Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją multimedialną dotyczącą motywu dzieciństwa w sztukach plastycznych. Odpowiedz na pytanie, dlaczego motyw ten był szczególnie popularny w XIX w.

R1CHHpST6vfGa
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie różnych realizacji w sztuce zidentyfikuj znaczenia motywu dzieciństwa.

R1Xc9ievS7NLZ
(Uzupełnij).
R1KkVpJmPBfzU1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 1

Porównaj ikonograficzny wizerunek dzieciństwa z obrazem, jaki wyłania się ze współczesnego języka. W tym celu zbierz przykłady określeń (np. związków frazeologicznych) dotyczących bycia dzieckiem, dziecięcych przymiotów, a następnie sformułuj wnioski.

R14gmuuTvGCu2
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z wierszem Noblisty, Petera Handke. Określ wrażenia i uczucia, jakie wywołuje w tobie ten tekst.
Zapoznaj się z wierszem Noblisty, Petera Handke. Określ wrażenia i uczucia, jakie wywołuje w tobie ten tekst.
RnuIRVOsbFszk
(Uzupełnij).
Peter Handke Oda do dzieciństwa

Kiedy dziecko było dzieckiem
Biegało z uniesionymi rękami.
Chciało, żeby strumyk był potokiem,
potok rzeką, a kałuża morzem.
Wtedy wszystko miało duszę,
a dusze stanowiły jedność.

Kiedy dziecko było dzieckiem
Nie wiedziało, że jest dzieckiem.
Nie miało zdania o czymkolwiek,
Nie miało przyzwyczajeń
I nie robiło min, gdy je fotografowano.

Kiedy dziecko było dzieckiem
Cały czas zadawało pytania
„Dlaczego jestem sobą?
Dlaczego nie jestem Tobą?
Dlaczego jestem tutaj? A dlaczego nie tam?
Gdzie zaczyna się czas a kończy się przestrzeń?
Czy nasze życie na ziemi jest tylko snem?
Czy to, że widzę, słyszę i czuję
nie jest tylko iluzją świata przed nim samym?
Co to znaczy, ze jestem sobą?
Czy zanim zostałem sobą nie istniałem?
I czy któregoś dnia ja, który jestem sobą
przestanę nim być?”

Kiedy dziecko było dzieckiem
Nie lubiło szpinaku, groszku i ryżu na mleku.
A teraz je wszystko i to bez przymusu.

Kiedy dziecko było dzieckiem
Obudziło się raz w nie swoim łóżku,
A teraz często mu się to przydarza.
Uważało wszystkich ludzi za pięknych,
A teraz, przy odrobinie szczęścia tylko niektórych.
Miało dokładne wyobrażenie raju,
A teraz najwyżej ma o nim pojęcie.
Nie mogło sobie wyobrazić nicości,
A teraz drży na samą myśl o niej.
Zabawa była dla niego wielką sprawą,
A teraz przejmuje się jak kiedyś,
ale tylko swoją pracą.

Kiedy dziecko było dzieckiem
Jabłko i chleb wystarczał mu do życia.
I tak będzie zawsze.
Jagody spadały mu do ręki.
I tak jest zawsze.
Świeże orzechy drażniły mu język.
I tak będzie zawsze.

Kiedy dziecko było dzieckiem
Na wierzchołku drzewa
wyciągało ręce do czereśni.
Ktoś obcy wzbudzał w nim strach
I tak będzie zawsze.

Kiedy dziecko było dzieckiem
Czekało na pierwszy śnieg.
I zawsze będzie czekać.
Kiedy dziecko było dzieckiem
Wbiło w drzewo kij jak oszczep
I on jeszcze tam drży”.

handk Źródło: Peter Handke, Oda do dzieciństwa.
1
Ćwiczenie 3

Zinterpretuj ostatnie trzy wersy wiersza. Opisz, jak je rozumiesz?

R62CfkHSS1NtL
(Uzupełnij).