Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Weź głęboki oddech, po czym spójrz w niebo i zastanów się, czym jest powietrzepowietrzepowietrze. Jakie są właściwości powietrza i co wchodzi w jego skład? Czy powietrze ma wpływ na istnienie na Ziemi życia? Czy wszędzie na Ziemi – na wsi, w mieście, nad morzem i na szczycie górskim – ma ono dokładnie taki sam skład?

RRDXCSFWfJpBW
Powietrze otacza nas i dzięki niemu żyjemy. Jednocześnie jest dla nas czymś tak oczywistym i niedostrzegalnym, że na ogół kompletnie zapominamy o jego istnieniu
Źródło: Jon Bunting, dostępny w internecie: www.flickr.com, licencja: CC BY 2.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • sposoby definiowania zjawisk fizycznych i przemian chemicznych oraz sposoby odróżniania ich od siebie;

  • definicje symboli pierwiastków chemicznych i ich znaczenie;

  • podstawowy sprzęt laboratoryjny;

  • zasady bezpieczeństwa w szkolnej pracowni chemicznej.

Nauczysz się
  • przedstawiać dowody na istnienie powietrza;

  • opisywać skład i właściwości powietrza;

  • planować i przeprowadzać doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną;

  • planować i wykonywać doświadczenie, które pozwoli zbadać podstawowe właściwości powietrza;

  • podawać przykłady zastosowania gazów wchodzących w skład powietrza.

iGBX2vvCuS_d5e201

1. Dowody na istnienie powietrza

Dowody na istnienie powietrza
Doświadczenie 1

Czy naczynia, które wydają się nam puste, są w rzeczywistości wypełnione powietrzem? Wykonaj poniższe doświadczenia, które pomogą Ci znaleźć odpowiedź na to pytanie. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

Rm8QJOcbtiIe6
Dowody na istnienie powietrza
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ra65FoRhuzaWX
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: . Instrukcja:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czy naczynia, które wydają się nam puste, są w rzeczywistości wypełnione powietrzem? Wykonano poniższe doświadczenia, które pomogą Ci znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Sformułowano odpowiednie obserwacje i wnioski.

Problem badawczy:

Czy w szklance i strzykawce, które są pozornie puste, znajduje się powietrze?

Hipoteza:

Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie ją zweryfikuj.

W „pustej” szklance i w „pustej” strzykawce jest powietrze.

W „pustej” szklance i w „pustej” strzykawce nie ma powietrza.

Co będzie potrzebne:

I.

  • strzykawka.

II.

  • szklanka;

  • miska;

  • woda;

  • papier.

Przebieg doświadczenia:

I. Do ręki wzięto pozbawioną igły strzykawkę i odciągnięto tłoczek do końca. Zatkano palcem wylot strzykawki i naciśnięto tłoczek. Zanotowano obserwację.

II. Do miski wlano wodę. Kartkę pognieciono i umieszczono w szklance. Spróbowano umieścić szklankę w misce z wodą. W tym celu szybkim ruchem odwrócono szklankę do góry dnem i, starając się, aby kartka z niej nie wypadła, włożono do miski. Zaobserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

I. Tłoczek stawia opór i nie da się go wcisnąć do końca. W momencie, gdy przestajemy naciskać na tłoczek, siła oddziałująca na palec ustaje, a tłoczek częściowo wraca do początkowego położenia.

II. Kartka znajdująca się wewnątrz szklanki nie uległa całkowitemu zamoczeniu.

Wnioski:

I. Wewnątrz strzykawki znajduje się bezbarwny, niewidoczny gaz, który podczas próby przesunięcia tłoczka wywiera nacisk na palec.

II. Szklanka jest wypełniona powietrzem, dzięki czemu kartka wewnątrz niej nie uległa całkowitemu zamoczeniu. Szkło stanowi barierę fizyczną oddzielającą zawarte w niej powietrze od wody otaczającej szklankę, dlatego dopóki nie oderwiemy szklanki od dna, kartka pozostanie sucha.

1
Polecenie 1
RW6ochXftx6LG
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Jak myślisz, w jakim celu w doświadczeniu zastosowano miskę z wodą?

RQS3H2y0NjFwH
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iGBX2vvCuS_d5e321

2. Powietrze i historia badania jego składników

Podczas formowania się skorupy ziemskiej i późniejszych procesów zachodzących na Ziemi, zmieniał się skład jej atmosferyatmosferaatmosfery, czyli powłoki gazowej otaczającej planetę. Początkowo w ogóle nie zawierała w swoim składzie tlenu. Od momentu powstania organizmów fotosyntezujących, ilość tlenu w atmosferze stopniowo wzrastała, a około 200 mln lat temu skład powietrza się ustabilizował. Dziś jego głównymi składnikami są azot, tlen oraz niewielka objętość gazów szlachetnych, zwłaszcza argonu.

Co więcej, powietrze zawiera także składniki, których wartość może zmieniać się w zależności od lokalizacji, klimatu, pór roku, a nawet pory dnia. Są to między innymi: para wodna, tlenek węglaIV (dwutlenek węgla), ozon oraz zanieczyszczenia, w tym również pyły.

Polecenie 2

Czy wiesz, czym jest atmosfera ziemska i z czego się składa? Zapoznaj się z animacją, w której omówiono skład powietrza w atmosferze ziemskiej, a następnie rozwiąż zadanie zamieszczone poniżej.

RHN6cC0p6Gwox
W animacji omówiono skład atmosfery ziemskiej oraz jej warstwowość, wyróżnione na podstawie temperatury i odległości od powierzchni Ziemi.
R1bK56t3WgyKD
Spośród podanych poniżej stwierdzeń wskaż wszystkie zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Atmosferę ziemską dzielimy na 6 warstw na podstawie zmian temperatury., 2. Pomiędzy warstwami atmosfery ziemskiej występują cienkie warstwy przejściowe nazywane pauzami., 3. Około 75% masy powietrza znajduje się w warstwie przypowierzchniowej, czyli w stratosferze., 4. Grubość troposfery jest taka sama wokół całej planety., 5. Wszystkie zjawiska pogodowe zachodzą w troposferze., 6. Skład chemiczny powietrza wyrażony w procentach objętościowych jest taki sam we wszystkich 5 warstwach., 7. W troposferze temperatura maleje liniowo o 0,6°C na każde 50 metrów., 8. Ciśnienie atmosferyczne maleje wraz z wysokością nad poziomem morza., 9. Dorosły człowiek odpoczywając zużywa około ⅓ litra powietrza na minutę.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powietrze jest mieszaniną gazów, które różnią się między sobą temperaturami wrzenia. W odpowiednich warunkach temperatury i ciśnienia, poszczególne gazy można skroplić. Składniki skroplonego powietrza można rozdzielić poprzez destylację. Pierwszymi osobami, którym udało się skroplić azot oraz tlen byli polscy uczeni: chemik Karol Olszewski i fizyk Zygmunt Wróblewski (profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego).

Polecenie 3

Czy wiesz, w jaki sposób uzyskuje się gazy na skalę przemysłową? Aby się tego dowiedzieć, zapoznaj się z animacją, a następnie odpowiedz na pytanie zamieszczone poniżej.

RlUr8vPv3BGAS
W filmie omówiono poszczególne składniki powietrza.
R6uG9rbHzN9Bz
Który składnik powietrza ma najniższą temperaturę wrzenia? Możliwe odpowiedzi: 1. argon, 2. azot, 3. tlen, 4. tlenek węgla(IV)
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dzisiaj wiemy, że powietrze jest mieszaniną gazów, ale zanim uzyskaliśmy tę wiedzę, konieczny był szereg odkryć i zaangażowanie wielu osób.

Polecenie 4

Czy wiesz, ilu ludzi badających powietrze dokonało przełomowych odkryć i zapisało się na kartach historii? Zapoznaj się z informacjami zawartymi w poniższym materiale, a następnie zaznacz poprawne odpowiedzi na postawione poniżej pytania.

RBB626zOGyX1T
W animacji omówiono historię odkrycia tlenu. Przedstawiono odkrywców, którzy odegrali najważniejsze role w tym temacie oraz ich przełomowe doświadczenia.
R1Nn2lk2xF5Px
Kto jest uważany za odkrywcę azotu? Możliwe odpowiedzi: 1. Joseph Priestley, 2. Antoine Lavoisier, 3. Daniel Rutherford, 4. William Ramsey
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1cHsy82cbt0K
Kto zaproponował polską nazwę “tlen”? Możliwe odpowiedzi: 1. Jędrzej Śniadecki, 2. Jan Oczapowski, 3. Karol Olszewski, 4. Michał Sędziwój
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1O5vxcWQwJBR
Krypton, ksenon i neon zostały odkryte przez parę naukowców. Byli to: Możliwe odpowiedzi: 1. William Ramsey i Morris Travers, 2. William Ramsey i John Rayleigh, 3. Joseph Priestleu i Karl Wilhelm Scheele, 4. Jędrzej Śniadecki i Jan Oczapowski
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Badanie składu powietrza
Doświadczenie 2

Czy powietrze jest mieszaniną gazów, w której część ze składników umożliwia proces spalania? Wykonaj eksperyment, który pomoże Ci znaleźć odpowiedź na tak postawiony problem badawczy. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

RpEfheTvO55L0
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: . Instrukcja:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czy powietrze jest mieszaniną gazów, w której część ze składników umożliwia proces spalania? Aby się o tym przekonać, wykonano eksperyment.

Problem badawczy: Czy powietrze jest mieszaniną gazów, w której część ze składników umożliwia proces spalania?

Hipoteza: Powietrze jest mieszaniną gazów, a część z jej składników podtrzymuje proces spalania.

Co było potrzebne:

  • krystalizator;

  • świeczka;

  • cylinder miarowy;

  • woda;

  • barwnik.

Instrukcja:

Do krystalizatora wlano wodę. Na powierzchni wody umieszczono zapaloną świeczkę typu podgrzewacz. Przykryto świecę cylindrem miarowym. Zaobserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Świeczka płonie, a poziom wody w cylindrze się podnosi. Po pewnym czasie świeczka gaśnie.

Wnioski:

Powietrze jest mieszaniną gazów, której część składników jest odpowiedzialna za podtrzymanie procesu spalania.

Podsumowanie:

Świeczka, paląc się w ograniczonej przestrzeni, zużywa tylko część gazu znajdującego się w cylindrze, a w jego miejsce zasysana jest woda. Składnikiem powietrza, który podtrzymuje proces spalania, jest tlen. Gaz ten zajmuje około 21   % objętościowych powietrza, co także udało się potwierdzić tym eksperymentem. Świeczka płonie, a poziom wody w cylindrze podnosi się. Gdy wypełni ona cylinder do około 15 (20   %) jego objętości, świeczka gaśnie.

Dla zainteresowanych

Sumaryczna objętość gazu w cylindrze się nie zmieniła. Podczas procesu spalania dochodzi do przekształcenia gazowego tlenu w tlenek węglaIV (dwutlenek węgla), który rozpuszcza się w wodzie dużo lepiej niż tlen. CO2 (powstały w takiej samej objętości, w jakiej wcześniej występował O2) rozpuszcza się w wodzie, dzięki czemu możemy zaobserwować zmianę poziomu cieczy (objętości wody) w cylindrze.

1
Polecenie 5
R1LXqpCC2PtBT
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 5

Zastanów się i odpowiedz, w jakim celu zastosowano w doświadczeniu cylinder miarowy?

R1AIqE9SkGhao
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 6

Poniższe grafiki przedstawiają skład procentowy poszczególnych składników powietrza. Przeanalizuj dane zamieszczone poniżej, a następnie odpowiedz na pytanie. Zwróć uwagę, że w powietrzu mogą znajdować się także zanieczyszczenia w postaci cząstek stałych, takich jak pyły czy mikroorganizmy.

R1AqzwFllyzQ3
Tabela przedstawiająca skład powietrza w procentach objętościowych oraz procentach masowych
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
RmpDyAcGzAXex
Wykres kołowy obrazujący główne składniki powietrza wyrażone w procentach objętościowych
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
RK1MnulxoGyIv
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

1883 r. Zygmunt WróblewskiKarolem Olszewskim rozpoczęli prace nad skropleniem składników powietrza. Najpierw udało im się uzyskać skroplony tlen (w postaci cieczy), następnie – azot i tlenek węglaIV. Informację o tym podali podczas posiedzenia Akademii Umiejętności w Krakowie 4 kwietnia 1883 r. oraz podczas posiedzenia Francuskiej Akademii Nauk w dniach 916 kwietnia tego samego roku. Tablica upamiętniająca ich dokonanie znajduje się na gmachu Collegium Kołłątaja przy ul. św. Anny (na Starym Mieście) w Krakowie.

Karol Olszewski pozostawił w spadku wiele przyrządów i aparatury o znaczeniu historycznym, które zapoczątkowały powstanie działającego do dzisiaj Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego z siedzibą w Collegium Maius.

R1HaouhDwW1nG
1. Ulica św. Anny w Krakowie
2. Gmach Collegium Kołłątaja
3. Tablica pamiątkowa
Źródło: Luxetowiec (commons.wikimedia.org), Zygmunt Put (commons.wikimedia.org), licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Nazwisko Antoine'a Lavoisiera (czyt. antłana lawłaziera) zostało uwiecznione na wieży Eiffla pod pierwszym balkonem, od strony północno‑zachodniej. Znalazło się ono wśród siedemdziesięciu dwóch nazwisk naukowców, inżynierów i przemysłowców. Pomysłodawcą listy był Gustaw Eiffel. Wszyscy wymienieni tam to Francuzi z urodzenia lub pochodzenia; z wyjątkiem pracujących we Francji: Włocha Josepha Lagrange'a (czyt. dżozefa lagrandża) i Szwajcara Jacques'a Sturma (czyt. żaka szturma). Na liście nie ma nazwiska żadnej kobiety.

R1FftkF2vZkoe
Wieża Eiffla; zbliżenie – napis pod pierwszym balkonem od strony północno‑zachodniej
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
iGBX2vvCuS_d5e465

3. Właściwości i zastosowanie powietrza

Czyste, niezanieczyszczone powietrze jest bezbarwną, bezwonną, pozbawioną smaku mieszaniną jednorodną gazów, która słabo rozpuszcza się w wodzie. Skroplone powietrze przyjmuje barwę bladoniebieską, a jego gęstość jest mniejsza od gęstości wody.

Gęstość powietrza zależy od warunków ciśnienia i temperatury, w jakich się ono znajduje, a także od jego dokładnego składu. Na poziomie morza, pod ciśnieniem atmosferycznym (1013 hPa) i w temperaturze 0   C , gęstość powietrza wynosi 1,3 kgm3.

Zawartość tlenu w powietrzu w ilości około 21   % stanowi wartość optymalną dla organizmów oddychających tlenowo, w tym dla człowieka. To sprawia, że powietrze jest niezbędne do podtrzymania życia na Ziemi. Poza tym wykorzystuje się je w przemyśle w kontrolowanych procesach spalania. Stanowi surowiec do przemysłowego otrzymywania tlenu, azotu, argonu i gazów szlachetnych.

Wybrane właściwości powietrza i jego składników

Powietrze / składnik powietrza

Barwa

Gęstość
kgm3

Temperatura topnienia
  [ C ]

Temperatura wrzenia
  [ C ]

powietrze

bezbarwne

1,30

−213

-190

azot

bezbarwny

1,25

-210

-196

tlen

bezbarwny

1,43

-219

-183

argon

bezbarwny

1,78

-189

-186

Polecenie 7

Przyjrzyj się powyższemu zestawieniu wybranych właściwości powietrza i kilku jego składników, a następnie, na podstawie danych oraz dotychczas uzyskanej wiedzy, zaznacz, które z poniższych zdań jest poprawne.

R16WduoCiPSVy
Możliwe odpowiedzi: 1. Powietrze jest mieszaniną gazów, ale jego właściwości nie zależą od jego dokładnego składu, dlatego właściwości powietrza są takie same we wszystkich miejscach na Ziemi., 2. Właściwości powietrza są takie same we wszystkich warstwach atmosfery., 3. Właściwości powietrza zmieniają się w zależności od dokładnego składu powietrza, czyli mogą zależeć od lokalizacji lub warunków atmosferycznych, a wartości zebrane w tabeli odnoszą się do określonych warunków ciśnienia, temperatury i wysokości nad poziomem morza.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Azot jest obojętnym gazem, który ma szerokie zastosowanie w przemyśle, między innymi górniczym (przeciwdziałanie pożarom), farmaceutycznym i spożywczym (usunięcie tlenu z opakowania zapobiega szybkiemu psuciu się produktów). Azotem, w razie kolizji, wypełniają się również poduszki powietrzne w pojazdach.

Dwutlenek węgla (tlenek węglaIV) również znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle. Jest wykorzystywany między innymi jako dodatek do żywności (napoje gazowane), środek gaśniczy w gaśnicach śniegowych czy jako medium chłodzące w postaci tak zwanego suchego lodusuchy lódsuchego lodu.

Z kolei argon, jako gaz szlachetny, znalazł zastosowanie między innymi do utrzymywania obojętnej chemicznie atmosfery w żarówkach, a także jest wykorzystywany w reklamach świetlnych (tzw. neonach) o fioletowej lub niebieskiej barwie.

Badanie właściwości powietrza
Doświadczenie 3

Jaki kształt przyjmuje powietrze? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, wykonaj poniższe doświadczenie.

Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

R1K3XHhFZjbHD
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: . Instrukcja:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jaki kształt przyjmuje powietrze? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, przeanalizuj poniższe doświadczenie.

Problem badawczy:

Jaki kształt przyjmuje powietrze?

Hipoteza:

Powietrze przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje.

Co będzie potrzebne:

  • szklanka;

  • balon;

  • pompka;

  • skrawki papieru;

  • strzykawka.

Instrukcja:

I. Na dno szklanki włożono pusty balon i rozpoczęto pompowanie go powietrzem. Zaobserwowano zachodzące zmiany.

II. Nadmuchano balon powietrzem. Na stole umieszczono skrawki papieru. Wypuszczono na nie powietrze z balonika. Zaobserwowano zachodzące zmiany.

III. Odciągnięto tłoczek strzykawki. Zatkano otwór strzykawki palcem i naciśnięto na tłok. Zaobserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

I. Powietrze wypełniło balonik, a on dopasował się do kształtu szklanki.

II. Wypuszczenie powietrza z balonu wywołuje podmuch, który unosi ze sobą skrawki papieru.

III. W łatwy sposób można zmniejszyć objętość, którą gaz zajmuje w strzykawce. Od pewnego momentu czuć wyraźny nacisk na palec.

Wnioski:

I. Powietrze i inne gazy przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują.

II. Powietrze w balonie jest ściśnięte, czyli sprężone. Po wypuszczeniu powietrza z balonu gaz rozpręża się, a wywołany tym zjawiskiem podmuch unosi ze sobą skrawki papieru.

III. Powietrze jest rozprężliwe – łatwo można zmniejszyć jego objętość, co wiąże się ze wzrostem ciśnienia w układzie.

1
Polecenie 8
RyQBraDJFeNWj
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 8

Zastanów się i odpowiedz, w jakim celu umieszczono balon w szklance.

RWvbwPkXNzgCY
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Badanie przewodnictwa elektrycznego powietrza
Doświadczenie 4

Czy powietrze jest dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego? Wykonaj poniższe doświadczenie, które pomoże Ci poznać odpowiedź na to pytanie.

Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

R2wN0taX6rEbU
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: . Instrukcja:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czy powietrze jest dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego? Przeanalizuj poniższe doświadczenie, które pomoże Ci poznać odpowiedź na to pytanie.

Problem badawczy:

Czy powietrze przewodzi prąd elektryczny?

Hipoteza:

Powietrze nie przewodzi prądu elektrycznego.

Co było potrzebne:

  • bateria;

  • dioda elektroluminescencyjna (LED);

  • przewody elektryczne.

Instrukcja:

Z przedmiotów niezbędnych do wykonania doświadczenia skonstruowano obwód elektryczny. Jeden z przewodów elektrycznych został zaczepiony o baterię oraz diodę (LED). Końce zestawu z baterią i diodą (LED) pozostawiono niezłączone. Zaobserwowano, co się dzieje z diodą (LED).

Obserwacje:

LED się nie świeci, czyli w obwodzie elektrycznym nie płynie prąd.

Wnioski:

Powietrze nie przewodzi prądu elektrycznego.

RsECVlpdoKZgs
Właściwości powietrza – przewodnictwo
Źródło: Dariusz Adryan, epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 9
RLxneCOI1LKP1
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9

Zastanów się i odpowiedz, jaki element obwodu elektrycznego wykonanego w powyższym doświadczeniu jest odpowiedzialny za źródło prądu elektrycznego.

R3Hb0KssGbFwR
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Kichając, wydychamy powietrze ze średnią prędkością 150 kmh. Wynik zapisany w Księdze rekordów Guinnessa to aż 500 kmh. Podczas pojedynczego kichnięcia wydychamy około 40000 kropli, które mogą zawierać wirusy i przemieszczają się nawet na odległość trzech metrów. Dlatego pamiętaj o zakrywaniu ust i nosa podczas kichania.

RD73X4ji1SJLw
Kichanie
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
iGBX2vvCuS_d5e665

Podsumowanie

  • Czyste powietrze jest jednorodną mieszaniną bezbarwnych i bezwonnych gazów.

  • Głównymi składnikami powietrza w procentach objętościowych są: azot (78   %), tlen (21   %), argon i inne gazy szlachetne (0 , 94   %), tlenek węglaIV oraz woda w postaci pary.

  • Powietrze, dzięki dużej zawartości tlenu, jest niezbędne dla podtrzymania życia na Ziemi, a także umożliwia zachodzenie procesu spalania.

  • Powietrze nie przewodzi prądu elektrycznego.

  • Tlen i azot zostały po raz pierwszy skroplone z powietrza przez polskich naukowców: Karola Olszewskiego i Zygmunta Wróblewskiego.

Praca domowa
1
Polecenie 10.1

Przedstaw w postaci wykresów – kołowego i słupkowego – objętościowy skład procentowy powietrza.

RxFziOUqjNTyx
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 10.2

Zapisz z jakich gazów składa się powietrze oraz jaki jest skład objętościowy (procentowy) poszczególnych składników powietrza.

RiWDzjCQTtKs5
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 10.2

Oblicz temperaturę powietrza, która panuje u podnóża góry na wysokości 600   m n.p.m., podczas gdy na jej wierzchołku, na wysokości 2600   m n.p.m., temperatura powietrza wynosi 10   C. Przyjmij, że spadek temperatury powietrza przy obniżaniu wysokości wynosi 0 , 6   C na każde 100 m różnicy wysokości.

R14jy4WArZZuJ
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iGBX2vvCuS_d5e844

Słownik

atmosfera
atmosfera

powłoka gazowa otaczająca ciało niebieskie, utrzymywana przy jego powierzchni w wyniku działania grawitacji

powietrze
powietrze

jednorodna mieszanina różnych substancji, głównie gazów, bez barwy, smaku i zapachu, stanowiąca atmosferę ziemską

suchy lód
suchy lód

tlenek węglaIV (dwutlenek węgla) w stanie stałym

iGBX2vvCuS_d5e886

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1N6ZejrdvWyw
Przyjrzyj się tabeli i uzupełnij luki w danych dotyczących składników powietrza.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz poprawną odpowiedź.

RMbm9nmO21siG1
Skroplone powietrze można rozdzielić na składniki poprzez: Możliwe odpowiedzi: 1. Dekantację, 2. Krystalizację, 3. Destylację, 4. Sedymentację
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RjbXs82HDh2nq
Łączenie par. Oceń, czy podane informacje na temat powietrza są prawdziwe, czy fałszywe.. W temperaturze pokojowej jest substancją stałą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W temperaturze pokojowej jest mieszaniną gazów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przewodzi prąd elektryczny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podtrzymuje palenie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Można je skroplić.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RBxCQRtU0YbxA2
Ćwiczenie 4
Dobierz w pary nazwy gazów i opisy ich zastosowania. tlenek węgla(IV) Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania argon Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania azot Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania tlen Możliwe odpowiedzi: 1. napoje gazowane, 2. szyby zespolone w oknach, 3. wypełnienie opakowań produktów spożywczych, np. chipsów, 4. w medycynie: jako mieszanki do oddychania
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R11MlS7jztkjp2
Ćwiczenie 5
Spośród poniższych stwierdzeń wybierz te, które są fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Zawartość pary wodnej w powietrzu jest zmienna., 2. Atmosfera ziemska jest stała i nie podlega zmianom., 3. Zanieczyszczenia powietrza mogą występować w postaci cząstek stałych., 4. W powietrzu nie mogą występować mikroorganizmy., 5. Gazem podtrzymującym spalanie jest dwutlenek węgla., 6. Spośród gazów szlachetnych występujących w powietrzu argon występuje w największej ilości.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Zaznacz poprawną odpowiedź.

RNTMGBE0nv2EK2
Bezpośrednie tłumaczenie z łaciny słowa oxygenium doprowadziło do powstania nazwy: Możliwe odpowiedzi: 1. kwasoród., 2. powietrze ogniowe., 3. czad atmosferyczny., 4. tlen.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7
RF4xnQtaOUbYj
zadanie interaktywne
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
R1OqOphDnUf7D
zadanie interaktywne
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z krótkim tekstem zamieszczonym poniżej, a następnie odpowiedz na pytania.

Air pollution is the presence of substances in the atmosphere that are harmful to the health of humans and other living beings, or cause damage to the climate or to materials. There are many different types of air pollutants, such as gases (such as ammonia, carbon monoxide, sulfur dioxide, nitrous oxides, methane and chlorofluorocarbons), particulates (both organic and inorganic), and biological molecules. Air pollution may cause diseases, allergies and even death to humans; it may also cause harm to other living organisms such as animals and food crops, and may damage the natural environment (for example, climate change, ozone depletion or habitat degradation) or built environment (for example, acid rain). Both human activity and natural processes can generate air pollution.

Źródło: Air Pollution, wikipedia.org [dostęp: 23.06.2021].

R1SPHYbKTKgrG
Which of the following gases isn't an air pollutant? Możliwe odpowiedzi: 1. CO, 2. CH4, 3. NO2, 4. CO2
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1I0MjzcBfCaL
From among the following sentences choose the correct one. Możliwe odpowiedzi: 1. Air pollutants don't have an impact on human body., 2. Only gases may be an air pollutants., 3. Air pollution may cause a serious lung diseases., 4. Air pollutants present in atmosphere are neutral for climate and environment.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Bielański A., Podstawy Chemii Nieorganicznej, t. 2, Warszawa 2002.

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

bg‑gray3

Notatnik

RVd3J27q5mwzo
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.