Powtórzenie wiadomości o pisowni wyrazów z „em” i „en”, „om” i „on”, „ą” i „ę”
Powtórzenie wiadomości o pisowni wyrazów z „em” i „en”, „om” i „on”, „ą” i „ę”.
utrwalenie zasad pisowni wyrazów z „em” i „en”, „om” i „on”, „ą” i „ę”.
Umiejętności
kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy
doskonalenie umiejętności posługiwania się słownikiem ortograficznym i kształtowanie nawyku korzystania z niego
doskonalenie umiejętności kontrolowania pisanych tekstów
Metoda i forma pracy
metody praktyczne: praca w grupach, ćwiczenia ortograficzne, drama
formy pracy: - zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne
kartki z ćwiczeniami, słowniki ortograficzne
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Przywitanie uczniów.
Sprawdzenie obecności.
Przedstawienie uczniom celów lekcji.
Zapisanie na tablicy tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Ćwiczenie 1.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda z grup otrzymuje dwa słowa: wokół tych słów ma ułożyć krótką historyjkę i przedstawić ją na forum klasy.
Gr. I: talent, postument
Gr. II: koncert, dyrygent
Gr. III: demonstracja, pretensje
Gr. IV: pędzel, malują
W razie potrzeby, jeśli jakieś wyrazy są niezrozumiałe, nauczyciel tłumaczy je poszczególnym grupom.
Ćwiczenie 2.
(teksty za: Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997)
Nauczyciel dzieli klasę na cztery inne grupy, każda z grup otrzymuje słownik ortograficzny i kartki z tekstami. Zadanie polega na wypisaniu z tych kartek wyrazów z „em” i „en”, „om” i „on”, „ą” i „ę” i wytłumaczeniu ich pisowni (pomoce będą słowniki).
Gr. I:
Gdy nasiona dostaną się na gałęzie lub pień drzewa, kiełkują i czepiają się kory, traktując ją jako glebę. Tu rośliny rozwijają się, okrywają liśćmi, wreszcie owocują.
Gr. II:
Kameleony wyglądają dość niezwykle, toteż warto zwrócić uwagę na pewne szczegóły ich budowy. Interesujące są zwłaszcza oczy, duże i wyłupiaste, okryte zarośniętymi powiekami, które stanowią ochronę gałek ocznych przed uszkodzeniem w gęstwinie krzaków.
Gr. III:
Młode krokodyle, które lęgną się uzbrojone w pełny komplet zębów, chowają się przed wszystkimi nieprzyjaciółmi, nie wyłączając rodziców, w kępach papirusu lub w innych zaroślach dających schronienie.
Gr. IV:
Tymczasem niebo zaciągnęło się ciemnymi kłębiastymi chmurami i zaczął padać rzęsisty deszcz. Stach włączył reflektory. Klucząc leśnymi drogami, wpychaliśmy się w coraz większą gęstwinę drzew i krzewów, które kołysały się ponuro, czasem wyciągając ku nam rozczapierzone gałęzie, a czasem wydając głośniejsze niż szum dżdżu skrzypienia giętych pni.
Ćwiczenie 3.
(tekst za: Nagajowa M., Słowa i świat. Zeszyć ćwiczeń dla klasy szóstej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1996)
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z następnym ćwiczeniem (uczeń pracuje indywidualnie).
Czy znasz te wyrazy z cząstkami „en”, „on”? Zapisz je wg podanych znaczeń, ale bez błędu.
ulubiony napój każdego samochodu - ..........................................................................................
doświadczenie naukowe - ............................................................................................................
jeden z gatunków epickich - .........................................................................................................
okamgnienie - ...............................................................................................................................
jasnowłosa - ..................................................................................................................................
Ćwiczenie 4.
(tekst za: Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997)
Uzupełnij „em” i „en”, „om” i „on”, „ą” i „ę.
Bobry różni... si... od innych zwierz...t tym, że podobnie jak ludzie nie zapominaj... o przyjaciołach. Te boberki już zawsze b...d... wasze. Raz w roku, w miesi...cu opadaj...cych liści, gdy liście zlatuj... z drzew jak wielkie, pstre płatki śniegu, a dzikie g...si stadami przelatuj... po niebie, b...dziecie przychodziły tutaj, do ich domku, i pozostaniecie przy nich przez kilka wieczorów, aby si... przyjrzeć, jak nasze bobry pływaj..., pracuj... i bawi... si... Być może zbliż... si... na wasze wołanie, b...dziecie mogły do nich przemówić, a kto wie – może pozwol... si... dotknąć. Nie wiem, czy bobry potrafi... zapami...tać wiele rzeczy, niejedno z tego, co widziały lub przeżyły razem z wami, wymknie si... im z pami...ci, ale was na pewno nigdy nie zap...ną. Mówili mi o tym starzy, m...drzy ludzie.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i ocena działań uczniów.
Sporządzenie notatki z lekcji.
Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.
Bibliografia
Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997.
Nagajowa M., Słowa i świat. Zeszyt ćwiczeń dla klasy szóstej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1996.
Załączniki
Zadanie domowe
Rozwiąż krzyżówkę. (załącznik)