Projekt "Wycieczka rowerowa"
Zapewne wiele wiesz o miejscowości, w której mieszkasz. Znasz też pewnie okoliczne atrakcje, najsmaczniejsze restauracje, punkty widokowe, czy miejsca, które zawsze miło odwiedzić. Dlatego chcesz urządzić całodniową wycieczkę rowerową po swojej okolicy dla znajomych lub rodziny. W planie przewidziane jest parę przystanków w ulubionych miejscach i jedzenie w wybranym lokalu.
Zadania nie musisz robić sam. Najlepiej wykonywać projekt w zespole dwu lub trzyosobowym. Zaplanujcie trasę na wycieczkę rowerową. Każdy z was będzie miał przydzielone odpowiednie zadanie. Efektem będzie dokładnie przygotowana mapa ze wskazówkami dojazdu. Jednak przed ustaleniem trasy musicie zdecydować, co chcecie odwiedzić, gdzie chcecie zjeść i ile potrzebujecie na to czasu. Dlatego przygotowania zaczniecie od prezentacji swoich propozycji, następnie z kilku możliwych opcji wybierzecie te, które najbardziej wszystkim odpowiadają. Na koniec zostanie zaplanowanie czasu trwania wycieczki i stworzyć jej własną mapę.
Zanim rozpoczniesz projekt, upewnij się, że posiadasz wiedzę z poniższych materiałów:
Podstawy komunikacji w internecie i poczta elektronicznaPodstawy komunikacji w internecie i poczta elektroniczna
Metody przeszukiwania zasobów internetuMetody przeszukiwania zasobów internetu
Chmura cyfrowaChmura cyfrowa
Posługiwanie się mapami internetowymiPosługiwanie się mapami internetowymi
Wprowadzanie danych do arkuszaWprowadzanie danych do arkusza
Tworzenie prezentacjiTworzenie prezentacji
Opis metody projektu edukacyjnego znajdziesz w materiale Wprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnychWprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnych.
W celu zaplanowania wycieczki rowerowej wykonajcie następujące czynności z listy zadań:
Zaproponuj obiekty gastronomiczne i miejsca, które chciałbyś odwiedzić podczas organizowanej wycieczki rowerowej. Miejsca te powinny znajdować się w bliskiej okolicy, aby nie były od siebie zbytnio oddalone i możliwy był dojazd rowerem.
Ważne!Jeśli członkowie grupy są uczestnikami przygotowywanej wycieczki rowerowej, niech każdy z was zaproponuje swoje ulubione miejsca oraz lokale gastronomiczne i wykona poniższe podpunkty.
W tym celu:
Wyszukaj w internecieWyszukaj w internecie informacje na temat różnych atrakcji w okolicy. Zwróć szczególną uwagę na godziny otwarcia lokali, ich lokalizację i opinie, ale również konieczność wcześniejszej rezerwacji, czy zakupienia biletów. Mogą to być również miejsca widokowe lub pomniki przyrody, które warto odwiedzić.
Przygotuj krótką prezentację multimedialnąprezentację multimedialną, która zachęci uczestników wycieczki do wybrania najbardziej odpowiadających ci propozycji. Nie zapomnij o efektachefektach, animacjachanimacjach, przyciskach akcjiprzyciskach akcji, a także o dodaniu zdjęćdodaniu zdjęć, które będą miały na celu np. podsycić apetyt na proponowaną przez ciebie kuchnię. Pamiętaj o wskazaniu autorówautorów pobranych zdjęć.
Zaprezentuj zebrane informacje uczestnikom wycieczki.
Zorganizuj głosowanie za pomocą ankiety onlineankiety online, która pozwoli zdecydować, jakie z propozycji najchętniej zostałyby uwzględnione w planie wycieczki przez innych uczestników.
Każde z wymienionych miejsc i wspomnianych lokali powinno się znaleźć w ankiecie.
Ankieta powinna dawać możliwość wyboru jednej osobie od trzech do pięciu atrakcji i jednego lokalu gastronomicznego.
W dokumencie tekstowym:
Stwórz tabelęStwórz tabelę i zapisz w niej miejsca z największą liczbą głosów.
Umieść przy nich informacje o godzinach otwarcia i lokalizacji oraz wspomniane wcześniej ważne szczegóły, które należy znać przed wybraniem się do danej atrakcji.
Obok podanych miejsc powinny się znaleźć również linki do ich lokalizacji na mapach internetowychmapach internetowych.
Zastosuj sortowanie wielopoziomowesortowanie wielopoziomowe.
Na podstawie zebranych informacji oszacuj przewidywany czas wycieczki i liczbę miejsc, które zdążycie odwiedzić w ciągu dnia, a następnie stwórz plan wycieczki. Wykorzystaj do tego arkusz kalkulacyjnyarkusz kalkulacyjny.
Skorzystaj z map interetowych, aby sprawdzić odległość między miejscami i potrzebny czas na ich przebycie.
Ułóż miejsca w logicznej kolejności, tak, aby możliwe było zobaczenie jak najwięcej, przy jak najkrótszych odległościach do przebycia.
Stwórz podział godzinowyStwórz podział godzinowy dnia oraz ustal początek i koniec wycieczki. Uwzględnij czas potrzebny na postoje w wybranych miejscach, np. w wybranym lokalu gastronomicznym.
Zastosuj formatowanie komórekformatowanie komórek dla czytelności planu wycieczki.
Na podstawie planu wycieczki sporządzonego w arkuszu kalkulacyjnym, stwórz własną mapę internetowąwłasną mapę internetową z zaznaczonymi na niej zaplanowanymi atrakcjami. Przekaż ją wszystkim uczestnikom wycieczki za pomocą poczty internetowej lub wybranego komunikatora internetowegopomocą poczty internetowej lub wybranego komunikatora internetowego. Jeśli to możliwe, wydrukuj jeden egzemplarz mapy, aby móc zabrać go ze sobą.
Podział zadań:
Osoba pierwsza - utworzenie ankiety i dokumentu tekstowego (punkt 2 i 3 z listy zadań);
Osoba druga - stworzenie planu wycieczki w arkuszu kalkulacyjnym (punkt 4 z listy zadań);
Osoba trzecia - stworzenie mapy wycieczki rowerowej i udostępnienie jej uczestnikom (punkt 5 z listy zadań);
Wszystkie osoby - podział ról w projekcie, prezentacja wybranych miejsc i atrakcji (punkt 1 z listy zadań).
Wykorzystaj poniższe pole tekstowe do planowania pracy zespołu, przydzielania ról lub zapisywania pomysłów dotyczących projektu:
Do wykonania projektu potrzebujesz:
stanowisko komputerowe wyposażone w:
edytor tekstowy,
arkusz kalkulacyjny,
program do tworzenia prezentacji multimedialnych,
podłączenie do sieci internet dające możliwość wyszukiwania informacji w sieci;
konto w wybranym przez siebie serwisie z dostępem do poczty elektronicznej i map internetowych.
Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:
wyszukiwania informacji w zasobach internetowych,
zaprojektowania struktury prezentacji i wypełniania jej niezbędnymi obiektami (tekstem i grafiką),
zaprojektowania animacji obiektów prezentacji,
korzystania z serwisów chmurowych i tworzenia ankiet online,
tworzenia tabel w edytorach tekstowych,
sortowania danych w tabelach edytora tekstowego,
obsługi map internetowych,
tworzenia własnych map internetowych,
projektowania tabel w arkuszu kalkulacyjnym i wypełniania ich danymi,
formatowania komórek arkuszy kalkulacyjnych,
prezentowania własnej pracy,
pracy w grupie wraz z doborem odpowiednich dla siebie ról w projekcie na podstawie własnych umiejętności,
dyskusji w grupie.