Prezentacja TED
Zapoznaj się z propozycją interpretacji wiersza Epizod w bibliotece Zbigniewa Herberta dokonaną przez prof. Andrzeja Franaszka. Zidentyfikuj etapy czynności interpretacyjnych podejmowanych przez literaturoznawcę.
Epizod w biblioteceJasna dziewczyna pochyliła się nad wierszem. Ostrym jak lancet ołówkiem przenosi na białą kartkę słowa i zamienia je na kreski, akcenty, cezury. Lament poległego poety wygląda teraz jak salamandra objedzona przez mrówki. Kiedy nieśliśmy go pod ostrzałem, wierzyłem, że jego ciepłe jeszcze ciało zmartwychwstanie w słowie. Teraz, kiedy widzę śmierć słów, wiem, że nie ma granicy rozkładu. Pozostaną po nas w czarnej ziemi rozrzucone głoski. Akcenty nad nicością i prochem.
Źródło: Zbigniew Herbert, Epizod w bibliotece, [w:] tegoż, Hermes, pies i gwiazda, Warszawa 2021, s. 92.
Określ, na czym według profesora Andrzeja Franaszka polega sarkazm zawarty w utworze Epizod w bibliotece.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RkogHdcc1MaCu
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Jak interpretować utwory poetyckie?
Na podstawie wykładu określ kontekst historyczno‑biograficzny, który według
prof. Andrzeja Franaszka miał wpływ na modyfikacje dokonywane przez Zbigniewa Herberta w utworze Epizod w bibliotece.
Napisz własną interpretację utworu Zbigniewa Herberta Epizod w bibliotece. Odwołaj się do kolejnych etapów interpretacji podanych w sekcji Przeczytaj. Skorzystaj z ustaleń, które podaje w swoim wykładzie prof. Andrzej Franaszek.