Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Powtórzenie wiadomości o pisowni wyrazów z „em” i „en”, „om” i „on”, „ą” i „ę”.

utrwalenie zasad pisowni wyrazów z „em” i „en”, „om” i „on”, „ą” i „ę”.

Umiejętności

kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy

doskonalenie umiejętności posługiwania się słownikiem ortograficznym i kształtowanie nawyku korzystania z niego

doskonalenie umiejętności kontrolowania pisanych tekstów

Metoda i forma pracy

metody praktyczne: praca w grupach, ćwiczenia ortograficzne, drama

formy pracy: - zbiorowa

- grupowa

- indywidualna

Środki dydaktyczne

kartki z ćwiczeniami, słowniki ortograficzne

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Przywitanie uczniów.
Sprawdzenie obecności.
Przedstawienie uczniom celów lekcji.
Zapisanie na tablicy tematu lekcji.

Faza realizacyjna

Ćwiczenie 1.

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda z grup otrzymuje dwa słowa: wokół tych słów ma ułożyć krótką historyjkę i przedstawić ją na forum klasy.

Gr. I: talent, postument

Gr. II: koncert, dyrygent

Gr. III: demonstracja, pretensje

Gr. IV: pędzel, malują

W razie potrzeby, jeśli jakieś wyrazy są niezrozumiałe, nauczyciel tłumaczy je poszczególnym grupom.

Ćwiczenie 2.

(teksty za: Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997)

Nauczyciel dzieli klasę na cztery inne grupy, każda z grup otrzymuje słownik ortograficzny i kartki z tekstami. Zadanie polega na wypisaniu z tych kartek wyrazów z „em” i „en”, „om” i „on”, „ą” i „ę” i wytłumaczeniu ich pisowni (pomoce będą słowniki).

Gr. I:

Gdy nasiona dostaną się na gałęzie lub pień drzewa, kiełkują i czepiają się kory, traktując ją jako glebę. Tu rośliny rozwijają się, okrywają liśćmi, wreszcie owocują.

Gr. II:

Kameleony wyglądają dość niezwykle, toteż warto zwrócić uwagę na pewne szczegóły ich budowy. Interesujące są zwłaszcza oczy, duże i wyłupiaste, okryte zarośniętymi powiekami, które stanowią ochronę gałek ocznych przed uszkodzeniem w gęstwinie krzaków.

Gr. III:

Młode krokodyle, które lęgną się uzbrojone w pełny komplet zębów, chowają się przed wszystkimi nieprzyjaciółmi, nie wyłączając rodziców, w kępach papirusu lub w innych zaroślach dających schronienie.

Gr. IV:

Tymczasem niebo zaciągnęło się ciemnymi kłębiastymi chmurami i zaczął padać rzęsisty deszcz. Stach włączył reflektory. Klucząc leśnymi drogami, wpychaliśmy się w coraz większą gęstwinę drzew i krzewów, które kołysały się ponuro, czasem wyciągając ku nam rozczapierzone gałęzie, a czasem wydając głośniejsze niż szum dżdżu skrzypienia giętych pni.

Ćwiczenie 3.

(tekst za: Nagajowa M., Słowa i świat. Zeszyć ćwiczeń dla klasy szóstej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1996)

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z następnym ćwiczeniem (uczeń pracuje indywidualnie).

Czy znasz te wyrazy z cząstkami „en”, „on”? Zapisz je wg podanych znaczeń, ale bez błędu.

ulubiony napój każdego samochodu - ..........................................................................................

doświadczenie naukowe - ............................................................................................................

jeden z gatunków epickich - .........................................................................................................

okamgnienie - ...............................................................................................................................

jasnowłosa - ..................................................................................................................................

Ćwiczenie 4.

(tekst za: Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997)

Uzupełnij „em” i „en”, „om” i „on”, „ą” i „ę.

Bobry różni... si... od innych zwierz...t tym, że podobnie jak ludzie nie zapominaj... o przyjaciołach. Te boberki już zawsze b...d... wasze. Raz w roku, w miesi...cu opadaj...cych liści, gdy liście zlatuj... z drzew jak wielkie, pstre płatki śniegu, a dzikie g...si stadami przelatuj... po niebie, b...dziecie przychodziły tutaj, do ich domku, i pozostaniecie przy nich przez kilka wieczorów, aby si... przyjrzeć, jak nasze bobry pływaj..., pracuj... i bawi... si... Być może zbliż... si... na wasze wołanie, b...dziecie mogły do nich przemówić, a kto wie – może pozwol... si... dotknąć. Nie wiem, czy bobry potrafi... zapami...tać wiele rzeczy, niejedno z tego, co widziały lub przeżyły razem z wami, wymknie si... im z pami...ci, ale was na pewno nigdy nie zap...ną. Mówili mi o tym starzy, m...drzy ludzie.

Faza podsumowująca

Podsumowanie i ocena działań uczniów.

Sporządzenie notatki z lekcji.

Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.

Bibliografia

Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997.

Nagajowa M., Słowa i świat. Zeszyt ćwiczeń dla klasy szóstej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1996.

Załączniki

Zadanie domowe

Rozwiąż krzyżówkę. (załącznik)

R5pvxmbX4MfKO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.50 KB w języku polskim