Prezentacja multimedialna
Pobierz przykładowe dane:
Przycisk do pobrania pliku ZIP zawierający przykładowe dane. Pobierz załącznik
![](/static/img/obiektmultimedialny.png)
Microsoft Excel
Twój znajomy, członek czteroosobowej rodziny, prowadzi prosty domowy budżet, w którym podsumował przychody i wydatki całej rodziny za pierwszy kwartał 2022 roku.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza Microsoft Excel. Widoczne są kolumny od A do E i wiersze od 1 do 19. W komórce A1 wpisano Domowy budżet. W wierszu 3 wpisano nagłówki tabeli: w komórce A1 Przychody, C1 styczeń, D1 luty, E1 marzec. W komórce A4 wpisano Wynagrodzenie 1, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 3500,00 zł. W komórce A5 wpisano Wynagrodzenie 2, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 4200,00 zł. W komórce A6 wpisano 500+, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 1000,00 zł. W komórce A7 wpisano Oszczędności, w komórce B7 kwotę 20000,00 zł. W komórce A8 wpisano Razem, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 8700,00 zł. W komórce A10 wpisano Wydatki, w komórce C10 styczeń, D10 luty, a w komórce E10 marzec. W komórce A11 wpisano Opłaty (prąd, woda, czynsz itp.), w komórce C11 kwotę 985,23 zł, w komórce D11 kwotę 892,96 zł, w komórce E11 kwotę 925,01 zł. W komórce A12 wpisano Żywność, w komórce C12 kwotę 1345,26 zł, w komórce D12 kwotę 1485,29 zł, w komórce E11 kwotę 1541,19 zł. W komórce A13 wpisano Środki czystości, w komórce C13 kwotę 321,89 zł, w komórce D13 kwotę 65,86 zł, w komórce E13 kwotę 214,12 zł. W komórce A14 wpisano Odzież, w komórce C14 kwotę 585,22 zł, w komórce D14 kwotę 421,20 zł, w komórce E14 kwotę 469,26 zł. W komórce A15 wpisano Rozrywka (kino, restauracje, prezenty itp.), w komórce C15 kwotę 920,14 zł, w komórce D15 kwotę 752,14 zł, w komórce E15 kwotę 655,75 zł. W komórce A16 wpisano Paliwo, w komórce C16 kwotę 424,56 zł, w komórce D16 kwotę 515,29 zł, w komórce E16 kwotę 454,63 zł. W komórce A17 wpisano Razem, w komórce C17 kwotę 4582,30 zł, w komórce D17 kwotę 4132,74 zł, w komórce E17 kwotę 4278,96 zł. W komórce A19 wpisano Wolne środki, w komórce C19 kwotę 4117,70 zł, w komórce D19 kwotę 4567,26 zł, w komórce E19 kwotę 4420,04 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R9y3mqDmq2yAX/1665414912/2QO9e9cgOaviqEtySgOxHRcatmnGiwV2.png)
Przychody uzyskiwane przez członków rodziny są stałe, tj. wynagrodzenie współmałżonków kształtuje się co miesiąc na tym samym poziomie, oprócz tego otrzymywane jest stałe świadczenie 500+ dla dwójki dzieci. Dodatkowo rodzina posiada oszczędności w wysokości 20 000 zł.
W kwietniu znajomy planuje zakup nowego auta w cenie 50 000 zł, a ponieważ nie dysponuje wystarczającymi środkami na jego zakup i przy zakupie auta będzie posiłkował się środkami pochodzącymi z kredytu, to poprosił cię o przeanalizowanie, jak będzie wyglądała jego sytuacja finansowa w zależności od wysokości oszczędności przeznaczonych na sfinansowanie zakupu auta. Na zakup może przeznaczyć jedynie wcześniej zgromadzone oszczędności, tj. kwotę 20 000 zł. Wolne środki, jakie są uzyskiwane po każdym zakończonym miesiącu, znajomy przeznacza na inne inwestycje.
Informacja, o którą cię prosi, jest dla niego istotna, ponieważ w lipcu wybiera się z rodziną na wakacje, których koszt wyniesie 13 000 zł i chciałby, aby wskazać takie rozwiązanie, które po spłacie raty kredytu pozwoli mu sfinansować wakacyjny wyjazd z własnych środków, które pozostaną mu na koniec czerwca.
Dzięki zastosowaniu narzędzia Tabela danych
możemy w szybki sposób rozpatrzyć trzy scenariusze, jak będzie kształtowała się wysokość wolnych środków w danym miesiącu w zależności od zaangażowanego w kredyt własnego wkładu.
Sprawdzone zostaną trzy scenariusze:
pozostawienie dotychczasowych oszczędności i zaciągnięcie kredytu na kwotę 50 000 zł;
zaangażowanie połowy oszczędności i zaciągnięcie kredytu na kwotę 40 000 zł;
zaangażowanie całości posiadanych oszczędności i zaciągnięcie kredytu na kwotę 30 000 zł.
Na początek stwórzmy dodatkową tabelę zawierającą dane potrzebne do naszych obliczeń, a także wyznaczmy średnią kwotę wydatków, jakie miesięcznie ponosi rodzina. W celu wyznaczenia średniej wydatków skorzystamy z funkcji ŚREDNIA
, a wynik umieścimy w komórce F17
.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza Microsoft Excel. Widoczne są kolumny od A do F i wiersze od 1 do 19. W komórce A1 wpisano Domowy budżet. W wierszu 3 wpisano nagłówki tabeli: w komórce A1 Przychody, C1 styczeń, D1 luty, E1 marzec. W komórce A4 wpisano Wynagrodzenie 1, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 3500,00 zł. W komórce A5 wpisano Wynagrodzenie 2, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 4200,00 zł. W komórce A6 wpisano 500+, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 1000,00 zł. W komórce A7 wpisano Oszczędności, w komórce B7 kwotę 20000,00 zł. W komórce A8 wpisano Razem, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 8700,00 zł. W komórce A10 wpisano Wydatki, w komórce C10 styczeń, D10 luty, a w komórce E10 marzec. W komórce A11 wpisano Opłaty (prąd, woda, czynsz itp.), w komórce C11 kwotę 985,23 zł, w komórce D11 kwotę 892,96 zł, w komórce E11 kwotę 925,01 zł. W komórce A12 wpisano Żywność, w komórce C12 kwotę 1345,26 zł, w komórce D12 kwotę 1485,29 zł, w komórce E11 kwotę 1541,19 zł. W komórce A13 wpisano Środki czystości, w komórce C13 kwotę 321,89 zł, w komórce D13 kwotę 65,86 zł, w komórce E13 kwotę 214,12 zł. W komórce A14 wpisano Odzież, w komórce C14 kwotę 585,22 zł, w komórce D14 kwotę 421,20 zł, w komórce E14 kwotę 469,26 zł. W komórce A15 wpisano Rozrywka (kino, restauracje, prezenty itp.), w komórce C15 kwotę 920,14 zł, w komórce D15 kwotę 752,14 zł, w komórce E15 kwotę 655,75 zł. W komórce A16 wpisano Paliwo, w komórce C16 kwotę 424,56 zł, w komórce D16 kwotę 515,29 zł, w komórce E16 kwotę 454,63 zł, a w komórce F16 średnie wydatki. W komórce A17 wpisano Razem, w komórce C17 kwotę 4582,30 zł, w komórce D17 kwotę 4132,74 zł, w komórce E17 kwotę 4278,96 zł, a w komórce F17 kwotę 4331,67 zł. W komórce A19 wpisano Wolne środki, w komórce C19 kwotę 4117,70 zł, w komórce D19 kwotę 4567,26 zł, w komórce E19 kwotę 4420,04 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R3YlhHluji1dH/1665414913/NC6tfQSvfnD5jopaJtoFDTxgSIDCNjBm.png)
Z kolei tabela z pomocniczymi danymi wyglądać będzie następująco:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza Microsoft Excel. Widoczne są kolumny od G do J i wiersze od 1 do 9. W komórce H3 wpisano Cena auta, w komórce I3 kwotę 50000,00 zł. W komórce H4 wpisano Kredyt, w komórce I4 kwotę 50000,00 zł. W komórce H5 wpisano Wkład własny, w komórce I5 kwotę 0,00 zł. W komórce H6 wpisano Oprocentowanie, w komórce I6 wartość 8,50%, a w komórce H7 wpisano Okres spłaty, w komórce I7 wartość 60.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1WOnUeDY2ff2/1665414913/Z9RUSmRkuaIyzlGP92cEeOwHAL0YKFkF.png)
Do wykonania obliczeń będą potrzebne następujące dane: cena auta, kwota kredytu, wkład własny będący różnicą pomiędzy ceną auta a kwotą kredytu, oprocentowanie (przyjmijmy, że wynosi ono 8,5% w skali roku) oraz okres spłaty kredytu w ujęciu miesięcznym (w naszym przypadku jest to kredyt 5‑letni).
Kolejnym krokiem jest zdefiniowanie odpowiednich formuł do obliczeń, które będą pomocne do analizy. W tym celu będziemy potrzebowali następujących parametrów:
rata kredytu;
suma miesięcznych wydatków (łącznie z ratą nowego kredytu);
pozostałe oszczędności, będące różnicą pomiędzy dotychczasowymi oszczędnościami w wysokości 20 000 zł a wniesionym na potrzeby kredytu wkładem własnym;
wolne środki na koniec danego miesiąca, czyli różnica pomiędzy sumą uzyskanych w danym miesiącu przychodów wraz z pozostałymi oszczędnościami i sumą miesięcznych wydatków łącznie z ratą kredytu.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza Microsoft Excel. Widoczne są dwie kolumny i wiersze od 21 do 28. W pierwszej kolumnie w wierszu 22 wpisano: Analiza wolnych środków, w wierszu 24 w pierwszej kolumnie wpisano: Rata kredytu, w drugiej kolumnie kwotę 1025,83 zł. W wierszu 25 w pierwszej kolumnie wpisano: Suma wydatków, w drugiej kolumnie kwotę 5357,49 zł. W wierszu 26 w pierwszej kolumnie wpisano: Pozostałe oszczędności, w drugiej kolumnie kwotę 20000,00 zł. W wierszu 27 w pierwszej kolumnie wpisano: Wolne środki, w drugiej kolumnie kwotę 23342,51 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RGwsXHjrQwv5p/1665414914/1xpwUZRh75Xw9dBmkdvo4VNUoQZZ5Rgl.png)
Dla kwoty kredytu w wysokości 50 000 zł poszczególne formuły będą wyglądały następująco:
rata kredytu (komórka B24) – korzystamy z funkcji służącej do obliczania raty kredytu dla oprocentowanie stałego, gdzie kolejnymi argumentami są: stopa procentowa w ujęciu miesięcznym, ilość rat do spłaty, kwota kredytu)
=-PMT(I6/12;I7;I4)
suma wydatków (B25)
=F17+B24
pozostałe oszczędności (B26)
=B7‑I5
wolne środki (B27)
=C8+B26‑B25
Po zdefiniowaniu formuł możemy przejść do tworzenia Tabeli danych
. Rozbudujmy tabelę Analiza wolnych środków o dodatkowe pola do obliczeń dla trzech kwot kredytu: 50 000 zł, 40 000 zł oraz 30 000 zł.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza Microsoft Excel. Widoczne są kolumny od A do I i wiersze od 1 do 9. Komórce A1 wpisano Domowy budżet. W wierszu 3 wpisano nagłówki tabeli: w komórce A1 Przychody, C1 styczeń, D1 luty, E1 marzec. W komórce A4 wpisano Wynagrodzenie 1, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 3500,00 zł. W komórce A5 wpisano Wynagrodzenie 2, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 4200,00 zł. W komórce A6 wpisano 500+, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 1000,00 zł. W komórce A7 wpisano Oszczędności, w komórce B7 kwotę 20000,00 zł. W komórce A8 wpisano Razem, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 8700,00 zł. W komórce A10 wpisano Wydatki, w komórce C10 styczeń, D10 luty, a w komórce E10 marzec. W komórce A11 wpisano Opłaty (prąd, woda, czynsz itp.), w komórce C11 kwotę 985,23 zł, w komórce D11 kwotę 892,96 zł, w komórce E11 kwotę 925,01 zł. W komórce A12 wpisano Żywność, w komórce C12 kwotę 1345,26 zł, w komórce D12 kwotę 1485,29 zł, w komórce E11 kwotę 1541,19 zł. W komórce A13 wpisano Środki czystości, w komórce C13 kwotę 321,89 zł, w komórce D13 kwotę 65,86 zł, w komórce E13 kwotę 214,12 zł. W komórce A14 wpisano Odzież, w komórce C14 kwotę 585,22 zł, w komórce D14 kwotę 421,20 zł, w komórce E14 kwotę 469,26 zł. W komórce A15 wpisano Rozrywka (kino, restauracje, prezenty itp.), w komórce C15 kwotę 920,14 zł, w komórce D15 kwotę 752,14 zł, w komórce E15 kwotę 655,75 zł. W komórce A16 wpisano Paliwo, w komórce C16 kwotę 424,56 zł, w komórce D16 kwotę 515,29 zł, w komórce E16 kwotę 454,63 zł, a w komórce F16 średnie wydatki. W komórce A17 wpisano Razem, w komórce C17 kwotę 4582,30 zł, w komórce D17 kwotę 4132,74 zł, w komórce E17 kwotę 4278,96 zł, a w komórce F17 kwotę 4331,67 zł. W komórce A19 wpisano Wolne środki, w komórce C19 kwotę 4117,70 zł, w komórce D19 kwotę 4567,26 zł, w komórce E19 kwotę 4420,04 zł. W komórce H3 wpisano Cena auta, w komórce I3 kwotę 50000,00 zł. W komórce H4 wpisano Kredyt, w komórce I4 kwotę 50000,00 zł. W komórce H5 wpisano Wkład własny, w komórce I5 kwotę 0,00 zł. W komórce H6 wpisano Oprocentowanie, w komórce I6 wartość 8,50%, a w komórce H7 wpisano Okres spłaty, w komórce I7 wartość 60. W komórce A22 wpisano: Analiza wolnych środków, a w scalonych komórkach C22, D22 i E22 wpisano: Kwota kredytu. W komórce C23 wpisano kwotę 50000 zł, w komórce D23 wpisano kwotę 40000 zł, a w komórce E23 wpisano kwotę 30000 zł. W komórce A24 wpisano: Rata kredytu, w komórce B24 kwotę 1025,83 zł. W komórce A25 wpisano: Suma wydatków, w komórce B25 kwotę 5357,49 zł. W komórce A26 wpisano: Pozostałe oszczędności, w komórce B26 20000,00 zł. W komórce A27 wpisano: Wolne środki, w komórce B27 kwotę 23342,51 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RClYNHYtykhZt/1665414914/2d6zYGyIF6S5mzg0hzwhAtrRhy1kWVtW.png)
Następnie zaznaczamy obszar danych, który będzie analizowany, tj. B23:E27, ze wstążki wybieramy zakładkę Dane
, w obszarze Prognoza
wybieramy Analiza warunkowa
, a z listy rozwijalnej wybieramy Tabela danych
.
W nowo otwartym oknie Tabela danych
definiujemy zmienne wejściowe. W naszym przypadku będzie to jedynie kwota kredytu, więc jako Wierszową komórkę wejściową
oznaczamy komórkę I4.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza Microsoft Excel. Widoczne są kolumny od A do I i wiersze od 1 do 9. Komórce A1 wpisano Domowy budżet. W wierszu 3 wpisano nagłówki tabeli: w komórce A1 Przychody, C1 styczeń, D1 luty, E1 marzec. W komórce A4 wpisano Wynagrodzenie 1, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 3500,00 zł. W komórce A5 wpisano Wynagrodzenie 2, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 4200,00 zł. W komórce A6 wpisano 500+, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 1000,00 zł. W komórce A7 wpisano Oszczędności, w komórce B7 kwotę 20000,00 zł. W komórce A8 wpisano Razem, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 8700,00 zł. W komórce A10 wpisano Wydatki, w komórce C10 styczeń, D10 luty, a w komórce E10 marzec. W komórce A11 wpisano Opłaty (prąd, woda, czynsz itp.), w komórce C11 kwotę 985,23 zł, w komórce D11 kwotę 892,96 zł, w komórce E11 kwotę 925,01 zł. W komórce A12 wpisano Żywność, w komórce C12 kwotę 1345,26 zł, w komórce D12 kwotę 1485,29 zł, w komórce E11 kwotę 1541,19 zł. W komórce A13 wpisano Środki czystości, w komórce C13 kwotę 321,89 zł, w komórce D13 kwotę 65,86 zł, w komórce E13 kwotę 214,12 zł. W komórce A14 wpisano Odzież, w komórce C14 kwotę 585,22 zł, w komórce D14 kwotę 421,20 zł, w komórce E14 kwotę 469,26 zł. W komórce A15 wpisano Rozrywka (kino, restauracje, prezenty itp.), w komórce C15 kwotę 920,14 zł, w komórce D15 kwotę 752,14 zł, w komórce E15 kwotę 655,75 zł. W komórce A16 wpisano Paliwo, w komórce C16 kwotę 424,56 zł, w komórce D16 kwotę 515,29 zł, w komórce E16 kwotę 454,63 zł, a w komórce F16 średnie wydatki. W komórce A17 wpisano Razem, w komórce C17 kwotę 4582,30 zł, w komórce D17 kwotę 4132,74 zł, w komórce E17 kwotę 4278,96 zł, a w komórce F17 kwotę 4331,67 zł. W komórce A19 wpisano Wolne środki, w komórce C19 kwotę 4117,70 zł, w komórce D19 kwotę 4567,26 zł, w komórce E19 kwotę 4420,04 zł. W komórce H3 wpisano Cena auta, w komórce I3 kwotę 50000,00 zł. W komórce H4 wpisano Kredyt, w komórce I4 kwotę 50000,00 zł. Jest ona obwiedziona zieloną, przerywaną linią. W komórce H5 wpisano Wkład własny, w komórce I5 kwotę 0,00 zł. W komórce H6 wpisano Oprocentowanie, w komórce I6 wartość 8,50%, a w komórce H7 wpisano Okres spłaty, w komórce I7 wartość 60. W komórce A22 wpisano: Analiza wolnych środków, a w scalonych komórkach C22, D22 i E22 wpisano: Kwota kredytu. W komórce C23 wpisano kwotę 50000 zł, w komórce D23 wpisano kwotę 40000 zł, a w komórce E23 wpisano kwotę 30000 zł. W komórce A24 wpisano: Rata kredytu, w komórce B24 kwotę 1025,83 zł. W komórce A25 wpisano: Suma wydatków, w komórce B25 kwotę 5357,49 zł. W komórce A26 wpisano: Pozostałe oszczędności, w komórce B26 20000,00 zł. W komórce A27 wpisano: Wolne środki, w komórce B27 kwotę 23342,51 zł. Zakres komórek B23:E27 jest obwiedziony zieloną linią. Na tle arkusza znajduje się okno zatytułowane: Tabela danych. W polu Wierszowa komórka wyjściowa wpisano adres komórki: $I$4, pole kolumnowa komórka wejściowa jest pusta. Poniżej znajdują się dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RepiClndEz2Zm/1665414915/1ngAA570We9zzaFrbXvMVWwnGKGBTYcm.png)
Dzięki temu narzędziu otrzymamy symulację trzech scenariuszy, dzięki którym zostanie obliczona kwota wolnych środków na koniec miesiąca w zależności od wysokości zaciągniętego kredytu.
Po zastosowaniu narzędzia Tabela danych
uzyskaliśmy następujące wyniki
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza Microsoft Excel. Widoczne są kolumny od A do I i wiersze od 1 do 27. Komórce A1 wpisano Domowy budżet. W wierszu 3 wpisano nagłówki tabeli: w komórce A1 Przychody, C1 styczeń, D1 luty, E1 marzec. W komórce A4 wpisano Wynagrodzenie 1, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 3500,00 zł. W komórce A5 wpisano Wynagrodzenie 2, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 4200,00 zł. W komórce A6 wpisano 500+, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 1000,00 zł. W komórce A7 wpisano Oszczędności, w komórce B7 kwotę 20000,00 zł. W komórce A8 wpisano Razem, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 8700,00 zł. W komórce A10 wpisano Wydatki, w komórce C10 styczeń, D10 luty, a w komórce E10 marzec. W komórce A11 wpisano Opłaty (prąd, woda, czynsz itp.), w komórce C11 kwotę 985,23 zł, w komórce D11 kwotę 892,96 zł, w komórce E11 kwotę 925,01 zł. W komórce A12 wpisano Żywność, w komórce C12 kwotę 1345,26 zł, w komórce D12 kwotę 1485,29 zł, w komórce E11 kwotę 1541,19 zł. W komórce A13 wpisano Środki czystości, w komórce C13 kwotę 321,89 zł, w komórce D13 kwotę 65,86 zł, w komórce E13 kwotę 214,12 zł. W komórce A14 wpisano Odzież, w komórce C14 kwotę 585,22 zł, w komórce D14 kwotę 421,20 zł, w komórce E14 kwotę 469,26 zł. W komórce A15 wpisano Rozrywka (kino, restauracje, prezenty itp.), w komórce C15 kwotę 920,14 zł, w komórce D15 kwotę 752,14 zł, w komórce E15 kwotę 655,75 zł. W komórce A16 wpisano Paliwo, w komórce C16 kwotę 424,56 zł, w komórce D16 kwotę 515,29 zł, w komórce E16 kwotę 454,63 zł, a w komórce F16 średnie wydatki. W komórce A17 wpisano Razem, w komórce C17 kwotę 4582,30 zł, w komórce D17 kwotę 4132,74 zł, w komórce E17 kwotę 4278,96 zł, a w komórce F17 kwotę 4331,67 zł. W komórce A19 wpisano Wolne środki, w komórce C19 kwotę 4117,70 zł, w komórce D19 kwotę 4567,26 zł, w komórce E19 kwotę 4420,04 zł. W komórce H3 wpisano Cena auta, w komórce I3 kwotę 50000,00 zł. W komórce H4 wpisano Kredyt, w komórce I4 kwotę 50000,00 zł. W komórce H5 wpisano Wkład własny, w komórce I5 kwotę 0,00 zł. W komórce H6 wpisano Oprocentowanie, w komórce I6 wartość 8,50%, a w komórce H7 wpisano Okres spłaty, w komórce I7 wartość 60. W komórce A22 wpisano: Analiza wolnych środków, a w scalonych komórkach C22, D22 i E22 wpisano: Kwota kredytu. W komórce C23 wpisano kwotę 50000 zł, w komórce D23 wpisano kwotę 40000 zł, a w komórce E23 wpisano kwotę 30000 zł. W komórce A24 wpisano: Rata kredytu, w komórce B24 znajduje się kwota 1025,83 zł, w komórce C24 kwota 1025,83 zł, w komórce D24 kwota 820,66 zł, w komórce E24 kwota 615,50 zł. W komórce A25 wpisano: Suma wydatków, w komórce B25 znajduje się kwota 5357,49 zł, w komórce C25 kwota 5357,49 zł, w komórce D25 kwota 5152,33 zł, w komórce E25 kwota 4947,16 zł. W komórce A26 wpisano: Pozostałe oszczędności, w komórce B26 znajduje się kwota 20000,00 zł, w komórce C26 kwota 20000,00 zł, w komórce D26 kwota 10000 zł, w komórce E26 kwota 0,00 zł. W komórce A27 wpisano: Wolne środki, w komórce B27 znajduje się kwota 23342,51 zł, ,w komórce C27 kwota 23342,51 zł, w komórce D27 kwota 13547,67 zł, w komórce E27 kwota 3752,84 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1MEUiuA4uSzV/1665414915/2CLD3iQCp0aXZpwI5VHWJRHrMATS1l9Z.png)
Dzięki przeprowadzonej analizie można doradzić znajomemu, aby zdecydował się na kredyt w wysokości 40 000 zł. Przy założeniu, że wydatki w czerwcu będą kształtować się na dotychczasowym średnim poziomie ok. 4 331,67 zł i po zapłacie raty w wys. 820,66 zł znajomy będzie na koniec miesiąca dysponował środkami w wys. ok. 13,5 tys. zł (10 000 zł pozostałych oszczędności oraz 3,5 tys. zł pochodzących z domowego budżetu), co będzie wystarczające na opłacenie wakacyjnego wyjazdu.
W sytuacji, gdyby znajomy zdecydował się na mniejszy kredyt, musiałby wykorzystać wszystkie swoje oszczędności i bilans czerwcowego budżetu byłby niewystarczający na pokrycie opłat związanych z wyjazdem. Z kolei zaciągnięcie kredytu w większej kwocie sprawiłoby, że co prawda znalazłyby się środki na pokrycie kosztów wyjazdu, jednak rata kredytu byłaby większa, co miałoby negatywny skutek na bilans domowego budżetu w kolejnych miesiącach.
LibreOffice Calc
Twój znajomy, członek czteroosobowej rodziny, prowadzi prosty domowy budżet, w którym podsumował przychody i wydatki całej rodziny za pierwszy kwartał 2022 roku.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc. Widoczne są kolumny od A do E i wiersze od 1 do 19. W komórce A1 wpisano Domowy budżet. W wierszu 3 wpisano nagłówki tabeli: w komórce A1 Przychody, C1 styczeń, D1 luty, E1 marzec. W komórce A4 wpisano Wynagrodzenie 1, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 3500,00 zł. W komórce A5 wpisano Wynagrodzenie 2, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 4200,00 zł. W komórce A6 wpisano 500+, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 1000,00 zł. W komórce A7 wpisano Oszczędności, w komórce B7 kwotę 20000,00 zł. W komórce A8 wpisano Razem, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 8700,00 zł. W komórce A10 wpisano Wydatki, w komórce C10 styczeń, D10 luty, a w komórce E10 marzec. W komórce A11 wpisano Opłaty (prąd, woda, czynsz itp.), w komórce C11 kwotę 985,23 zł, w komórce D11 kwotę 892,96 zł, w komórce E11 kwotę 925,01 zł. W komórce A12 wpisano Żywność, w komórce C12 kwotę 1345,26 zł, w komórce D12 kwotę 1485,29 zł, w komórce E11 kwotę 1541,19 zł. W komórce A13 wpisano Środki czystości, w komórce C13 kwotę 321,89 zł, w komórce D13 kwotę 65,86 zł, w komórce E13 kwotę 214,12 zł. W komórce A14 wpisano Odzież, w komórce C14 kwotę 585,22 zł, w komórce D14 kwotę 421,20 zł, w komórce E14 kwotę 469,26 zł. W komórce A15 wpisano Rozrywka (kino, restauracje, prezenty itp.), w komórce C15 kwotę 920,14 zł, w komórce D15 kwotę 752,14 zł, w komórce E15 kwotę 655,75 zł. W komórce A16 wpisano Paliwo, w komórce C16 kwotę 424,56 zł, w komórce D16 kwotę 515,29 zł, w komórce E16 kwotę 454,63 zł. W komórce A17 wpisano Razem, w komórce C17 kwotę 4582,30 zł, w komórce D17 kwotę 4132,74 zł, w komórce E17 kwotę 4278,96 zł. W komórce A19 wpisano Wolne środki, w komórce C19 kwotę 4117,70 zł, w komórce D19 kwotę 4567,26 zł, w komórce E19 kwotę 4420,04 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RswE2wWKJoOde/1665414916/1L9JRl91rUGgjruyLOPo6V6hR3aCgTDr.png)
Przychody uzyskiwane przez członków rodziny są stałe, tj. wynagrodzenie współmałżonków kształtuje się co miesiąc na tym samym poziomie, oprócz tego otrzymywane jest stałe świadczenie 500+ dla dwójki dzieci. Dodatkowo rodzina posiada oszczędności w wysokości 20 000 zł.
W kwietniu znajomy planuje zakup nowego auta w cenie 50 000 zł, a ponieważ nie dysponuje wystarczającymi środkami na jego zakup i przy zakupie auta będzie posiłkował się środkami pochodzącymi z kredytu, to poprosił cię o przeanalizowanie, jak będzie wyglądała jego sytuacja finansowa w zależności od wysokości oszczędności przeznaczonych na sfinansowanie zakupu auta. Na zakup może przeznaczyć jedynie wcześniej zgromadzone oszczędności, tj. kwotę 20 000 zł. Wolne środki, jakie są uzyskiwane po każdym zakończonym miesiącu, znajomy przeznacza na inne inwestycje.
Informacja, o którą cię prosi, jest dla niego istotna, ponieważ w lipcu wybiera się z rodziną na wakacje, których koszt wyniesie 13 000 zł i chciałby, aby wskazać takie rozwiązanie, które po spłacie raty kredytu pozwoli mu sfinansować wakacyjny wyjazd z własnych środków, które pozostaną mu na koniec czerwca.
Dzięki zastosowaniu narzędzia Scenariusze...
możesz w szybki sposób rozpatrzyć trzy scenariusze, jak będzie kształtowała się wysokość wolnych środków w danym miesiącu w zależności od zaangażowanego w kredyt własnego wkładu.
Sprawdzone zostaną trzy scenariusze:
pozostawienie dotychczasowych oszczędności i zaciągnięcie kredytu na kwotę 50 000 zł;
zaangażowanie połowy oszczędności i zaciągnięcie kredytu na kwotę 40 000 zł;
zaangażowanie całości posiadanych oszczędności i zaciągnięcie kredytu na kwotę 30 000 zł.
Na początek stwórzmy dodatkową tabelę zawierającą dane potrzebne do naszych obliczeń, a także wyznaczmy średnią kwotę wydatków jakie miesięcznie ponosi rodzina. W celu wyznaczenia średniej wydatków skorzystamy z funkcji ŚREDNIA
, a wynik umieścimy w komórce F17
.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc . Widoczne są kolumny od A do F i wiersze od 1 do 19. W komórce A1 wpisano Domowy budżet. W wierszu 3 wpisano nagłówki tabeli: w komórce A1 Przychody, C1 styczeń, D1 luty, E1 marzec. W komórce A4 wpisano Wynagrodzenie 1, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 3500,00 zł. W komórce A5 wpisano Wynagrodzenie 2, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 4200,00 zł. W komórce A6 wpisano 500+, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 1000,00 zł. W komórce A7 wpisano Oszczędności, w komórce B7 kwotę 20000,00 zł. W komórce A8 wpisano Razem, w komórce C4, D4 i E4 kwotę 8700,00 zł. W komórce A10 wpisano Wydatki, w komórce C10 styczeń, D10 luty, a w komórce E10 marzec. W komórce A11 wpisano Opłaty (prąd, woda, czynsz itp.), w komórce C11 kwotę 985,23 zł, w komórce D11 kwotę 892,96 zł, w komórce E11 kwotę 925,01 zł. W komórce A12 wpisano Żywność, w komórce C12 kwotę 1345,26 zł, w komórce D12 kwotę 1485,29 zł, w komórce E11 kwotę 1541,19 zł. W komórce A13 wpisano Środki czystości, w komórce C13 kwotę 321,89 zł, w komórce D13 kwotę 65,86 zł, w komórce E13 kwotę 214,12 zł. W komórce A14 wpisano Odzież, w komórce C14 kwotę 585,22 zł, w komórce D14 kwotę 421,20 zł, w komórce E14 kwotę 469,26 zł. W komórce A15 wpisano Rozrywka (kino, restauracje, prezenty itp.), w komórce C15 kwotę 920,14 zł, w komórce D15 kwotę 752,14 zł, w komórce E15 kwotę 655,75 zł. W komórce A16 wpisano Paliwo, w komórce C16 kwotę 424,56 zł, w komórce D16 kwotę 515,29 zł, w komórce E16 kwotę 454,63 zł, a w komórce F16 średnie wydatki. W komórce A17 wpisano Razem, w komórce C17 kwotę 4582,30 zł, w komórce D17 kwotę 4132,74 zł, w komórce E17 kwotę 4278,96 zł, a w komórce F17 kwotę 4331,67 zł. W komórce A19 wpisano Wolne środki, w komórce C19 kwotę 4117,70 zł, w komórce D19 kwotę 4567,26 zł, w komórce E19 kwotę 4420,04 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RlN5h05iH0AIe/1665414917/2cfBtclVyef07IXGtN1QoEDery1WGNQI.png)
Z kolei tabela z pomocniczymi danymi wyglądać będzie następująco:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc. Widoczne są kolumny od G do J i wiersze od 1 do 9. W komórce H3 wpisano Cena auta, w komórce I3 kwotę 50000,00 zł. W komórce H4 wpisano Kredyt, w komórce I4 kwotę 50000,00 zł. W komórce H5 wpisano Wkład własny, w komórce I5 kwotę 0,00 zł. W komórce H6 wpisano Oprocentowanie, w komórce I6 wartość 8,50%, a w komórce H7 wpisano Okres spłaty, w komórce I7 wartość 60.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RaZp0Vs5eZ0T7/1665414917/28tSRiDbjWu2cwqsQAPKGonnvfK2anhn.png)
Do wykonania obliczeń będą potrzebne następujące dane: cena auta, kwota kredytu, wkład własny będący różnicą pomiędzy ceną auta a kwotą kredytu, oprocentowanie (przyjmijmy, że wynosi ono 8,5% w skali roku) oraz okres spłaty kredytu w ujęciu miesięcznym (w naszym przypadku jest to kredyt 5‑letni).
Kolejnym krokiem jest zdefiniowanie odpowiednich formuł do obliczeń, które będą pomocne do analizy. W tym celu będziemy potrzebowali następujących parametrów:
rata kredytu;
suma miesięcznych wydatków (łącznie z ratą nowego kredytu);
pozostałe oszczędności, będące różnicą pomiędzy dotychczasowymi oszczędnościami w wys. 20 000 zł, a wniesionym na potrzeby kredytu wkładem własnym;
wolne środki na koniec danego miesiąca, czyli różnica pomiędzy sumą uzyskanych w danym miesiącu przychodów wraz z pozostałymi oszczędnościami i sumą miesięcznych wydatków łącznie z ratą kredytu.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc. W komórce A22 wpisano: Analiza wolnych środków. W komórce A24 wpisano: Rata kredytu, w komórce B24 kwotę 1025,83 zł. W komórce A25 wpisano: Suma wydatków, w komórce B25 kwotę 5357,49 zł. W komórce A26 wpisano: Pozostałe oszczędności, w komórce B26 20000,00 zł. W komórce A27 wpisano: Wolne środki, w komórce B27 kwotę 23342,51 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rf8fmna8TPMRH/1665414919/1B7dTGOFcK1ZiGXUgN0168aFnVxCDOr3.png)
Dla kwoty kredytu w wysokości 50 000 zł poszczególne formuły będą wyglądały następująco:
rata kredytu (komórka B24) – korzystamy z funkcji służącej do obliczania raty kredytu dla oprocentowanie stałego, gdzie kolejnymi argumentami są: stopa procentowa w ujęciu miesięcznym, ilość rat do spłaty, kwota kredytu)
=-PMT(I6/12;I7;I4)
suma wydatków (B25)
=F17+B24
pozostałe oszczędności (B26)
=B7‑I5
wolne środki (B27)
=C8+B26‑B25
Po zdefiniowaniu formuł możemy przejść do tworzenia scenariuszy. Zdefiniujmy pierwszy z trzech scenariuszy, zaznaczamy zakres komórek H3:I7, a następnie z menu głównego wybieramy Narzędzia
, a następnie wybieramy opcję Scenariusze...
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc. Widoczne są kolumny od G do J i wiersze od 1 do 9. W komórce H3 wpisano Cena auta, w komórce I3 kwotę 50000,00 zł. W komórce H4 wpisano Kredyt, w komórce I4 kwotę 50000,00 zł. W komórce H5 wpisano Wkład własny, w komórce I5 kwotę 0,00 zł. W komórce H6 wpisano Oprocentowanie, w komórce I6 wartość 8,50%, a w komórce H7 wpisano Okres spłaty, w komórce I7 wartość 60. Widoczny jest również górny pasek menu programu z zakładkami: Plik, Edycja, Widok, Wstaw, Format, Style, Arkusz, Dane, Narzędzia, Okno i Pomoc. Wybrano zakładkę: Narzędzia, rozwinięta jest lista menu. Z listy wybrano pozycję: Scenariusz… .](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R11lYOSoh3RFH/1665414919/HV95pMSelqPQ8Y3kAkWGT5NXR8mRawqf.png)
Otwarte zostanie okno tworzenia scenariusza. Nazwijmy scenariusz oraz nadajmy mu kolor tak, aby łatwo było stwierdzić, dla jakiego scenariusza wyświetlana jest analiza środków. Dodatkowo możemy wpisać komentarz dla scenariusza. Zatwierdzamy tworzenie scenariusza przyciskiem OK
.
![Ilustracja przedstawia okno programu LibreOffice Calc zatytułowane: Utwórz scenariusz. W oknie Nazwa scenariusza znajduje się tekst: Kredyt wysokości 50 000,00 zł, w oknie komentarz tekst Analizowanie środków przy kredycie w wysokości 50 000,00 zł. W polu ustawienia znajdują się opcje z możliwością wyboru – zaznaczona znakiem wyboru opcja: Wyświetl krawędź z tekstem w oknie: Jasnoczerwony 2, zaznaczona znakiem wyboru opcja: Kopiuj z powrotem, odznaczona opcja: Kopiuj cały arkusz oraz zaznaczona znakiem wyboru opcja: Chroń przed zmianami. W dole okna widoczne są trzy prostokątne przyciski: Pomoc, OK, Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rh9WOuSIbgAME/1665414919/M6UxvEWNav153U6AfX6s2Z31SjnJZQid.png)
Stwórzmy jeszcze dwa scenariusze dla tabeli w komórkach H3:I7. Pierwszy z nich będzie wyświetlał analizę środków w przypadku, gdy wysokość kredytu wyniesie 40 000 zł, a drugi gdy wysokość kredytu wyniesie 30 000 zł.
Tak powinna wyglądać tabela oraz okno tworzenia scenariusza w przypadku, gdy wysokość kredytu wynosi 40 000 zł:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc. Widoczna jest tabela z żółtą ramką i napisem w górnej części: Kredyt w wysokości 40 000,00 zł. W pierwszej kolumnie znajdują się kolejno napisy: Cena auta, Kredyt, Wkład własny, oprocentowanie, Okres spłaty, a w drugiej kwoty – odpowiednio: 50 000,00 zł, 40 000,00 zł, 10 000 zł oraz wartości: 8,50% i 60. Obok widnieje okno programu: Utwórz scenariusz. W oknie Nazwa scenariusza znajduje się tekst: Kredyt wysokości 40 000,00 zł, w oknie komentarz tekst Analizowanie środków przy kredycie w wysokości 40 000,00 zł. W polu ustawienia znajdują się opcje z możliwością wyboru – zaznaczona znakiem wyboru opcja: Wyświetl krawędź z tekstem w oknie: Jasnożółty 2, zaznaczona znakiem wyboru opcja: Kopiuj z powrotem, odznaczona opcja: Kopiuj cały arkusz oraz zaznaczona znakiem wyboru opcja: Chroń przed zmianami. W dole okna widoczne są trzy prostokątne przyciski: Pomoc, OK, Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RxuEPbIYl6aqO/1665414920/10fbhPkSMbmeR3PSN9ADkeSEZaPAJdAC.png)
Tak powinna wyglądać tabela oraz okno tworzenia scenariusza w przypadku, gdy wysokość kredytu wynosi 30 000 zł:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc. Widoczna jest tabela z zieloną ramką i napisem w górnej części: Kredyt w wysokości 30 000,00 zł. W pierwszej kolumnie znajdują się kolejno napisy: Cena auta, Kredyt, Wkład własny, Oprocentowanie, Okres spłaty, a w drugiej kwoty – odpowiednio: 50 000,00 zł, 30 000,00 zł, 20 000 zł oraz wartości: 8,50% i 60. Obok widnieje okno programu: Utwórz scenariusz. W oknie Nazwa scenariusza znajduje się tekst: Kredyt wysokości 40 000,00 zł, w oknie komentarz tekst Analizowanie środków przy kredycie w wysokości 40 000,00 zł. W polu ustawienia znajdują się opcje z możliwością wyboru – zaznaczona znakiem wyboru opcja: Wyświetl krawędź z tekstem w oknie: Jasnozielony 2, zaznaczona znakiem wyboru opcja: Kopiuj z powrotem, odznaczona opcja: Kopiuj cały arkusz oraz zaznaczona znakiem wyboru opcja: Chroń przed zmianami. W dole okna widoczne są trzy prostokątne przyciski: Pomoc, OK, Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RXgGyPVlPwnPB/1665414920/20ROADoD3enz0Rs9PSXaPuerE8eIEnLF.png)
Dzięki temu narzędziu otrzymamy symulację trzech scenariuszy, dzięki którym zostanie obliczona kwota wolnych środków za koniec miesiąca w zależności od wysokości zaciągniętego kredytu.
Dla scenariusza pierwszego otrzymujemy następujące wyniki:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc. W komórce A22 wpisano: Analiza wolnych środków. W komórce A24 wpisano: Rata kredytu, w komórce B24 kwotę 1025,83 zł. W komórce A25 wpisano: Suma wydatków, w komórce B25 kwotę 5357,49 zł. W komórce A26 wpisano: Pozostałe oszczędności, w komórce B26 20000,00 zł. W komórce A27 wpisano: Wolne środki, w komórce B27 kwotę 23342,51 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1P0R2s5fFtJd/1665414921/H5CCP39K9zak7VOT5zHZw9IgQOeS5YnY.png)
Dla scenariusza drugiego otrzymujemy następujące wyniki:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc. W komórce A22 wpisano: Analiza wolnych środków. W komórce A24 wpisano: Rata kredytu, w komórce B24 kwotę 820,66 zł. W komórce A25 wpisano: Suma wydatków, w komórce B25 kwotę 5152,33 zł. W komórce A26 wpisano: Pozostałe oszczędności, w komórce B26 10000,00 zł. W komórce A27 wpisano: Wolne środki, w komórce B27 kwotę 13547,67 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RgHq77k0fnxzC/1665414922/2crVPOznTMjWyc8IsdnxZ068lTjk6Gv0.png)
Dla scenariusza trzeciego otrzymujemy następujące wyniki:
![Ilustracja](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1dS94d8jB2vF/1665414922/c4fdfiF4OIpLvUaJvv5kbEqJqJbhCfk5.png)
Dzięki przeprowadzonej analizie można doradzić znajomemu, aby zdecydował się na kredyt w wysokości 40 000 zł. Przy założeniu, że wydatki w czerwcu będą kształtować się na dotychczasowym średnim poziomie ok. 4 331,67 zł i po zapłacie raty w wys. 820,66 zł znajomy będzie na koniec miesiąca dysponował środkami w wysokości ok. 13,5 tys. zł (10 000 zł pozostałych oszczędności oraz 3,5 tys. zł pochodzących z domowego budżetu), co w zupełności będzie wystarczające na opłacenie wakacyjnego wyjazdu.
W sytuacji gdyby znajomy zdecydował się na mniejszy kredyt musiałby wykorzystać wszystkie swoje oszczędności i bilans czerwcowego budżetu byłby niewystarczający na pokrycie opłat związanych z wyjazdem. Z kolei zaciągnięcie kredytu w większej kwocie sprawiłby, że co prawda znalazłyby się środki na pokrycie kosztów wyjazdu, jednak rata kredytu byłaby większa, co miałoby negatywny skutek na bilans domowego budżetu w kolejnych miesiącach.
Bazując na informacjach uzyskanych z powyższej analizy, znajomy poprosił cię o dodatkowe informacje. Po jakim czasie zgromadzi środki pozwalające na szybszą spłatę zaciągniętego kredytu na kwotę 40 000 zł w zależności od okresu, na jaki zaciągnie kredyt? Zakłada, że na wcześniejszą spłatę będzie mógł przeznaczyć pozostałe 10 000 zł oszczędności oraz comiesięczną nadwyżkę bilansową (różnicę pomiędzy miesięcznymi przychodami a średniomiesięcznymi wydatkami).
Microsoft Excel
W celu obliczenia środków na wcześniejszą spłatę tworzymy nową tabelę danych, w której jedyną zmienną wejściową będzie okres kredytowania. Ponadto należy zdefiniować następujące formuły:
rata kredytu – korzystamy ponownie z funkcji PMT
=-PMT(I6/12;I7;40000)
,
gdzie:
I6/12 to oprocentowanie kredytu w miesięcznym ujęciu,
I7 to okres kredytowania;
40000 to kwota przyznanego kredytu.
Całkowity koszt kredytu możemy obliczyć mnożąc wysokość raty przez okres kredytowania.
=I24*I7
;
Formuła do obliczenia środków na wcześniejszą spłatę (suma dotychczasowych oszczędności w wys. 10 000 zł i comiesięcznej nadwyżki bilansu pomniejszone o wysokość raty kredytu do zapłaty):
=10000+(E8‑F17‑I24)*I7
Utworzona w ten sposób tabela danych będzie wyglądać następująco:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza Microsoft Excel - kolumny od G do N i wiersze od 2 do 26. W komórce H6 znajduje się tekst: Oprocentowanie, a w komórce I6 wartość 8,50%. W komórce H7 znajduje się tekst: Okres spłaty, a w komórce I7 wartość 60. W scalonych komórkach od J22 do N22 znajduje się tekst: Okres spłaty, w komórce J23 wartość 12, w komórce K23 wartość 24, w komórce L23 wartość 36, w komórce M23 wartość 48, natomiast w komórce N23 wartość 60. W komórce H24 widnieje tekst Rata kredytu, a w komórkach od I24 do N24 odpowiednio kwoty: 820,66 zł, 3488,79 zł, 1818,23 zł, 1262,70 zł, 985,93 zł, 820,66 zł. W komórce H25 widnieje tekst Całkowity koszt kredytu, a w komórkach od I25 do N25 odpowiednio kwoty: 49239,68 zł, 41865,50 zł, 43637,45 zł, 45457,25 zł, 47324,74 zł, 49239,68 zł. W komórce H26 widnieje tekst Środki na wcześniejszą spłatę, a w komórkach od I26 do N26 odpowiednio kwoty: 222860,32 zł, 20554,50 zł, 71202,55 zł, 121802,75 zł, 172355,26 zł, 222860,32 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R13j23IHAhVGg/1665414923/21xr8hICMQ2h7uucSxfbK3nmtTuiJ3Mz.png)
Z otrzymanych wyników wynika, że najlepszym rozwiązaniem będzie zaciągnięcie kredytu na 24 miesiące, wówczas przed upływem tego czasu znajomy zdąży zgromadzić wystarczające środki (71 202,55 zł), aby spłacić w całości zadłużenie wynikające z otrzymanego kredytu (43 637,45 zł).
LibreOffice Calc
W celu obliczenia środków na wcześniejszą spłatę tworzymy nową tabelę danych. Należy zdefiniować następujące formuły:
rata kredytu – korzystamy ponownie z funkcji PMT
=-PMT($I$6/12;I11;40000)
,
gdzie:
I6/12 to oprocentowanie kredytu w miesięcznym ujęciu,
I7 to okres kredytowania;
40000 to kwota przyznanego kredytu.
Całkowity koszt kredytu możemy obliczyć mnożąc wysokość raty przez okres kredytowania.
=I12*I11
;
Formuła do obliczenia środków na wcześniejszą spłatę (suma dotychczasowych oszczędności w wys. 10 000 zł i comiesięcznej nadwyżki bilansu pomniejszone o wysokość raty kredytu do zapłaty):
=10000+($E$8-$F$17‑I12)*I11
Następnie kopiujemy formuły do pozostałych komórek. Utworzona w ten sposób tabela danych będzie wyglądać następująco:
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc - kolumny od H do M i wiersze od 6 do 14. W komórce H6 znajduje się tekst: Oprocentowanie, a w komórce I6 wartość 8,50%. W komórce H7 znajduje się tekst: Okres spłaty, a w komórce I7 wartość 60. W scalonych komórkach od I10 do M10 znajduje się tekst: Okres spłaty, w komórce I11 wartość 12, w komórce J11 wartość 24, w komórce K11 wartość 36, w komórce L11 wartość 48, natomiast w komórce M11 wartość 60. W komórce H12 widnieje tekst Rata kredytu, a w komórkach od I12 do M12 odpowiednio kwoty: 3488,79 zł, 1818,23 zł, 1262,70 zł, 985,93 zł, 820,66 zł. W komórce H13 widnieje tekst Całkowity koszt kredytu, a w komórkach od I13 do M13 odpowiednio kwoty: 41865,50 zł, 43637,45 zł, 45457,25 zł, 47324,74 zł, 49239,68 zł. W komórce H14 widnieje tekst Środki na wcześniejszą spłatę, a w komórkach od I14 do M14 odpowiednio kwoty: 20554,50 zł, 71202,55 zł, 121802,75 zł, 172355,26 zł, 222860,32 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rz5jp1XMkQDAS/1665414923/gYL0XNAhioNAUdSAwrAiDoNRUFADwImN.png)
Z otrzymanych wyników wynika, że najlepszym rozwiązaniem będzie zaciągnięcie kredytu na 24 miesiące, wówczas przed upływem tego czasu znajomy zdąży zgromadzić wystarczające środki (71 202,55 zł), aby spłacić w całości zadłużenie wynikające z otrzymanego kredytu (43 637,45 zł).
Utwórz Tabelę danych
z dwiema zmiennymi wejściowymi obrazującą, jak będzie się zmieniał bilans budżetu domowego twojego znajomego przy założeniu otrzymania podwyżki Wynagrodzenia 1
w wys. 250 zł, 350 zł, 450 zł oraz 550 zł, w zależności od wysokości raty otrzymanego kredytu w wys. 40 000 zł na okres 12, 24, 36, 48 i 50 miesięcy.
Przychody z uwzględnieniem wzrostu Wynagrodzenia 1 to suma stałych przychodów w wys. 8 700 zł i kolejnych podwyżek Wynagrodzenia 1, natomiast Wydatki z uwzględnieniem wysokości raty kredytu w poszczególnych okresach to suma średniomiesięcznych wydatków w wys. 4 331,67 zł i wysokości raty kredytu w poszczególnych okresach kredytowania.
Microsoft Excel
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza Microsoft Excel - kolumny od J do P i wiersze od 1 do 15. W scalonych komórkach od L2 do P2 znajduje się tekst: Wydatki z uwzględnieniem wysokości rat kredytu w poszczególnych okresach. W komórkach od K3 do P3 znajdują się odpowiednio kwoty: 5000 zł, 7820,46 zł, 6149,89 zł, 5594,37 zł, 5317,60 zł, 5152,33 zł.W scalonych komórkach od J4 do J7 znajduje się tekst: Przychody z uwzględnieniem wzrostu Wynagrodzenia 1. W komórkach od K4 do P4 znajdują się odpowiednio kwoty: 8950,00 zł, 1129,54 zł, 2800,11 zł, 3355,63zł, 3632,40 zł, 3797,67 zł. W komórkach od K5 do P5 znajdują się odpowiednio kwoty: 9050,00 zł, 1229,54 zł, 2900,11 zł, 3455,63zł, 3732,40 zł, 3897,67 zł. W komórkach od K6 do P6 znajdują się odpowiednio kwoty: 9150,00 zł, 1329,54 zł, 3000,11 zł, 3555,63zł, 3832,40 zł, 3997,67 zł. W komórkach od K7 do P7 znajdują się odpowiednio kwoty: 9250,00 zł, 1429,54 zł, 3100,11 zł, 3655,63zł, 3932,40 zł, 4097,67 zł. W komórce J12 znajduje się tekst: Przychody, a w komórce K12 wartość 10000. W komórce J13 znajduje się tekst: Okres spłaty, a w komórce K12 wartość 5000. Komórki od K3 do P7 obwiedzione są zieloną ramką. Obok widoczne jest okienko programu zatytułowane: Tabela danych. W pierwszym polu: Wierszowa komórka wyjściowa znajduje się adres komórki $K$13, a w drugim polu: Kolumnowa komórka wejściowa adres: $T$14. Poniżej są dwa prostokątne przyciski: OK i Anuluj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RtcAu5Rd24Lff/1665414923/19dXk0E8NnPexeAD8IAn781jjH8wCWEg.png)
LibreOffice Calc
Do komórki L4 wprowadź formułę: =$K4‑L$3
. Następnie skopiuj formułę do pozostałych komórek z zakresu L4:P7.
![Ilustracja przedstawia fragment arkusza LibreOffice Calc - kolumny od J do P i wiersze od 1 do 7. W scalonych komórkach od L2 do P2 znajduje się tekst: Wydatki z uwzględnieniem wysokości rat kredytu w poszczególnych okresach. W komórkach od L3 do P3 znajdują się odpowiednio kwoty: 7820,46 zł, 6149,89 zł, 5594,37 zł, 5317,60 zł, 5152,33 zł. W scalonych komórkach od J4 do J7 znajduje się tekst: Przychody z uwzględnieniem wzrostu Wynagrodzenia 1. W komórkach od K4 do P4 znajdują się odpowiednio kwoty: 8950,00 zł, 1129,54 zł, 2800,11 zł, 3355,63zł, 3632,40 zł, 3797,67 zł. W komórkach od K5 do P5 znajdują się odpowiednio kwoty: 9050,00 zł, 1229,54 zł, 2900,11 zł, 3455,63zł, 3732,40 zł, 3897,67 zł. W komórkach od K6 do P6 znajdują się odpowiednio kwoty: 9150,00 zł, 1329,54 zł, 3000,11 zł, 3555,63zł, 3832,40 zł, 3997,67 zł. W komórkach od K7 do P7 znajdują się odpowiednio kwoty: 9250,00 zł, 1429,54 zł, 3100,11 zł, 3655,63zł, 3932,40 zł, 4097,67 zł.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RAFVomaHz1EXf/1665414924/2iVCCKu0X8Kb6sIzL7W2nr4X1Ix4Pir9.png)