Prezentacja multimedialna + Sprawdź się
Polecenie 1
Zapoznaj się z prezentacją multimedialną i wykonaj kolejne polecenia.
Polecenie 2
Wyjaśnij, dlaczego obie strony konfliktu zdecydowały się na rozwiązanie siłowe. Jaki cel przyświecał zbuntowanym samurajom, a jaki cesarzowi w militarnym pokonaniu powstania?
Polecenie 3
Podaj inne przykłady powstań i zbrojnych wystąpień, w których tradycja ścierała się z nowoczesnością.
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z ilustracją przedstawiającą szlak floty rosyjskiej zakończony morską bitwą pod Cuszimą, a następnie wykonaj polecenie.

Bitwa pod Cuszimą - trasa floty rosyjskiej.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Tosaka, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Porównaj dwie karykatury z czasów wojny rosyjsko‑japońskiej. Wskaż, na jakie skutki przegranej przez cara wojny wskazują autorzy? Jakie znaczenie ma pochodzenie autora ilustracji?
Źródło 1

Japoński drzeworyt, autor - Kobayashi Kiyokicha. Car Mikołaj II budzi się z nocnego koszmaru i wizji rannych rosyjskich żołnierzy wracających z wojny.
Źródło: Wikimedia Commons, Biblioteka Kongresu USA, domena publiczna.
Źródło 2

Karykatura w magazynie Punch, 1905 r. Podpis: Piasek kończy się przesypywać. Caratem mocno wstrząsnęła wojna z Japonią. Napis na klepsydrze: Rosyjski prestiż.
Źródło: Bernard Partridge, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 2