Animacja przedstawiająca procent jako część całości
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób wyznaczyć ile procent pewnej całości stanowią wyróżnione elementy.
Trudno sobie wyobrazić nasze życie bez procentów. W domu, w szkole czy w sklepie spotykamy się z procentami. Promocje, obniżki i podwyżki cen, skład produktów i leków, statystyki ocen i frekwencja w szkole, wyniki wyborów, kredyty i lokaty bankowe – wszędzie mówi się i pisze o procentach.
R1Mi2jw193WV611
Rysunki ilustrujące wykorzystanie procentów: torby z podaną ceną w złotych i promocją 20%, butelki z 6 % octem i procentowego diagramu słupkowego.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W rozmowach także często używamy zwrotów związanych z procentami, np. mówimy: „Zgadzam się z tobą w stu procentach”, co oznacza, że jesteśmy tego samego zdania, co nasz rozmówca.
Słowo „procent” pochodzi od łacińskiego wyrażenia „pro centum”, co tłumaczymy jako „na sto”.
Procent oznaczamy symbolem .
Ważne!
Jeden procent danej wielkości to jedna setna część tej wielkości, co symbolicznie zapisujemy:
.
Przykład 1
Skoro , to:
,
– połowa,
– ćwiartka,
,
,
– całość.
Pamiętajmy, że procenty określają część jakiejś całości. Procent jest zawsze ułamkiem pewnej wielkości.
1
Ćwiczenie 1
R10Kgqcfog8Wb
Jaki procent figury został zacieniowany? Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Zacieniowano ze jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano ze jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części koła. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części rombu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Jaki procent figury został zacieniowany? Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Zacieniowano ze jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano ze jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części koła. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części rombu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RkHQhak6CVUJx
Jaki procent figury został zacieniowany? Uzupełnij poniższe luki, przeciągając poprawną odpowiedź.
Jaki procent figury został zacieniowany? Uzupełnij poniższe luki, przeciągając poprawną odpowiedź.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Często prezentujemy informacje wyrażone za pomocą procentów w postaci diagramów. Jest to wygodne i znacznie ułatwia odczytywanie i przetwarzanie informacji. Na ogół procenty na diagramach sumują się do , czyli do całości.
1
Ćwiczenie 2
RdM0KBnb32Q2D
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Na pierwszym wykresie widzimy, że udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na ziemi wygląda następująco: Ameryka Południowa - , Ameryka Północna - , Azja - , Antarktyda - , Afryka - i Europa - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Na drugim wykresie widzimy wyniki ankiety przeprowadzonych w dwóch klasach mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu. Wyniki w klasie były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , kot - i pies - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
W klasie wyniki były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , pies - i kot - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Na pierwszym wykresie widzimy, że udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na ziemi wygląda następująco: Ameryka Południowa - , Ameryka Północna - , Azja - , Antarktyda - , Afryka - i Europa - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Na drugim wykresie widzimy wyniki ankiety przeprowadzonych w dwóch klasach mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu. Wyniki w klasie były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , kot - i pies - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
W klasie wyniki były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , pies - i kot - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R178jblPR7Mvs
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Przeciągnij odpowiednie liczby, uzupełniając luki na rysunkach.
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Przeciągnij odpowiednie liczby, uzupełniając luki na rysunkach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2
W klasie jest uczniów, w tym dziewcząt. Obliczmy, jaki procent wszystkich uczniów w klasie stanowią dziewczęta, a jaki chłopcy.
Dziewczęta stanowią klasy.
Chłopcy stanowią klasy.
Przykład 3
Ania ma z przyrody pięć ocen: jedną piątkę, trzy czwórki i jedną trójkę. Jaki procent tych ocen stanowią czwórki?
Czwórki stanowią ocen Ani z przyrody. Żeby dowiedzieć się, jaki to procent tych ocen musimy ułamek wyrazić w procentach. Najlepiej rozszerzyć ten ułamek do mianownika .
.
Odpowiedź: Czwórki stanowią tych ocen.
RtARG25zDgNMl21
Ćwiczenie 3
Klasówkę pisało uczniów. Dwóch z nich dostało ocenę celującą, czterech - ocenę bardzo dobrą, pięciu - ocenę dobrą, ośmiu – ocenę dostateczną. Jeden uczeń otrzymał ocenę dopuszczającą. Podaj te same informacje za pomocą procentów.
Uzupełnij. Tu uzupełnij piszących klasówkę uzyskało ocenę co najmniej dostateczną. Spośród piszących ocenę celującą otrzymało Tu uzupełnij uczniów, ocenę bardzo dobrą Tu uzupełnij, ocenę dobrą Tu uzupełnij, ocenę dostateczną Tu uzupełnij a ocenę dopuszczającą Tu uzupełnij.
Klasówkę pisało uczniów. Dwóch z nich dostało ocenę celującą, czterech - ocenę bardzo dobrą, pięciu - ocenę dobrą, ośmiu – ocenę dostateczną. Jeden uczeń otrzymał ocenę dopuszczającą. Podaj te same informacje za pomocą procentów.
Uzupełnij. Tu uzupełnij piszących klasówkę uzyskało ocenę co najmniej dostateczną. Spośród piszących ocenę celującą otrzymało Tu uzupełnij uczniów, ocenę bardzo dobrą Tu uzupełnij, ocenę dobrą Tu uzupełnij, ocenę dostateczną Tu uzupełnij a ocenę dopuszczającą Tu uzupełnij.
Klasówkę pisało uczniów. Dwóch z nich dostało ocenę celującą, czterech - ocenę bardzo dobrą, pięciu - ocenę dobrą, ośmiu – ocenę dostateczną. Jeden uczeń otrzymał ocenę dopuszczającą. Podaj te same informacje za pomocą procentów.
Uzupełnij.
............ piszących klasówkę uzyskało ocenę co najmniej dostateczną. Spośród piszących ocenę celującą otrzymało ............ uczniów, ocenę bardzo dobrą ............ , ocenę dobrą ............ , ocenę dostateczną ............ a ocenę dopuszczającą ............ .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rb0ypiZMZALoy2
Ćwiczenie 4
Porównaj podane wartości i uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiedni znak. pewnej kwoty 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej kwoty pewnej odległości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej odległości pewnej masy 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej masy pewnej objętości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej objętości
Porównaj podane wartości i uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiedni znak. pewnej kwoty 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej kwoty pewnej odległości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej odległości pewnej masy 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej masy pewnej objętości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej objętości
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 5
Pojemniki są częściowo napełnione.
R18vbnOGr68FI1
Rysunek trzech pojemników częściowo wypełnionych wodą. Na zbiorniku A widzimy podziałkę, która dzieli pojemnik na 5 części, woda sięga do trzeciej od dołu kreski podziałki. Na zbiorniku B widzimy podziałkę, która dzieli pojemnik na 4 części, woda sięga do trzeciej od dołu kreski podziałki. Na zbiorniku C widzimy podziałkę, która dzieli pojemnik na 10 części, woda sięga do siódmej od dołu kreski podziałki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RU22u8QdrTk3U
Możliwe odpowiedzi: 1. Pojemnik jest wypełniony w siedemdziesięciu pięciu procentach , 2. Pojemnik jest wypełniony w osiemdziesięciu procentach , 3. Pojemnik jest w trzydziestu procentach pusty
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GmrmhYqdyG631
Ćwiczenie 6
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij ze to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij ze to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) z to ............
b) z to ............
c) z to ............
d) ze to ............
e) z to ............
f) z to ............
g) z to ............
h) z to ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.