Prezentacja multimedialna
Na podstawie informacji zamieszczonych w galerii nazwij funkcje rzeźby greckiej oraz wynotuj tematy realizowane w dziełach antycznych autorów.
Wymień cechy konstytutywne klasycznej greckiej rzeźby figuralnej.


Żywa Nike z AkropoluW zamierzchłych dni
Żyjesz, młodości ma: śpisz.
To tylko, co martwe, nie ginie
Zaklęte w granit lub spiżspiż.Me serce cię czule pozdrawia,
O, cudna, choć ślady masz skaz,
Jak Nike, co trzewik poprawia
Sponiewierana przez czas.Źródło: Leopold Staff, Żywa Nike z Akropolu, [w:] tegoż, Poezje, wybór B. Zadura, Lublin 1986, s. 362.
NikeNike Grunwaldu, rosła krakowska dziewczyna,
wyszła nocą na pole pod sklepione chmury,
za zbroję szmelcowanąszmelcowaną, modre chabry wpina
I podniósłszy przyłbicę, wzniosła się do góry.A za nią lekką stopą wznosząc się od ziemi
płynie Nike spod Wiednia skrzydły husarskiemiskrzydły husarskiemi.
Słuckie pasySłuckie pasy jak wstęgi wkoło niej się plotą,
A ona dmie przeciągle w długą surmęsurmę złotą.I kiedy przelatują nad laurów szpalery,
nagle szum w wawrzynowej podniósł się gęstwinie,
srebrny orzeł wypłynął i wysoko płynie
na wzniesionym ramieniu Nike Somosierry.W świetle księżycowym to świecą, to giną,
aż wreszcie nad Italią swe skrzydła rozwiały
i teraz sypią kwiaty we wszystkich pól chwały
Na groby i na Nike spod Monte Cassino.Źródło: Jan Lechoń, Nike, [w:] Pisma zebrane, oprac. R. Loth, Toruń 1995, s. 134.


