Problem biedy – wprowadzenie
Problem biedy - wprowadzenie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
poznaje relację między wojną i biedą,
rozumie istotność i społeczny kontekst problemu biedy,
zna przykładowe formy dyskryminacji,
zna podłoże zjawiska dyskryminacji,
zna ocenę prawną zjawiska dyskryminacji.
b) Umiejętności
Uczeń:
uczy się empatii wobec osób ubogich,
nabiera umiejętności dyskutowania o problemie biedy i znaczenia pieniędzy w jego życiu,
uczy się gospodarowania pieniędzmi i dostrzegania grup najbardziej potrzebujących,
uczy się, jak zapobiegać złu moralnemu, mając na celu dobro swoje i innych.
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec powinności moralnych człowieka oraz uczy się rozpoznawać podstawowe wartości moralne,
zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny, jakim jest bieda i sposoby jego rozwiązania oraz pozwala na rozwijanie umiejętności prezentacji własnego stanowiska w dialogu z innymi,
treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,
osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych oraz uczy się zasad harmonijnego współistnienia i dobrem wspólnym oraz współdziałania ze środowiskiem społecznym.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja wokół problemu (praca w parach i praca w grupie), prezentacja multimedialna.
3. Środki dydaktyczne
Komputer, rzutnik, program Power Point. Zdjęcia potrzebne do ćwiczenia pamiętnik Jana.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na zajęciach poprzedzających nauczyciel prosi ucznia o przygotowanie w domu prezentacji multimedialnej w Power Poincie na następujący temat: „Wojna a problem biedy” na podstawie artykułu Wielkie umieranie? Krzysztofa Kęćka. Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje zdjęcia do ćwiczenia pamiętnik Jana, komputer i rzutnik potrzebne do prezentacji multimedialnej. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:
Z czym kojarzy ci się bieda?
Czy pieniądze dają ci szczęście?
Czy pieniądze czynią człowieka lepszym?
Czy jest moralnie usprawiedliwione, że jedna osoba posiada tak dużo podczas gdy mnóstwo ludzi posiada tak mało?
2. Nauczyciel prosi o zrobienie następującego ćwiczenia ustnego w parach: „Właśnie wygrałeś milion złotych w totolotka. Nowe prawo mówi, że możesz zachować sto tysięcy, a resztę musisz przeznaczyć na pomoc biednym. Przedyskutuj którym biednym ludziom i organizacjom chciałbyś dać pieniądze? Podaj uzasadnienie wyboru.”. Uczniowie po skończeniu ćwiczenia dzielą się refleksjami na ten temat.
3. Nauczyciel prosi o zrobienie następującego ćwiczenia w parach: „Przyjrzyjcie się dwóm fotografiom przedstawiających dwóch Janów (por. załącznik). Wyobraźcie sobie, że każde z was jest innym Janem. Napiszcie pamiętnik normalnego dnia Jana, którego wybraliście. Następnie porównajcie opis.
Jan Srebrzystowski. Jego rodzinna fortuna wynosi 10 milionów złotych.
Jan Piwko: osierocony w wieku 3 lat, dwóch braci zamordowanych, siostra zmarła z przedawkowania heroiny. Zaczął pić i wylądował na ulicy.
Uczniowie po skończeniu ćwiczenia czytają swoje prace (pamiętniki Jana). Następnie dyskutują na temat jak pomóc Janowi Piwko. Nauczyciel wskazuje na problem szans ujęty w tym ćwiczeniu.
c) Faza podsumowująca
Uczeń dokonuje prezentacji na temat relacji wojny i problemu biedy. Przedstawia następnie swoje wnioski. Nauczyciel wspólnie z klasą dokonuje oceny prezentacji.
5. Bibliografia
Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Singer P., Przewodnik po etyce, Książka i wiedza, Warszawa 2002.
Kęciek K., Wielkie umieranie?, Przegląd 25 sierpnia 2004.
6. Załączniki
a) Materiały pomocnicze dla nauczyciela
Przykładowe zdjęcia postaci do ćwiczenia pamiętnik Jana.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak.