Ten materiał poświęcony jest zadaniom związanym z obliczeniami procentowymi. Jeżeli chcesz sobie przypomnieć podstawowe wiadomości na temat obliczeń procentowych, zajrzyj do lekcji Obliczenia procentowe. Część IID1k0ja4rYObliczenia procentowe. Część II.
Rw8FuWnKAxBFh1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. liczby jest równe . Wynika z tego, że ., 2. liczby jest równe . Wtedy ., 3. liczby jest równe . Wtedy .
liczby jest równe . Wynika z tego, że .
liczby jest równe . Wtedy .
liczby jest równe . Wtedy
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RjJwvHbgZo9HR1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba o większa od jest równa ., 2. Liczba o mniejsza od jest równa ., 3. śmietany zawiera tłuszczu, zatem zawartość tłuszczu w tej śmietanie wynosi .
Liczba o większa od jest równa .
Liczba o mniejsza od jest równa .
śmietany zawiera tłuszczu, zatem zawartość tłuszczu w tej śmietanie wynosi .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
REH9J7NJ6aUwR2
Ćwiczenie 3
Zaznacz wszystkie poprawne stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. W grudniu cenę tabletu podwyższono o , a w styczniu obniżono tę nową cenę o . Teraz tablet kosztuje tyle samo, co w grudniu., 2. Cenę książki obniżono o . Jeśli sprzedawca chciałby sprzedawać ją po takiej cenie jak przed obniżką, to powinien podwyższyć nową cenę o ., 3. Cenę płyty zmniejszono o , a następnie nową cenę znów zmniejszono o . Wówczas cena płyty zmniejszyła się o ., 4. Cenę telewizora obniżono o i teraz kosztuje . Z tego wynika, że przed obniżką telewizor kosztował .
W grudniu cenę tabletu podwyższono o , a w styczniu obniżono tę nową cenę o . Teraz tablet kosztuje tyle samo, co w grudniu.
Cenę książki obniżono o . Jeśli sprzedawca chciałby sprzedawać ją po takiej cenie jak przed obniżką, to powinien podwyższyć nową cenę o .
Cenę płyty zmniejszono o , a następnie nową cenę znów zmniejszono o . Wówczas cena płyty zmniejszyła się o .
Cenę telewizora obniżono o i teraz kosztuje . Z tego wynika, że przed obniżką telewizor kosztował .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1L0vcAH1f89A1
Ćwiczenie 4
Spośród podanych stwierdzeń zaznacz stwierdzenie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Długość boku kwadratu jest o większa od długości boku kwadratu . Wynika z tego, że pole kwadratu jest o większe od pola kwadratu ., 2. Każdy z boków pierwszego trójkąta jest o krótszy od odpowiedniego boku drugiego trójkąta. Z tego wynika, że obwód pierwszego trójkąta jest o mniejszy od obwodu drugiego trójkąta.
Długość boku kwadratu jest o większa od długości boku kwadratu . Wynika z tego, że pole kwadratu jest o większe od pola kwadratu .
Każdy z boków pierwszego trójkąta jest o krótszy od odpowiedniego boku drugiego trójkąta. Z tego wynika, że obwód pierwszego trójkąta jest o mniejszy od obwodu drugiego trójkąta.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R9TA5DtFpbb5i1
Ćwiczenie 5
Rysy, najwyższy szczyt polskich Tatr ma wysokość , podczas gdy Gerlach, najwyższy szczyt Tatr, ma wysokość Zaznacz poprawne stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Rysy są niższe od Gerlacha o mniej niż ., 2. Gerlach jest wyższy od Rysów o mniej niż .
Rysy są niższe od Gerlacha o mniej niż .
Gerlach jest wyższy od Rysów o mniej niż .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIeD8WHO4XTkg1
Ćwiczenie 6
Spośród podanych stwierdzeń zaznacz stwierdzenie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W klasie jest uczniów, przy czym dziewcząt jest o więcej niż chłopców. Języka hiszpańskiego uczy się wszystkich chłopców oraz wszystkich dziewcząt. Wynika z tego, że języka hiszpańskiego uczy się wszystkich uczniów tej klasy., 2. W klasie dziewczęta stanowią wszystkich uczniów, a jednocześnie jest ich o więcej niż chłopców. Wynika z tego, że w tej klasie jest uczniów.
W klasie jest uczniów, przy czym dziewcząt jest o więcej niż chłopców. Języka hiszpańskiego uczy się wszystkich chłopców oraz wszystkich dziewcząt. Wynika z tego, że języka hiszpańskiego uczy się wszystkich uczniów tej klasy.
W klasie dziewczęta stanowią wszystkich uczniów, a jednocześnie jest ich o więcej niż chłopców. Wynika z tego, że w tej klasie jest uczniów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RYPci7EcQFR8k1
Ćwiczenie 7
Punkt procentowy to jednostka różnicy między wartościami jednej wielkości a drugiej wielkości, wyrażonymi w procentach. punkt procentowy w skrócie zapisujemy: Spośród podanych stwierdzeń zaznacz stwierdzenie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Kandydat na burmistrza był popierany przez obywateli. W ostatnim czasie poparcie wzrosło o punktów procentowych. Obecnie popiera go obywateli., 2. Jeżeli oprocentowanie lokaty wynosiło i zostało zwiększone o , to znaczy, że zwiększyło się o punkty procentowe.
Kandydat na burmistrza był popierany przez obywateli. W ostatnim czasie poparcie wzrosło o punktów procentowych. Obecnie popiera go obywateli.
Jeżeli oprocentowanie lokaty wynosiło i zostało zwiększone o to znaczy, że zwiększyło się o punkty procentowe.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8
R1XSNUDpPa67z1
Wiadomo, że pewnej liczby równa się . Jaka to liczba? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Aby obliczyć liczbę, gdy dany jest jej procent, należy zamienić podany procent na ułamek zwykły, a następnie podzielić przez niego podaną wartość.
1
Ćwiczenie 9
RGHbCzavwrUAr1
Ile procent liczby stanowi liczba ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Aby obliczyć jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, należy zbudować ułamek, w którym druga liczba znajduje się w liczniku, a pierwsza znajduje się w mianowniku. Następnie otrzymany ułamek należy zamienić na procenty.
R1WDyenEUs5yB1
Ćwiczenie 10
W skarbcu jest sztabek złota i sztabki srebra. O ile procent więcej jest sztabek złota niż sztabek srebra? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RT2D1UgEgmm6x1
Ćwiczenie 11
W koszyku są jabłka i gruszki, przy czym liczba gruszek stanowi liczby jabłek. Jaki procent liczby gruszek stanowi liczba jabłek? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. liczby gruszek, 2. liczby gruszek, 3. liczby gruszek, 4. liczby gruszek
liczby gruszek
liczby gruszek
liczby gruszek
liczby gruszek
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CNAw1LJYFBm1
Ćwiczenie 12
Długość podstawy trójkąta wydłużono o , a wysokość opuszczoną na tę podstawę skrócono o . Ile wynosi pole tak otrzymanego trójkąta w odniesieniu do trójkąta ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest większe o od pola trójkąta ., 2. Jest równe polu trójkąta ., 3. Jest większe o od pola trójkąta ., 4. Jest mniejsze o od pola trójkąta .
jest większe o od pola trójkąta
jest równe polu trójkąta
jest większe o od pola trójkąta
jest mniejsze o od pola trójkąta
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6wz1DfaEINc41
Ćwiczenie 13
Lodówka kosztuje . Jaka będzie cena lodówki, jeśli podwyższymy ją o a następnie obniżymy o ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15J2afULCswD1
Ćwiczenie 14
Gdy beczka z wodą jest w pusta, zawiera o litrów wody więcej, niż gdy jest w napełniona. Jaka jest pojemność tej beczki? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. litrów, 2. litrów, 3. litrów, 4. litrów
litrów
litrów
litrów
litrów
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RvaTh7FhXMIJC1
Ćwiczenie 15
Po dwukrotnej obniżce ceny towaru, za każdym razem o ten sam procent, jego cena końcowa stanowi ceny początkowej. O ile procent każdorazowo dokonywano obniżki ceny towaru? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o , 4. o
o
o
o
o
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7uyFR7xXiAdb1
Ćwiczenie 16
Jedna piąta powierzchni czarno - białej fotografii to kolor czarny, a reszta to kolor biały. Fotografia została powiększona. Jaki procent powierzchni powiększonej fotografii zajmuje kolor biały? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Podatek VAT
Podstawowym podatkiem, z jakim mają do czynienia zarówno przedsiębiorcy, jak i ich klienci, jest podatek od wartości dodanej, czyli VAT (Value Added Tax). Jego cechą charakterystyczną jest to, że całą wartością opodatkowany jest ostateczny konsument danej czynności. Szczegółowe zasady obliczania podatku VAT oraz jego stawki dla określonych grup towarów i usług ustalane są aktami prawnymi. Zmieniająca się sytuacja gospodarcza powoduje kolejne modyfikacje zarówno stawek, jak i sposobu naliczania VAT, co czyni go jednym z bardziej skomplikowanych podatków w polskim systemie prawnym.
Przy obliczeniach będziemy używać takich pojęć, jak:
Cena puszki farby z podatkiem VAT w wysokości była równa . O ile złotych zdrożała puszka farby, jeśli stawka podatku wzrosła do ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o , 4. o
o
o
o
o
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KpCwwzFYuDg1
Ćwiczenie 18
Która z liczb jest większa: liczby czy liczby ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wymienione liczby są równe, 2. liczby , 3. liczby
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 19
R1YlTfbD1zLyG1
Zmieszano stopu zawierającego żelaza i stopu zawierającego żelaza. Oblicz, ile procent żelaza zawiera powstały stop. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź. Powstały stop zawiera 1. , 2. , 3. , 4. , 5. żelaza.
Zmieszano stopu zawierającego żelaza i stopu zawierającego żelaza. Oblicz, ile procent żelaza zawiera powstały stop. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź. Powstały stop zawiera 1. , 2. , 3. , 4. , 5. żelaza.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zacznij od obliczenia, ile kilogramów żelaza zawiera pierwszy i drugi stop. Zauważ, że otrzymany stop będzie miał masę . Następnie oblicz, ile procent masy całego nowego stopu będzie stanowiła masa znajdującego się w nim żelaza.
3
Ćwiczenie 20
Tabela przedstawia zestawienie wyników sprawdzianu z geografii, który pisali uczniowie klasy .
Ocena
Liczba uczniów
Rnu8lI5OiflmD
Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakujące fragmenty zdań tak, aby były prawdziwe. Ocenę niedostateczną uzyskało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. klasy . Ocenę co najmniej dostateczną uzyskało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. uczniów klasy . Spośród uczniów, którzy uzyskali ocenę pozytywną, około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. otrzymało ocenę dobrą.
Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakujące fragmenty zdań tak, aby były prawdziwe. Ocenę niedostateczną uzyskało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. klasy . Ocenę co najmniej dostateczną uzyskało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. uczniów klasy . Spośród uczniów, którzy uzyskali ocenę pozytywną, około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. otrzymało ocenę dobrą.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zacznij od obliczenia łącznej liczby uczniów w tej klasie. Następnie korzystając z informacji zawartych w tabeli zbuduj odpowiednie ułamki i zamień je na procenty.
RbcmJaUijY7ah3
Ćwiczenie 21
Cena netto zmywarki jest równa , zaś cena brutto telewizora to . Stawka podatku VAT na sprzęt AGD i RTV wynosi . Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednie wyrażenia tak, aby zdania były prawdziwe. Cena brutto zmywarki wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. . Cena netto telewizora wynosi około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. . Cena netto zmywarki stanowi około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. jej ceny brutto. Cena brutto telewizora stanowi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. jej ceny netto.
Cena netto zmywarki jest równa , zaś cena brutto telewizora to . Stawka podatku VAT na sprzęt AGD i RTV wynosi . Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednie wyrażenia tak, aby zdania były prawdziwe. Cena brutto zmywarki wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. . Cena netto telewizora wynosi około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. . Cena netto zmywarki stanowi około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. jej ceny brutto. Cena brutto telewizora stanowi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. jej ceny netto.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 22
REAaAKzQilyNt3
Rodzeństwo Marek i Kasia mają dwie prostokątne działki. Długość działki Kasi jest o krótsza od długości działki Marka. Szerokość działki Kasi jest o dłuższa od szerokości działki Marka. O ile procent pole działki Kasi jest mniejsze od pola działki brata? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Pole działki Kasi jest mniejsze o Tu uzupełnij od pola działki jej brata.
Rodzeństwo Marek i Kasia mają dwie prostokątne działki. Długość działki Kasi jest o krótsza od długości działki Marka. Szerokość działki Kasi jest o dłuższa od szerokości działki Marka. O ile procent pole działki Kasi jest mniejsze od pola działki brata? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Pole działki Kasi jest mniejsze o Tu uzupełnij od pola działki jej brata.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Niech długość działki Marka wynosi , a szerokość działki Marka wynosi . Oznacza to, że długość działki Kasi wynosi , a szerokość jej działki wynosi . Korzystając z tych informacji oblicz pola obu działek, a następnie wyznacz o ile procent pole działki Kasi jest mniejsze od pola działki jej brata.
3
Ćwiczenie 23
R11jAwrX0uZIi3
Jaś i Małgosia zdawali egzamin testowy z matematyki. Jaś uzyskał punktów możliwych do zdobycia, natomiast wynik Małgosi był lepszy od wyniku Jasia o punktów procentowych. O ile więcej procent punktów otrzymała Małgosia od Jasia? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Małgosia otrzymała o około 1. , 2. , 3. , 4. więcej punktów od Jasia.
Jaś i Małgosia zdawali egzamin testowy z matematyki. Jaś uzyskał punktów możliwych do zdobycia, natomiast wynik Małgosi był lepszy od wyniku Jasia o punktów procentowych. O ile więcej procent punktów otrzymała Małgosia od Jasia? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Małgosia otrzymała o około 1. , 2. , 3. , 4. więcej punktów od Jasia.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Oblicz jaką część wyniku Jasia stanowi podana liczba punktów procentowych. Ułóż odpowiedni ułamek, a następnie zamień go na procent.
RQafGXmTUxk7T2
Ćwiczenie 24
Pan Jan chce kupić pewien model telewizora. Może go kupić w dwóch sklepach. W sklepie cenę telewizora obniżono o , a w sklepie cenę telewizora obniżono dwukrotnie o . Oferta którego sklepu jest bardziej korzystna dla Pana Jana? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Oferta sklepu ., 2. Oferta sklepu .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RexwgHARXnwCs
Ćwiczenie 25
Cenę pewnego towaru zmniejszono o , a następnie zwiększono o . Jak zmieni się końcowa cena towaru, porównując ją do początkowej ceny towaru? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Cena tego towaru nie zmieni się., 2. Cena tego towaru zmniejszy się., 3. Cena tego towaru zwiększy się.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 26
R1VWCzvc5igJF2
Wynik testu z matematyki pewnego ucznia wynosił . Po konsultacji z nauczycielem okazało się, że test został błędnie sprawdzony. Nauczyciel dopisał uczniowi cztery brakujące punkty. Nowy wynik ucznia z tego testu wynosił . Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia w tym teście to Tu uzupełnij.
Wynik testu z matematyki pewnego ucznia wynosił . Po konsultacji z nauczycielem okazało się, że test został błędnie sprawdzony. Nauczyciel dopisał uczniowi cztery brakujące punkty. Nowy wynik ucznia z tego testu wynosił . Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia w tym teście to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Z treśći zadania wynika, że brakujące punkty stanowiły wszystkich punktów możliwych do zdobycia. Wystarczy, że obliczysz liczbę, której wynosi .
3
Ćwiczenie 27
RueewI8DDw8QI3
Ile kilogramów czystej wody dolano do roztworu wodnego saletry potasowej, jeżeli otrzymano roztworu o stężeniu ? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Dolano 1. , 2. , 3. , 4. czystej wody.
Ile kilogramów czystej wody dolano do roztworu wodnego saletry potasowej, jeżeli otrzymano roztworu o stężeniu ? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Dolano 1. , 2. , 3. , 4. czystej wody.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Aby wyznaczyć ilość dolanej wody, wystarczy rozwiązać równanie , gdzie oznacza ilość dolanej wody.
3
Ćwiczenie 28
Ry27ec3wU7FJV3
Właściciel sklepu otrzymał rabat w hurtowni. Za cukru zapłacił wtedy . Oblicz, jaka kwotę zapłaciłby za cukru, gdyby nie otrzymał rabatu. Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Bez rabatu cukru kosztuje 1. , 2. , 3. , 4. .
Właściciel sklepu otrzymał rabat w hurtowni. Za cukru zapłacił wtedy . Oblicz, jaka kwotę zapłaciłby za cukru, gdyby nie otrzymał rabatu. Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Bez rabatu cukru kosztuje 1. , 2. , 3. , 4. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wykorzystaj fakt, że cena cukru po obniżce stanowi ceny początkowej. Zamień ten procent na ułamek, a następnie podziel przez niego nową cenę cukru.
3
Ćwiczenie 29
R4HRJTGO49IL03
Litr benzyny kosztował w grudniu . W kolejnych miesiącach cena benzyny zmieniała się następująco: w styczniu - wzrosła o , w lutym - spadła o , w marcu wzrosła o . Jaka była cena litra benzyny na koniec marca? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Na koniec marca litr benzyny kosztował około 1. , 2. , 3. , 4. .
Litr benzyny kosztował w grudniu . W kolejnych miesiącach cena benzyny zmieniała się następująco: w styczniu - wzrosła o , w lutym - spadła o , w marcu wzrosła o . Jaka była cena litra benzyny na koniec marca? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Na koniec marca litr benzyny kosztował około 1. , 2. , 3. , 4. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Poprawnego wyniku nie uzyskasz dodając do siebie te wielkości procentowe. Zauważ, że cena benzyny w styczniu będzie wynosiła , czyli w lutym będzie ona wynosiła . Postępując analogicznie, oblicz ile będzie kosztował litr benzyny w marcu.
Ćwiczenie 30
R1UTQRNgYa13C3
Liczba chłopców w klasie jest o większa od liczby dziewcząt w tej klasie. Jaki procent całej klasy stanowią dziewczęta? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Dziewczęta stanowią około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. uczniów w klasie.
Liczba chłopców w klasie jest o większa od liczby dziewcząt w tej klasie. Jaki procent całej klasy stanowią dziewczęta? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Dziewczęta stanowią około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. uczniów w klasie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że w takim przypadku liczbę wszystkich osób w klasie możemy opisać jako , gdzie to liczba dziewcząt w tej klasie. Ułóż ułamek, który w liczniku będzie zawierał liczbę dziewcząt w tej klasie, a w mianowniku liczbę wszystkich uczniów w tej klasie, a następnie zamień go na procent.