Prezentacja TED
Zapoznaj się z wykładem i zastanów, czy wszechobecne w świecie symulakry wpływają na zmianę sposobu postrzegania wolności. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wykłada prof. Tadeusz Gadacz.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DW9snb10u
Wykłada prof. Tadeusz Gadacz.
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Wolność.
W swoim wykładzie prof. Gadacz mówi o dwóch przesądach związanych z wolnością. Przyporządkuj do tych przesądów argumenty przemawiające za ich nieprawdziwością.
Autentyczna wolność wypływa z najgłębszej głębi indywidualnej., Wzajemna współpraca prowadzi do obdarowania wolnością., Wolność wymaga współpracy z innymi., Wolność jest kategorią dialogiczną., Wolność pojawia się, gdy inny pojawia się w naszym świecie., Wzajemna współpraca prowadzi do obdarowania wolnością., Wolność jest relacją międzyosobową., Wolność apeluje do wolności innego., Do bycia wolnym prowadzi nauka współpracy.
| Wolność jest samowolą/wolność jako walka i spór | |
|---|---|
| Wolność jako autonomia |
Wytłumacz, dlaczego wolność ma charakter relacyjny. Czy jesteś w stanie dostrzec relacyjność wolności w opisanym przez Baudrillarda Disneylandzie?
Dlaczego wolność może być postrzegana jako przesąd lub mit? Podaj przykłady takiego myślenia o wolności i ustosunkuj się do nich.
leży silne przekonanie, że Zachód zamienił ją w 1. towar, 2. mitem, 3. mit, 4. wirtualną, 5. symulakrum, 6. dóbr konsumpcyjnych, że stała się ona wartością
1. towar, 2. mitem, 3. mit, 4. wirtualną, 5. symulakrum, 6. dóbr konsumpcyjnych i nie uczestniczy w żadnej formie transcendencji albo realnej wymiany. Wolność, o której pisze Baudrillard, jest zatem kolejnym 1. towar, 2. mitem, 3. mit, 4. wirtualną, 5. symulakrum, 6. dóbr konsumpcyjnych i jako 1. towar, 2. mitem, 3. mit, 4. wirtualną, 5. symulakrum, 6. dóbr konsumpcyjnych najlepiej ujmuje ją metaforyka wykorzystana do jej dekonstrukcji.
Znasz już teorię symulakrów Baudrillarda. Po wysłuchaniu wykładu prof. Gadacza spróbuj uzupełnić poniższy tekst i zastanów się, która z idei wolności była najbliższa francuskiemu filozofowi.
symulakrum, mitem, wartością
wirtualną, dóbr konsumpcyjnych, wewnętrzne światy, symulakry, mit, towar
Baudrillard głosił, że żyjemy w świecie, w którym nastąpiła nadprodukcja znaków, w efekcie czego istnieją już tylko ............................................, które do niczego nie odsyłają, lecz tworzą własne ............................................, które uważamy za naszą rzeczywistość. Baudrillard przeprowadza wstrząsającą analizę problematyki wolności. Mówi o wolności jak o jednym z ............................................ czy jak o surowcu kopalnym. Ilustruje przemianę wolności w surowiec, w ............................................. U źródeł tej refleksji Baudrillarda o wolności leży silne przekonanie, że człowiek zamienił ją w ............................................, że stała się ona ............................................ i nie uczestniczy w żadnej formie transcendencji albo realnej wymiany. Wolność, o której pisze Baudrillard, jest zatem kolejnym ............................................ i jako ............................................ najlepiej można ująć wolność metaforycznie i wskazać, jak została zdekonstruowana.
wirtualną} i nie uczestniczy w żadnej formie transcendencji albo realnej wymiany. Wolność, o której pisze Baudrillard, jest zatem kolejnym (tu wybierz) 1. symulakrum, 2. mitem, 3. symulakry, 4. dóbr konsumpcyjnych, 5. towar, 6. wewnętrzne światy, 7. mit i jako 1. symulakrum, 2. mitem, 3. symulakry, 4. dóbr konsumpcyjnych, 5. towar, 6. wewnętrzne światy, 7. mit najlepiej można ująć wolność metaforycznie i wskazać, jak została zdekonstruowana.