Ilustracja interaktywna
Na podstawie informacji zamieszczonych w multimedium wynotuj, jakimi zasadami kierowali się artyści greccy, aby przedstawić ludzką postać.
Wyjaśnij, co Grecy najbardziej cenili w sztuce i jakie przyświecały im wartości.
Słownik
(łac. canon – prawidło, przepis < gr. kanón – pręt, miara, wzorzec) – reguła, norma; w sztukach plastycznych zasada kompozycyjna dotyczącą głównie obrazowania człowieka. Kanon grecki (Polikleta i Lizypa) wynikał z przedświadczenia, że piękno formy i harmonia proporcji ciała ludzkiego zależą od matematycznego stosunku części do całości.
(wł. contrapposto – przeciwieństwo, kontrast < łac. contraponere – przeciwstawić, od ponere – ustawić, położyć) – zasada kompozycyjna w plastyce, głównie rzeźbie, polegająca na takim ustawieniu postaci, aby ciężar jej ciała spoczywał na jednej nodze, a esowate wygięcie tułowia i przeciwstawny ruch rąk równoważyły układ całości.
(łac. ponderāre – ważyć, od pondus – ciężar) – zasada równowagi (wyważenie; por. kontrapost)
(gr. pylón – portal, przedsionek, brama) – w architekturze starożytnego Wschodu (zwłaszcza Egiptu) masywne narożne budowle o charakterze wieży stojące po obu stronach głównego wejścia do pałacu lub świątyni; por. propyleje.
(gr. triglyphos – trójwrąb) – element fryzu świątyni w porządku doryckim, prostokątna płyta ozdobiona trzema pionowymi żłobieniami, umieszczana naprzemiennie z metopami, lecz zawsze w narożach fryzu, na osi kolumn i symetrycznie między kolumnami. Szerokość tryglifu była w świątyni greckiej wielkością stałą, podstawowym modułem, regulatorem proporcji całej budowli.