bg‑azure

Analizza la presentazione multimediale e scopri quali sono le regole di scrittura di una lettera di reclamo.

Przeanalizuj prezentację multimedialną i odkryj, jakie są reguły pisania listu z reklamacją.

1
RFJbHOPsMxbwj
RMKCcx05603iQ
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Trascrizione audioblackwhite
RDTmcEwNVmtIK
RcmapK1EPLd5c
Film nawiązujący do treści materiału
Trascrizione audioblackwhite
R2zTdD52pSqTL
RpQZhVx5jFrHJ
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Trascrizione audioblackwhite
RT8QZB0rhgVyQ
R1KTq4zIGCxA8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Trascrizione audioblackwhite
R1X6t3Pw7oOjZ
R1aGmKHxLkfAB
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Trascrizione audioblackwhite
R1VEpH4Mc4B33
RV4OfgkOEBMu9
Film nawiązujący do treści materiału
Trascrizione audioblackwhite
REEULWyZBG74z
R84brS5w532Jv
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.
Trascrizione audioblackwhite
ROc1BQwul4Pof
R13IR50jXpkmV
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Trascrizione audioblackwhite
Rzn8xPv5cBB5e
RXquS3OzMdbmF
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Trascrizione audioblackwhite
RWJtS5kbhEcEt
R1TuGd1TTKeij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Trascrizione audioblackwhite
RIrT82lcw2EvR
RdJ4s1LmFXk3n
Film nawiązujący do treści materiału
Trascrizione audioblackwhite
Volume del lettore
Volume

Prezentacja multimedialna składa się z 11 slajdów i dotyczy postępowania w sprawie reklamacji zakupionych towarów. Z prezentacji dowiemy się gdzie i w jakiej sytuacji składać reklamacje. Jak napisać poprawny list reklamacyjny i jakie elementy powinny się w nim znaleźć. Większość slajdów posiada tytuł oraz zdjęcie lub krótki filmik. Na jednym slajdzie znajdziemy ilustrację interaktywną. Pod każdym slajdem znajduje się przycisk z transkrypcją tekstu czytanego przez lektora.

Tytuł slajdu / Opis zdjęcia

Transkrypcja

Una lettera di reclamo / Zdjęcie przedstawia długi paragon trzymany przez kobietę. Nie widzimy osoby, widoczne są tylko jej dłonie.

Una lettera di reclamo

Che cosa è una lettera di reclamo? / Filmik na slajdzie przedstawia kobietę, która pisze przy komputerze. Nie widzimy tej osoby, widoczne są tylko jej dłonie na klawiaturze komputera.

Un reclamo è la segnalazione di un problema rivolta a un determinato soggetto (persona fisica, ente pubblico, società privata) per dare la possibilità di risolvere il problema.

Quando vale la pena scrivere la lettera di reclamo? / Zdjęcie na slajdzie przedstawia zatroskaną dziewczynę. Dziewczyna jedną ręką podpiera twarz. Jest ubrana w sweter o grubym splocie. Na głowie ma bujne loki.

Vale la pena scrivere una lettera di reclamo quando il prodotto è difettoso o non è stato ancora consegnato, oppure quando la fattura contiene errori. Puoi anche farlo quando non sei contento di un servizio (gas, internet ecc.), per esempio il segnale internet è assente, la visione dei programmi è interrotta, non funziona bene il gas o l’elettricità.

Perché è importante inviare un reclamo scritto? / Zdjęcie na slajdzie przedstawia proces pisania / wypełniania dokumentów. Przed osobą, której widzimy tylko dłonie leżą dokumenty. W jej prawej dłoni widoczny jest długopis.

È importante scrivere un reclamo per mettere nero su bianco i problemi e per dare al destinatario la possibilità di effettuare opportuni riscontri.

Come mandare una lettera di reclamo? / Zdjęcie na slajdzie przedstawia dziewczynę z długimi włosami, która wrzuca list do skrzynki. Skrzynka znajduje się przy budynku, na ulicy.

È importante mandare una lettera in modo che consenta di accertare la data di spedizione e ricezione della comunicazione. Per questo è meglio mandare una lettera raccomandata con ricevuta di ritorno o una mail tramite posta elettronica certificata.

Come scrivere una buona lettera di reclamo? / Krótki filmik na slajdzie przedstawia osobę, która notuje / pisze coś na kartce. Nie widzimy tej osoby, widoczne są tylko jej dłonie.

La lettera di reclamo dovrebbe essere scritta in modo chiaro, conciso e concreto.

Zdjęcie na slajdzie przedstawia zaadresowaną kopertę. Jest to ilustracja interaktywna z legendą po prawej stronie. Legenda zawiera dwie pozycje: „i dati e i recapiti del destinatario del reclamante” oraz „i dati e i recapiti del reclamante”. Gdy klikamy na pierwszą pozycję podświetla się adres na kopercie znajdujący się w lewym górnym rogu: „Gianna Rassi, via Dante 13, Q0T25, Roma”. Gdy klikniemy na drugą pozycję legendy podświetla się adres znajdujący się w prawym dolnym rogu koperty: „Ambito Abito, via Mantava 162, 43722, Parma”.

Gli elementi che devono assolutamente essere contenuti nella lettera sono i dati e i recapiti del destinatario e del reclamante (soprattutto il numero del telefono o l’email), i dettagli del contratto (il codice del cliente, la fattura, il biglietto del viaggio ecc.), le motivazioni del reclamo, la richiesta verso il destinatario e il termine entro il quale il destinatario deve esaudire la richiesta.

Zdjęcie na slajdzie przedstawia wiadomość mailową. Na górze znajduje się nagłówek „Nuovo messaggio”. Poniżej dwie rubryki do uzupełnienia podpisane: „Destinatari” oraz „Oggetto”. Pole na treść maila jest pusta. Widoczny jest także symbol załącznika. Na dole, po lewej stronie znajduje się przycisk z napisem „Invia”. Obok widoczne są ikonki typowe dla wiadomości mailowej i po prawej stronie symbol kosza.

Se vuoi, puoi allegare alla lettera per esempio una foto del pacco o del prodotto danneggiato, una copia del contratto, una copia della fattura o dello scontrino.

Una richiesta precisa / Zdjęcie na slajdzie przedstawia dwie osoby, których widoczne są tylko dłonie. Osoby te podają sobie trzy banknoty euro. Na zdjęciu widoczne są banknoty o nominałach: 10, 20 i 30 euro.

Non dimenticare di formulare la tua richiesta in modo preciso. Decidi se preferisci la sostituzione del prodotto, la riparazione del guasto, il rimborso del prezzo pagato o il risarcimento dei danni subiti.

Le vie legali / Zdjęcie przedstawia trzy rozmawiające ze sobą osoby. Wśród nich są dwie kobiety i mężczyzna. Mężczyzna ma na sobie białą koszulę, krawat i garnitur. Kobiety ubraną są w jasne koszule i ciemne marynarki. Wszyscy znajdują się w pomieszczeniu. W tle widoczne są regały z książkami.

Non scrivere nella lettera minacce o commenti inopportuni. Al massimo puoi scrivere che se entro pochi giorni il problema non sarà risolto, adirai le vie legali.

Dopo il reclamo / Na slajdzie znajduje się krótki filmik. Widoczny jest mężczyzna w garniturze, jasnej koszuli i krawacie. Nosi okulary. Mężczyzna siedzi przy biurku. Przegląda papiery / dokumenty. Rozmawia z osobami, które znajdują się przed biurkiem. Te osoby nie są widoczne. Widzimy tylko fragment ich pleców. Za siedzącym mężczyzną znajduje się duży regał z książkami.

Se la lettera di reclamo non dà nessun risultato, non ti resta che rivolgerti a un avvocato, cheti indicherà la strada migliore da percorrere. Probabilmente ti consiglierà di inviare una diffida.

2
Attività 1

Rianalizza la presentazione e scegli se le seguenti frasi sono vere o false.

Przeanalizuj prezentację i zdecyduj, czy poniższe zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

R1epCkkcMQLE9
Łączenie par. . Puoi scrivere la lettera di reclamo per vari motivi.. Możliwe odpowiedzi: Vero
, Falso
. La lettera di reclamo deve essere lunga.. Możliwe odpowiedzi: Vero
, Falso
. Non puoi dimenticare di inserire nella lettera i tuoi recapiti.. Możliwe odpowiedzi: Vero
, Falso
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Attività 2

Abbina gli elementi delle due colonne.

Połącz elementy z dwóch kolumn.

R1DigDlQezpIN
È meglio mandare una lettera raccomandata Możliwe odpowiedzi: 1. quando il prodotto è difettoso., 2. con ricevuta di ritorno., 3. la richiesta verso il destinatario., 4. adirai le vie legali. Vale la pena scrivere una lettera di reclamo Możliwe odpowiedzi: 1. quando il prodotto è difettoso., 2. con ricevuta di ritorno., 3. la richiesta verso il destinatario., 4. adirai le vie legali. Nella lettera non può mancare Możliwe odpowiedzi: 1. quando il prodotto è difettoso., 2. con ricevuta di ritorno., 3. la richiesta verso il destinatario., 4. adirai le vie legali. Se entro pochi giorni il problema non sarà risolto Możliwe odpowiedzi: 1. quando il prodotto è difettoso., 2. con ricevuta di ritorno., 3. la richiesta verso il destinatario., 4. adirai le vie legali.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Attività 3

In quali casi puoi scrivere una lettera di reclamo? Di’ tre motivi ad alta voce.

Z jakich powodów możesz napisać list z reklamacją? Powiedz na głos trzy powody.

ROYvqoWtwXq0o
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.