Wokół nas poruszają się zarówno ludzie, jak i zwierzęta, rzeczy czy pojazdy. Ruch jest zjawiskiem powszechnym. Opisując ruch, używamy trzech pojęć: drogi, prędkości i czasu.
Prędkość, droga i czas to ważne pojęcia, z którymi spotykamy się nie tylko na lekcji matematyki, ale także na lekcjach fizyki czy biologii.
Prędkość
W rzeczywistości obiekty poruszają się z różną prędkością. Na przykład samochód musi czasami zwolnić, a czasami może przyspieszyć. Dlatego mówiąc o prędkości, mamy na myśli średnią prędkość.
Na przykład, jeśli samochód w czasie godzin przebył drogę długości , to znaczy, że w czasie godziny przejechał kilometrów. Mówimy, że jego średnia prędkość wynosiła kilometrów na godzinę.
Zapisujemy to krótko: .
Gdy wiemy, jaką drogę i w jakim czasie pokonał dany obiekt, możemy obliczyć z jaką prędkością się poruszał.
Przykład 1
Samochód w ciągu godzin przebył drogę długości . Obliczmy, z jaką średnią prędkością się poruszał.
Samochód pokonał w czasie godzin, zatem w ciągu godziny pokonał .
To oznacza, że poruszał się ze średnią prędkością .
Obliczenia możemy zapisać krótko:
R1zjne04tWmt81
Zapis proporcji: 210 km - 3 h i poniżej 70 km - 1 h. 210 km dzielone przez 3 =70 km i 3 h dzielone przez 3 =1 h.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź: Samochód poruszał się ze średnią prędkością .
Przykład 2
Pieszy przeszedł w ciągu pół godziny. Z jaką średnią prędkością się poruszał?
sposób
Ra7TyL5cl1RXA1
Zapis proporcji: 2,4 km – 0,5 h i poniżej 4,8 km – 1 h. 2,4 razy 2 =4,8 km i 0,5 h razy 2 =1 h.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź: Pieszy poruszał się ze średnią prędkością .
sposób
Obliczenia można wykonać w innych jednostkach.
R1569cQRMItn51
Zapis proporcji: 2400 m – 30 min i 80 m – 1 min. 2400 m dzielone przez 30 = 80 m i 30 min dzielone przez 30 =1 min.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź: Prędkość, z jaką poruszał się pieszy wynosiła .
Notatnik
R16ow3Y11IgAx
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rf2LseRONeayX11
Ćwiczenie 1
Pojazd przejechał daną drogę w podanym czasie. Oblicz, z jaką średnią prędkością się poruszał.
Pojazd przejechał daną drogę w podanym czasie. Oblicz, z jaką średnią prędkością się poruszał.
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) Droga: Czas: Prędkość: ............
b) Droga: Czas: Prędkość: ............
c) Droga: Czas: Prędkość: ............
d) Droga: Czas: Prędkość: ............
e) Droga: Czas: Prędkość: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rt884ThNYhGC711
Ćwiczenie 2
Pani Karolina przejechała trasę w ciągu , a pani Natalia trasę w ciągu . Oblicz, która z pań jechała z większą prędkością i o ile większą.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Pani Karolina:
Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Prędkość pani Karoliny: Tu uzupełnij Pani Natalia: Tu uzupełnij Tu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Prędkość pani Natalii: Tu uzupełnij Odpowiedź: Z większą prędkością jechała pani Tu uzupełnij. Jej prędkość była większa o Tu uzupełnij.
Pani Karolina przejechała trasę w ciągu , a pani Natalia trasę w ciągu . Oblicz, która z pań jechała z większą prędkością i o ile większą.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Pani Karolina:
Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Prędkość pani Karoliny: Tu uzupełnij Pani Natalia: Tu uzupełnij Tu uzupełnijTu uzupełnij Tu uzupełnij Prędkość pani Natalii: Tu uzupełnij Odpowiedź: Z większą prędkością jechała pani Tu uzupełnij. Jej prędkość była większa o Tu uzupełnij.
Pani Karolina przejechała trasę w ciągu , a pani Natalia trasę w ciągu . Oblicz, która z pań jechała z większą prędkością i o ile większą.
Uzupełnij.
Pani Karolina:
............ ............ ............
............
Prędkość pani Karoliny: ............
Pani Natalia: ............ ............ ............
............
Prędkość pani Natalii: ............
Odpowiedź: Z większą prędkością jechała pani .............. . Jej prędkość była większa o ............ .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3
Słoń porusza się w biegu z prędkością . Z jaką prędkością, wyrażoną w kilometrach na godzinę, porusza się wówczas słoń?
RE73HSzxOehHA1
Zapis proporcji: 11 m – 1 s i poniżej 660 m – 60 s. 11 m razy 60 =660 m i 1 s razy 60 =60 s. Proporcja: 0,66 km – 1 min i poniżej 39,6 km – 60 min. 0,66 km razy 60 = 39,60 km i 1 min razy 60 =60 min. 39,6 km – 1 h.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź: Słoń porusza się z prędkością .
Z powyższych obliczeń możemy także wywnioskować, że prędkość słonia wynosiła , a także czy .
Droga
Jeżeli znamy prędkość poruszającego się np. pojazdu, to możemy obliczyć, jaką drogę pokona ten pojazd w określonym czasie.
R1aynram4HcfA21
Ćwiczenie 3
Dwa samochody jadą z różną prędkością. Samochód porusza się z prędkością , natomiast samochód porusza się z prędkością .
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przebyta przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijDroga przebyta przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnij po godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnij
Dwa samochody jadą z różną prędkością. Samochód porusza się z prędkością , natomiast samochód porusza się z prędkością .
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przebyta przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijDroga przebyta przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnij po godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnij
Dwa samochody jadą z różną prędkością. Samochód porusza się z prędkością , natomiast samochód porusza się z prędkością .
Uzupełnij.
Droga przebyta przez samochód (w kilometrach) po 1 godzinie: ............
po 2 godzinach: ............
po 3 godzinach: ............
po 4 godzinach: ............
Droga przebyta przez samochód (w kilometrach) po 1 godzinie: ............
po 2 godzinach: ............
po 3 godzinach: ............
po 4 godzinach: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1C3Ww3iz0LFx21
Ćwiczenie 4
Samochód jedzie z prędkością . Jaką drogę przejedzie we wskazanym czasie?
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przejechana przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnijpo godziny: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinie: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnij
Samochód jedzie z prędkością . Jaką drogę przejedzie we wskazanym czasie?
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przejechana przez samochód (w kilometrach)po godzinie: Tu uzupełnijpo godziny: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnijpo godzinie: Tu uzupełnijpo godzinach: Tu uzupełnij
Samochód jedzie z prędkością . Jaką drogę przejedzie we wskazanym czasie?
Uzupełnij.
Droga przejechana przez samochód (w kilometrach) po godzinie: ............
po godziny: ............
po godzinach: ............
po godziny: ............
po godzinach: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rq7qxZ2SqXNGh21
Ćwiczenie 5
Janek szedł z prędkością . Jaką drogę pokonał we wskazanym czasie?
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przebyta przez Janka (w metrach)po minucie: Tu uzupełnijpo minucie: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnij
Janek szedł z prędkością . Jaką drogę pokonał we wskazanym czasie?
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Droga przebyta przez Janka (w metrach)po minucie: Tu uzupełnijpo minucie: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnijpo minutach: Tu uzupełnij
Janek szedł z prędkością . Jaką drogę pokonał we wskazanym czasie?
Uzupełnij.
Droga przebyta przez Janka (w metrach) po minucie: ............
po minutach: ............
po minutach: ............
po minutach: ............
po minutach: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6OvxUGyM9l4y21
Ćwiczenie 6
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Rowerzysta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona rowerzysta dla podanych czasów? W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokonaTu uzupełnij.Kangur porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona kangur dla podanych czasów?W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.Ślimak porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona ślimak dla podanych czasów? W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.Rakieta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona ślimak dla podanych czasów?W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Rowerzysta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona rowerzysta dla podanych czasów? W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokonaTu uzupełnij.Kangur porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona kangur dla podanych czasów?W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.Ślimak porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona ślimak dla podanych czasów? W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.Rakieta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona ślimak dla podanych czasów?W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.W ciągu pokona Tu uzupełnij.
Uzupełnij.
a) Rowerzysta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona w czasie: ............ , ............ , ............ .
b) Kangur porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona w czasie: ............ , ............ , ............ .
c) Ślimak porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona w czasie: ............ , ............ , ............ .
d) Rakieta porusza się z prędkością . Jaką odległość pokona w czasie: ............ , ............ , ............ .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Czas
2
Ćwiczenie 7
W tabeli zamieszczono czas, w jakim poruszał się samochód i prędkość, z jaką poruszał się w kolejnych przejazdach.
Numer przejazdu
Prędkość
Czas przejazdu
R1WFWatomLt5Z
Uzupełnij poniższe zdania, przeciągając odpowiednie stwierdzenia. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. Gdy prędkość zmniejsza się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się , czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Uzupełnij poniższe zdania, przeciągając odpowiednie stwierdzenia. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. Gdy prędkość zmniejsza się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się razy, czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Gdy prędkość zwiększa się , czas 1. zmniejsza się razy, 2. zmniejsza się razy, 3. zmniejsza się razy, 4. zmniejsza się razy, 5. zwiększa się razy, 6. zwiększa się razy, 7. zwiększa się razy, 8. zwiększa się razy, 9. zmniejsza się razy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Gdy wiemy, jaką długość miała droga którą pokonał pojazd i z jaką prędkością się poruszał, to możemy obliczyć czas tego ruchu.
Przykład 4
Pewien samochód przejechał ze średnią prędkością . Obliczmy, ile czasu trwała ta podróż.
Skoro samochód poruszał się z prędkością , to znaczy, że przejechał w czasie .
RtJN9YuxqnrFy1
Zapis proporcji: 70 km – 1 h i poniżej 140 km – 2 h. 70 km razy 2 =140 km i 1 h razy 2 =2 h.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź: Podróż trwała .
RXuAstF3biboM21
Ćwiczenie 8
Uzupełnij czas, w jakim obiekt pokona daną drogę z podaną prędkością. Droga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnij
Uzupełnij czas, w jakim obiekt pokona daną drogę z podaną prędkością. Droga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnijDroga: Prędkość: Czas: Tu uzupełnij
Uzupełnij czas w jakim obiekt pokona daną drogę z podaną prędkością.
a) Droga: Prędkość: Czas: ............
b) Droga: Prędkość: Czas: ............
c) Droga: Prędkość: Czas: ............
d) Droga: Prędkość: Czas: ............
e) Droga: Prędkość: Czas: ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R14tJB2hoCdqt2
Ćwiczenie 9
Oblicz czas trwania podróży i uzupełnij zdania. Wpisz odpowiednie liczby całkowite w puste miejsca. Pociąg jadąc ze stałą prędkością przebył drogę . Podróż trwała Tu uzupełnij minut.Samolot lecąc z prędkością pokonał odległość . Podróż trwała Tu uzupełnij minut.Pieszy szedł z prędkością i pokonał dystans . Pieszy szedł Tu uzupełnij minut.Koń cwałując z prędkością pokonał drogę . Cwał konia trwał Tu uzupełnij sekund.
Oblicz czas trwania podróży i uzupełnij zdania. Wpisz odpowiednie liczby całkowite w puste miejsca. Pociąg jadąc ze stałą prędkością przebył drogę . Podróż trwała Tu uzupełnij minut.Samolot lecąc z prędkością pokonał odległość . Podróż trwała Tu uzupełnij minut.Pieszy szedł z prędkością i pokonał dystans . Pieszy szedł Tu uzupełnij minut.Koń cwałując z prędkością pokonał drogę . Cwał konia trwał Tu uzupełnij sekund.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Prędkość, droga i czas – zadania różne
R1HY5Yrnr3xcC2
Ćwiczenie 10
Samochód zużywa benzyny na trasie . Oblicz, ile najwięcej km przejedzie samochód z tą samą prędkością, zużywając . Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Samochód przejedzie , 2. Samochód przejedzie , 3. Samochód przejedzie , 4. Samochód przejedzie
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Lpp1Ul136jj
Ćwiczenie 11
Odległość między Adamowem i Piotrkowem jest równa . Oblicz, z jaką średnią prędkością jedzie pociąg, jeżeli z Adamowa wyjeżdża o godzinie , a w Piotrkowie jest o godzinie . Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pociąg jedzie z prędkością ., 2. Pociąg jedzie z prędkością ., 3. Pociąg jedzie z prędkością ., 4. Pociąg jedzie z prędkością .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R174w0wvR3ZB02
Ćwiczenie 12
Kierowca przebył trasę z Kazimierza do Łańcuta w ciągu godzin, a drogę powrotną w czasie o minut krótszym. Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Kierowca jechał w obie strony z taką samą prędkością, 2. Kierowca jechał z Kazimierza do Łańcuta szybciej niż z powrotem, 3. Kierowca jechał z Kazimierza do Łańcuta wolniej niż z powrotem, 4. Nie można stwierdzić, w którą stronę jechał szybciej, gdyż nie znamy odległości między miastami
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Doganianie, oddalanie, spotykanie
Obserwując, czy rozważając ruch, dostrzegamy również takie sytuacje jak: wymijanie, doganianie, spotykanie i oddalenie się obiektów.
Przykład 5
Maja zauważa Sonię z odległości i zaczyna ją gonić. Sonia ucieka z prędkością , a Maja goni ją z prędkością . Po jakim czasie Maja dogoni Sonię?
W ciągu sekundy odległość między dziewczynkami zmniejsza się o:
.
Ponieważ
,
więc Maja dogoni Sonię po .
R1Cp86rm5gmL42
Ćwiczenie 13
Krzyś goni Kubę. Krzyś biegnie z prędkością , a Kuba ucieka przed nim z prędkością . Po jakim czasie Krzyś dogoni Kubę, jeśli początkowo byli oddaleni od siebie o ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Krzyś dogoni Kubę po , 2. Krzyś dogoni Kubę po , 3. Krzyś dogoni Kubę po , 4. Krzyś dogoni Kubę po
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
REruuHs3bms5z3
Ćwiczenie 14
Wilk zobaczył zająca w odległości i zaczął go gonić z prędkością . W tym samym czasie zając zobaczył wilka i zaczął uciekać z prędkością . Do bezpiecznej nory zając miał . Ile sekund brakowało wilkowi, żeby złapać zająca? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Wilkowi brakowało Tu uzupełnij .
Wilk zobaczył zająca w odległości i zaczął go gonić z prędkością . W tym samym czasie zając zobaczył wilka i zaczął uciekać z prędkością . Do bezpiecznej nory zając miał . Ile sekund brakowało wilkowi, żeby złapać zająca? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Wilkowi brakowało Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 6
Oliwia i Julka zobaczyły się z odległości . Uradowane, zaczęły biec naprzeciw siebie; Oliwia z prędkością , a Julka . Po jakim czasie dziewczynki spotkały się (dobiegły do siebie)? W ciągu sekundy odległość między dziewczynkami zmniejsza się o
.
Ponieważ
,
więc dziewczynki spotkały się po .
R54Bm2WfRo4Y73
Ćwiczenie 15
Kamil i Tomek zaczęli biec naprzeciw siebie z odległości . Kamil biegł z prędkością , a Kuba z prędkością . Po jakim czasie chłopcy się spotkali? Uzupełnij lukę w odpowiedzi, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Chłopcy spotkali się po Tu uzupełnij .
Kamil i Tomek zaczęli biec naprzeciw siebie z odległości . Kamil biegł z prędkością , a Kuba z prędkością . Po jakim czasie chłopcy się spotkali? Uzupełnij lukę w odpowiedzi, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Chłopcy spotkali się po Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 7
Andrzej i Jola rozstają się. Zaczynają biec i oddalać się od siebie w przeciwnych kierunkach, wzdłuż tej samej ulicy. Andrzej biegnie z prędkością , a Jola z prędkością . Po ilu sekundach znajdą się od siebie w odległości ? W ciągu sekundy odległość między nimi zwiększa się o
.
Ponieważ
,
więc oddalą się na odległość po .
RgW047D3mQPIO3
Ćwiczenie 16
Dwa pociągi ruszyły jednocześnie z tej samej stacji, ale w przeciwnych kierunkach. Jaka będzie odległość między nimi po godzinach, jeśli jeden pociąg jedzie z prędkością , a drugi z prędkością ? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Po godzinach pociągi będą oddalone o Tu uzupełnij .
Dwa pociągi ruszyły jednocześnie z tej samej stacji, ale w przeciwnych kierunkach. Jaka będzie odległość między nimi po godzinach, jeśli jeden pociąg jedzie z prędkością , a drugi z prędkością ? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Po godzinach pociągi będą oddalone o Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11ByAjgsElPv3
Ćwiczenie 17
Pociąg jechał przez godziny z prędkością , a następnie przez godziny z prędkością . Oblicz, z jaką średnią prędkością ten pociąg pokonał całą trasę. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Pociąg jechał ze średnią prędkością 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Pociąg jechał przez godziny z prędkością , a następnie przez godziny z prędkością . Oblicz, z jaką średnią prędkością ten pociąg pokonał całą trasę. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Pociąg jechał ze średnią prędkością 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RTl4AHL8Qg51o3
Ćwiczenie 18
Marcin przez godzinę szedł szybko, z prędkością , ale zmęczył się i przez następne pół godziny szedł z prędkością . Ostanie pół godziny Marcin szedł bardzo wolno z prędkością . Z jaką średnią prędkością przeszedł Marcin całą swoją drogę? Uzupełnij odpowiedź, wpisując szukaną wartość w puste pole. Odpowiedź: Marcin przeszedł drogę ze średnią prędkością Tu uzupełnij .
Marcin przez godzinę szedł szybko, z prędkością , ale zmęczył się i przez następne pół godziny szedł z prędkością . Ostanie pół godziny Marcin szedł bardzo wolno z prędkością . Z jaką średnią prędkością przeszedł Marcin całą swoją drogę? Uzupełnij odpowiedź, wpisując szukaną wartość w puste pole. Odpowiedź: Marcin przeszedł drogę ze średnią prędkością Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.