Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją multimedialną na temat cech realizmu XIX wieku. Sformułuj notatkę na temat rozwoju tego nurtu w Europie.

RpkghNdLzrwYt
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przyjrzyj się obrazom nurtu realizmu dobranym w prezentacji. Wyjaśnij, dlaczego można uznać je za dzieła realistyczne.

Zapoznaj się opisami obrazów nurtu realizmu dobranymi w prezentacji. Wyjaśnij, dlaczego można uznać je za dzieła realistyczne.

R57eXqKuC2PbQ
(Uzupełnij).
R1Xm796QWwJcP
R1NCtBy7S21OC
Źródło: Muzyka wykorzystana w prezentacji: Yehezkel Raz, Ballerina, licencja: Artlist.io.
RBPQqRGRfBHGM
1
REJ3Mebe6S2Gc
Nagranie

„Realizm – w znaczeniu węższym kierunek ukształtowany ok. 1850 r. w większości literatur europejskich i wypełniający epokę między romantyzmem a naturalizmem”.

Indeks górny Źródło: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002, s. 462. Indeks górny koniec

RTdHkPPULY6HK
Gustave Courbet, Kamieniarze, 1849
Źródło: Galeria Nowych Mistrzów, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1
R7igYMXbiXDiR
Nagranie

„W znaczeniu szerszym [realizm to] – wszelkie dążenia w obrębie literatury i sztuk plastycznych zmierzające do przedstawienia życia codziennego człowieka w jego historycznym środowisku, respektowania tego wszystkiego, co uznaje się za prawa rządzące rzeczywistością”.
Pojęcia realizm używa się także w znaczeniu bardzo ogólnym, jest to wówczas sposób odbierania sztuki (w jednoznaczny, dosłowny sposób).

Indeks górny Źródło: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002, s. 462. Indeks górny koniec .

Rmaq605KG294U
1

„W pojęciu realizm zwykle łączą się elementy rozumienia węższego i szerszego: jest on kierunkiem literackim, który w postaci programowej ukształtował się w połowie XIX w., jednakże dążenia, którym dał wyraz, uformowały się wcześniej i rozwijały także później. Realizm obejmuje swym działaniem w zasadzie tylko gatunki fabularne, na poezję oddziaływał jedynie wtórnie”.

Indeks górny Źródło: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002, s. 462. Indeks górny koniec
Typowe dla realizmu gatunki:

  • powieść: realistyczna (B. Prus „Lalka”), historyczna (H. Sienkiewicz, „Potop”), tendencyjna (E. Orzeszkowa, „Marta”),

  • nowela (B. Prus „Latarnik”),

  • dramat realistyczny (G. Zapolska „Żabusia”).

Tematyka utworów realistycznych:

  • portret społeczeństwa,

  • historia,

  • relacje uczuciowe,

  • dojrzewanie bohatera,

  • portret dziecka,

  • świat salonów,

  • świat wybranej grupy społecznej.

Rt2eFzRn6wf3o
Aleksander Gierymski, Piaskarze, 1887
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, dostępny w internecie: cyfrowe.mnw.art.pl, domena publiczna.
1

„Podstawę realizmu stanowi swoiście interpretowana estetyka mimetyczna: przedmiotem naśladowania jest świat współczesny twórcy i odbiorcy”.

Indeks górny Źródło: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002, s. 462. Indeks górny koniec

RzMb35qEk1D4D
Wojciech Gerson, Kazimierz Odnowiciel wracający do Polski, 1893
Źródło: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

„Dopiero później poetykę realizmu przeniesiono w obręb powieści historycznej”.

Indeks górny Źródło: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław 2002, s. 462. Indeks górny koniec

„Na tle zachodniej Europy sytuacja powieści historycznej w Polsce była nietypowa. [...] Z rekonstrukcji przeszłości, wykładał Taine [francuski filozof, historyk i teoretyk kultury], nie można się jej nauczyć tak jak z dokumentów, które ona sama wytworzyła. Dawny świat jest zapisany w swoich własnych dziełach. Sztuka powinna być współczesna i krajowa, literatura historyczna winna umrzeć i dać miejsce krytyce i historii. Inny autorytet estetyczny, Georg Brandes, wykazywał, iż połączenie prawdy dziejowej fikcją autorską jest nielogiczne, szkodzi i historii jako nauce, i literaturze. [...] koncept, podkreślający antynomiczność podstawowych założeń gatunku, zbijał H[enryk] Sienkiewicz w odczycie O powieści historycznej (1889). Brandes uważał, iż Polacy, by mogli współzawodniczyć z największymi pisarzami Europy, powinni odrzucić zainteresowania przeszłością. Zainteresowania te niebezpieczne gdyż implikują zaniedbanie i utratę wartości, które niesie dzień dzisiejszy. Wśród pozytywistów polskich taka argumentacja pojawiła się bardzo wcześnie, gdy domagali się od literatury tematyki współczesnej i ukazywania potrzeb bieżącej chwili. Powieść historyczna słabo korespondowała z ich programem. Nawiązywała do wyzwolenia narodu, czyli sprawy odsuwanej na dalszy plan, nadto niechętnie się poddawała wymogowi krytycznej oceny przeszłości. Z czasem postulat krytycyzmu został spełniony, zaś kolejne ogarniczenia uprawnień szkolnictwa polskiego uzmysłowiły, iż powieść historyczna jest nie tylko fantazją, lecz i zastępczą katedrą historii”.

Indeks górny Źródło: Tadeusz Budrewicz, Pozytywizm w Polsce [w:] Historia literatury światowej. Pozytywizm, realizm, red. M. Szulc, Kraków 2004, s. 71. Indeks górny koniec

R11ZK4rnutURI
Jean‑François Millet, Kobiety zbierające kłosy, 1857
Źródło: Muzeum Orsay, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

„Świat w utworze realistycznym ukazywany jest z perspektywy przeciętnego odbiorcy i oceniany zwykle w myśl reguł przyjętej moralności i zasad zdrowego rozsądku”.

Indeks górny Źródło: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002, s. 462. Indeks górny koniec

R3ZeiKxR8WADl
William Powell Frith, Ramsgate Sands (Życie nad morzem), 1851–1854
Źródło: Wikiemdia Commons, domena publiczna.
1

„Rozwój realizmu, którego pierwszym wielkim osiągnięciem była literatura angielska XVIII w., wiązał się z poszerzeniem publiczności literackiej o klasy średnie i awansem społecznym mieszczaństwa, które stało się pełnoprawnym współtwórcą wartości kulturalnych; w związku z tym stosowane bywa określenie realizm mieszczański”.

Indeks górny Źródło: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002, s. 462. Indeks górny koniec

R1XGEKiDoD4hm
1

Realizm, który najpełniej wyraził się w powieści, wytworzył zespół właściwych sobie konwencji literackich:

  • operował z reguły fabułą, czyli uporządkowanym układem zdarzeń przedstawionych w danym utworze narracyjnym.

  • ukształtował narratora wszechwiedzącego, czyli takiego, który zdarzenia pojawiające się w fabule relacjonuje z zewnątrz niej, a jednocześnie stwarza wrażenie, że posiada nieograniczoną wiedzę o bohaterach oraz o opowiadanej historii.

  • wprowadzał tzw. komentarz autorski, czyli wypowiedź narratora, która doprecyzowuje szczegóły dotyczące świata przedstawionego w powieści. Taki zabieg wiąże się ściśle z figurą narratora wszechwiedzącego oraz stawia znak równości pomiędzy autorem danego dzieła a tymże narratorem.

  • faworyzował kompozycję zamkniętą, czyli skończony ciąg przyczynowo‑skutkowy zaprezentowanej w powieści fabuły, który domyka wszystkie jej wątki.

  • dopuścił w obręb literatury wszelkie odmiany języka, jeśli miały one treściowe umotywowanie, tak więc obok gwary mógł pojawić się np. żargon naukowy, o ile na kartach powieści doszło do dialogu między osobami z danych klas lub warstw społecznych.

  • w zakresie kreacji bohaterów, uwzględniał ich motywacje psychologiczne oraz socjologiczne.

Indeks górny Oprac. na podstwie: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002, s. 462. Indeks górny koniec

R14iwUOe6wGzT
1

„(...) Klasyczny realizm uformował się w literaturze angielskiej (Ch. Dickens), francuskiej (Stendhal, H. Balzac, G. Flaubert), już w 1. połowie XIX wieku w  literaturze rosyjskiej (I. Turgieniew, I. Gonczarow, L. Tołstoj), i w polskiej (B. Prus, E. Orzeszkowa, H. Sienkiewicz)”.

Indeks górny Źródło: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002, s. 462. Indeks górny koniec

Literatura angielska

„W Anglii uprzemysłowienie i zapoczątkowane przemiany społeczne stosunkowo wcześnie wyostrzyły spojrzenie pisarzy na tzw. przeciętnych ludzi i ich problemy. Do najpopularniejszych autorów angielskich należał Charles Dickens, który w swych powieściach ukazywał codzienne życie drobnego mieszczaństwa”.

Indeks górny Źródło: Jerzy Kałążny, Realizm mieszczański w literaturze niemieckiej [w:] Historia literatury światowej. Pozytywizm, realizm, red. M. Szulc, Kraków 2004, s. 71. Indeks górny koniec

Literatura francuska

„Jako umowną datę początku realizmu we francuskiej literaturze uznaje się niekiedy 1848 rok. Skutkiem przełomów politycznych i zawirowań społecznych, mających miejsce w tym czasie, „były zmiany mentalności, znajdujące odbicie w literaturze i sztuce, gdzie kwestie socjalne, prezentowane w konwencji analitycznej i obserwacyjnej zaczęły wyraźnie dominować nad panującym dotychczas podejściem subiektywnym lub idealistycznym. Jednak w historii idei trudno wyznaczyć wyraźne granice czasowe, i chociaż mianem epoki realizmu określana jest — ze względu na obfitość dzieł reprezentujących tę metodę literacką — druga połowa XIX wieku, to zapowiedzi tendencji realistycznych należy szukać o wiele wcześniej. Można je dostrzec na przykład w twórczości Stendhala, zaś za rzeczywistego prekursora tego nurtu wypada uznać Honoré de Balzaca, który, mimo że żył i tworzył w epoce romantyzmu (1799–1850), stosował w swoich utworach właściwą realizmowi strategię obserwacyjną, zobiektywizowaną i analityczną, odmienną od założeń artystycznych przyświecających współczesnym mu romantykom”.

Indeks górny Źródło: Iwona Puchalska, Literatura francuska – realizm i naturalizm [w:] Historia literatury światowej. Pozytywizm, realizm, red. M. Szulc, Kraków 2004, s. 6–7. Indeks górny koniec

Literatura rosyjska

„W drugiej połowie XIX wieku w Rosji zaczęto poszukiwać nowych dróg filozoficznego ujęcia związku między naturą a społeczeństwem. Znalazły one swój wyraz zarówno w naukach humanistycznych, jak i przygranicznych. W literaturze tendencja ta odzwierciedla się w poetyce realizmu i programie szkoły naturalnej. Filarami jej programu literackiego były humanizm, ludowość i wrażliwość na problemy społeczne. Realizowali go w swojej twórczości Nikołaj Niekrasow i Michaił Sałtykow‑Szczedrin, a w okresie swej literackiej młodości — Iwan Turgieniew, Iwan Gonczarow, Aleksander Hercen i Fiodor Dostojewski [...].
Literatura rosyjska 2. połowy wieku XIX koncentrowała się wokół problemu choroby społeczeństwa i patologii jednostki. Diagnozę próbowano sformułować na podstawie różnorodnych kryteriów: moralnych, społecznych, politycznych, antropologicznych. Stosowali je Tołstoj, Hercen, Turgieniew, Dostojewski, Gonczarow”.

Indeks górny Źródło: Hanna Kowalska–Stus, Literatura rosyjskiego realizmu [w:] Historia literatury światowej. Pozytywizm, realizm, red. M. Szulc, Kraków 2004, s. 176, 255. Indeks górny koniec

Literatura polska

„O realizmie mówiono w kategoriach pożądanej prawdy odtworzonego obrazu rzeczywistości, odtworzenia wszechstronnego świata ludzi i natury, respektowania uważnej obserwacji we wszystkich objawach ludzkiego życia. Pod wpływem scjentyzmu przed literaturą, a zwłaszcza przed powieścią, która w okresie dojrzałej fazy pozytywizmu osiągnęła najwyższy poziom artystyczny, postawiono zadanie naukowego badania i obiektywnego opisywania rzeczywistości. Utwór realistyczny miał zadania głównie poznawcze – miał dostrzec problem realnej rzeczywistości, aby postawić diagnozę. Konstrukcja fabuły i kreacja postaci ukazywały relacje przyczynowo‑skutkowe. Obiektywizm obrazu zapewniała typowość postaw ludzkich w połączeniu z indywidualizacją, plastyczność opisu i prawdopodobieństwo rozwoju fabuły”.

Indeks górny Źródło: Tadeusz Budrewicz, Pozytywizm w Polsce [w:] Historia literatury światowej. Pozytywizm, realizm, red. M. Szulc, Kraków 2004, s. 286. Indeks górny koniec

Głośność lektora
Głośność muzyki