Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Opisz dwie koncepcje czasu, które współistnieją w kulturze od starożytności. Za pomocą jakich figur i symboli były przedstawiane?

RO4qIZfUvl6f3
(Uzupełnij).
Rff4lFqf2heja
R10VmUvJLZwlH
RO4eTZoE3EFP8
Hieronim Bosch, Sąd Ostateczny, ok. 1482
Źródło: domena publiczna.
1

Od starożytności współistniały w kulturze dwie koncepcje czasu. Wedle pierwszej z nich czas rozpoczynał się w określonym punkcie i biegł do jakiegoś kresu, czyli przyjmował postać linii. Taki jest np. czas biblijny: od Genesis do Apokalipsy.

R14NHDG2wvLtz
R1Y8aArccNpLH
Ilustracja z książki przedstawiająca Feniksa
Źródło: Friedrich Justin Bertuc, Książka z obrazkami dla dzieci, 1801, domena publiczna.
1

Ale istniała także inna figura czasu: koło. Czas był bowiem także ujmowany jako nieustannie powtarzający się proces (np. wielki rok platoński trwający ok. 26 tysięcy lat, po którym wszystko zaczyna się od nowa i powraca dokładnie tak samo). Symbolami tak pojmowanego czasu były wąż pożerający swój ogon lub Feniks, cudowny ptak odradzający się z własnych popiołów.

R1agcyLSABaZ7
RvZ4y2kQ5y2Ox
Claude Lorrain, Port morski o zachodzie słońca (Seaport at Sunset), 1639
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
1

Czas u Naborowskiego jest z pozoru linearny. To, co było, już nigdy nie powróci: „Słońce więcej nie wschodzi to, które raz minie”.

REzGRJ9kGHVPJ
RVHutoHYrHCdI
Kopuła holu wejściowego łaźni Széchenyi Bath w Budapeszcie (Węgry)
Źródło: Zairon, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
1

W wersie następnym pojawia się jednak czas kolisty: „Kołem niehamowanym lotny czas uchodzi”.

R1AV94l9sCquH
RijEyZnOzLxDz
Baldachim w Bazylice św. Piotra w Watykanie
Źródło: MatthiasKabel, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Jak pogodzić te dwa sprzeczne ujęcia? Z połączenia linii prostej i koła powstaje spirala – np. spiralne postaci z obrazów lub spiralne kolumny baldachimu z Bazyliki św. Piotra w Watykanie.

Rc7HGb98vDXYV
RNeeEXXYBixX1
Spiralna klatka schodowa
Źródło: domena publiczna.
1

Spirala to figura paradoksalna. Koło, które w końcu okazuje się linią, świetnie oddaje niepojętą naturę czasu: jego powtarzalność (godziny, dni, pory roku) i zarazem skończoność.

R1XmUf8EZhMNR
RHMR1Mj3nKiRK
Rembrandt, Filozof pogrążony w medytacji, 1632
Źródło: domena publiczna.
1

Człowiek znajdujący się w jakimkolwiek punkcie tej spirali nie dostrzega jej końca. Myśli o przyszłości, o tym, co będzie robił jutro, za rok lub gdy będzie stary. A przecież starość może wcale nie nadejść, jeśli jutro ten, kto dziś jest, przestanie istnieć.

„Kołem niehamowanym lotny czas uchodzi,
Z którego spadł niejeden, co na starość godzi”.

R12OUrEjnbMxF
Rm8PuCJSD8nL5
Pieter Claesz, Vanitas – martwa natura z autoportretem, ok. 1628
Źródło: domena publiczna.
1

Czy ktokolwiek może zresztą powiedzieć, że naprawdę jest? Teraźniejszość kurczy się w przerażający sposób, bo przecież cokolwiek zrobimy, o czymkolwiek pomyślimy – należy to już do przeszłości:

„Wtenczas, kiedy ty myślisz, jużeś był, nieboże”.

R1J0ssc5ignZz
RV9nggKPUKxuu
Bartholomäus Hopfer, Melancholia, po 1643
Źródło: domena publiczna.
1

Czas pędzi tak szybko, że człowiek nie tyle jest, ile zawsze już był – właśnie dlatego w drugim wersie poeta zwraca się do czytelnika: „byłeś ty sam”. Parafrazując słynną formułę Kartezjusza: „Myślę, więc jestem”, Naborowski stwierdziłby raczej: „Myślę, więc byłem”.

RfeQD48nvUpP4
R1YLCIxUeg0ko
Lukas Furtenagel, Malarz Hans Burgkmair i jego żona Anna, 1529
Źródło: domena publiczna.
1

Teraźniejszość okazuje się ruchomym punktem na linii czasu, niewyobrażalnie krótkim momentem między przeszłością i przyszłością. W poetyckim skrócie takim samym ułamkiem mgnienia okazuje się całe ludzkie życie:

„Między śmiercią, rodzeniem byt nasz ledwie może
Nazwan być czwartą częścią mgnienia; wielom była
Kolebka grobem, wielom matka ich mogiła”.

R1WRvZyTPeWB4
Ro0gwQSmxUhHL
Lavinia Fontana, Dziecko leżące w łóżeczku, ok. 1583
Źródło: domena publiczna.
1

Czy kołyska nie przypomina trumny? Te symboliczne klamry spinające początek i koniec naszego istnienia łączy nie tylko zewnętrzne podobieństwo. Wobec nieskończonych przestrzeni wieczności czas między narodzinami a śmiercią jest przerażająco krótką, niemal niezauważalną chwilą. To zaledwie „dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt” – nic.

Głośność lektora
Głośność muzyki
1

Muzyka wykorzystana w prezentacji: Alex Mason, Despair, freemusicarchive.org, licencja: CC BY‑NC 4.0

Polecenie 2

Wyjaśnij, jaki jest stosunek do teraźniejszości podmiotu lirycznego w wierszu Krótkość żywota.

R1lsg2DQQWFMy
(Uzupełnij).