Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Złoty wiek Aten

Po wojnach perskich i zwycięskich bitwach pod Maratonem (490 p.n.e.) i Salaminą (480 p.n.e.) Ateny zyskały status hegemonahegemonhegemona, czyli przywódcy wszystkich państw greckich. Symbolem potęgi miasta stał się AkropolAkropolAkropol, wzgórze warowne, cytadela i główne sanktuarium, odbudowane z rozmachem w V wieku p.n.e. przez PeryklesaperyklesPeryklesa, wybitnego wodza i polityka. Czasy jego rządów określane są „złotym wiekiem Aten”, ponieważ wówczas powstały najwybitniejsze dzieła architektury i rzeźby greckiej, dziś określane mianem klasycznych arcydzieł. Przyjacielem i doradcą ateńskiego stratega był FidiaszFidiaszFidiasz, uważany przez starożytnych za najwybitniejszego rzeźbiarza swoich czasów. Czuwał on nad realizacją najważniejszych przedsięwzięć artystycznych na wzgórzu bogów.

Akropol
perykles
Fidiasz

Akropol Ateński

R1NYvc4z1y10H1
Akropol ateński, widok współczesny, fot. z 2020 roku
Źródło: George E. Koronaios, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Na Akropol wiedzie szeroki trakt schodów. U wejścia na wzgórze stoją PropylejePropylejePropyleje, wspaniały portyk złożony z kolumn doryckich […]. Z boku znajdował się budynek większy od innych, tzw. Pinakoteka, z przeznaczeniem na zbiór obrazów. Było to pierwsze na świecie muzeum. […] Piękno Akropolu zdumiewało. Nad miastem wznosiło się wzgórze z monumentalną świątynią, prostą w konstrukcji, niezwykle proporcjonalną i jasną. Z daleka widać było posag Ateny Promachos. Grot jej złoconej włóczni błyszczał w słońcu i widoczny był żeglarzom wpływającym do portu w Pireusie. Na Akropolu mieścił się bogaty skarbiec ateński, stąd rozpoczynała się wielka procesja ku czci Ateny.

1 Cytat za: Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Warszawa-Kraków 1977, s. 125–127.
R1YxyoACfU1kE1
Ateny, Partenon
Źródło: Harrieta171, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W głębi wznosi się Partenon poświęcony Atenie jako bogini mądrości (dzieło Iktinosa i Kallikratesa w latach 447–432 p.n.e.). Świątynia jest zbudowana w porządku doryckim, na planie megaronumegaronmegaronu otoczonego kolumnadą (podwójną na froncie i tyle). Nad wejściami wznoszą się przyczółkiprzyczółekprzyczółki. W celicelaceli (naos) stał posąg Ateny Partenon, z tyłu mieścił się skarbiec. MetopymetopaMetopy fryzu były rzeźbione, także fryz wewnętrzny. Wspomniane rzeźby wyszły spod dłuta Fidiasza. […] Fryz ten przedstawia procesję podczas tzw. panatenajów, czyli uroczystości ku czci Ateny, jakie odbywały się co cztery lata. Tu po raz pierwszy przedstawiono w świątyni nie temat mitologiczny, ale sceny wzięte z życia: poczynając od strony zachodniej widzimy formowanie się pochodu, dalej jego przebieg z kawalkadą koni i przyjęcie defilady przez siedzących bogów.

2 Cytat za: Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Warszawa-Kraków 1977, s. 126, 135.
RHcb9TXpDO45e1
Ateny, Erechtejon
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Na lewo od Propylejów stoi Erechtejon. Zbudowano go w porządku jońskim w r. 421. Świątynia poświęcona była Atenie i Posejdonowi, założycielom miasta. Budowę prowadzono do r. 405. Z boku Erechtejonu znajduje się przedsionek; tu zamiast kolumn podpierają belkowanie posągi sześciu kobiet (zwane kariatydamikariatydakariatydami), które w ręku trzymały chleby ofiarne.

3 Cytat za: Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Warszawa-Kraków 1977, s. 126–127.
R11Dzb75Y2NJy1
Atena, Świątynia Nike
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Na prawo od wejścia, na samym brzegu wzgórza, stoi do dziś mała świątynia Nike w stylu jońskim, rodzaj tzw. templum in antistemplumtemplum in antis (antami nazywane są prostokątne występy boczne). Ta jedyna w swoim rodzaju świątynka, dzieło KallikratesaKallikratesaKallikratesa (ok. 425 p.n.e.), zwrócona jest ku Salaminie, przypominając wielkie zwycięstwo Aten i ich opiekuńczej bogini nad flotą perską.

4 Cytat za: Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Warszawa-Kraków 1977, s. 128.

Pojęcie klasyczności

Współczesne pojęcie „klasycznyklasycznyklasyczny” powiązane jest ze sztuką grecką w trojaki sposób:

1) Odnosi się ono do kanonu dzieł niezrównanych i niedościgłych w mistrzostwie opracowania lub doskonałości rozwiązań artystycznych, pochodzących z V i IV wieku p.n.e.

2) Oznacza sztukę wzorowaną na antycznej (greckiej i rzymskiej) tradycji, opartą na regułach „klasycznego” kanonu estetycznego, tworzoną w duchu „klasycznej” harmonii i symetrii, wywołujących wrażenie równowagi, spokoju i wzniosłości duchowej.

3) Określa dzieła wzorcowe, najlepsze w swojej kategorii, powszechnie uznane za wartościowe, będące szczytowym osiągnięciem w jakim czasie historycznym lub w danej kulturze (czy też w twórczości pojedynczego artysty).

Synonimem klasyczności i klasycznego piękna jest sztuka tworzona w Atenach za czasów Peryklesa. Określa się ją mianem sztuki epoki klasycznej, a więc sztuki greckiej najbardziej typowej, najlepszej, najszerzej znanej i najczęściej przywoływanej.

templum
Kallikratesa
klasyczny

Słownik

cela
cela

(łac. cella – izba < gr. naós – okręt, nawa) – najważniejsza, zamknięta część starożytnej świątyni greckiej, w której znajdował się posąg kultowy; zwykle na planie prostokąta z przedsionkiem w formie portyku.

hegemon
hegemon

(gr. hégemon) – przewodnik, przywódca

kariatyda
kariatyda

(gr. Karyátides – dziewczęta, od tancerek‑niewolnic ze wsi Karýai, która wspierała Persów w wojnie z Grekami) – w antycznej architekturze rzeźbiona figura kobieca spełniająca rolę podpory lub kolumny wspierającej belkowanie budowli.

megaron
megaron

(gr. mégaron, od mégalou – wielki ) – reprezentacyjny budynek na planie prostokąta, z jednym pomieszczeniem i wejściem na krótszej ścianie; podstawowa forma planu świątyni greckiej i pomieszczeń dla mężczyzn w domu greckim; dawniej składowa część starożytnych pałaców mykeńskich.

metopa
metopa

(gr.) – element dekoracyjny greckiej świątyni, kwadratowa płyta miedzy tryglifami we fryzie doryckim, wypełniona płaskorzeźbą lub gładka, malowana.

mistagog
mistagog

(od gr. mýstis – mistyk, wtajemniczony i ágo – przeprowadzić) – kapłan wtajemniczający w misteria

Propyleje
Propyleje

(gr. propylaia; od propylaios – umieszczony przez bramą) – monumentalna brama w formie portyku (zadaszonego przejścia z kolumnami) prowadząca zwykle do świątyń lub sanktuariów.

przyczółek
przyczółek

(fronton – wł. frontone, od fronte – przód, front < łac. frontis – czoło) – trójkątny szczyt fasady świątyni klasycznej (lub budowli w stylu klasycznym) nad portykiem kolumnowym, pomiędzy krawędziami dwuspadowego dachu i gzymsem. Jego gładkie lub wypełnione dekoracją rzeźbiarską wewnętrzne pole nazywane jest tympanonem.