Obwody główne pojazdów trakcyjnych
Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego — Technik elektroenergetyk transportu szynowego
Praca obwodu głównego pojazdu trakcyjnego
SYMULATOR

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dk71wNuAa
Symulator obrazuje schemat ideowy obwodu głównego E Zet Te typu E en pięćdziesiąt siedem oraz schemat obwodu głównego E U zero siedem otwarty nawias trzysta trzy e zamknięty nawias. Działają one w analogiczny sposób.
Dowiesz się jakie elementy pracują w danym położeniu podczas przyspieszania pojazdem trakcyjnym. Omówione zostaną kolejne kroki oraz wytłumaczone będzie które elementy się załączają, a które rozłączają.
Aby w być gotowym do obsługi symulatora, musisz zapoznać się wcześniej z zasobem w postaci m.in. atlasu interaktywnego. Omawia on szczegółowo budowę i działanie podzespołów wchodzących w skład obwodu głównego. Mam nadzieję, że materiał jest już w Twojej głowie, zaczynajmy!
W celu uruchomienia pojazdu należy załączyć wyłącznik szybki wu es. Po załączeniu wu es załączają się styczniki wu es cztery, wu es trzy, wu es dwa, wu es jeden. Jest to zespół styczników zabezpieczających. Dzięki załączeniu wyłącznika szybkiego, zamknął się obwód z pantografami oznaczonymi na schemacie jako Pe jeden i Pe dwa . Pojazd trakcyjny ma w tym momencie podniesiony tylko jeden pantograf, co oznacza, że tylko z niego pobierany jest prąd do obwodu, służący do zasilania innych podzespołów pojazdu.
Następnie konieczne jest wybranie kierunku jazdy. Bez wyboru kierunku, pojazd pozostaje w stanie neutralnym. Wybieramy jazdę naprzód. Na ekranie możesz zauważyć się litery O i pe. Litera O oznacza pozycję zerową, kiedy stwierdza się brak zasilania silników. Pozycja Pe oznacza jazdę przetokową, jej użycie będzie wystarczające do prowadzenia manewrów.
Po naciśnięciu przycisku pe, załączają się styczniki liniowe es el jeden. Przeznaczone są do załączania i wyłączania prądów roboczych, a także przeciążeń i zwarć w obwodzie głównym; są zabezpieczeniem układu głównego. Załączają się również styki en jeden, en trzy, en pięć, en siedem myślnik nawrotnika w kierunku naprzód. Pamiętasz, że głównym zadaniem nawrotnika jest zmiana kierunku prądu przepływającego przez uzwojenie i tym samym zmiana kierunku jazdy? W obwodzie załączają się również styki stycznika mostkującego es em jeden i es em dwa. Obwód jest zamknięty, koła zaczęły się obracać, a pociąg ruszył.
Pojawia się przycisk z literą es myślnik oznacza on jazdę szeregową. Pozycja ta wykorzystywana jest do wstępnego rozruchu i powinna być załączana na możliwie krótki czas, gdyż w obwód główny włączone są na stałe oporniki rozruchowe, które podczas długiej pracy mogą się przegrzać.
Po kliknięciu litery es przekaźnika pe es er otwarty nawias samoczynnego rozruchu zamknięty nawias, przekaźnik zaczyna sterować wałem kułakowym. Przekaźnik pe es er jest elementem podwykonawczym ustawień nastawnika jazdy. Zaczynają się zamykać odpowiednie styczniki od es k jeden do es ka dziesięc, a wał zmienia kolejne pozycje, przez co zmieniają się opory wpływające między innymi. na prędkość jazdy pociągu. Jazda szeregowa obejmuje położenia wału od jeden do dziewięć.
Po przestawieniu się wału w pozycję numer dziewięć wyświetla się pozycja jazdy równoległej er . Po naciśnięciu litery er, następuje załączenie stycznika es er jeden i rozłączenie styczników mostkujących es em jeden i es em dwa. Następnie zaczynają się załączać styczniki od es ka jeden do es ka dziesięć myślnik styczniki wału kułakowego, załączające poszczególne opory w jeździe szeregowej. Wał kułakowy przestawia się do pozycji nr piętnaście. Jest to tak zwana jazda bezoporowa.
Wyświetla się przycisk be jeden myślnik możliwość jazdy pociągu na boczniku pierwszym. Jego naciśnięcie powoduje przejście wału na pozycję szesnastą i zamknięcie styków es ka jedenaście i es ka dwanaście myślnik styczników wału kułakowego.
Czym jest bocznikowanie, co stało się z obwodem e ze te w tym momencie? Bocznikowanie jest to osłabianie wzbudzania uzwojeń stojanów silników poprzez włączenie w ich obwód oporników i bocznika indukcyjnego, co powoduje rozkład prądów i spadek prądów w obwodzie elektrycznym stojana. Bocznikowanie zwiększa prędkość obrotową silników trakcyjnych przez co pojazd trakcyjny, taki jak e zet te lub lokomotywa przyspiesza. Podczas bocznikowania zwiększamy prędkość przy małym momencie rozruchowym, bocznikowanie jest więc skuteczne, gdy pojazd jest już rozpędzony do pewnej prędkości.
W e zet te e en pięćdziesiąt siedem bocznikowanie znajduje się w tej samej dźwigni co jazda przetokowa pe, szeregowa es i równoległa er. Bocznikowanie jest oznakowane na nastawniku symbolami be jeden, be dwa, be trzy.
Pojawia się kolejna opcja przyspieszenia pociągu: załączenie pozycji bocznika be dwa. Po jej naciśnięciu zamykają się styki es ka trzynaście i eska czternaście.
Na ekranie wyświetla się pozycja be trzy. Jest to więc możliwość dalszego bocznikowania. Po naciśnięciu przycisku be trzy, załącza się stycznik es ka piętnaście i es ka szesnaście i rozłącza es ka jedenaście i es ka dwanaście. Wał dochodzi do osiemnastej pozycji, pojazd jedzie najszybciej, jak umożliwia mu to konstrukcja napędu. Pozycja numer osiemnaście, jest więc to ostatnia pozycja wału kułakowego, który nie może obrócić się dalej. Możliwe jest jedynie cofanie pozycji wału do niższych numerów.
W celu obniżenia pozycji wciskamy kolejno be dwa, be jeden i tak dalej. Powoduje to, że wał schodzi do niższej pozycji i przełączają się obwody. W celu zejścia z jazdy szeregowej na pozycję zerową należy nacisnąć przycisk O myślnik jazda bez zasilania obwodu.
Wracamy do miejsca wyboru kierunku jazdy, teraz spróbujemy jechać do tyłu. Pamiętaj, że wyłącznik szybki musi być już załączony. Po wybraniu jazdy w tył zmienią się położenia styków nawrotnika i załączą styki nawrotnika en dwa, en cztery, en sześć i en osiem. W przypadku jazdy w przód, styki nawrotnika były zakończone numerami nieparzystymi, typu: en jeden , en trzy, en pięć, en siedem. Dalsza jazda pociągu i zmiany pozycji styczników nie różnią się od jazdy w przód. Pojazd trakcyjny zasilany prądem elektrycznym może poruszać się z takimi samymi parametrami, jadąc zarówno do przodu jak i do tyłu.
Symulator posiada również schemat obwodu głównego e u zero siedem.
W celu uruchomienia pojazdu należy wybrać kierunek jazdy myślnik wybieramy kierunek na przód. Po wybraniu kierunku jazdy pantografy zaczynają pobierać prąd z sieci trakcyjnej. Pojazd trakcyjny ma w tym momencie podniesiony tylko jeden pantograf, co oznacza, że tylko z niego pobierany jest prąd do obwodu, służący do zasilania innych podzespołów pojazdu.
Po wciśnięciu pozycji zero widzimy animację połączenie układu przez odłączniki pantografów. Dzięki temu prąd zasila odłączniki główne. Po przejściu na pozycję jeden wyłącznik szybki się załącza, zapewniając zasilanie na następne elementy, takie jak przekaźnik różnicowy, przekaźniki nadmiarowe silników trakcyjnych, opory rozruchowe.
Po przejściu na pozycję drugą, oraz trzecią zamyka się obwód styczników odłączających rezystory. Z przejściem na kolejne pozycje zamykają się kolejne obwody styczników odłączających rezystory. W pozycji dwudziestej ósmej be zero prąd zasila silniki trakcyjne, w następnych krokach załączane są styczniki osłabienia pola wzbudzenia. Po załączeniu wszystkich oporów otwarty nawias pozycja be sześć zamknięty nawias, należy zmniejszyć opory, do pozycji be zero myślnik w celu przejścia na pozycję dwudziestą dziewiątą która załącza opory rozruchowe, po czym do czterdziestego drugiego punktu załączane są styczniki odłączające rezystory. W punkcie czterdziestym trzecim załączane są styczniki osłabienia pola wzbudzenia.
Tabela załączeń styczników obwodu EN57:
W tabeli przedstawiono wyłącznik szybki oraz złączenia styczników wału SK. Dane przedstawione w tabeli prezentują 18 połączeń w różnej konfiguracji od WS1 do WS4, od SK1 do SK16 oraz SR1 myślnik 2, SM1 myślnik 2, SL1 myślnik dwa. Wymienimy tylko połączenia działające. Połączenia szeregowe, połączenia P, połączenia równoległe oraz połączenia boczne. Połączenia te znajdują we wszystkich konfiguracjach.
Tabela załączeń styczników obwodu EU07:
W tabeli przedstawiono pełne wzbudzenie dla połączeń szeregowych od 0 do 28, przejścia przy pełnym wzbudzeniu połączeń równoległych dla P oraz od 29 do 43 i osłabienie wzbudzenia połączeń równoległych od 1 do sześciu. Znajduję się także 54 konfiguracje takie jak od LS1 do LS4 od JR1 do JR2, od J1 do J2, dla P oraz G od R1 do R30 i dla F1 do F14. Połączenia znajdują się we wszystkich konfiguracjach.










