Prezentacja multimedialna
Zadanie 1.3
Zadanie zostało stworzone przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki (poziom podstawowy, część II) w roku. Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE.
Poprawność numeru PESEL można obliczyć według podanego poniżej algorytmu:
gdzie aIndeks dolny ii to kolejne cyfry numeru PESEL.
Jeżeli powyższy wynik jest liczbą podzielną przez 10, to numer PESEL jest poprawny, w przeciwnym razie jest błędny.
Podaj wszystkie błędne numery PESEL w pliku dane.txt.
Przykład:
Wśród numerów PESEL zawartych w pliku przyklad.txt
błędny jest numer 97092746487
.
Plik przyklad.txt
Napisz program, który wyznaczy wszystkie niepoprawne numery PESEL w pliku dane.txt
i zapisze je w pliku wynik6_3.txt
w kolejnych liniach.
Do oceny oddajesz:
plik
wyniki6_3.txt
z odpowiedzią (błędnymi numerami PESEL)plik(i) zawierający(e) kody źródłowe
Kompletne dane do zadania znajdują się w załączonym pliku dane.txt
Rozwiąż zadanie dla danych wejściowych znajdujących się w załączonym pliku. Wykorzystaj w tym celu jeden z języków programowania: C++, Java lub Python. Odpowiedź do zadania znajdziesz w osobnym pliku tekstowym umieszczonym po omówieniu przykładowego rozwiązania.
Rozwiązanie
Rozwiązanie zadania przedstawimy w formie pseudokodu.
Schemat oceniania
4 pkt – za podanie poprawnego zestawienia 9 numerów PESEL
3 pkt – za podanie zestawienia szukanych numerów PESEL z 1 błędem.
2 pkt – za podanie 5‑7 niepoprawnych numerów PESEL.
1 pkt – znalezienie przynajmniej jednego niepoprawnego numeru PESEL.
0 pkt – za błędną odpowiedź albo za brak odpowiedzi.
Schemat oceniania pochodzi z arkusza odpowiedzi do egzaminu maturalnego z informatyki (poziom podstawowy) z roku. Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Odpowiedź
Odpowiedź do zadania została zawarta w pliku tekstowym dostępnym w załączniku.