Prezentacja multimedialna
Sztuka w epoce romantyzmu
Zapoznaj się z prezentacją, a następnie wynotuj cechy sztuki i architektury romantyzmu, które korespondują z cechami literatury tego okresu. Znajdź miejsca wspólne.
Na romantyczny światopogląd miała wpływ m.in. rewolucja francuska i jej naczelne hasło: „wolność, równość, braterstwo”. Za grunt do rozwoju romantycznych idei posłużyła też filozofia Immanuela Kanta, przede wszystkim teza, że w poznaniu ważniejszy niż przedmiot jest podmiot, i idące za tym odrzucenie obiektywizmu na rzecz subiektywizmu. Stąd zwrot ku jednostce – indywidualnym poglądom na świat, a także uczuciom jako drodze do poznania istoty rzeczy. Romantycy bardzo często przedstawiali swoich bohaterów jako szaleńców widzących świat w odmienny niż zwykli ludzie sposób, często też poświęcali swoje utwory wybitnym postaciom historycznym. Za najwyższy przejaw ludzkiej działalności romantycy uznawali sztukę. Kładli nacisk na nieskrępowaną swobodę twórczą – dzięki niej mogła dochodzić do głosu wyobraźnia artysty, niezbędna, by dociekać metafizycznych prawd ukrytych pod powierzchnią zjawisk materialnych. Zarówno w dziełach malarskich, jak i literackich okresu romantyzmu widoczna jest fascynacja naturą – jej tajemniczością i potęgą. Opisy świata natury często miały za zadanie wyrażać stan uczuciowy bohatera.
Architektura
W architekturze początek XIX w. zaznaczył się powrotem do stylów historycznych. Najlepiej romantycznemu duchowi odpowiadał neogotyk, który był zainspirowany m.in. literaturą preromatyczną (powieść gotycka). Budowano w tym stylu wille włoskie, rezydencje zamkowe, pawilony parkowe. W romantycznych ogrodach można było napotkać budowle naśladujące różne style i epoki, a także malownicze ruiny i miejsca pozostawione naturze.
Ogród angielski zrywał ze sztucznością i rygorami ogrodów barokowych (np. ogrodów francuskich) i nawiązywał do naturalnych ogrodów krajobrazowych. W ogrodzie angielskim dominującymi wartościami są: swoboda, romantyzm oraz naturalność.
Karl Friedrich Schinkel (1781–1841)
Niemiecki architekt, scenograf i malarz, działający w Berlinie, gdzie projektował m.in. teatr i Stare Muzeum. Pracował także w Polsce. Jego dziełem są: kościół w Krzeszowicach, zamek w Kamieńcu Ząbkowickim, projekt przebudowy zamku w Kórniku.
Henryk Marconi (1792–1863)
Architekt pochodzenia włoskiego, od 1822 r. mieszkający i działający w Warszawie, był przedstawicielem historyzmu, podobnie jak później jego syn Leandro (najmłodszy syn – Władysław – także był znanym i cenionym architektem warszawskim, twórcą m.in. hotelu Bristol). Jego główne dzieła to: kościół św. Karola Boromeusza, Hotel Europejski, kościół Wszystkich Świętych na Grzybowie.
Malarstwo
Malarstwo romantyczne nie przybrało znamion wyraźnego, spójnego stylu. Można się jednak pokusić o stwierdzenie, że rządził nim kontrast, zdecydowane kolory i dynamizm kompozycji. Podobnie jak literatura z tego okresu, malarstwo wyraża zainteresowanie metafizyką i człowiekiem, posługuje się naturą, historią i mitami. Bohaterami przedstawień plastycznych często są wojownicy o wolność lub marzyciele – jednostki wyobcowane ze świata.
William Turner (1775–1851)
Angielski malarz pejzażysta, całe życie podróżujący po Europie w poszukiwaniu widoków do namalowania. Jego krajobrazy były często odrealnione, „roztopione” w świetle, skomponowane z barwnych plam. Z czasem pojawiły się na nich motywy historyczne, mitologiczne i współczesne (Pożar parlamentu londyńskiego). Podróż pociągiem zainspirowała 69‑letniego malarza do stworzenia jednego ze swoich najbardziej znanych płócien, zatytułowanego Deszcz, para i pęd.
John Constable (1776–1837)
Malarz angielski, specjalizował się w malarstwie pejzażowym, początkowo wzorowanym na krajobrazie klasycystycznym, później – po wyjściu w plener (1802) – jego płótna zaczęła charakteryzować gra światła i cienia, zmienność barw pod wpływem oświetlenia (te same miejsca malował kilkakrotnie). Uznany za prekursora impresjonizmu, wcześniej oddziałał na malarstwo okresu romantyzmu, m.in. na Théodore'a Géricaulta i Eugène Delacroix. Najbardziej znane obrazy to: Wóz na siano, Katedra w Salisbury, Koń w skoku.
William Blake (1757–1827)
Utalentowany malarz, rytownik i poeta, przedstawiciel wczesnego romantyzmu. Doznawał licznych objawień religijnych, co znajdowało wyraz w jego utworach malarskich i pisarskich. William Blake studiował na Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych. Początkowo zajmował się wyłącznie tworzeniem dzieł plastycznych: kopiowaniem znanych dzieł, np. malowideł z londyńskich kościołów, i ilustrowaniem książek. Ilustrował m.in. Biblię oraz dzieła Miltona i Dantego. Następnie malował też cykle ilustracji do własnych utworów, które pojmował jako całość literacko‑plastyczną. Do jednych z jego najsłynniejszych zbiorów wierszy i rycin należą Pieśni niewinności (1789) i Pieśni doświadczenia (1794). Blake był też filozofem, obserwatorem życia społecznego i wizjonerem. W komentarzach do poematu Milton zawarł trafne spostrzeżenia dotyczące społecznego i religijnego wymiaru życia Londyńczyków. Stworzył też własną mitologię, zawartą m.in. dziele Vala albo Cztery Zoa. Blake nie uznawał autorytetów, żył w odosobnieniu i ubóstwie, choć mógł liczyć na zlecenia grona przyjaciół.
Caspar David Friedrich (1774–1840)
Najsłynniejszy przedstawiciel niemieckiego romantyzmu, zafascynowany naturą. Spędzał długie godziny na samotnych wędrówkach wśród skał nad brzegiem morza, aby bez przeszkód zanurzać się w świecie natury, a przez to możliwie najlepiej poznawać ją i siebie. Koronną pozycję w jego twórczości zajmowała duchowość i życie wewnętrzne człowieka. Jego zainteresowania twórcze doskonale wyraża obraz Wędrowiec nad morzem mgły – sztandarowy przykład malarstwa romantycznego, a zarazem pierwszy w historii malarstwa obraz, w którym portretowana na tle przyrody postać zajmuje centrum kompozycji, ale jest odwrócona tyłem do obserwatorów.
Théodore Géricault (1791–1824)
Francuski malarz i grafik, znany ze scen batalistycznych, przedstawień koni, portretów oraz studiów osób obłąkanych. Jego dramatyczna, pełna ekspresji Tratwa Meduzy stała się manifestem romantyzmu. Obraz ten powstał w reakcji na zatonięcie u wybrzeży Afryki fregaty Méduse. Według relacji ocalałych rozbitków oficerowie opuścili tonący okręt, nie udzieliwszy żadnej pomocy pasażerom. Pasażerowie zbudowali niewielką tratwę, na której dryfowali przez trzynaście dni. Ze 150 osób, które pierwotnie znalazło się na niewielkiej tratwie, przeżyło zaledwie 15. Géricault skrupulatnie przygotowywał się do namalowania tego obrazu, m.in. poznał relacje dwóch rozbitków, stworzył woskową makietę tratwy i rozbitków, a nawet odwiedził miejskie kostnice. Artystycznie obraz nawiązuje do stylu Caravaggia i do Sądu Ostatecznego Michała Anioła. Inne znane dzieła Géricaulta to Oficer szaserów i Derby w Epsom.
Eugène Delacroix (1798–1963)
Uważany za głównego przedstawiciela romantyzmu w sztuce europejskiej, czerpał inspiracje nie tylko z dzieł malarskich epoki (Constable, Turner), ale i z literatury (Dante, Szekspir, Goethe, Byron, Scott). Obrazy tego francuskiego malarza cechuje niezwykły dramatyzm, dynamizm, patos, gra światła i barw. Był jednym z inicjatorów mody na orientalizm (malując np. Kobiety algierskie). Malował także pejzaże, obrazy historyczne i religijne, portrety, m.in. Portret Chopina. Do jego najbardziej znanych dzieł należą: Barka Dantego, Śmierć Sardanapala, Wolność wiodąca lud na barykady.
Francisco de Goya (1746–1828)
Ten hiszpański malarz i grafik to niewątpliwie jeden z najbardziej utalentowanych artystów romantyzmu, który wywarł wpływ na rozwój sztuki w kolejnych wiekach, m.in. symbolizmu. Jego najbardziej znane obrazy są protestem przeciwko okrucieństwom wojny (słynne, wstrząsające Rozstrzelanie powstańców madryckich), a cykle grafik ukazują zło i głupotę świata (Kaprysy, Okrucieństwa wojny, Szaleństwa). Tworzył także dzieła o innej tematyce, m.in. psychologicznej i religijnej. Goya został wicedyrektorem Akademii św. Ferdynanda, a następnie dyrektorem wydziału malarstwa. Objęcie tej funkcji umożliwiło mu reformę nauczania zgodną z jego stwierdzeniem, że „w malarstwie nie ma reguł”. Kładł nacisk na swobodę twórczą i wyobraźnię, zalecał tworzenie bezpośrednio z natury zamiast kopiowania dzieł klasyków malarstwa. Goya w swojej twórczości przekraczał normy obyczajowe i religijne, czego znanym przykładem są obrazy Maja naga i Maja ubrana (prawdopodobnie przedstawiające księżnę Albę). Na jego późną twórczość ogromny wpływ wywarła poważna choroba i będąca jej konsekwencją głuchota: pokrył ściany swojego domu ciemnymi malowidłami, wyrażającymi jego lęki.
Muzyka
Romantyzm to czas twórczości wielkich indywidualności kompozytorskich i rozwoju opery (tworzą wtedy: Richard Wagner, Charles Gounod, Georges Bizet, Gioacchino Rossini, Gaetano Donizetti, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini).
Dążeniem twórców była synteza sztuk, czyli powiązanie muzyki z literaturą i plastyką. Wielkie znaczenie zyskała więc muzyka wokalna.
Pieśń włączana bywała do utworów instrumentalnych, które opierano również na wzorcach pieśniowych, np. Pieśni bez słów Mendelssohna.
Literatura i malarstwo stały się motywami lub inspiracjami w poemacie symfonicznym czy symfonii programowej (w której muzyce towarzyszył tzw. program literacki). W romantyzmie nastąpiło wyodrębnienie się stylów narodowych z ich własną tematyką i wpływami rodzimego folkloru. Jest to epoka kultu wirtuozerii, którą popisywali się także kompozytorzy, np. Chopin czy Paganini.
Richard Wagner – Lohengrin, Tristan i Izolda, misterium sceniczne Parsifal oraz tetralogia Pierścień Nibelunga
Charles Gounod – Safona, Faust, Mireille oraz Romeo i Julia
Georges Bizet – Poławiacze pereł, Carmen czy Piękne dziewczę z Perth
Gioacchino Rossini – Wilhelm Tell, Włoszka w Algierze, Kopciuszek
Gaetano Donizetti – Łucja z Lammermoor, Napój miłosny, Anna Boleyn
Giuseppe Verdi – Makbet, Otello, Traviata, Joanna d’Arc
Giacomo Puccini – Madame Butterfly, Cyganeria, Willidy
Największe indywidualności kompozytorskie tego okresu to:
Ludwig van Beethoven
Johannes Brahms
Franz Liszt
Robert Schumann
Felix Mendelssohn‑Bartholdy
w Polsce:
Fryderyk Chopin
Stanisław Moniuszko
Henryk Wieniawski
Władysław Żeleński
Wybierz jednego z zaprezentowanych w prezentacji artystów, a następnie przygotuj referat o cechach jego twórczości, umieszczając dzieło artysty w kontekście epoki.
Przeanalizuj sposób przedstawiania przyrody w obrazach zamieszczonych w prezentacji. Wymień zaobserwowane prawidłowości.
Przypomnij sobie, jakie znaczenie ma dla romantyków natura. Dodatkowo wróć do slajdu mówiącego o malarstwie romantycznym.
Do prawidłowych spostrzeżeń należą m.in. silna gra światłocienia, wyraźne kontrasty (ciemne i jasne kolory), zdecydowane kolory, na pejzażach – wypełnianie niemal całego planu.
Na podstawie prezentacji wyjaśnij, z czego wynikało romantyczne wyobcowanie jednostki ze świata. Wskaż przykład romantycznego artysty, który żył według własnych reguł.
Przypomnij sobie, co wpłynęło na światopogląd romantyczny.
Na romantyczny światopogląd dotyczący jednostki wpłynęła przede wszystkim myśl Kanta, który głosił dominację podmiotu nad przedmiotem w poznaniu, a więc pierwszeństwo przyznawał subiektywnemu oglądowi świata. Przykładem artysty, którego skrajnie subiektywna postawa doprowadziła do wyobcowania ze społeczeństwa, był William Blake.