1
Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją multimedialną. Na podstawie treści w niej zawartych oraz omawianego wiersza Leśmiana Rok nieistnienia uzupełnij mapę myśli, objaśniając hasła nawiązujące do motywu śmierci w literaturze bądź ilustrując je.

RwhRhqV0oFxwo1

Zapoznaj się z treścią prezentacji multimedialnej. Na podstawie zawartych w niej informacji oraz omawianego wiersza Leśmiana Rok nieistnienia objaśniaj poniższe hasła nawiązujące do motywu śmierci w literaturze.

RZ8ilDdPLeWID
Erotyka (Uzupełnij). Fantastyka (Uzupełnij). Poezja refleksyjna (Uzupełnij). Bunt (Uzupełnij). Rzeczowość narracji (Uzupełnij). Natura (Uzupełnij).
R1bEc5YIwYoWI

Symbolizm śmierci w literaturze i malarstwie

RLrIml05PiMLL
Czesław Tański, Pochód śmierci po drodze życia, 1898 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1FILqIqjzsQY
1,1

Michał Głowiński

Leśmian: poezja śmierci

(fragmenty)

Schopenhauer napisał, że śmierć jest prawdziwym duchem inspirującym i muzą filozofii. Dodajmy: także muzą poezji, może w nie mniejszym stopniu niż miłość. Zarówno wtedy, gdy jest przedmiotem spokojnej medytacji, jak i wówczas, gdy staje się przedmiotem buntu; zarówno wtedy, gdy łączy się z wątkami pocieszenia i wiary, jak i wówczas, gdy traktuje się ją jako dowodny wyraz egzystencjalnego absurdu. […]

R1WJvB5mEXt3x
Arthur Schopenhauer, (1788—1860), filozof.
Przypominamy jagnięta, które bawią się na łące, podczas gdy rzeźnik wybiera już wzrokiem jedno z nich. Nie wiemy bowiem w naszych dobrych dniach, jakie nieszczęście los teraz właśnie nam gotuje – chorobę, prześladowanie, zubożenie, kalectwo, ślepotę, obłęd, śmierć.
Źródło: Arthur Schopenhauer, Przyczynek do nauki o cierpieniu na świecie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., Johann Schäfer, fotografia z marca 1859, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby dowiedzieć się więcej na temat przywołanego filozofa, jego poglądów oraz ich recepcji, zapoznaj się z materiałem Arthur Schopenhauer i narodziny nowożytnego pesymizmuPU84y7psNArthur Schopenhauer i narodziny nowożytnego pesymizmu.

RNXI56TPZCSkB
R1F0q3ihCkTXX
Caravaggio, Głowa Meduzy, 1596 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Rozwój poezji jest – w pewnym przynajmniej stopniu – zdobywaniem umiejętności mówienia o śmierci. Mówienia w różnych tonacjach: od krzyku – do szeptu, od wzniosłości – do groteski. [...]

Podobny zabieg jest zastosowany w malarstwie. Znakomitym przykładem może być twórczość Caravaggia. Ukazany obraz przedstawia moment reakcji, ujrzenia w odbiciu lustrzanym głowy Meduzy, z wijącymi się na niej wężami.

R1a64QPbYbx07
1

Sztuka mówienia o śmierci, w tym również – mówienia poetyckiego, staje się formą jej oswojenia, także i w tym przypadku, gdy mówienie owo jest ekspresją buntu i niezgody. [...]

Bunt i niezgodę ukazuje w swoim arcydziele Aleksander Gierymski, który przedstawił na swoim obrazie kobietę i mężczyznę zrozpaczonych po śmierci – najprawdopodobniej dziecka.

RTQ8MZRr77xU4
Aleksander Gierymski, Trumna chłopska, 1894 r.
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, zbiory.mnk.pl, domena publiczna.
RvwmZfpZwt93v

Topika […] stała się swojego rodzaju poetyckim rytuałem. Można było nie wykraczać poza sferę jego działania, jednakże już w okresie, kiedy on dominował, największe dzieła o śmierci nie całkowicie w nim się mieściły.

R1VzPntPu6Puf
Jan Matejko, Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki, 1862 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Topika oczywiście nie została z nich usunięta, ale wielkość tego cyklu objawia się nie tylko w operowaniu nią, objawia się przede wszystkim w stworzeniu indywidualnego, niepowtarzalnego języka, nie sprowadzającego się do obiegowej «retoryki śmierci». Zauważmy, że niekiedy to, co miało być w jakiejś mierze przezwyciężeniem topiki, samo staje się toposem. Dobitnym przykładem jest barokowe zespolenie śmierci i erotyki, zespolenie doniosłe także w poezji Leśmiana. […]

Rgr0XIGo6GYZX
1,1

Śmierć jest jej pierwszą sprawą, pierwszym tematem (także w tym sensie, jaki słowu «temat» nadają francuscy krytycy tematyczni). W nim właśnie zbiegają się główne wątki filozoficzne tej poezji (Kazimierz Wyka pisał w związku z poetyckimi ujęciami śmierci o «wybiegach filozoficznych»). Występuje w najróżniejszych uwikłaniach i związkach, łączy się – jak już wspominałem – z erotyką, ale także z fantastyką, opisami natury, ze wszystkim, czym Leśmian się zajmował. Pojawia się w najbardziej nieoczekiwanych miejscach.

Jest też – zwłaszcza w balladach – elementem fabuły; niekoniecznie jej zakończeniem, także początkiem, gdy opowieść mówi o wyruszeniu w zaświaty, czy środkiem, zwłaszcza wówczas, gdy pojawia się wątek metamorfozy (tradycyjnie zresztą zespolony z wyobrażeniami śmierci). Współwystępuje z jedną z podstawowych obsesji poetyckich Leśmiana: obsesją nicości. Rozważania o języku śmierci mogłyby być więc rozważaniami o całej poezji Leśmiana, o wszystkich jej charakterystycznych właściwościach.

R16jCjHJad6wX
Jacek Malczewski, Śmierć Ellenai, 1883
Źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W historii malarstwa polskiego godna uwagi jest kompozycja obrazów Jacka Malczewskiego noszących tytuł Śmierć Ellenai. Chociaż malarz nawiązał w tych dziełach do śmierci z poematu Juliusza Słowackiego pt. Anhelli, symbolika tych obrazów łączy je również z twórczością Bolesława Leśmiana.

RBMs3zeLUOhTc
Rd5RI8RGAIh1k
Zbiór obrazów Śmierć Ellenai, Jacka Malczewskiego, wersja XX w.
Źródło: Jacek Malczewski, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kobietę ukazaną na obrazach, chociaż przybiera ona postać umarłej, Malczewski przedstawia jako zmysłową i pełną życia.

W tej stosunkowo wąsko wykrojonej sferze obserwacji ujawniają się zasadnicze cechy poetyki Leśmiana. O śmierci mówi on konsekwentnie jako o czymś jednostkowym i konkretnym. W zasadzie nie ma tu – podpowiadanych przez tradycję – ogólnych medytacji na ten temat, nie ma refleksji w jej tradycyjnej postaci. Partnerem śmierci nie jest tu nigdy ludzkość, zawsze – jednostka, zawsze indywidualne doświadczenie. Nawet w wierszach, które mówią o śmierci powszechnej, wierszach na swój sposób katastroficznych, takich jak Ta oto godzina czy Rok nieistnienia. […] Jednostkowość i konkretność umożliwia swojego rodzaju dramatyzację śmierci.

Cytaty pochodzą z: Michał Głowiński, Leśmian: poezja śmierci, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1977, nr 5–6.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 2

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Schopenhauera, mówiące że śmierć jest prawdziwym duchem inspirującym i muzą filozofii. Czy zgadzasz się z nimi? Uzasadnij odpowiedź.

R1A3huZW8elW0
(Uzupełnij).