Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Na podstawie informacji zamieszczonych w multimedium wynotuj, jakimi zasadami kierowali się artyści greccy, aby przedstawić ludzką postać.

RIW8Nw5lpIr1G
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, co Grecy najbardziej cenili w sztuce i jakie przyświecały im wartości.

R1TiA8ijY1tzS
(Uzupełnij).
RTQnmwFkJDMqP
Ilustracja interaktywna przedstawia posąg stojącego mężczyzny. Rzeźba zrobiona jest z białego marmuru. Mężczyzna jest nagi, atletycznie zbudowany. Ma pociągłą twarz, krótkie, kręcone włosy. Prawą rękę ma opuszczoną, lewą zgiętą w łokciu i wyciągniętą przed siebie. Na ilustracji znajdują się dwie skrzyżowane linie z napisami: teso, rilassato. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1.
W V wieku p.n.e., w sztuce okresu klasycznego, rzeźbiarze greccy komponowali postacie ludzkie tak, aby patrząc na nie widz mógł wyczuwać tkwiący w nich jakby uśpiony potencjał ruchu, wewnętrzną dynamikę. Ten sposób kształtowania był diametralnie różny od sposobu wykonania kolosów stojących przy pylonach świątyń egipskich, gdzie postacie faraonów zastygłe są w trwałym, wiecznym bezruchu. Rzeźbiarz grecki potrafił osiągnąć efekt odwrotny przez niezwykle staranne modelowanie, oparte na znajomości anatomii ciała ludzkiego i obserwacji człowieka w ruchu, a dzięki atletyce – gry mięśni w chwili największego napięcia […]
Artyści greccy dokonywali świadomego wyboru form najbardziej typowych i właśnie tworząc typowy obraz człowieka – młodego atlety, pięknej kobiety czy pięknej bogini – tworzyli sztukę na wskroś realistyczną. Zresztą oni sami w sztuce najbardziej cenili realizm.
Źródło: Kazimierz Michałowski, Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1986, s. 86–87., 2.
Kanon Polikleta polegał na zasadach matematycznych. Jak w świątyni doryckiej wielkością stałą, modulusem, który niejako był regulatorem proporcji budowli, stała się szerokość tryglifu, tak w kanonie Polikleta tą najmniejszą, stałą miarą-modulem całej kompozycji była szerokość palca. Typowe, według artysty, proporcje ciała ludzkiego – oparte na wielokrotności modułu – przedstawiały się następująco: stopa stanowiła 1/6 część wysokości ciała, głowa 1/8, twarz i długość dłoni od przegubu 1/10. W ramach antropometrycznej podstawy kanonu przeprowadził Poliklet tzw. klasyczną ponderację ciała ludzkiego, tj. kontrapost […].
Zasada ponderacji ciała (co inaczej możemy określić – jego równowagi) polegała na następującym rozwiązaniu: postać wspiera się np. na prawej nodze, lewa – przesunięta nieznacznie ku tyłowi – dotyka podstawy tylko końcami palców. W ten sposób prawie cały ciężar ciała spoczywa na nodze prawej. W konsekwencji w torsie zaznacza się esowata linia, będąca wynikiem swobodnego ciążenia korpusu. […] Obciążonej prawej nodze odpowiada swobodnie opuszczona wzdłuż ciała prawa ręka, natomiast lewa ręka, zgięta w łokciu, dźwiga przedmiot. W ten sposób dokonuje się w rzeźbie pewna równowaga sił: pracuje prawa noga i lewa ręka, odpoczywa lewa noga i prawa ręka.
Źródło: Kazimierz Michałowski, Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1986, s. 102–103., 3.
Człowiek w sztuce greckiej jest istotą żywą, stojącą przed nami na ziemi, poddaną fizycznym prawom, poruszającą się w sposób naturalny, istniejącą w trójwymiarowej przestrzeni. Artyści greccy osiągnęli mistrzowską umiejętność przedstawiania ludzi w gwałtownym ruchu, ludzi przeżywających dramatyczne wydarzenia, ludzi, których myśli i uczucia są nam w sposób przekonywający pokazane w ich ruchach i wyrazie twarzy. Grecy umieli przedstawiać także ludzi w skupieniu; zarówno ludzi walczących, jak pogrążonych w myślach; piękne nagie kobiety i gimnastykujących się sportowców; wodzów i filozofów; bogów i atletów; bohaterów i ich kochanki; dzieci i zwierzęta. Greccy malarze i rzeźbiarze nie tylko osiągnęli doskonałość w odtwarzaniu człowieka i natury, lecz wykształcili także wiele różnorodnych koncepcji artystycznych – w obrębie humanistycznego ideału harmonijnego i naturalnego piękna […].
Źródło: Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, Warszawa 1991, t. 1, s. 32–33., 4.
Rodzaj dzieł, jakie często zamawiano u artystów, sprzyjał doskonaleniu ich wiedzy o ciele ludzkim w akcji. Świątynia, taka jak w Olimpii, otoczona była poświęconymi bogom posągami zwycięskich atletów. Może to nam się wydawać dziwnym obyczajem, gdyż niezależnie od popularności naszych mistrzów sportu, nie spodziewamy się po nich, by zamawiali swe portrety i zanosili do kościoła w podzięce za zwycięstwo w ostatnim meczu. Ale wielkie sportowe zloty Greków, z których igrzyska olimpijskie były oczywiście najsłynniejsze, zupełnie różniły się od naszych współczesnych zawodów. Znacznie silniej wiązały się z wierzeniami religijnymi i rytuałami. Ci, którzy brali w nich udział, nie byli sportowcami – czy to amatorami, czy zawodowcami – ale członkami wybitnych greckich rodzin, a na zwycięzcę w tych igrzyskach patrzono z podziwem, jak na kogoś, kto z woli bogów stał się niezwyciężony. Igrzyska organizowano pierwotnie po to, by zobaczyć, na kogo spadło błogosławieństwo zwycięstwa. Aby upamiętnić i może uwiecznić oznaki boskiej łaski, zwycięzcy zamawiali swoje posągi u najbardziej renomowanych artystów epoki.
Źródło: Ernst H. Gombrich, O sztuce, przeł. Monika Dolińska et al., Warszawa 1997, s. 89.
Poliklet, Doryforos, IV wiek p.n.e. (kopia rzymska z I wieku p.n.e.) + schemat kontrapostu (rilassato – spoczynek, odprężenie, rozluźnienie, teso – napięcie, główny ciężar)
Źródło: Wikimedia Commons, Marie-Lan Nguyen image;Paolo Villa diagrams with transparent background, up draw and write example of ContrappostoDoryphoros from Pompeii (anonymous roman copy after Polykleitos, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Słownik

kanon
kanon

(łac. canon – prawidło, przepis < gr. kanón – pręt, miara, wzorzec) – reguła, norma; w sztukach plastycznych zasada kompozycyjna dotyczącą głównie obrazowania człowieka. Kanon grecki (Polikleta i Lizypa) wynikał z przedświadczenia, że piękno formy i harmonia proporcji ciała ludzkiego zależą od matematycznego stosunku części do całości.

kontrapost
kontrapost

(wł. contrapposto – przeciwieństwo, kontrast < łac. contraponere – przeciwstawić, od ponere – ustawić, położyć) – zasada kompozycyjna w plastyce, głównie rzeźbie, polegająca na takim ustawieniu postaci, aby ciężar jej ciała spoczywał na jednej nodze, a esowate wygięcie tułowia i przeciwstawny ruch rąk równoważyły układ całości.

ponderacja
ponderacja

(łac. ponderāre – ważyć, od pondus – ciężar) – zasada równowagi (wyważenie; por. kontrapost)

pylony
pylony

(gr. pylón – portal, przedsionek, brama) – w architekturze starożytnego Wschodu (zwłaszcza Egiptu) masywne narożne budowle o charakterze wieży stojące po obu stronach głównego wejścia do pałacu lub świątyni; por. propyleje.

tryglif
tryglif

(gr. triglyphos – trójwrąb) – element fryzu świątyni w porządku doryckim, prostokątna płyta ozdobiona trzema pionowymi żłobieniami, umieszczana naprzemiennie z metopami, lecz zawsze w narożach fryzu, na osi kolumn i symetrycznie między kolumnami. Szerokość tryglifu była w świątyni greckiej wielkością stałą, podstawowym modułem, regulatorem proporcji całej budowli.