Prawa dziecka
Ilustracja interaktywna przedstawia pomieszczenie w domu Franka i Mai. W tle widać turkusową ścianę. Po lewej stronie, na podłodze, stoją: pusty wazon, trzy gałązki z zielonymi listkami w wysokim wazonie, zielona roślina w donicy, globus i druga zielona roślina w donicy. Na pierwszym planie, przed tymi przedmiotami, stoi uśmiechnięta Maja. Jest ubrana w niebieską koszulkę z krótkimi błękitnymi rękawami i długie ciemnoróżowe spodnie. Prawą rękę opiera na biodrze, a kciuk lewej dłoni unosi do góry. Na prawo od Mai widnieje dymek z tekstem. Przy tekście znajduje się czarny symbol głośnika umożliwiający wysłuchanie nagrania, na którym lektor czyta tekst widoczny na ekranie. Tekst brzmi: „Opowiem wam o prawach, które mają dzieci na całym świecie. Prawa dziecka mają nas chronić przed przemocą, złym traktowaniem, zadbać o to, byśmy rośli w zdrowiu, mogli się uczyć i rozwijać swoje zainteresowania i pasje. Wszystkie dzieci mają takie same prawa bez względu na to, gdzie mieszkają, jak wyglądają, czy są dziewczynkami czy chłopcami, czy są bogate czy biedne, małe czy duże. Wszyscy jesteśmy dziećmi i dlatego każdy z nas jest wyjątkowy i zasługuje na wszystko, co najlepsze. Chociaż różnimy się między sobą, porozumiewamy się w wielu językach. Poruszamy się – na nogach lub na wózku. Mówimy używając buzi, a czasami rąk. Nikt nie może nam zabrać tych praw ani ich odmówić tylko dlatego, że jesteśmy dziećmi.” Po prawej stronie ekranu jest niebieska strzałka skierowana w prawo, umożliwiająca przejście do kolejnego widoku. Kolejny ekran zawiera nagłówek i sześć białych prostokątów z napisami, ułożonych w dwóch kolumnach. Nagłówek brzmi: „Prawa dziecka”. Prostokąty są podświetlone różnymi kolorami. Po kliknięciu dowolnego z nich pojawia się nowy ekran zawierający białą planszę z tekstem oraz ilustrację. Przy tekście znajduje się czarny symbol głośnika umożliwiający wysłuchanie jego nagrania. W prawym górnym rogu widnieje prostokątny biały przycisk z czarnym symbolem strzałki, umożliwiający powrót do poprzedniego widoku. Pierwszy prostokąt jest podpisany tekstem „Prawo do rodziny”. Ilustracja przedstawia salon w domu Franka i Mai. W tle widać różową ścianę w białe serduszka, na której wisi obrazek w granatowej ramce. Obrazek przedstawia dudka na fioletowym tle. Jest to pomarańczowy ptak, który ma czarno‑białe skrzydła oraz czubek. Po prawej stronie wisi brązowa szafka z dwiema szufladami i dwiema półkami. Na jednej półce znajduje się książka, a na drugiej kalendarz biurkowy. Poniżej, na drewnianej podłodze, stoi różowa kanapa. Na kanapie siedzą mama i tata Mai i Franka. Mama jest ubrana w zieloną bluzkę z krótkimi jasnozielonymi rękawami, długie ciemnoniebieskie spodnie i ciemnozielone buty. Trzyma na kolanach niemowlę owinięte różowym kocykiem. Karmi je mlekiem z butelki. Tata jest ubrany w szarą koszulkę z długimi rękawami i kołnierzykiem, długie brązowe spodnie i ciemnofioletowe buty. Podaje mamie chusteczkę. Na lewo od kanapy stoi czerwony fotel, na którym siedzi Maja. Jest ubrana w ciemnoróżową bluzkę z krótkimi różowymi rękawami i różowym kołnierzykiem, krótkie niebieskie spodnie i niebieskie buty. Patrzy na niemowlę. Za kanapą stoją babcia, Franek i dziadek. Wszyscy również patrzą na niemowlę. Babcia jest ubrana w ciemnofioletową bluzkę z krótkimi rękawami, długą spódnicę i szarozielone buty. Obok niej stoi wysoka pomarańczowa lampa podłogowa. Franek jest ubrany w żółtą koszulkę z krótkimi pomarańczowymi rękawami. Dziadek jest ubrany w białą koszulkę z krótkimi rękawami, zieloną kamizelkę i długie ciemnofioletowe spodnie. Nad rodziną widać dwa duże różowe serca. Dookoła kanapy stoją trzy duże zielone rośliny w kolorowych donicach. Przed kanapą leży okrągły jasnozielony dywan. Na lewo od dywanu znajdują się dwie poduszki. Jedna jest biała w poziome czarne paski, a druga jest czerwona. Na prawo od dywanu leży ciemnożółta poduszka. Leży na niej ciemnoszary kot. Po lewej stronie znajduje się biała plansza z tekstem i przyciskiem umożliwiającym wysłuchanie nagrania. Tekst brzmi: „Mam prawo, jak każde dziecko, do wychowywania przez mamę i tatę. Czasami bywa, że rodzice się ze sobą rozstają, ale wtedy mogę spotykać się z tym rodzicem, który nie mieszka razem ze mną. Kontaktów z tatą lub mamą możne zabronić mi tylko sąd, a powody tej decyzji muszą być bardzo ważne”. Drugi prostokąt jest podpisany tekstem „Prawo do nauki”. Ilustracja przedstawia klasę szkolną. W lewym dolnym rogu, na drewnianej podłodze, stoi zielona roślina w donicy, a za nią wysoki brązowy regał z półkami. Na półkach znajdują się książki. W tle widać szarą ścianę, na której wisi okrągły zegar ze wskazówkami. Pod zegarem wisi duża tablica w jasnobrązowej ramie z półką. Na półce leżą dwa kawałki białej kredy, duża jasnopomarańczowa linijka i ekierka. Na środku półki wisi jasnopomarańczowy kątomierz. Na tablicy napisano białą kredą działanie: 2 dodać 2 równa się 4. Na prawo od tablicy stoi nauczycielka. Ma blond włosy upięte w kok i jest ubrana w różową bluzkę z krótkimi jasnoróżowymi rękawami i jasnoróżowym golfem, długie ciemnofioletowe spodnie i ciemnozielone buty. Na nosie ma okulary, a na szyi naszyjnik. W prawej dłoni trzyma kawałek białej kredy. Pokazuje działanie napisane na tablicy. Na pierwszym planie stoi jasnobrązowa ławka otoczona czterema czarnymi krzesełkami. Na ławce są dwie książki ułożone jedna na drugiej. Na krzesełkach siedzą dzieci. Po lewej stronie siedzi bokiem Maja. Jest ubrana w niebieską koszulkę z krótkimi błękitnymi rękawami, krótkie ciemnoróżowe spodnie i ciemnoróżowe buty z fioletowymi podeszwami. Na prawo od Mai siedzi bokiem chłopiec o ciemnobrązowych włosach. Jest ubrany w ciemnoczerwoną koszulkę z krótkimi czerwonymi rękawami, krótkie ciemnofioletowe spodnie i pomarańczowe buty z żółtymi podeszwami. Na prawo od chłopca siedzi tyłem blondwłosa dziewczynka. Jest ubrana w jasnoróżową sukienkę z krótkimi różowymi rękawami, białe skarpety i ciemnoróżowe buty. Unosi do góry lewą rękę. Po prawej stronie siedzi tyłem Franek. Jest ubrany w żółtą koszulkę z krótkimi pomarańczowymi rękawami, krótkie jasnozielone spodnie, białe skarpety i pomarańczowe buty z żółtymi podeszwami. Na głowie ma niebieską czapkę z daszkiem. Unosi do góry prawą rękę. Wszystkie dzieci patrzą na tablicę. Po lewej stronie znajduje się biała plansza z tekstem i przyciskiem umożliwiającym wysłuchanie nagrania. Tekst brzmi: „Uczęszczam do drugiej klasy. Lubię moją szkołę, klasę, moją panią Kasię. W szkole uczymy się i poznajemy otaczający świat. Umiem już czytać, pisać, dodawać i odejmować. Teraz uczę się tabliczki mnożenia. Chętnie chodzę do szkoły, ponieważ lekcje są ciekawe, nasza pani cierpliwie tłumaczy, gdy ktoś nie potrafi poradzić sobie z zadaniem, odpowiada na każde pytanie, a koleżanki i koledzy wzajemnie sobie pomagają. W mojej klasie uczy się też Zosia. Dziewczynka ma problemy z nauką z powodu wady słuchu. Nasza pani przygotowuje jej trochę inne zadania niż nam, ale nikt z nas nie jest tym zdziwiony ani zły z tego powodu. Inna moja koleżanka Iza uczy się w domu i zdaje egzaminy, bo każde dziecko ma prawo do nauki”. Trzeci prostokąt jest podpisany tekstem: „Prawo do prywatności”. Ilustracja przedstawia pokój w domu. W tle widać jasnofioletową ścianę z oknem. Na parapecie stoją dwie zielone rośliny w kolorowych donicach. Na prawo od okna wisi obrazek w brązowej ramce, przedstawiający trzy gałązki z zielonymi listkami na jasnozielonym tle. Pod ścianą, na drewnianej podłodze, stoi czerwona lampa podłogowa. Na lewo od lampy znajduje się jasnobrązowe łóżko. Po lewej stronie pomieszczenia stoi wysoki biały regał. Na jego półkach widać książki w kolorowych okładkach i figurkę Zgrzytka. Przed regałem stoi czerwony fotel, a obok niego zielona roślina w pomarańczowej donicy. Na środku pokoju leży okrągły zielony dywan. Na prawo od dywanu stoi Maja z koleżanką. Maja jest ubrana w niebieską koszulkę z krótkimi błękitnymi rękawami, długie ciemnoróżowe spodnie i ciemnoniebieskie buty. Dziewczynka ma krótkie blond włosy i jest ubrana w ciemnopomarańczową bluzkę z długimi rękawami i kołnierzykiem, długie granatowe spodnie, pomarańczowe skarpety i granatowe buty. Dziewczynka szepcze coś Mai do ucha. Po prawej stronie pomieszczenia widać jasnobrązowe drzwi, za którymi stoi tata dziewczynki. Ma krótkie ciemnobrązowe włosy i krótkie wąsy. Jest ubrany w ciemnoniebieski sweter z długimi rękawami, długie pomarańczowe spodnie z fioletowym paskiem i błękitne buty. Na nosie ma okulary. Mężczyzna puka do drzwi. Po lewej stronie znajduje się biała plansza z tekstem i przyciskiem umożliwiającym wysłuchanie nagrania. Tekst brzmi: „Gdy mam problem lub spotka mnie coś złego, opowiadam o tym mojej Pani. Jestem przekonana, że przekazane przeze mnie informacje zostaną między nami. Różne osoby dorosłe pytają mnie o imię, nazwisko, adres, religię, stan zdrowia. Wiem, że nie wszystkim muszę udzielić odpowiedzi na te pytania, szczególnie wtedy, gdy te informacje do niczego nie są potrzebne osobie pytającej. W swoim pamiętniku opisuję wydarzenia i swoje emocje. Jestem pewna, że nikt z domowników ani moich przyjaciół nie zagląda do mojego pamiętnika, ponieważ szanuje moją prywatność. Może się jednak zdarzyć, że znajdę się w niebezpieczeństwie i wtedy moi bliscy przeczytają mój pamiętnik lub korespondencję na smartfonie”. Czwarty prostokąt jest podpisany tekstem: „Prawo o odpoczynku”. Ilustracja przedstawia zieloną polanę. W tle widać zarys budynków miejskich, fragment lasu oraz błękitne niebo ze słońcem i jasnymi chmurami. Na drugim planie stoją dwie dziewczynki. Jedna ma długie rude włosy i jest ubrana w granatową koszulkę z krótkimi ciemnoniebieskimi rękawami, krótkie bordowe spodnie, białe skarpety i ciemnoróżowe buty. Druga ma blond włosy i jest ubrana w ciemnoróżową sukienkę z krótkimi różowymi rękawami i błękitne buty. Do dziewczynek podjeżdża na fioletowym rowerze blondwłosy chłopiec. Do ramy roweru jest przyczepiony granatowy bidon. Chłopiec jest ubrany w błękitną koszulkę z krótkimi niebieskimi rękawami, krótkie ciemnopomarańczowe spodnie i granatowe buty. Na pierwszym planie znajduje się ścieżka. Po jej lewej stronie stoi ławka, na której siedzi Maja. Jest ubrana w niebieską koszulkę z krótkimi błękitnymi rękawami, krótkie ciemnoróżowe spodnie ogrodniczki i ciemnoróżowe buty. Czyta książkę, którą trzyma na kolanach. Środkiem ścieżki, na prawo od Mai, idzie Franek. Jest ubrany w żółtą koszulkę z krótkimi pomarańczowymi rękawami, krótkie brązowe spodnie, pomarańczowe skarpety i granatowe buty. W prawej ręce trzyma uchwyt smyczy, na której prowadzi ciemnobrązowego psa. Pies macha ogonem i kieruje się w stronę Mai. Po prawej stronie znajduje się biała plansza z tekstem i przyciskiem umożliwiającym wysłuchanie nagrania. Tekst brzmi: „W czasie wolnym uwielbiam się bawić szczególnie z moimi koleżankami i kolegami. Gramy w berka, w zbijaka, czasem rozgrywamy partię szachów lub warcabów. Odkąd pamiętam, moją pasją był śpiew. Grałam na małym pianinku i śpiewałam, sprawiając radość bliskim. Rodzice pomogli mi rozwijać moje muzyczne zainteresowania. Moja koleżanka Zuzia ma inną pasję, kocha konie. Rodzice zapisali ją na jazdę konną i od tego czasu jest szczęśliwa. Czy ty masz pasje, czy rozwijasz swoje zainteresowania? Masz do tego prawo! A dorośli mają zadbać o twoje bezpieczeństwo i o to, byś miał gdzie realizować swoje pasje i rozwijać zainteresowania”. Piąty prostokąt jest podpisany tekstem: „Prawo do wolności wypowiadania się”. Ilustracja przedstawia pomieszczenie w domu Franka i Mai. W tle widać zieloną ścianę, na której wisi obrazek w granatowej ramce. Obrazek przedstawia dudka na fioletowym tle. Jest to pomarańczowy ptak, który ma czarno‑białe skrzydła oraz czubek. Po prawej stronie pomieszczenia, na drewnianej podłodze, stoi wysoka pomarańczowa lampa podłogowa. Na pierwszym planie leży okrągły jasnozielony dywan. Po jego prawej stronie stoi krzesło, na którym siedzi chłopiec o ciemnobrązowych włosach. Jest ubrany w ciemnofioletową koszulkę z krótkimi granatowymi rękawami, krótkie pomarańczowe spodnie i granatowe buty. Czyta książkę, która leży na jego kolanach. Na lewo od chłopca stoi Franek. Jest ubrany w ciemnoróżową bluzę z długimi rękawami, ciemnoniebieskie spodnie i pomarańczowe buty z żółtymi podeszwami. Na lewo od Franka stoi Maja. Jest ubrana w niebieską koszulkę z krótkimi błękitnymi rękawami, długie ciemnoróżowe spodnie i ciemnoniebieskie buty. Franek i Maja rozmawiają ze sobą. Na lewo od Mai stoi tata rodzeństwa. Jest ubrany w ciemnoróżową bluzę z długimi rękawami, długie granatowe spodnie i błękitne buty. Na nosie ma okulary. W rękach trzyma książkę. Obok taty, na środku dywanu, są cztery książki ułożone jedna na drugiej. Kolejne dwie książki leżą na środku pomieszczenia, na pierwszym planie. Na książkach stoi niewielka zielona roślina w donicy. Dookoła stoi jeszcze kilka zielonych roślin w kolorowych donicach oraz jeden kaktus. Po lewej stronie znajduje się biała plansza z tekstem i przyciskiem umożliwiającym wysłuchanie nagrania. Tekst brzmi: „Interesuje mnie wiele rzeczy. Rodzice mówią, że jestem ciekawska, bo zadaję wiele pytań. Pani w szkole ma ze mną ten sam problem. Mam prawo pytać i powinnam otrzymywać odpowiedzi na moje pytania w taki sposób, że będę rozumiała ich treść. Mogę też poszukiwać informacji w innych źródłach: książkach, czasopismach, Internecie. Wybór źródła informacji musi zawsze zaakceptować ktoś dorosły (rodzice, nauczyciel lub inny dorosły opiekujący się mną). Mogę też dzielić się swoimi przemyśleniami z innymi osobami, ale muszę pamiętać o tym, aby słowa, których używam, nikogo nie obrażały ani nie raniły”. Szósty prostokąt jest podpisany tekstem: „Prawo do ochrony przed przemocą”. Ilustracja przedstawia pokój Franka i Mai. W tle widać ciemnoniebieską ścianę, na której wisi półka. Na półce znajdują się od lewej strony: zielona roślina donicy, trzy książki i okrągły czerwony pojemnik z pokrywką. Po prawej stronie, na drewnianej podłodze, stoi wysoka ciemnożółta lampa podłogowa, a obok niej zielona roślina w donicy. Na lewo od lampy znajduje się jasnobrązowe łóżko dwiema poduszkami i kołdrą. Nad łóżkiem wisi okrągła czerwona lampa dająca żółte światło. Przy łóżku leży prostokątny niebieski dywan. Stoi na nim niski biały stolik. Na stoliku widać bukiet jesiennych liści w fioletowym wazonie, kawałek tortu na białym talerzyku i niebieski kubek. Na lewo od stolika stoi niski zielony taboret. Leży na nim ciemnobrązowy kot, bawi się czerwoną włóczką. Na lewo od taboretu, na podłodze, leży plansza do gry w warcaby oraz gra „Chińczyk”. W lewym rogu pomieszczenia stoi gitara. Na prawo od stolika znajduje się czerwony fotel, na którym siedzi Maja. Jest ubrana w ciemnoróżową bluzkę z krótkimi różowymi rękawami i różowym kołnierzykiem, krótkie niebieskie spodnie i czerwone buty. Dziewczynka czyta książkę. Obok fotela stoi babcia Mai. Jest ubrana w ciemnopomarańczową bluzkę z krótkimi pomarańczowymi rękawami, granatową spódnicę do kolan i fioletowe buty. Na nosie ma okulary. W lewej ręce trzyma zielony kubek z parującą herbatą, a prawą rękę opiera o fotel. Po lewej stronie znajduje się biała plansza z tekstem i przyciskiem umożliwiającym wysłuchanie nagrania. Tekst brzmi: „W szkole, na ulicy, placu zabaw widzę różne niemiłe sytuacje. Bywa, że dzieci wzajemnie sobie dokuczają, przezywają, a dorośli krzyczą na nie i je wyzywają. Najsmutniej jest mi wtedy, gdy ktoś kogoś bije, popycha. Wiem, że nikt – ani dorosły, ani inne dziecko – nie może stosować przemocy ani wobec mnie, ani wobec nikogo innego. A jeżeli tak się stanie, to mogę prosić o interwencję dorosłego i muszę otrzymać od niego pomoc. Mama zabrania mi oglądać filmy lub grać w gry, w których są bójki, strzelanie, wulgarne wyrazy. Wiem, że robi słusznie, bo to nie są treści, które powinny widzieć dzieci”.