Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją multimedialną. Następnie wyjaśnij, jakie funkcje pełnią przedstawione w niej przedmioty. Możesz odwołać się także do wykładu zamieszczonego w e‑materiale.

Ro9ZsxZUvy8LB
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Podaj, co łączy przedmioty opisane przez Mickiewicza w Panu Tadeuszu
Podaj, co łączy przedmioty opisane przez Mickiewicza w Panu Tadeuszu
Ro9ZsxZUvy8LB
(Uzupełnij).
R17zxOBpbwwH2
R1XlcgGn6fgA4
Portret Tadeusza Kościuszki, nieznany malarz polski, poł. XIX w.
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
1

Księga I „Gospodarstwo”

Portrety postaci historycznych. Tadeusz Kościuszko

Waldemar Baraniewski Kuchnia i stół w polskim dworze

Ozdobą jadalni były portrety rodzinne. Dziadowie i pradziadowie stawali się jakby świadkami i uczestnikami domowego życia, ich obecność zaświadczała o ciągłości rodzinnych tradycji (...). W wielu domach istniał obyczaj dekorowania izby jadalnej „galerią królów polskich, hetmanów, wodzów i wielkich ludzi w narodzie” (…)

1 Źródło: Waldemar Baraniewski, Kuchnia i stół w polskim dworze, Warszawa 2004.

Tadeusz wraca do Soplicowa po dziesięciu latach nauki w mieście. Zastaje dom pusty. Ale dzięki temu może w spokoju obejrzeć portrety, które doskonale pamięta z dzieciństwa.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Tu Kościuszko w czamarce krakowskiej, z oczyma
Podniesionemi w niebo, miecz oburącz trzyma;
Takim był, gdy przysięgał na stopniach ołtarzów,
Że tym mieczem wypędzi z Polski trzech mocarzów
Albo sam na nim padnie. (…)

2 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 9.
RiuOmcvhqqfUW
R1XnJ8ii6LxpE
Jan Matejko, Rejtan na sejmie w 1773 roku, 1866
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Księga I „Gospodarstwo”

Portrety postaci historycznych. Tadeusz Rejtan

Inną ważną postacią historyczną, której portret zdobi ściany w Soplicowie, jest Tadeusz Rejtan.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

(…) Dalej w polskiej szacie
Siedzi Rejtan żałośny po wolności stracie,
W ręku trzyma nóż ostrzem zwrócony do łona,
A przed nim leży Fedon i żywot Katona.

3 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 10.
Stanisław Pigoń Wstęp do Pana Tadeusza

Tadeusz Rejtan, konfederat barski, w r. 1772 posłował na sejm rozbiorowy, gdzie się upamiętnił rozpaczliwym protestem. Skutkiem narodowych nieszczęść popadł w melancholię i skończył
(w 1790 r.) samobójstwem.

4 Źródło: Stanisław Pigoń, Wstęp do Pana Tadeusza, Wrocław 1968, s. 10.
RdY17SW0caYsi
RuQtyuYJWAoTM
Portret Jakuba Jasińskiego, XIX w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Księga I „Gospodarstwo”

Portrety postaci historycznych. Jakub Jasiński

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Dalej Jasiński, młodzian piękny i posępny (...)

7 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 10.
Stanisław Pigoń Wstęp do Pana Tadeusza

Jakub Jasiński, pułkownik, w czasie insurekcji zorganizował powstanie na Litwie, zdobył Wilno. Zginął na Pradze (1794).

4 Źródło: Stanisław Pigoń, Wstęp do Pana Tadeusza, Wrocław 1968, s. 10.
Rld070uhZuROv
R3BIS1SvQfOq2
Ilustracja do Pana Tadeusza
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Księga I „Gospodarstwo”

Zegar kurantowyIndeks górny 1Mazurkiem Dąbrowskiego

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Nawet stary stojący zegar kurantowy
W drewnianej szafie poznał u wniścia alkowy
I z dziecinną radością pociągnął za sznurek,
By stary Dąbrowskiego usłyszeć mazurek.

8 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 11.

Mazurek Dąbrowskiego powstał w 1797 r. Tadeusz wraca do domu w roku 1811, po około dziesięciu latach nieobecności. Ze wzruszeniem wita zegar, który pamięta sprzed wyjazdu do szkoły. Trudno uwierzyć, by do Soplicowa w tak krótkim czasie trafił zegar wygrywający pieśń Józefa Wybickiego. Tym bardziej, że Mickiewicz określa Mazurka epitetem „stary”. To jednak świadomy i celowy zabieg poety, zastosowany po to, by pokazać dwór w Soplicowie jako pełną patriotycznych pamiątek ostoję polskości.

Indeks górny 1 kurant – mechanizm umieszczony w zegarze, pozytywce itp., wygrywający jakąś melodię

RrLGZV5kQhZLi
RleblRL5D7jiN
Wieczko tabakiery przedstawiające bitwę o Pragę w 1831 r., autor nieznany, 1831. Wydarzenia przedstawione na tabakierze ksiądz Robak zapowiada w IV księdze Pana Tadeusza
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
1

Księga IV „Dyplomatyka i łowy”

Tabakiera księdza Robaka

Tabakiera pojawia się podczas spotkania księdza Robaka ze szlachtą w karczmie Jankiela. Robak, częstując szlachciców tabaką z Częstochowy, opowiada, co przedstawiają wymalowane na tabakierce sceny. Najważniejszą postacią jest tam cesarz Francuzów, Napoleon.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Tu, wycierając chustką zabrudzone denko,
Pokazał malowaną armiją, maleńką
Jak rój much; w środku jeden człowiek na rumaku,
Wielki jako chrząszcz, siedział, pewnie wódz orszaku;
Spinał konia, jak gdyby chciał skakać w niebiosa,
Jedną rękę na cuglach, drugą miał u nosa.
„Przypatrzcie się – rzekł Robak – tej groźnej postawie;
Zgadnijcie, czyja? Wszyscy patrzyli ciekawie. –
Wielki to człowiek, cesarz, ale nie Moskali,
ich carowie tabaki nigdy nie bierali”.

9 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 223–224.
Stanisław Pigoń, przypis do Pana Tadeusza

Ksiądz Robak posługuje się tabakierką jako środkiem agitacji za Napoleonem. Szczegół ten zgodny jest z rzeczywistością historyczną: istotnie używanie tabaki rozpowszechniło się wówczas
za przykładem Napoleona i było oznaką orientacji francuskiej.

pig3 Źródło: Stanisław Pigoń, przypis do Pana Tadeusza, Wrocław 1968, s. 214.
R18bgVUKx8jSC
R17NE23FW9Vqp
Ilustracja do Pana Tadeusza
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Księga IV „Dyplomatyka i łowy”

Róg Wojskiego

Maria Cieśla-Korytowska Szmery i trzaski w Panu Tadeuszu

Zwróćmy uwagę na rzecz bardzo znamienną: mamy tu typowy przykład „synestezji” – dźwięk (...) opisany jest poprzez wygląd instrumentu, który się z pozoru zmienia: grubieje bądź „cienieje” w zależności od wydawanych dźwięków (ich wysokości, natężenia) – naśladuje odgłosy, wydawane przez wilka, niedźwiedzia, żubra, psy na polowaniu, strzelców.

„Zadął znowu; myśliłbyś, że róg kształty zmieniał / I że w ustach Wojskiego to grubiał, to cieniał, / Udając głosy zwierząt: to raz w wilczą szyję / Przeciągając się, długo, przeraźliwie wyje; /Znowu, jakby w niedźwiedzie rozwarłszy się garło, / Ryknął; potem beczenie żubra wiatr rozdarło”.

W dodatku jest to „muzyka programowa” – dźwięk rogu „opowiada” historię polowania:
„Napełnił wnet, ożywił knieje i dąbrowy, / Jakby psiarnię w nie wpuścił i rozpoczął łowy./

Bo w graniu była łowów historyja krótka: / Zrazu odzew dźwięczący, rześki – to pobudka; / Potem jęki po jękach skomlą – to psów granie; / A gdzieniegdzie ton twardszy jak grzmot – to strzelanie”.

Koncert Wojskiego to opis „przywracanej harmonii”, z elementami wzniosłości, wyobrażeniem „rozszerzania się” dźwięków, muzyki, która sięga wręcz niebios.

szu Źródło: Maria Cieśla-Korytowska, Szmery i trzaski w Panu Tadeuszu, „Pamiętnik Literacki”, nr 4/2003.
Rgdb7KQC89ev7
R6QV00L7rnbbe
Franciszek Kostrzewski, Polowanie – ilustracja do IV księgi Pana Tadeusza, 1886
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Księga IV „Dyplomatyka i łowy”

Sanguszówka i sagalasówka – strzelby Asesora i Rejenta

Niektóre przedmioty, jak słynne strzelby Asesora i Rejenta, służą jako pretekst do ukazania cech bohaterów Pana Tadeusza. Spór dwóch szlachciców, przedstawiony przez Mickiewicza z przymrużeniem oka, ma za zadanie pokazać ich barwne, buńczuczne charaktery.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

„A co? – krzyknął Asesor, kręcąc strzelby rurą –
A co, fuzyjka moja? Górą nasi, górą!
A co, fuzyjka moja? Niewielka ptaszyna,
A jak się popisała? To jej nie nowina.
Nie puści ona na wiatr żadnego ładunku.
Od książęcia Sanguszki mam ją w podarunku”
Tu pokazywał strzelbę przedziwnej roboty,
Choć maleńką. I zaczął wyliczać jej cnoty.

„Ja biegłem, przerwał Rejent, otarłszy pot z czoła –
Biegłem tuż za niedźwiedziem; a pan Wojski woła:
«Stój na miejscu!» Jak tam stać? Niedźwiedź w pole wali,
Rwąc z kopyta jak zając, coraz daléj, daléj,
Aż mi ducha nie stało, dobiec ni nadziei;
Aż spojrzę w prawo: sadzi, a tu rzadko w kniei...
Jak też wziąłem na oko; postójże, marucha!
Pomyśliłem, i basta: ot, leży bez ducha;
Tęga strzelba, prawdziwa to Sagalasówka,
Napis: «Sagalas London á Bałabanówka»”.

11 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 243.

Sprzeczka rozpoczęta na polowaniu szybko się zakończy, gdy wyjdzie
na jaw, że ani Rejent, ani Asesor nie zastrzelili niedźwiedzia.

Rebe4kSVPLJAs
R16YMFflSwGwL
Kazimierz Mrówczyński, Soplicowo: Arcyserwis, 1898
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Księga XII „Kochajmy się”

Arcyserwis

Stanisław Pigoń, przypis do Pana Tadeusza

Staropolskie ozdoby stołu biesiadnego (...) były dwojakiego rodzaju: 1) serwisy, 2) zastawy cukrowe. Serwisy służyły do ułożenia cytryn i ustawienia baniek, tzw. karafinek, z octem, oliwą, cukrem i musztardą. Były to machiny srebrne,
na łokieć wysokie, na 3/4 łokcia szerokie u podstawy, ku górze zwężone (...). Zastawy cukrowe były podłużne, biegły wzdłuż stołu na szerokość 3 łokci i ustawione były na taflach szklanych. „Te tafle, rzędem ustawione, czyniły jeden skład cukrów, reprezentujących (...) albo szpaler ogrodowy, albo ulicę miejską”.

pig4 Źródło: Stanisław Pigoń, przypis do Pana Tadeusza, Wrocław 1968, s. 539.
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Serwis ten był nalany ode dna po brzegi
Piankami i cukrami białemi jak śniegi:
Udawał przewybornie krajobraz zimowy;
W środku czerniał ogromny bór konfiturowy:
Stronami domy niby wioski i zaścianki,
Okryte zamiast śronu cukrowemi pianki;
Na krawędziach naczynia stoją dla ozdoby
Niewielkie, z porcelany wydęte osoby
W polskich strojach; jakoby aktory na scenie,
(...)
Cóż przedstawiają? – goście pytali ciekawi,
Zaczem Wojski podnosi laskę i tak prawi
(Tymczasem podawano wódkę przed jedzeniem):
„Za mych Wielce Mościwych Panów pozwoleniem:
Te persony, których tu widzicie bez liku,
Przedstawiają polskiego historię sejmiku,
Narady, wotowania, tryumfy i waśnie;
Sam tę scenę odgadłem i Państwu objaśnię.
(...)”.

arc Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 540–541.
R19dhWbZS57Ny
RZyACikhSM1wC
Jan Czesław Moniuszko, Koncert Jankiela, przed 1908
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Księga XII „Kochajmy się”

Cymbały Jankiela

Maria Cieśla-Korytowska Szmery i trzaski w Panu Tadeuszu

(...) koncert Jankiela przygotowany jest przez bardzo długą, bo trwającą przez niemal całą XI i całą XII księgę ciszę; brak tu jakichkolwiek dźwięków, Nie trzeba podkreślać, jakie jest tego znaczenie: w tak długo trwającej ciszy pojawienie się wyczekiwanych (i w świecie fabuły, i w świecie poematu) dźwięków powoduje silną reakcję tak bohaterów, jak i czytelnika‑słuchacza. Na tym tle pojawia się zapowiedź: „Muzyka już się stroi i wzywa na tany”, po czym wybucha jak przedtakt: „Poloneza!” – krzyknęli wszyscy w jedno słowo”.

szu Źródło: Maria Cieśla-Korytowska, Szmery i trzaski w Panu Tadeuszu, „Pamiętnik Literacki”, nr 4/2003.

Ale wtedy następuje zatrzymanie akcji. Napięcie na chwilę opada, bo Sędzia pozwala, by zamiast cymbałów Jankiela zagrała wiejska kapela. Później Jankiel przez chwilę się wymawia, twierdzi, że odwykł od grania. Wreszcie, uproszony przez Zosię, rozpoczyna koncert:

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Jankiel z przymrużonymi na poły oczyma
Milczy i nieruchome drążki w palcach trzyma.
Spuścił je, zrazu bijąc taktem tryumfalnym,
Potem gęściej siekł stróny jak deszczem nawalnym;
Dziwią się wszyscy – lecz to była tylko proba,
Bo wnet przerwał i w górę podnióśł drążki oba.

Znowu gra: już drżą drążki tak lekkiemi ruchy,
Jak gdyby zadzwoniło w stronę skrzydło muchy,
Wydając ciche, ledwie słyszalne brzęczenia.
(...)
Buchnął dźwięk, jakby cała janczarskaIndeks górny 1 kapela
Ozwała się dzwonkami, z zelamiIndeks górny 2, z bębenki.
Brzmi Polonez Trzeciego Maja! – Skoczne dźwięki
Radością oddychają, radością słuch poją,
Dziewki chcą tańczyć, chłopcy w miejscu nie dostoją –
Lecz starców myśli z dźwiękiem w przeszłość się uniosły,
W owe lata szczęśliwe, gdy senat i posły
Po dniu Trzeciego Maja w ratuszowej sali
Zgodzonego z narodem króla fetowali;
Gdy przy tańcu śpiewano: „Wiwat Król kochany!
Wiwat Sejm, wiwat Naród, wiwat wszystkie stany”!

cym Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1968, s. 575–576.

Indeks górny 1 janczarzy – żołnierze dawnej regularnej piechoty tureckiej
Indeks górny 2 zele – czynele, instrument perkusyjny składający się z dwóch okrągłych, metalowych płyt

Głośność lektora
Głośność muzyki
R1ZOd4xNU5NYY
Ćwiczenie 1
Połącz w pary przedmioty i postaci z Pana Tadeusza, z którymi się wiążą. portrety postaci historycznych i zegar kurantowy Możliwe odpowiedzi: 1. Wojski Hreczecha, 2. Asesor, 3. Rejent, 4. Tadeusz Soplica, 5. Jankiel, 6. Wojski Hreczecha bawoli róg Możliwe odpowiedzi: 1. Wojski Hreczecha, 2. Asesor, 3. Rejent, 4. Tadeusz Soplica, 5. Jankiel, 6. Wojski Hreczecha Sagalasówka Możliwe odpowiedzi: 1. Wojski Hreczecha, 2. Asesor, 3. Rejent, 4. Tadeusz Soplica, 5. Jankiel, 6. Wojski Hreczecha Sanguszówka Możliwe odpowiedzi: 1. Wojski Hreczecha, 2. Asesor, 3. Rejent, 4. Tadeusz Soplica, 5. Jankiel, 6. Wojski Hreczecha cymbały Możliwe odpowiedzi: 1. Wojski Hreczecha, 2. Asesor, 3. Rejent, 4. Tadeusz Soplica, 5. Jankiel, 6. Wojski Hreczecha serwis Możliwe odpowiedzi: 1. Wojski Hreczecha, 2. Asesor, 3. Rejent, 4. Tadeusz Soplica, 5. Jankiel, 6. Wojski Hreczecha
1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się jeszcze raz z cytatami z Pana Tadeusza zamieszczonymi w prezentacji. Podaj, jakie środki wyrazu artystycznego zastosował poeta.
Jakie pełnią one funkcje?
Zapoznaj się jeszcze raz z cytatami z Pana Tadeusza zamieszczonymi w prezentacji. Podaj, jakie środki wyrazu artystycznego zastosował poeta.
Jakie pełnią one funkcje?
Ro5Vd6iTGm86r
Cytat (Uzupełnij). Środek wyrazu (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij).
RkdDb0LNcc4CP
Ćwiczenie 3
Zaznacz prawidłową odpowiedź.