Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Na podstawie informacji zamieszczonych w galerii nazwij funkcje rzeźby greckiej oraz wynotuj tematy realizowane w dziełach antycznych autorów.

RBcMWW5kSzROJ
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wymień cechy konstytutywne klasycznej greckiej rzeźby figuralnej.

RORUU2CuLvcBv
(Uzupełnij).
RJd2Czb1ia9Ho1
Prezentacja.
R1TKQcAZjF10J1
Ćwiczenie 1
Na podstawie informacji zawartych w lekcji oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Pinakoteka to budowla na Akropolu, która przeznaczona była na zbiór obrazów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kontrapostem nazywamy zasadę kompozycyjną w rzeźbie, polegającą na takim ustawieniu postaci, aby ciężar jej ciała spoczywał na jednej nodze, a lekkie wygięcie tułowia i przeciwstawny ruch rąk równoważyły układ całości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. „Złotym wiekiem Aten” określa się okres rządów Temistoklesa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kariatydy stanowią element konstrukcyjno-dekoracyjny Erechtejonu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Szerokość tryglifu była w świątyni greckiej wielkością stałą, podstawowym modułem, regulatorem proporcji całej budowli. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fryz panatenajski ozdabiał świątynię Nike na Akropolu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W kanonie Polikleta najmniejszą stałą miarą, modułem całej kompozycji postaci ludzkiej była szerokość palca.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Twarz Doryforosa odzwierciedla przeżycia wewnętrzne i emocje bohatera. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RUiDbrYcuFKnU
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj artystów do dzieł. Fidiasz Możliwe odpowiedzi: 1. Lecąca Nike, 2. świątynia Nike na Akropolu, 3. Afrodyta Knidyjska, 4. Herakles Farnese, 5. Fryz panatenajski, Atena Parthenos, 6. Partenon Kallikrates Możliwe odpowiedzi: 1. Lecąca Nike, 2. świątynia Nike na Akropolu, 3. Afrodyta Knidyjska, 4. Herakles Farnese, 5. Fryz panatenajski, Atena Parthenos, 6. Partenon Lizyp Możliwe odpowiedzi: 1. Lecąca Nike, 2. świątynia Nike na Akropolu, 3. Afrodyta Knidyjska, 4. Herakles Farnese, 5. Fryz panatenajski, Atena Parthenos, 6. Partenon Iktinos Możliwe odpowiedzi: 1. Lecąca Nike, 2. świątynia Nike na Akropolu, 3. Afrodyta Knidyjska, 4. Herakles Farnese, 5. Fryz panatenajski, Atena Parthenos, 6. Partenon Praksyteles Możliwe odpowiedzi: 1. Lecąca Nike, 2. świątynia Nike na Akropolu, 3. Afrodyta Knidyjska, 4. Herakles Farnese, 5. Fryz panatenajski, Atena Parthenos, 6. Partenon Pajonios z Mende Możliwe odpowiedzi: 1. Lecąca Nike, 2. świątynia Nike na Akropolu, 3. Afrodyta Knidyjska, 4. Herakles Farnese, 5. Fryz panatenajski, Atena Parthenos, 6. Partenon
1
Ćwiczenie 3
Po zapoznaniu się z prezentacją oraz opisami ilustracji zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” napisz, które z zaprezentowanych dzieł jest dla ciebie synonimem klasycznego piękna. Uzasadnij swój wybór.
Po zapoznaniu się z prezentacją oraz opisami ilustracji zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” napisz, które z zaprezentowanych dzieł jest dla ciebie synonimem klasycznego piękna. Uzasadnij swój wybór.
RPewevcK3QvxJ
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4
Fragmentarycznie zachowane arcydzieła sztuki klasycznej lub inne starożytne „pozostałości” do dziś fascynują artystów. Zapoznaj się z opisem rzeźb Igora Mitoraja i opisz w kilku zdaniach, w jaki sposób artysta odnosi się do spuścizny antyku.
Fragmentarycznie zachowane arcydzieła sztuki klasycznej lub inne starożytne „pozostałości” do dziś fascynują artystów. Zapoznaj się z opisem rzeźb Igora Mitoraja i opisz w kilku zdaniach, w jaki sposób artysta odnosi się do spuścizny antyku.
RZnrVSzqJPTX6
Igor Mitoraj, Eros spętany, rzeźba ustawiona przed grecką Świątynią Kastora i Polluksa w Agrigento
Źródło: Isabella Rick, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R1DukhdYdklyJ
Igor Mitoraj, Ikar, rzeźba ustawiona przed grecką Świątynią Zgody w Agrigento
Źródło: Andrea Schaffer from Sydney, Australia, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
RxrlREPhqR2n9
(Uzupełnij).
Praca domowa
Podaj, który wizerunek Nike można odnaleźć w wierszach Leopolda Staffa i Jana Lechonia. Wyjaśnij rolę poetyckich odwołań do tych rzeźb. Twoja wypowiedź powinna zawierać co najmniej 200 słów.
Podaj, który wizerunek Nike można odnaleźć w wierszach Leopolda Staffa i Jana Lechonia. Wyjaśnij rolę poetyckich odwołań do tych rzeźb. Twoja wypowiedź powinna zawierać co najmniej 200 słów.
Leopold Staff Żywa Nike z Akropolu

W zamierzchłych dni 
Żyjesz, młodości ma: śpisz. 
To tylko, co martwe, nie ginie 
Zaklęte w granit lub spiż.

Me serce cię czule pozdrawia,
O, cudna, choć ślady masz skaz, 
Jak Nike, co trzewik poprawia 
Sponiewierana przez czas.

5 Źródło: Leopold Staff, Żywa Nike z Akropolu, [w:] tegoż, Poezje, wybór B. Zadura, Lublin 1986, s. 362.
Jan Lechoń Nike

Nike Grunwaldu, rosła krakowska dziewczyna,
wyszła nocą na pole pod sklepione chmury, 
za zbroję szmelcowaną, modre chabry wpina 
I podniósłszy przyłbicę, wzniosła się do góry.

A za nią lekką stopą wznosząc się od ziemi 
płynie Nike spod Wiednia skrzydły husarskiemi. 
Słuckie pasy jak wstęgi wkoło niej się plotą, 
A ona dmie przeciągle w długą surmę złotą.

I kiedy przelatują nad laurów szpalery, 
nagle szum w wawrzynowej podniósł się gęstwinie, 
srebrny orzeł wypłynął i wysoko płynie 
na wzniesionym ramieniu Nike Somosierry.

W świetle księżycowym to świecą, to giną,
aż wreszcie nad Italią swe skrzydła rozwiały 
i teraz sypią kwiaty we wszystkich pól chwały 
Na groby i na Nike spod Monte Cassino.

6 Źródło: Jan Lechoń, Nike, [w:] Pisma zebrane, oprac. R. Loth, Toruń 1995, s. 134.