Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Proporcje w przekształcaniu wzorów

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości

Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o proporcji, jej własnościach, rozwiązywaniu równań w postaci proporcji oraz wykorzystaniu proporcji do przekształcania wzorów z różnych dziedzin.

  1. Umiejętności

Po lekcji uczniowie:

- potrafią wskazać wyrazy skrajne i środkowe w proporcji,

- potrafią określić i zapisać proporcję w postaci iloczynu,

- potrafią zapisać dowolny wzór w postaci proporcji (zwracają uwagę, że nie zawsze jest to konieczne),

- rozwiązują równania w postaci proporcji,

- zapisują i rozwiązują proste zadania tekstowe za pomocą proporcji – przekształcając wzór w celu wyznaczenia szukanej wielkości.

  1. Metoda i forma pracy

- praca indywidualna uczniów,

- praca zbiorowa – omawianie rozwiązań,

- praca w grupach.

  1. Środki dydaktyczne

- E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas. Zbiór zadań, WSiP SA, Warszawa. 2002.

- dwie tabelki – do pracy w grupach,

- Karta pracy – przekształcanie wzorów.

  1. Przebieg lekcji

    1. faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza pracę domową (rozwiązywanie równań w postaci proporcji).

Następnie wybrani uczniowie odpowiadają na pytania (nauczyciel wybiera dwóch uczniów):

- Co to jest proporcja? Podaj przykład.

- Wymień wyrazy skrajne i wyrazy środkowe.

- Określ własności proporcji.

- Zapisz proporcję w postaci iloczynowej.

- Wyznacz jedną z niewiadomych, przekształcając wzór.

- Wyznacz niewiadomą x ze wzoru (na tablicy): y=12x3.

- Zapisz w postaci proporcji zapisy:

2x=3n2(x3)=4(x+2)x=x+23.

  1. Faza realizacyjna

  1. Uczniowie w parach wypełniają tabelkę:

Wypisz wyrazy skrajne

Wypisz wyrazy środkowe

Zapisz iloczyn wyrazów skrajnych
i środkowych

Wyznacz x

x2=43

x

3

2

4

3x = 8

x=223

x12=x+33

x – 1

3

2

x + 3

3(x – 1 ) = 2(x + 3)

x = 9

1x1=3x+1

1

x + 1

x – 1

3

1(x + 1) = 3(x – 1)

x = 2

2x2x3=2x1x2

2x – 2

x – 2

2x – 1

x – 3

(2x – 2)(x – 2) = (x – 3)(2x – 1)

x = –1

  1. Rozwiąż zadania z Karty pracy – według podanego wzoru, czyli:

- zapisz wzór potrzebny do obliczeń,

- wyznacz potrzebną szukaną wielkość z tego wzoru,

- podstaw dane z zadania do przekształconego wzoru,

- wykonaj obliczenia,

- zapisz słowną odpowiedź do zadania.

Zadanie 1

Samochód jedzie z prędkością średnią 65 km/h i przejechał już 97,5 km. Ile czasu jechał? (S = vt)

Zadanie 2

Pewien pojazd, poruszając się ruchem jednostajnie przyśpieszonym (S=at22), przejechał trasę 12 km w czasie 1,5 h. Z jakim przyśpieszeniem poruszał się ten pojazd?

Zadanie 3

Pole trapezu równoramiennego wynosi 32 cmIndeks górny 2, wysokość ma 4 cm, a jedna z podstaw 16 cm. Oblicz długość pozostałych boków tego trapezu i jego obwód.

Zadanie 4 (dodatkowe)

Pole powierzchni bocznej pewnego prostopadłościanu wynosi 156 cmIndeks górny 2. Wysokość tego prostopadłościanu wynosi 12 cm, a jeden z boków podstawy ma 6 cm. Oblicz długość drugiego boku podstawy i objętość prostopadłościanu.

  1. Faza podsumowująca

Na co najmniej 5 minut przed dzwonkiem nauczyciel sprawdza, jakie zadania uczniowie rozwiązali. Rozwiązania podajemy wspólnie na tablicy. Na podsumowanie, również w parach, uczniowie wypełniają tabelkę. Trzy pierwsze pary, które prawidłowo ja wypełnią otrzymają po 3, 2 i 1 pkt do oceny aktywności.

(Każde 10 pkt za aktywność – ocena bardzo dobra.)

Równanie

proporcja

wyznacz

wynik

ax=by

y

y=axb

a=nx

a=nx

n

n=ax

a+b=xab

a+b=xab

a

a=x+b2

P=12ab

b

b=2Pa

  1. Bibliografia

- E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas. Zbiór zadań, WSiP SA, Warszawa. 2002.

- A. Drążek, B. Grabowska, Z. Szadkowska, Matematyka wokół nas. Podręcznik, WSiP SA, Warszawa 2002.

  1. Załączniki

- Karta pracy – przekształcanie wzorów,

- tabelki: do ćw. 1 i na podsumowanie,

- Zadanie domowe: strona 36 zadanie 51 (zbiór zadań z bibliografii).

Wyznacz ze wzorów wskazane zmienne, wiedząc, że są one wielkościami dodatnimi:

a) F=mv22g; v b) p1v1T1=p2v2T2 ; T2 c) Fa=Hg ; g

d) F=km1m2r2 ; r ; mIndeks dolny 1 e) pv = nRT ; v ; R f) I=nEnr1+r2 ; n

Załącznik – tabelka na podsumowanie

Równanie

proporcja

wyznacz

wynik

ax=by

y

a=nx

n

a+b=xab

a

P=12ab

b

Załącznik – tabelka do ćw.1.

wyrazy skrajne

wyrazy środkowe

Zapisz iloczyn wyrazów skrajnych
i środkowych

Wyznacz x

x2=43

x12=x+33

1x1=3x+1

2x2x3=2x1x2

RJU0lEUDXHsIR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 106.00 KB w języku polskim