Prezentacja
Zapoznaj się z treścią poniższej prezentacji. Rozważ, w jaki sposób metoda dialektyczna objawia się w historiozofii Hegla.

Dialektyka a historiozofia

Absolut rozumiany jako w pełni urzeczywistniający swą istotę rozum. Jest w pełni wolny i rozumny, a więc świadomy swej istoty. Jest jednak sumą i wyższą całością skończonych duchów subiektywnych, które muszą stopniowo dochodzić do pełnej świadomości swej istoty (rozumności i wolności). Stąd wynika fenomen historii, a więc stopniowego, koniecznego procesu uświadamiania swej wolności i rozumności przez ludzi. Absolut nie bierze w nim udziału – jest pozaczasowy. Równocześnie widzi całą historię ludzką w każdym jej momencie. Odwieczny i pozaczasowy duch absolutny „przegląda się” więc w czasowej historii ludzkiej, jak w zwierciadle.

Faza I. Jest to faza dzikich ludów Wschodu, w której idea wolności dopiero „kiełkuje”. Tu wolny jest tylko władca, a jego wola jest prawem. Jest to więc epoka despotyzmu.

Trzy fazy pierwszej epoki przypominające trzy fazy dialektyki: Chiny – najstarsze państwo w dziejach, pierwowzór i prymitywny wzór wszelkiej państwowości, teokracja i wszechwładza jednostki uważanej za boską; Indie – wytworzenie państwa kastowego w oparciu o prawdy religijne, ze ściśle określonymi rolami społecznymi każdej kasty; Persja – tu władca staje się po raz pierwszy monarchą, jednak jego rola wciąż wynika z rzekomej woli boskiej. Persja upadnie w zwarciu z duchem greckim, który przejmie ideę wolności i podda ją dalszemu rozwojowi.

Faza II. Jest to faza antycznych greckich polis, gdzie Grecy rozwijają rozum ludzki (sztukę, naukę, filozofię) i ideę wolności. Tu wolny jest każdy człowiek, ale nie każdy jest uważany za człowieka, gdyż istnieje niewolnictwo. Jest to epoka demokracji.

Trzy fazy drugiej epoki odpowiadające trzem stopniom dialektyki: młodzieńczy stan greckiego ducha, czyli jego rozwój aż do idei wolności dla pełnoprawnych ludzi – trwa do bliżej nieokreślonego momentu wykrystalizowania się greckich polis i ich wypraw kolonialnych; dojrzały okres greckiego ducha, czyli rozwój sztuki, teorii państwa, filozofii i pierwszych form nauki – trwa aż do Aleksandra Macedońskiego, który w pięknym szale dokonuje „zemsty nad Azją”; okres schyłkowy greckiego ducha – wytracanie żywotnych sił dojrzałej organizacji ducha, trwający aż do czasów zetknięcia się z republiką Rzymu. Ekspansja terytorialna Rzymu obejmie swym zasięgiem także Grecję, której duch upadnie, a idea wolności zostanie przejęta przez Rzymian i będzie przez nich dalej rozwijana.

Faza III. Jest to okres Rzymu, wielonarodowego państwa, którego prawodawstwo świadczy o rozwoju rozumu, acz pełną prawdziwą wolnością cieszą się tylko arystokraci. Tu w pełni wolny jest każdy arystokrata. Jest to więc epoka arystokracji.

Faza IV. Jest to okres Królestwa Prus, w którym ostateczny cel dziejów zostaje w pełni zrealizowany. Rozumnie ułożone prawodawstwo gwarantuje wolność, a zabezpiecza ją moralność płynąca ze zreformowanego chrześcijaństwa, czyli protestantyzmu. Tu wolny i w pełni świadomy swej wolności jest każdy człowiek. Jest to więc epoka monarchii (konstytucyjnej).

Trzy fazy czwartej epoki odpowiadające trzem stopniom dialektyki, z których każda dzieli się wewnętrznie na trzy pomniejsze fazy: początki świata chrześcijańsko‑germańskiego: wędrówki dzikich ludów z Azji, zwłaszcza germańskich; zaranie mahometanizmu, jako poboczny, choć ważny efekt dziejów powszechnych; powstanie państwa Karola Wielkiego, jako podjęcie przez dzikie ludy rzymskich idei, które dalej rozwijać będą Germanie; średniowiecze: pojawienie się feudalizmu i hierarchicznej organizacji społeczeństw; wyprawy krzyżowe jako odwet na islamie i umacnianie się nowego ducha; stopniowe przejście feudalizmu w ustrój monarchiczny, który zaczyna się krystalizować jako najwyższa forma państwa prawa; nowożytność: reformacja jako odpowiedź na zepsucie Kościoła – zreformowana religia pod postacią protestantyzmu staje się najdoskonalszą nauką moralną; reformacja wpływa na kształtowanie się nowego prawodawstwa w każdym dojrzałym państwie europejskim; okres od Oświecenia do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, w którym człowiek osiąga pełny rozwój swego rozumu i dąży do jego urzeczywistnienia w idealnej organizacji państwowej. Wraz z nastaniem współczesnego Heglowi państwa pruskiego rozwój rozumności i wolności dobiega końca – cel dziejów zostaje zatem osiągnięty.

Przyszłość. Hegel ogłosił koniec historii, co nie oznacza, że żadne wydarzenia historyczne nie będą mieć miejsca. Po prostu przyszłość jest zupełnie nieistotna – ogólny cel dziejów już się zrealizował. Dzięki historii powszechnej pozaczasowy duch absolutny widzi swą własną wolność i rozumność, rozpisaną w czasie.
Zastanów się, dlaczego filozof stwierdza, że proces dziejowy jest procesem koniecznym, polegającym na stopniowym uświadamianiu idei wolności. Oceń, czy twoim zdaniem Hegel powołał się na odpowiednie przykłady, aby uzasadnić swoją teorię. Jeśli nie – podaj własne. Uzasadnij swoją odpowiedź.