jest mieszaniną gazów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przewodzi prąd elektryczny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podtrzymuje palenie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Można je skroplić.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń, czy podane informacje na temat powietrza są prawdziwe, czy fałszywe.. W temperaturze pokojowej jest substancją stałą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W temperaturze pokojowej jest mieszaniną gazów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przewodzi prąd elektryczny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podtrzymuje palenie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Można je skroplić.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Oceń, czy podane informacje na temat powietrza są prawdziwe, czy fałszywe.
Prawda
Fałsz
W temperaturze pokojowej jest substancją stałą.
□
□
W temperaturze pokojowej jest mieszaniną gazów.
□
□
Przewodzi prąd elektryczny.
□
□
Podtrzymuje palenie.
□
□
Można je skroplić.
□
□
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RBxCQRtU0YbxA2
Ćwiczenie 4
Dobierz w pary nazwy gazów i opisy ich zastosowania. tlenek węgla(IV) Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania argon Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania azot Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania tlen Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania
Dobierz w pary nazwy gazów i opisy ich zastosowania. tlenek węgla(IV) Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania argon Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania azot Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania tlen Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R11MlS7jztkjp2
Ćwiczenie 5
Spośród poniższych stwierdzeń wybierz te, które są fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Zawartość pary wodnej w powietrzu jest zmienna., 2. Atmosfera ziemska jest stała i nie podlega zmianom., 3. Zanieczyszczenia powietrza mogą występować w postaci cząstek stałych., 4. W powietrzu nie mogą występować mikroorganizmy., 5. Gazem podtrzymującym spalanie jest dwutlenek węgla., 6. Spośród gazów szlachetnych występujących w powietrzu argon występuje w największej ilości.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
Zaznacz poprawną odpowiedź.
RNTMGBE0nv2EK2
Bezpośrednie tłumaczenie z łaciny słowa oxygenium doprowadziło do powstania nazwy: Możliwe odpowiedzi: 1. kwasoród., 2. powietrze ogniowe., 3. czad atmosferyczny., 4. tlen.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7
RF4xnQtaOUbYj
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Oceń, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Prawda
Fałsz
W zależności od wilgotności powietrze zawiera więcej lub mniej pary wodnej.
□
□
Profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zygmunt Wróblewski i Karol Olszewski, jako pierwsi skroplili tlen i azot.
□
□
Cechą charakterystyczną gazów będących składnikami powietrza jest bladoniebieska barwa.
□
□
Powietrze można skroplić, w wyniku czego przyjmuje ono bladoniebieską barwę.
□
□
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
R1OqOphDnUf7D
zadanie interaktywne
Uczniowie mieli zapisać po 4 właściwości powietrza. Która z osób dobrze wykonała zadanie? Zaznacz poprawną odpowiedź.
IGOR • jest bezbarwne, • bezwonne, • słabo rozpuszcza się w wodzie, • podtrzymuje spalanie
MACIEJ • jest bezbarwne, • bezwonne, • dobrze rozpuszcza się w wodzie, • przewodzi prąd elektryczny
MARTA • jest bezbarwne, • bezwonne, • dobrze rozpuszcza się w wodzie, • nie przewodzi prądu elektrycznego
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 9
Zapoznaj się z krótkim tekstem zamieszczonym poniżej, a następnie odpowiedz na pytania.
Air pollution is the presence of substances in the atmosphere that are harmful to the health of humans and other living beings, or cause damage to the climate or to materials. There are many different types of air pollutants, such as gases (such as ammonia, carbon monoxide, sulfur dioxide, nitrous oxides, methane and chlorofluorocarbons), particulates (both organic and inorganic), and biological molecules. Air pollution may cause diseases, allergies and even death to humans; it may also cause harm to other living organisms such as animals and food crops, and may damage the natural environment (for example, climate change, ozone depletion or habitat degradation) or built environment (for example, acid rain). Both human activity and natural processes can generate air pollution.
Źródło: Air Pollution, wikipedia.org [dostęp: 23.06.2021].
R1SPHYbKTKgrG
Which of the following gases isn't an air pollutant? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1I0MjzcBfCaL
From among the following sentences choose the correct one. Możliwe odpowiedzi: 1. Air pollutants don't have an impact on human body., 2. Only gases may be an air pollutants., 3. Air pollution may cause a serious lung diseases., 4. Air pollutants present in atmosphere are neutral for climate and environment.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
harmful
harmful
RbchQv0up0Dnk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.