PRL – lekcja powtórzeniowa
Czy wiesz, co to jest kapsuła czasu?
To pojemnik, do którego wkładamy przedmioty będące – naszym zdaniem – świadectwem czasów, w których żyjemy. Umieszczamy ten pojemnik w bezpiecznym miejscu i zaznaczamy, by nie otwierać go przed jakąś datą. Kapsuły czasu mogą mieć różny charakter.
Jeśli uczysz się angielskiego, odczytaj z kapsuły, którego dnia została zamknięta. Jaki ważny jubileusz obchodzili wówczas Amerykanie?
Napis na dole tabliczki mówi, że kapsuła ta została zrobiona ze zbiornika paliwa, używanego w programie Mariner'71 - lotów bezzałogowych z Ziemi na Marsa.
Oto, co znalazło się w tej kapsule:
„Pet‑rock” - kamień‑zabawka z kamyka z jednej z plaż w Meksyku, niezwykle modna w 1975 r. w USA, z instrukcją obsługi, która opisywała bardzo dokładnie, jak należy „troszczyć się” o swój kamyczek, jak go karmić, kąpać, tresować.
jedna z sukien ślubnych piosenkarki Cher
świadectwa szkolne
sztuczne rzęsy
tenisówki
karty kredytowe
deskorolka
męskie buty‑platformy
taśma z filmem „Szczęki”
puszki piwa
lalka Barbie
taśmy z nagraniem programów telewizyjnych z konwencji wyborczych kandydatów na prezydenta
piłka do futbolu amerykańskiego podpisana przez piłkarzy drużyny z Los Angeles
gotowa kolacja do odgrzania w piekarniku
Odpowiedz na pytania:
Które przedmioty mogą nie dotrwać do roku 2076?
Które mogą być wtedy niezrozumiałe?
Które opisy są niezrozumiałe dla Ciebie? Gdzie poszukasz ich wyjaśnienia?
Napisz w pięciu zdaniach, czego dowiedziałeś się o życiu w Stanach Zjednoczonych w 1976 r. na podstawie opisu tej kapsuły. Porównaj swój opis z opisami dwojga innych uczniów z Twojej klasy. Czy doszliście do takich samych wniosków? Dlaczego?
Kapsuły PRL
Poszukajcie w Internecie wiadomości o innych kapsułach czasu i przedmiotach do nich wkładanych. Podzielcie się na grupy. Wyobraźcie sobie, że jesteście mieszkańcami Polski Ludowej. Macie przygotować kapsułę czasu dla Polaków w 2050 roku. Każda z grup żyje w trochę innym czasie: jedna w latach czterdziestych XX wieku, druga - w latach pięćdziesiątych, trzecia - sześćdziesiątych, czwarta - siedemdziesiątych, piąta - osiemdziesiątych.
Sporządźcie listę maksymalnie dziesięciu obiektów. Ustalcie, na jakie aspekty życia chcecie zwrócić uwagę, dokonując wyboru. Zapiszcie te ustalenia na kartce. Spróbujcie znaleźć w Internecie zdjęcia tych obiektów.
Następnie wymieńcie się kapsułami między grupami. Opiszcie w pięciu zdaniach życie w okresie, zamkniętym w kapsule, której zawartość przeglądaliście (ale nie projektowaliście!). Porównajcie swój opis z notatkami twórców kapsuły. Czy odbiorcy zawsze dokładnie zrozumieli przekaz twórców?
Zapewne przekonaliście się, że odtworzenie przeszłości na podstawie kapsuły czasu nie jest proste i nie zawsze jest jednoznaczne. Kapsuły wciąż cieszą się jednak popularnością. Zaprojektujcie kapsułę obrazującą dzisiejszą Polskę. Co można do niej włożyć? Jakiego pojemnika użyć?