Prezentacja multimedialna
Zapoznaj się z tekstem Sigmunda Freuda. Co miał na myśli, mówiąc że „bezpośrednia relacja między antypodami naszej wiedzy nie jest nam dana”? Spróbuj wyjaśnić tę zależność na wybranym przykładzie.
-
Sigmund Freud
Zarys psychoanalizy Aparat psychiczny -
Psychoanaliza opiera się na pewnym podstawowym założeniu, którego rozważenie jest zadaniem filozofii; usprawiedliwić je zaś mogą skutki, jakie ono przynosi. Z tego, co nazywamy naszą psychiką (życiem psychicznym), znane są nam dwie rzeczy: po pierwsze jej fizyczny organ, i scena, na której występuje, to jest mózg (system nerwowy), po drugie zaś akty naszej świadomości, które są nam dane bezpośrednio i których żaden opis nie jest w stanie bliżej wyjaśnić. Wszystko, co znajduje się między obu tymi rzeczami, jest nam nieznane: bezpośrednia relacja między antypodami naszej wiedzy nie jest nam dana. Gdyby zaś została nam dana, to umożliwiłaby nam najwyżej dokładną lokalizację procesów świadomości, w żaden sposób nie przyczyniając się do ich zrozumienia.
-
Obydwa nasze założenia wychodzą od tych krańców czy też początków naszej wiedzy. Pierwszy z nich dotyczy lokalizacji psychiki. Przyjmujemy, że życie psychiczne jest funkcją pewnego aparatu, któremu przypisujemy rozciągłość przestrzenną i złożoność (składa się on z wielu części), a więc wyobrażamy go sobie na podobieństwo teleskopu, mikroskopu itp. Konsekwentne rozwinięcie takiego wyobrażenia — pominąwszy starania zmierzające do tego celu — jest w nauce nowością.
-
Do znajomości tego aparatu psychicznego doszliśmy przez studia nad indywidualnym rozwojem istoty ludzkiej. Najstarszą z tych psychicznych prowincji czy też instancji nazywamy „ono”, id (Es); jego treścią jest to wszystko, co dziedziczymy, co, rodząc się, przynosimy ze sobą, co jest konstytucjonalnie stałe, przede wszystkim więc wywodzące się z organizacji cielesnej popędy, które znajdują tu pierwszy wyraz psychiczny w nieznanych nam formach.
-
Pod wpływem otaczającego nas realnego świata zewnętrznego część id uległa szczególnemu rozwojowi. Pierwotnie jako warstwa korowa, wyposażona w organy służące do odbierania bodźców i do ochrony przed nimi, wytworzyła się osobna struktura, która od tej pory pośredniczy między id a światem zewnętrznym. Tę sferę naszego życia psychicznego nazywamy „ja”, ego (Ich).
-
-
Główne cechy ego. Wskutek wykształconego wcześniej związku między postrzeganiem zmysłowym a czynnością mięśniową ego zawiaduje naszymi dowolnymi ruchami. Jego zadaniem jest samozachowanie; wypełnia je ono, poznając bodźce zewnętrzne, gromadząc — w pamięci — związane z nim doświadczenia, unikając — przez ucieczkę — bodźców zbyt silnych, przez dostosowanie wychodząc naprzeciw bodźcom umiarkowanym i wreszcie ucząc się, jak celowo w sposób dla siebie korzystny zmieniać świat zewnętrzny (aktywność); od wewnątrz, wbrew id, opanowując wymogi popędów ego, decyduje, czy można je zaspokoić, zaspokojenie ich w świecie zewnętrznym przesuwa do sposobniejszej chwili i okoliczności lub też w ogóle je tłumi. W działaniu swym ego kieruje się względami na istniejące w nim lub też wypracowane weń napięcia bodźców. Ich wzrost odczuwa się powszechnie jako przykrość, ich zmniejszenie zaś – jako przyjemność. Przypuszczalnie jednak tym, co odczuwamy jako przyjemność i przykrość, nie są absolutne wielkości tego napięcia bodźców, lecz coś, co tkwi w rytmie ich przemiany. Ego dąży do przyjemności, chce zaś uniknąć przykrości. Na spodziewany, przewidywany wzrost przykrości odpowiedzią jest sygnał lękowy; przyczynę tego wzrostu, niezależnie od tego, czy jest to przyczyna zewnętrzna czy wewnętrzna, stanowi niebezpieczeństwo. Od czasu do czasu ego zrywa związek ze światem zewnętrznym i przechodzi w stan snu, podczas którego w dużym stopniu zmienia swą organizację. Ze snu tego można wnioskować, że organizacja ta opiera się na szczególnej dystrybucji energii psychicznej.
-
W rezultacie długiego okresu dzieciństwa, podczas którego życie rozwijającego się człowieka zależne jest od rodziców, w jego „ja” wykształca się specjalna instancja, w której wpływ rodziców trwa nadal. Instancja ta otrzymała nazwę „nad-ja”, superego (Überich). O ile superego oddziela się od ego lub mu się przeciwstawia, stanowi ono trzecią siłę, do której ego musi się dostosować.
-
Działanie ego jest wtedy poprawne, kiedy jednocześnie zadowala wymogi id, superego i rzeczywistości, a więc kiedy potrafi wymogi te pogodzić. Zrozumienie wszystkich bez wyjątku szczegółów relacji między ego a superego umożliwia sprowadzenie jej do stosunku łączącego dziecko z rodzicami. Wpływ rodziców to naturalnie nie tylko ich oddziaływanie osobiste, lecz także przekazywany przez nich wpływ tradycji rodzinnej, rasowej i narodowej, jak również reprezentowane przez nich wymogi danego środowiska społecznego. W toku rozwoju indywidualnego wkład w rozbudowę superego wnoszą także późniejsi kontynuatorzy i osoby zastępujące rodziców, jak wychowawcy – publiczne wzory ideałów kultywowanych w społeczeństwie. Widzimy, że id i superego – przy całej fundamentalnej różnicy, która je dzieli – łączy to, iż reprezentują wpływy przeszłości: id – wpływy dziedziczne, superego – zasadniczo wpływy innych ludzi, podczas gdy ego określone jest głównie przez własne przeżycia, a więc przez czynniki przypadkowe i aktualne.
-
Taki to ogólny schemat aparatu psychicznego obowiązuje również w odniesieniu do wyższych zwierząt obdarzonych psychiką podobną do psychiki ludzkiej. Należy przyjąć, że superego istnieje wszędzie tam, gdzie – podobnie jak u człowieka – występuje dłuższy okres dziecięcej zależności. Trzeba też przyjąć nieuchronne rozdzielenie ego i id. Źródło: Sigmund Freud, Poza zasadą przyjemności. Zarys psychoanalizy, tłum. J. Prokopiuk, Kraków 2019.
Jak rozumiesz tezę Freuda, że dokładna lokalizacja procesów świadomości w żaden sposób nie przyczyniłaby się do ich zrozumienia?
Odpowiedz na pytanie: jak rozumiesz tezę Freuda, że dokładna lokalizacja procesów świadomości w żaden sposób nie przyczyniłaby się do ich zrozumienia?
Postaraj się wyjaśnić własnymi słowami i na przykładach, co Freud uznaje za rzeczywiste źródło przyjemności.
Do jakich trzech sił musi się dostosować ego i na czym to dostosowanie się polega? Wyjaśnij na przykładzie.
Odpowiedz na pytanie: do jakich trzech sił musi się dostosować ego i na czym to dostosowanie się polega? Wyjaśnij na przykładzie.
Jakie relacje zachodzą między ego, id i superego? Jak można je zilustrować?
Odpowiedz na pytanie: jakie relacje zachodzą między ego, id i superego? Jak można je zilustrować?