Prezentacja multimedialna
Sabes describir cada estación del año? Analiza la presentación donde Daniel y María hablan de ellas. Fíjate cómo es la naturaleza, qué se puede hacer y qué ropa llevar en cada estación.
Czy umiesz opisać pory roku? Przeanalizuj prezentację, w której Daniel i Maria rozmawiają o każdej nich. Zwróć uwagę, jaka jest przyroda, co można robić i jakie ubrania nosić o każdej porze roku.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSD5X2iGB
Prezentacja zawiera trzynaście slajdów na temat pór roku. Każdy slajd zawiera: opis, nagranie dźwiękowe, ilustrację i materiał filmowy.
Pierwszy slajd przedstawia kobietę oglądającą album ze zdjęciami. Dodatkowa informacja na albumie: álbum de fotos. Opis slajdu: Las estaciones del año. Este es mi álbum con las fotos de cada mes de este año. Nagranie dźwiękowe: María: Muéstrame algunas de tus fotos. Siempre me gustan mucho. En mi opinión, eres un fotógrafo genial. Daniel: Muchas gracias! Ya te muestro algo… Por ejemplo, aquí tengo un álbum con las fotos de cada mes de este año. María: Qué bien! Cuéntame un poco. Daniel: Vale, vale. Materiał filmowy przedstawia kobietę siedzącą na fotelu z albumem fotograficznym na kolanach. Przekłada strony oglądając zdjęcia.
Drugi slajd przedstawia dwóch mężczyzn: jeden na nartach, drugi na snowboardzie, stojących na ośnieżonym stoku. W tle ośnieżone góry. Dodatkowa informacja na nartach: esquiar. Opis slajdu: Enero. En enero siempre esquío en Alpes. Nagranie dźwiękowe: Daniel: En enero, mis amigos y yo siempre vamos a esquiar. María: Qué vistas! Daniel: Sí, en los Alpes las vistas son increíbles. Materiał filmowy przedstawia widok na stok narciarski, po którym po kolei zjeżdżają osoby na nartach. W tle las i góry.
Trzeci slajd przedstawia kolaż dwóch zdjęć. Na jednym widoczny jest fragment zaśnieżonego pola ze śladami , prawdopodobnie po jeździe na łyżwach. Na drugim zdjęciu widoczny jest mężczyzna w zimowym stroju na łyżwach, stojący na zaśnieżonej powierzchni. Dodatkowe informacje na drugim zdjęciu: patinar (na łyżwach), el abrigo (na płaszczu), la bufanda (na szaliku), el gorro (na czapce), el hielo (na lodzie). Opis slajdu: Febrero. En febrero se puede patinar sobre hielo. Nagranie dźwiękowe: Daniel: Esta foto es de febrero. Mira, hace tanto frío que hay hielo y se puede patinar por un lago. María: Sí, se ve que hace mucho frío. El hombre en la foto lleva un abrigo, una bufanda y un gorro. Materiał filmowy przedstawia mężczyznę jeżdżącego na łyżwach tyłem, następnie kręcącym się wokół siebie po zaśnieżonej powierzchni na świeżym powietrzu.
Czwarty slajd przedstawia dwa zdjęcia: na pierwszym przebiśnieg wyrastający z ziemi, obok minimalne ilości śniegu. Na drugim widoczne kilka przebiśniegów, które rosnąć przebiły się przez pokrywę śnieżną. Dodatkowe informacje: la flor (na kwiatku), la nieve (na śniegu). Opis slajdu: Marzo. Esta es la foto de marzo con la primera flor de la primavera. Nagranie dźwiękowe: Daniel: Esta es la primera flor de la primavera. María: Ah, todavía hay nieve aquí. El invierno y la primavera en la misma foto. Daniel: Así es marzo. Materiał filmowy przedstawia kwitnące przebiśniegi, które otwierają swoje kwiaty.
Piąty slajd przedstawia kobietę idącą po parku. W tle drzewa. Dodatkowa informacja: pasear (na dziewczynie). Opis slajdu: Abril. En abril me gusta pasear o montar en bici. Nagranie dźwiękowe: Daniel: Esta es mi amiga, Lucía. Estamos en un pueblo pequeño. En abril ya hace buen tiempo. Nos gusta pasear o montar en bici. María: En abril Lucía no se pone chaqueta ni nada? Yo a comienzos de la primavera todavía llevo chaqueta o incluso abrigo. Daniel: Yo también. Materiał filmowy przedstawia łąkę pełną białych kwiatków powiewających na wietrze.
Szósty slajd przedstawia kolaż dwóch zdjęć. Na pierwszym czerwony mak na łące, z dodatkową informacją: flor. Na drugim kobieta w słomkowym kapeluszu na łące pełnej maków, z dodatkową informacją na sukience: vestido. Opis slajdu: Mayo. En mayo hay muchas flores. Nagranie dźwiękowe: Daniel: Aquí estamos en el mismo pueblo, pero en mayo. Ya hace un poco de calor y hay muchas flores. Me encanta la primavera. María: Es tu estación del año favorita? Daniel: Sí. María: Yo prefiero el verano, cuando hace más calor. Daniel: Aquí ya hace bastante calor. Como ves, Lucía lleva solo un vestido. Materiał filmowy przedstawia łąkę pełną maków powiewających na wietrze.
Siódmy slajd przedstawia dwa zdjęcia. Na obu jest młoda kobieta z psem na łące. Na pierwszym zdjęciu kobieta przytula się twarzą do psa, na drugim kuca przytulając go i śmiejąc się. Dodatkowa informacja: hace sol (na słońcu) Opis slajdu: Junio. En junio siempre vamos al campo con mi hermana. Nagranie dźwiękowe: Daniel: Esta es mi hermana, Carla. Nos gusta pasear. En junio siempre vamos a una excursión. María: En tu región hace mucho sol en junio? Daniel: Sí, muchísimo, pero todavía no hace tanto calor. Materiał filmowy przedstawia młodą kobietę w sukience na polu pełnym krów. Jedna z krów podchodzi w jej kierunku a kobieta zbliża się do krowy z wyciągniętą ręką i głaszcze ją po głowie.
Ósmy slajd przedstawia da zdjęcia. Na obu są młode kobiety na plaży. Na pierwszym dziewczyna w krótkim topie i szortach trzyma w rękach piłkę do siatkówki. Na drugim dziewczyna ma na sobie strój kąpielowy i trzyma kosmyk swoich długich, blond włosów. Dodatkowe informacje: jugar al voleibol (na piłce), el bañador (na stroju kąpielowym). Opis slajdu: Julio. En julio me encanta ir a la playa. Nagranie dźwiękowe: María: Quién es ella? Daniel: Es una de mis amigas, Daniela. Aquí estamos de vacaciones en julio. En verano me gusta ir a la playa. María: Y jugar al voleibol? Daniel: No mucho, pero a Daniela le encanta. Materiał filmowy przedstawia dwie młode kobiety na plaży grające w frisbee.
Dziewiąty slajd przedstawia kolaż z dwóch zdjęć. Na pierwszym zdjęciu cień kobiety trzymającej dłonie ułożone w kształcę serca podczas zachodu słońca. Na drugim w takiej samej sytuacji mężczyzna. Opis slajdu: Agosto. En agosto vamos a Valencia. Nagranie dźwiękowe: María: Esta soy yo! Daniel: Jaja, sí. Es una foto de nuestra excursión a Valencia. María: Ah, sí. El próximo año también vamos a Valencia en agosto? Daniel: Sí, claro. Materiał filmowy przedstawia łąkę z trawą powiewającą na wietrze. W tle zachód słońca.
Dziesiąty slajd przedstawia dwa zdjęcia dziecka w jesiennych liściach. Na pierwszym dziecko się cieszy kiedy liście lecą wokół niego. Na drugim dziecko trzyma w dłoni jeden liść. Dodatkowa informacja: las hojas (na liściach). Opis slajdu: Septiembre. El otoño empieza el 23 de septiembre. Nagranie dźwiękowe: Daniel: Cuando empieza el otoño y caen las hojas, normalmente, hago muchas fotos. María: Pero, las hojas caen a finales de septiembre, no? Daniel: Sí, sí. El otoño empieza el 23 de septiembre. María: Qué más haces en otoño? Daniel: Normalmente, leo mucho. Y tú? María: Yo también. Materiał filmowy przedstawia las w kolorach jesieni. Drzewa pełne żółtych i brązowych liści, na ziemi mnóstwo brązowych liści.
Jedenasty slajd przedstawia osobę kryjącą się pod parasolem w kratę, idącą po ulicy pełnej jesiennych liści. Opis slajdu: Octubre. En octubre llueve mucho. Nagranie dźwiękowe: Daniel: En octubre llueve mucho, pero cuando quiero hacer una foto, no llueve. Siempre es así! María: Jaja. Y por qué esta chica lleva solo un jersey? No hace frío? Daniel: Sí, hace frío, pero se quita el abrigo solo para hacer la foto. Tranquila, ella lleva aquí también una bufanda, un gorro y hasta unos guantes. María: Ah, vale. Materiał filmowy przedstawia kubek z gorącą, parującą herbatą, leżący na stosie książek przy oknie. Obok kubka leżą okulary korekcyjne a za oknem widoczna deszczowa pogoda.
Dwunasty slajd przedstawia kobietę biegnącą po lekko zamglonej alejce parku. Po bokach drzewa, przez które przelatują promienie słońca. Dodatkowa informacja: niebla (na mgle). Opis slajdu: Noviembre. En noviembre hay nieblas. Nagranie dźwiękowe: Daniel: Es una foto de noviembre. Me gusta hacer fotos cuando hay niebla. Todo es más misterioso. María: Sí, es verdad. Materiał filmowy przedstawia polną drogę. Po jednej jej stronie jest pole po drugiej las. Niebo jest zachmurzone, widoczna jest mgła.
Trzynasty slajd przedstawia dwa zdjęcia dojrzałej kobiety przygotowującej posiłek w kuchni. Na pierwszym zdjęciu kobieta przyprawia upieczonego kurczaka, na drugim podnosi naczynie z upieczonym kurczakiem trzymając je przez ściereczkę. Opis slajdu: Diciembre. En diciembre celebramos la Navidad. Nagranie dźwiękowe: Daniel: Aquí hay una foto de diciembre, mi abuela prepara la comida para Navidad. María: Ay, todo el álbum es muy bonito. Gracias por mostrarme tus fotos. Daniel: De nada. Materiał filmowy przedstawia dojrzałą kobietę, która przez bawełnianą ściereczkę podnosi naczynie z pieczonym kurczakiem i warzywami niosąc je gdzieś.
Analiza la presentación una vez más y luego elige verdadero o falso.
Przeanalizuj ponownie prezentację, a następnie wybierz: prawda lub fałsz.
Escucha o lee las preguntas y elige la respuesta correcta.
Wysłuchaj lub przeczytaj pytania i wybierz poprawną odpowiedź.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSD5X2iGB
Nagranie dźwiękowe
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSD5X2iGB
Nagranie dźwiękowe
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSD5X2iGB
Nagranie dźwiękowe
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSD5X2iGB
Nagranie dźwiękowe
Completa el cuadro con las palabras adecuadas según la presentación.
Uzupełnij tabelę właściwymi wyrazami zgodnie z treścią prezentacji.
Coloca los nombres de las prendas de vestir en los lugares correspondientes de la foto.
Wstaw nazwy ubrań w odpowiednie miejsca na zdjęciu.
Relaciona las palabras con sus traducciones.
Połącz słowa z tłumaczeniami.