Proporcje w przekształcaniu wzorów
Proporcje w przekształcaniu wzorów
Cele lekcji
Wiadomości
Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o proporcji, jej własnościach, rozwiązywaniu równań w postaci proporcji oraz wykorzystaniu proporcji do przekształcania wzorów z różnych dziedzin.
Umiejętności
Po lekcji uczniowie:
- potrafią wskazać wyrazy skrajne i środkowe w proporcji,
- potrafią określić i zapisać proporcję w postaci iloczynu,
- potrafią zapisać dowolny wzór w postaci proporcji (zwracają uwagę, że nie zawsze jest to konieczne),
- rozwiązują równania w postaci proporcji,
- zapisują i rozwiązują proste zadania tekstowe za pomocą proporcji – przekształcając wzór w celu wyznaczenia szukanej wielkości.
Metoda i forma pracy
- praca indywidualna uczniów,
- praca zbiorowa – omawianie rozwiązań,
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne
- E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas. Zbiór zadań, WSiP SA, Warszawa. 2002.
- dwie tabelki – do pracy w grupach,
- Karta pracy – przekształcanie wzorów.
Przebieg lekcji
faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza pracę domową (rozwiązywanie równań w postaci proporcji).
Następnie wybrani uczniowie odpowiadają na pytania (nauczyciel wybiera dwóch uczniów):
- Co to jest proporcja? Podaj przykład.
- Wymień wyrazy skrajne i wyrazy środkowe.
- Określ własności proporcji.
- Zapisz proporcję w postaci iloczynowej.
- Wyznacz jedną z niewiadomych, przekształcając wzór.
- Wyznacz niewiadomą x ze wzoru (na tablicy): .
- Zapisz w postaci proporcji zapisy:
.
Faza realizacyjna
Uczniowie w parach wypełniają tabelkę:
Wypisz wyrazy skrajne | Wypisz wyrazy środkowe | Zapisz iloczyn wyrazów skrajnych | Wyznacz x | |
x 3 | 2 4 | 3x = 8 | ||
x – 1 3 | 2 x + 3 | 3(x – 1 ) = 2(x + 3) | x = 9 | |
1 x + 1 | x – 1 3 | 1(x + 1) = 3(x – 1) | x = 2 | |
2x – 2 x – 2 | 2x – 1 x – 3 | (2x – 2)(x – 2) = (x – 3)(2x – 1) | x = –1 |
Rozwiąż zadania z Karty pracy – według podanego wzoru, czyli:
- zapisz wzór potrzebny do obliczeń,
- wyznacz potrzebną szukaną wielkość z tego wzoru,
- podstaw dane z zadania do przekształconego wzoru,
- wykonaj obliczenia,
- zapisz słowną odpowiedź do zadania.
Zadanie 1
Samochód jedzie z prędkością średnią 65 km/h i przejechał już 97,5 km. Ile czasu jechał? (S = vt)
Zadanie 2
Pewien pojazd, poruszając się ruchem jednostajnie przyśpieszonym (), przejechał trasę 12 km w czasie 1,5 h. Z jakim przyśpieszeniem poruszał się ten pojazd?
Zadanie 3
Pole trapezu równoramiennego wynosi 32 cmIndeks górny 22, wysokość ma 4 cm, a jedna z podstaw 16 cm. Oblicz długość pozostałych boków tego trapezu i jego obwód.
Zadanie 4 (dodatkowe)
Pole powierzchni bocznej pewnego prostopadłościanu wynosi 156 cmIndeks górny 22. Wysokość tego prostopadłościanu wynosi 12 cm, a jeden z boków podstawy ma 6 cm. Oblicz długość drugiego boku podstawy i objętość prostopadłościanu.
Faza podsumowująca
Na co najmniej 5 minut przed dzwonkiem nauczyciel sprawdza, jakie zadania uczniowie rozwiązali. Rozwiązania podajemy wspólnie na tablicy. Na podsumowanie, również w parach, uczniowie wypełniają tabelkę. Trzy pierwsze pary, które prawidłowo ja wypełnią otrzymają po 3, 2 i 1 pkt do oceny aktywności.
(Każde 10 pkt za aktywność – ocena bardzo dobra.)
Równanie | proporcja | wyznacz | wynik |
y | |||
n | |||
a | |||
b |
Bibliografia
- E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas. Zbiór zadań, WSiP SA, Warszawa. 2002.
- A. Drążek, B. Grabowska, Z. Szadkowska, Matematyka wokół nas. Podręcznik, WSiP SA, Warszawa 2002.
Załączniki
- Karta pracy – przekształcanie wzorów,
- tabelki: do ćw. 1 i na podsumowanie,
- Zadanie domowe: strona 36 zadanie 51 (zbiór zadań z bibliografii).
Wyznacz ze wzorów wskazane zmienne, wiedząc, że są one wielkościami dodatnimi:
a) ; v b) ; T2 c) ; g
d) ; r ; mIndeks dolny 11 e) pv = nRT ; v ; R f) ; n
Załącznik – tabelka na podsumowanie
Równanie | proporcja | wyznacz | wynik | |
y | ||||
n | ||||
a | ||||
b |
Załącznik – tabelka do ćw.1.
wyrazy skrajne | wyrazy środkowe | Zapisz iloczyn wyrazów skrajnych | Wyznacz x | |