E-materiały do kształcenia zawodowego
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane
BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie - Technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219
bg‑green
Przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane
SCHEMAT INTERAKTYWNY
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W TRYBIE PODSTAWOWYM BEZ NEGOCJACJI (art. 275 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, Dz.U. 2019 poz. 2019)
W tym wariancie trybu podstawowego zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą bez przeprowadzenia negocjacji. Zamawiający wszczyna postępowanie o udzielenie zamówienia przez zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych
1. Przygotowanie postępowania i dokumentacji zamówienia
Opis
Zamawiający publiczni nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plan postepowania o udzielenie zamówienia. Następnie zamieszcza go w Biuletynie Zamówień Publicznych. Ma on obowiązek zapewnienia aktualności planu postępowań.
Przygotowanie postępowania w sprawie zamówienia publicznego poprzedza analiza i sprecyzowanie dokładnych wymagań dotyczących zamówienia. Na tym etapie zbiera się informacje o rynku, dostępnych rozwiązaniach oraz potencjalnych wykonawcach.
Przed rozpoczęciem procesu przetargowego, zamawiający może podjąć wstępne konsultacje z rynkiem. To pozwala im przygotować się do postępowania i poinformować potencjalnych wykonawców o swoich planach i wymaganiach dotyczących zamówienia.
Zamawiający informuje o zamiarze przeprowadzenia tych konsultacji oraz ich tematyce na swojej stronie internetowej. Podczas tych konsultacji mogą korzystać z pomocy ekspertów, władz publicznych lub samych wykonawców. To doradztwo może być wykorzystane w planowaniu i przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia, pod warunkiem, że nie wpłynie negatywnie na konkurencyjność lub nie naruszy zasad uczciwego traktowania wykonawców.
Informacja o przeprowadzeniu tych konsultacji jest umieszczana w ogłoszeniu o zamówieniu. Co istotne, aby zapewnić uczciwą konkurencję, zamawiający musi działać w taki sposób, aby zaangażowanie wcześniej wykonawcy w przygotowanie postępowania nie zakłóciło konkurencji. To oznacza, że informacje udzielane jednemu wykonawcy w trakcie wcześniejszego zaangażowania nie powinny dawać mu przewagi konkurencyjnej nad innymi wykonawcami. Jeśli taka sytuacja wystąpi, zamawiający może zdecydować o wykluczeniu danego wykonawcy z procesu przetargowego, jeśli inne metody eliminacji tego wpływu na konkurencję nie są możliwe.
Zamawiający powinien precyzyjnie określić, co ma zostać zakupione lub zlecone oraz oszacować koszty związane z zamówieniem. Koszty zamówienia muszą mieścić się w założonym budżecie lub planie finansowym.
Do rodzaju zamówienia dobiera się odpowiednią procedurę. Ma to przede wszystkim odniesienie do zamówień poniżej określonych progów.
Na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2019, poz. 2019), zwanej dalej ustawą PZP, zamawiający jest zobowiązany do sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.
Opis przedmiotu zamówienia
Zamawiający musi określić, co dokładnie jest potrzebne do zrealizowania robót budowlanych.
Przedmiot zamówienia musi być precyzyjnie opisany, z uwzględnieniem wymagań i okoliczności wpływających na sporządzenie oferty. Zamawiający musi wyraźnie określić w dokumentach wymagane cechy dostaw, usług lub robót budowlanych. Wymagane cechy mogą dotyczyć procesu, metody produkcji, realizacji dostaw, usług lub robót budowlanych, jednak muszą być związane z przedmiotem zamówienia i proporcjonalne do jego wartości i celów. Opis nie może faworyzować ani eliminować konkurencji poprzez wyróżnianie konkretnych wykonawców lub produktów. W pewnych przypadkach, gdy nie można opisać przedmiotu zamówienia precyzyjnie, można wskazać znaki towarowe, patenty lub szczególne procesy, dodając słowo "równoważny". Istnieje kilka sposobów opisu przedmiotu zamówienia, obejmujących odwołanie do wydajności, cech materiału lub usługi, odniesienie do norm i specyfikacji technicznych oraz kategoryzowanie wymagań.
Przedmiot zamówienia może być opisany w dokumentacji projektowej i specyfikacjach technicznych lub programie funkcjonalno-użytkowym, w zależności od rodzaju zamówienia.
Zamawiający może żądać od wykonawcy środków dowodowych, które potwierdzają zgodność oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z określonymi wymaganiami lub cechami opisanymi w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia.
Te środki dowodowe są składane razem z ofertą. Jeśli wykonawca nie przedstawi tych dokumentów lub ich zawartość jest niekompletna, zamawiający może wezwać do ich uzupełnienia w określonym terminie, pod warunkiem uprzedniego zaznaczenia tego w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia.
Jednakże nie będzie wzywania do uzupełnienia dokumentów, jeśli ich treść dotyczy potwierdzenia zgodności z cechami lub kryteriami oceny ofert, a mimo ich dostarczenia oferta zostaje odrzucona lub zachodzą warunki unieważnienia postępowania.{audio}Specyfikacja Warunków Zamówienia (SWZ)
Zamawiający jest zobowiązany do sporządzenia Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) na podstawie ustawy Pzp.
SWZ jest kluczowym dokumentem w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zawiera szereg istotnych informacji. SWZ powinno zawierać:
- podstawowe informacje o zamawiającym: nazwa, adres, dane kontaktowe (telefon, email, strona internetowa) prowadzącego postępowanie,
- adres strony internetowej z dokumentami związanymi z zamówieniem: informacja o dostępności zmian, wyjaśnień oraz innych dokumentów związanych z postępowaniem,
- tryb udzielenia zamówienia: określenie sposobu udzielenia zamówienia,
- opis przedmiotu zamówienia,
- określenie terminu, w jakim zamówienie musi zostać wykonane,
- podstawy wykluczenia,
- warunki udziału w postępowaniu,
- informacje o dokumentach lub materiałach niezbędnych w postępowaniu,
- informacje o korespondencji elektronicznej,
- określenie czasu, w jakim oferta jest wiążąca,
- opis procedury składania ofert,
- wyjaśnienie sposobu, w jaki będzie obliczana cena ofert,
- opis kryteriów oceny ofert wraz z ich wagami i sposobem oceny,
- procedury i formalności po wyborze oferty w celu zawarcia umowy,
- planowane zapisy, które zostaną wprowadzone do umowy,
- informacje o dostępnych środkach ochrony prawnej dla wykonawcy,
- wszelkie dokumenty, które są częścią SWZ i muszą być uwzględnione w ofertach wykonawców, takie jak wzory umów, formularze ofertowe, wykazy materiałów itp.
Oprócz powyższych, w SWZ mogą być zawarte dodatkowe informacje w zależności od specyfiki zamówienia, np. informacje o częściach zamówienia, wymaganiach dotyczących wadium, zabezpieczenia należytego wykonania umowy itp.
- Dokumentacja projektowa
To zestaw dokumentów obejmujących projekt budowlany, projekt wykonawczy i przedmiar robót. W przypadku robót wymagających pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych, projekt budowlany jest kluczowym elementem.
- Dokumentacja projektowa (bez pozwolenia na budowę)
Dla robót, które nie wymagają pozwolenia na budowę, dokumentacja projektowa zawiera plany, rysunki i inne dokumenty, które pozwalają jednoznacznie określić rodzaj, zakres i lokalizację robót.
- Specyfikacje techniczne
Te dokumenty określają wymagania dotyczące jakości i standardu wykonania robót, materiałów i produktów budowlanych oraz procedury odbioru.
- Program funkcjonalno-użytkowy
Służy do opisu zamówienia, ustalenia kosztów prac projektowych i budowlanych oraz przygotowania oferty, zwłaszcza w zakresie obliczenia ceny.
Określenie wartości zamówienia
- Kosztorys inwestorski
To obliczenie wartości robót na podstawie jednostek przedmiarowych i cen jednostkowych robót podstawowych. To suma kosztów materiałów, urządzeń i konstrukcji potrzebnych do realizacji zamówienia.
- Planowane koszty robót budowlanych
Oblicza się je jako iloczyn wskaźnika cenowego i liczby jednostek odniesienia. Są to koszty samej budowy.
- Planowane koszty prac projektowych
To iloczyn wskaźnika procentowego i planowanych kosztów robót budowlanych. To koszty związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej.
- Ustalenie wartości zamówienia
Wartość zamówienia na roboty budowlane jest ustalana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed rozpoczęciem procedury udzielenia zamówienia.
Komisja przetargowa
Kierownik zamawiającego może powołać komisję przetargową, która ocenia wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub oferty oraz podejmuje inne działania związane z przetargiem. Ten proces określa, jakie kroki muszą być podjęte, aby przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane zgodnie z odpowiednimi przepisami i dokumentacją.
Cały proces przetargowy jest dokumentowany w protokole postępowania w trybie podstawowym. Zapewnienia to przejrzystość i zgodność z przepisami prawa.
Protokół postępowania można sporządzić w formie pisemnej lub elektronicznej, a także opatrzyć podpisem elektronicznym. Nie jest wymagany kwalifikowany podpis elektroniczny. Treść protokołu musi być zgodna z przepisami prawa, w tym wzorcami protokołów określonymi w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii.
W protokole zawarte są informacje dotyczące przebiegu postępowania, decyzji zamawiającego, zespołu odpowiedzialnego za proces, oraz istotnych dokumentów związanych z postępowaniem. Powinien być wypełniany na bieżąco, w trakcie trwania postępowania, i nie może być odkładany na etap po zakończeniu procedury. Zamawiający ma pewne możliwości ograniczenia informacji, które muszą być obowiązkowo zawarte w protokole, pod warunkiem, że takie informacje są podane w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia, a protokół odnosi się do tego ogłoszenia.
2. Sporządzenie i zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych
Opis
Ogłoszenie o zamówieniu
Zamawiający rozpoczyna procedurę zamówienia publicznego przez opublikowanie Ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP). Do przygotowania ogłoszenia używa specjalnego formularza.
Treść ogłoszenia
Informacje zawarte w ogłoszeniu są określone przez ustawodawcę i zapisane w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 roku:
– nazwa i adres zamawiającego,
– opis przedmiotu zamówienia,
– miejsce i termin składania ofert,
– opis kryteriów oceny ofert,
– warunki uczestnictwa w przetargu,
– termin realizacji zamówienia,
– adres do kontaktu,
– warunki płatności,
– sposób i termin dostarczenia ofert,
– informacje o udzielaniu zamówienia,
– ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych.
W niektórych przypadkach istotne mogą okazać się również informacje o cyklu życia produktu i całym łańcuchu dostaw lub usług, wówczas również powinny znaleźć się w ogłoszeniu przetargowym. Dzięki temu potencjalni wykonawcy będą mieli pełniejszy obraz zamówienia i będą mogli dostosować swoje oferty do określonych kryteriów i wymagań.
Zmiana ogłoszenia
Przed datą otwarcia ofert zamawiający ma prawo wprowadzić zmiany w ogłoszeniu za pomocą specjalnego formularza Ogłoszenia o zmianie ogłoszenia, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Jeśli zmiana jest istotna, na przykład dotyczy wielkości lub zakresu zamówienia, kryteriów oceny ofert lub warunków uczestnictwa w postępowaniu, zamawiający może także przedłużyć termin składania ofert, aby dostarczyć wystarczająco czasu na przygotowanie ofert lub wprowadzenie zmian.
Przedmiotowe środki dowodowe
Zamawiający powinien zawrzeć w ogłoszeniu informację o tym, jakie przedmiotowe środki dowodowe powinien dostarczyć wykonawca. Są to środki mające na celu potwierdzenie zgodności oferowanych dostaw, usług lub prac budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert, a także związanych z realizacją zamówienia.
3. Udostępnienie Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) wraz z załącznikami na stronie prowadzącego postępowanie
Opis<br Dostęp do SWZ
Zamawiający jest zobowiązany umieścić SWZ na stronie internetowej, gdzie prowadzi się postępowanie. Dzięki temu wszyscy zainteresowani wykonawcy mają pełny, bezpłatny i bezpośredni dostęp do SWZ od momentu opublikowania ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) i do udzielenia zamówienia.
W przypadku, gdy część SWZ nie może być udostępniona na stronie internetowej, zamawiający przekazuje tę część w sposób inny, ustalony przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu.
Gdy zamawiający nie może udostępnić pewnych fragmentów SWZ na stronie internetowej z powodu konieczności zachowania poufności informacji, określa w ogłoszeniu o zamówieniu sposób dostępu do tych danych oraz wymagania dotyczące ich ochrony poufnego charakteru.
Wniosek o wyjaśnienie
Wykonawca ma prawo złożyć wniosek o wyjaśnienie treści SWZ. Aby skorzystać z tej możliwości, wniosek musi być złożony nie później niż 4 dni przed terminem składania ofert. Zamawiający jest zobowiązany do udzielenia odpowiedzi na ten wniosek niezwłocznie, ale nie później niż 2 dni przed terminem składania ofert. Treść wniosków i odpowiedzi są udostępniane na stronie internetowej postępowania.
Modyfikacje SWZ
Na podstawie udzielonych wyjaśnień zamawiający ma prawo dokonać zmian w treści SWZ przed terminem składania ofert, jeśli uzna to za konieczne. Jeśli zmiana jest istotna dla przygotowania oferty, zamawiający przedłuża termin składania ofert, aby dać wykonawcom wystarczająco czasu na dostosowanie się. Takie zmiany wpływają również na ogłoszenie o zamówieniu.
4. Składanie i otwarcie ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane
Opis
Zasady składania ofert
Według przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) każdy wykonawca ma prawo złożyć tylko jedną ofertę. Jej treść musi być zgodna z wymaganiami określonymi przez zamawiającego w dokumentach zamówienia, czyli w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) i innych przepisach.
Termin na składanie ofert
Zamawiający ma obowiązek wyznaczyć termin na składanie ofert, uwzględniając trudność i złożoność danego zamówienia. W przypadku robót budowlanych termin ten nie może być krótszy niż 14 dni od daty opublikowania Ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP). Do upływu terminu składania ofert wykonawca może wycofać ofertę.
Informacje przed otwarciem ofert
Przed otwarciem ofert zamawiający musi opublikować na stronie internetowej postępowania informacje o planowanej kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. Jest to kwota określana w budżecie zamawiającego lub innym planie finansowym.
Otwarcie ofert
To etap, w którym zamawiający otwiera oferty, które zostały dostarczone przez wykonawców w uprzednio ustalonym terminie. Jest to formalne otwarcie przesłanych przez wykonawców dokumentów, które zawierają ich oferty.
Następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert.
Jeżeli otwarcie ofert następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert w terminie określonym przez zamawiającego, otwarcie ofert następuje niezwłocznie po usunięciu awarii.
Zamawiający informuje o zmianie terminu ofert na stronie internetowej prowadzonego postępowania.
Informacje po otwarciu ofert
Po otwarciu ofert zamawiający ma obowiązek niezwłocznie (czyli jak najszybciej) opublikować na stronie internetowej postępowania podstawowe informacje, takie jak nazwy wykonawców, ich siedziby lub dane osobowe w przypadku wykonawców będących osobami fizycznymi oraz informacje o cenach lub kosztach zawartych w ofertach.
Udostępnienie ofert na wniosek
Zgodnie z przepisami, oferty wraz z załącznikami muszą być udostępnione na wniosek, co oznacza, że każdy zainteresowany może je zobaczyć, jeśli złoży odpowiednią prośbę.
Informacja dla Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Zamawiający jest zobowiązany przekazać informacje o złożonych ofertach Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty otwarcia ofert. O zakresie tych informacji i sposobie przekazywania decyduje Rozporządzenie w sprawie informacji o złożonych wnioskach o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertach przekazywanej Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych.
Wykonawca może wycofać ofertę do upływu terminu składania ofert pod warunkiem, że nie narusza to zasad uczciwej konkurencji ani równości między wykonawcami.
W trakcie oceny ofert zamawiający może poprosić wykonawców o uściślenie, wyjaśnienie lub ulepszenie treści ich ofert. Mogą również zażądać dodatkowych informacji. Ważne jest jednak, żeby te korekty czy modyfikacje nie były istotne, czyli nie zmieniały zasadniczo treści ofert ani nie wpływały na wymagania określone w opisie potrzeb i wymagań (SWZ).
Wykonawca ma prawo do poprawienia drobnych błędów formalnych, uzupełnienia dokumentów lub też naniesienia pewnych korekt w treści oferty.
W przypadku istotnych zmian w ofercie, które mogą wpłynąć na warunki lub cenę, często konieczne jest wyraźne uzasadnienie i zgodność ze zasadami konkurencji oraz transparentności procesu.
5. Badanie i ocena ofert oraz kwalifikacja podmiotowa wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane
Opis
Gdy zamawiający ma wątpliwości co do zgodności ofert z warunkami zamówienia, może poprosić wykonawców o wyjaśnienia dotyczące treści ofert oraz dostarczenia dokumentów potwierdzających ich zawartość. Ważne jest, że te wyjaśnienia nie mogą prowadzić do negocjacji ofert ani zmiany ich treści.
Ocena ofert
Ocena ofert w ramach Prawa zamówień publicznych jest zadaniem wykonywanym przez komisję przetargową lub inną upoważnioną osobę lub organ, w zależności od procedur stosowanych w danym postępowaniu przetargowym lub zamówieniu publicznym. Komisja przetargowa jest to grupa specjalistów lub ekspertów, którzy analizują i oceniają złożone oferty, aby wybrać najkorzystniejszą ofertę dla zamawiającego.
Podstawowe zadania komisji przetargowej obejmują:
- Analizę formalną ofert
Komisja przetargowa sprawdza, czy złożone oferty spełniają wszystkie wymagania formalne określone w dokumentach zamówienia. Chodzi tu o sprawdzenie, czy oferty zostały złożone w terminie, czy zawierają wszystkie wymagane dokumenty i informacje oraz czy nie zawierają rażących błędów formalnych.
- Ocena merytoryczna ofert
Komisja przetargowa dokonuje oceny zawartości ofert pod względem zgodności z wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w dokumentach zamówienia. Ocena ta może obejmować różne kryteria, takie jak cena, jakość, terminy wykonania, doświadczenie wykonawcy, czy inne istotne parametry. Podczas oceny ofert, zamawiający może poprawić oczywiste błędy w ofercie, takie jak literówki czy błędy rachunkowe, ale bez zmiany istotnych elementów oferty. Wykonawca zostanie o tym niezwłocznie poinformowany. Zamawiający ma obowiązek sprawdzenia, czy cena całkowita oferty nie jest rażąco niska. Oznacza to, że cena oferty nie może być zbyt niska w porównaniu do wartości zamówienia i innych ofert. Wykonawca musi udowodnić, że jego oferta nie zawiera zbyt niskiej ceny. Jako jedno z kryteriów oceny składanych ofert może być cykl życia produktu. Wykorzystanie tego kryterium może pomóc zamawiającemu w ocenie jakości i trwałości produktu, a także jego zgodności z określonymi standardami lub wymaganiami. Jeśli któraś oferta spowoduje, że zamawiający musiałby zapłacić podatek VAT, cena oferty musi zostać zwiększona o ten podatek.
Na etapie badania i oceny ofert, zamawiający odrzuca ofertę, jeśli spełniona zostaje przynajmniej jedna z przesłanek odrzucenia określonych w ustawie Pzp. Oferty odrzucone na tym etapie nie biorą udziału w rankingu ofert.
Zamawiający również dokonuje kwalifikacji wykonawców, wymagając od nich dostarczenia podmiotowych środków dowodowych, sprawdzając, czy spełniają oni określone warunki i nie podlegają wykluczeniu. Wykonawcy muszą dostarczyć oświadczenia i dokumenty potwierdzające brak wykluczenia oraz spełnienie warunków udziału.
Zamawiający może również żądać dokumentów potwierdzających sytuację finansową, zdolność techniczną i zawodową, oraz inne dokumenty zależnie od rodzaju zamówienia.
Warto zaznaczyć, że zamawiający może zwolnić wykonawców z obowiązku dostarczenia pewnych dokumentów, na podstawie własnej decyzji. Jednak, często wykonawcy muszą dostarczyć dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu.
W przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących procedury, zamawiający może skonsultować się z wykonawcami lub odpowiednimi instytucjami.
- Przyznawanie punktów lub ocen
W wielu przypadkach oferty są oceniane na podstawie określonych kryteriów, na przykład cena może być oceniana na podstawie liczby punktów przyznawanych za konkretne zakresy cenowe. Komisja przetargowa przypisuje ofertom odpowiednie punkty lub oceny w oparciu o te kryteria.
PRZYKŁADOWA OCENA OFERTY:
Kryteria określone przez zamawiającego:
cena oferty brutto (C) – waga kryterium 60% przeliczanie cen ofert na punkty jest realizowane wg wzoru:
Najniższa cena brutto
Kryterium cena = Najniższa cena brutto/Cena brutto badanej oferty x 60 okres gwarancji (G) – waga kryterium 20%
w ramach tego kryterium Zamawiający przyzna punkty od 0 do 20, wg zasady:
• Okres gwarancji: 24 miesiące – 0 pkt
• Okres gwarancji: 30 miesiące – 5 pkt
• Okres gwarancji: 36 miesięcy – 10 pkt
• Okres gwarancji: 42 miesiące – 15 pkt
• Okres gwarancji: 48 miesięcy – 20 pkt
termin realizacji (T) – waga kryterium 20%(maksymalny termin realizacji zadania to 60 dni).
w ramach tego kryterium zamawiający przyzna punkty od 0 do 20, wg zasady:
• termin realizacji 60 dni – 0 pkt
• termin realizacji 50 dni – 10 pkt
• termin realizacji 40 dni – 20 pkt
za najkorzystniejszą ofertę zostanie uzna oferta, która uzyska największą liczbę punktów – „p”, gdzie p oznacza sumę punktów w w/w kryteriach.
p=C + G +T
Wykonawca X złożył ofertę, której cena jest najniższa i wynosi 300 000 zł, z okresem gwarancji 42 miesiące oraz terminem realizacji 50 dni.
Przyznanie punktacji:
Cena = 300 000/300 000 x 60 = 60 punktów
Okres gwarancji: 42 miesiące = 15 punktów
Termin realizacji: 50 dni = 10 punktów
PUNKTACJA RAZEM: 60 + 15 + 10 = 85 PUNKTÓW.
6. Unieważnienie postępowania
Opis
Jedną z przyczyn unieważnienia postepowania jest uchylenie się zamawiającego od zawarcia umowy.
Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia może nastąpić także z innych przyczyn:
- żaden wniosek o dopuszczenie do udziału lub żadna oferta nie zostały złożone,
- wszystkie złożone wnioski lub oferty zostały odrzucone,
- cena lub koszt najkorzystniejszej oferty przekracza kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że istnieje możliwość zwiększenia tej kwoty,
- dodatkowe oferty są złożone po pierwotnym terminie, a ich cena jest identyczna z wcześniej złożonymi ofertami,
- występuje znacząca zmiana okoliczności, co sprawia, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie służy interesowi publicznemu, a wcześniej nie było możliwe przewidzenie takiej sytuacji,
- postępowanie ma fundamentalne wady, które nie dają możliwości zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego,
- wykonawca nie dostarczył wymaganego zabezpieczenia albo unika zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, zgodnie z wymogami lub warunkami,
- proces negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki nie doprowadził do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
7. Wybór najkorzystniejszej oferty
Opis
Ostateczny etap oceny ofert polega na wyborze oferty, która jest najkorzystniejsza dla zamawiającego. Ocenia się to na podstawie określonych kryteriów.
Zamawiający dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty w określonym terminie związanym z ofertą. Wykonawca jest związany ofertą przez określony czas, nie dłużej jednak niż 30 dni od dnia upływu terminu składania ofert. Jeśli termin związania ofertą minął przed wyborem oferty, zamawiający może wezwać wykonawcę z najlepszą oceną do wyrażenia zgody na wybór jego oferty.
Po dokonaniu wyboru zamawiający musi opublikować informacje o wybranej ofercie na stronie internetowej prowadzonego postępowania. Te informacje obejmują nazwę lub dane identyfikacyjne wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert.
Ponadto zamawiający musi podać uzasadnienie faktyczne i prawne dla swojego wyboru oraz informacje o odrzuconych ofertach i przyczynach ich odrzucenia.
To wszystko ma na celu zapewnienie przejrzystości i uczciwości w procesie wyboru oferty, aby wykonawcy mieli jasność co do decyzji i mieli możliwość zrozumienia, dlaczego ta oferta została uznana za najkorzystniejszą.
Po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający zawiera umowę z wybranym wykonawcą i podejmuje dalsze kroki w procesie realizacji zamówienia.
Pozostali uczestnicy postępowania, którzy nie zostali wybrani, zostają poinformowani o wynikach postępowania. Zamawiający informuje o odrzuceniu ofert wraz z zawiadomieniem o wyborze najkorzystniejszej oferty.
W przypadku zawarcia umowy z wybranym wykonawcą, pozostali wykonawcy mogą być zobowiązani do zwrócenia swoich depozytów lub gwarancji.
8. Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego – zakończenie postępowania
Opis
Podpisanie umowy w ramach prawa zamówień publicznych jest ważnym etapem procedury zamówień publicznych.
Negocjacje umowy
Jeśli procedura przewiduje możliwość negocjacji z wybranym wykonawcą, może dojść do negocjacji w sprawie treści umowy. Negocjacje te dotyczą szczegółów umowy, takich jak zakres prac, terminy, ceny, warunki płatności i inne kluczowe kwestie.
Podpisanie umowy
Po uzgodnieniu wszystkich warunków umowy, strony (zamawiający i wykonawca) podpisują umowę. Podpisanie umowy jest formalnym aktem, który wiąże obie strony zobowiązaniami zawartymi w umowie.
Rozpoczęcie realizacji umowy
Po podpisaniu umowy wykonawca rozpoczyna realizację zamówienia zgodnie z warunkami umowy i terminami dostarczonymi przez zamawiającego.
Monitorowanie i kontrola
W trakcie realizacji umowy, zamawiający monitoruje postęp prac i zapewnia, że wykonawca spełnia wszystkie warunki umowy. Mogą być przeprowadzane kontrole jakości oraz sprawdzane terminy dostaw.
9. Brak podpisania umowy
Opis
Przyczyny niepodpisania umowy przez zamawiającego:
- Brak zgody organu kontroli
Zamawiający może być zobowiązany do uzyskania zgody organu kontroli, np. Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) w Polsce, przed podpisaniem umowy. Jeśli organ kontrolny wyda decyzję o zablokowaniu umowy, zamawiający nie będzie mógł jej podpisać.
- Problemy finansowe
Zamawiający może napotkać trudności finansowe lub budżetowe, które uniemożliwią mu podpisanie umowy w danym terminie.
- Zmiana potrzeb lub priorytetów
Zamawiający może zdecydować się na zmianę swoich potrzeb lub priorytetów w zakresie zamówienia publicznego, co może prowadzić do rezygnacji z zawarcia umowy.
Skutki niepodpisania umowy przez zamawiającego:
- Obligacje względem wybranego wykonawcy
Jeśli zamawiający wybrał wykonawcę, ale nie podpisał umowy zgodnie z terminem określonym w ogłoszeniu o zamówieniu, może narazić się na odpowiedzialność wobec wykonawcy. Wykonawca może żądać odszkodowania lub zadośćuczynienia za straty poniesione z tego powodu.
- Obligacje względem pozostałych uczestników
Pozostali uczestnicy postępowania, którzy nie zostali wybrani jako zwycięzcy, mogą także ponieść straty, jeśli zamawiający nie podpisze umowy z wybranym wykonawcą. Mogą oni domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia za koszty związane z udziałem w postępowaniu.
- Konsekwencje prawne
Zamawiający może być narażony na konsekwencje prawne, jeśli niepodpisanie umowy narusza przepisy prawa zamówień publicznych lub umowy zawarte z wykonawcami. Może to obejmować sankcje administracyjne lub kary finansowe.
10. Decyzja o odrzuceniu oferty
Opis
W Prawie zamówień publicznych istnieją różne przesłanki, na podstawie których zamawiający może odrzucić ofertę. Najważniejsze z nich:
- Niezgodność oferty z warunkami zamówienia
Jeśli oferta nie spełnia warunków określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub innych dokumentach zamówienia, zamawiający może odrzucić ofertę. Jest to podstawowa przesłanka odrzucenia oferty.
- Rażąco niska cena
Jeśli cena oferty jest rażąco niska, czyli znacznie niższa od wartości zamówienia lub niższa od średniej arytmetycznej cen innych złożonych ofert, zamawiający może odrzucić ofertę. To ma na celu zapobieganie podawaniu niewłaściwie niskich cen, które mogłyby prowadzić do niedotrzymania warunków umowy.
- Błędy formalne w ofercie
Zamawiający może odrzucić ofertę w przypadku istnienia rażących błędów formalnych w ofercie, takich jak brak podpisu, brak wymaganych dokumentów lub informacji, lub inne istotne uchybienia formalne.
- Wygaśnięcie ofertyJeśli oferta straciła ważność, na przykład z powodu upływu terminu jej składania, zamawiający może ją odrzucić.
- Wykluczenie wykonawcy
Jeśli wykonawca podlega wykluczeniu na mocy przepisów prawa, na przykład ze względu na prowadzenie działalności karalnej, niewłaściwe wypełnienie zobowiązań podatkowych, czy inne przewinienia, zamawiający ma prawo odrzucić jego ofertę.
- Brak złożenia wymaganych dokumentów przez wykonawcę.
- Naruszenie przepisów antymonopolowych.
- Naruszenie zasad konkurencji.
Jeśli wykonawca narusza zasady konkurencji, na przykład poprzez zawarcie nielegalnych porozumień z innymi wykonawcami.
- Inne przesłanki określone w dokumentach zamówienia
Dokumenty zamówienia mogą zawierać inne szczegółowe przesłanki, na podstawie których zamawiający może odrzucić ofertę. Ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z treścią ogłoszenia o zamówieniu oraz dokumentami zamówienia, aby zrozumieć wszystkie wymagania i przesłanki odrzucenia oferty. Warto zauważyć, że zamawiający ma obowiązek uzasadnić swoją decyzję o odrzuceniu oferty i pisemnie poinformować wykonawcę o przyczynach odrzucenia. Powiadomienie to powinno zawierać uzasadnienie decyzji o odrzuceniu oferty, czyli wyjaśnienie przesłanek, na podstawie których podjęto taką decyzję. Zamawiający musi również wskazać termin oraz organ, do którego wykonawca ma prawo złożyć odwołanie od tej decyzji. Ponadto powinien uwzględnić wyjaśnienia dotyczące procedury odwoławczej, w tym wymaganych dokumentów i terminów, również powinny być dostarczone.
11. Unieważnienie decyzji o odrzuceniu oferty
Opis
Unieważnienie decyzji o odrzuceniu oferty w kontekście zamówień publicznych może nastąpić, gdy sąd administracyjny podczas rozpatrywania odwołania wykonawcy uzna, że odrzucenie oferty przez zamawiającego było niezgodne z przepisami prawa zamówień publicznych lub naruszało prawa wykonawcy.
Sąd administracyjny może unieważnić decyzję o odrzuceniu oferty, gdy stwierdzi, że:
- Procedura odrzucenia oferty była nieprawidłowa lub naruszała przepisy prawa zamówień publicznych.
- Podstawy faktyczne lub prawne, na których oparto decyzję o odrzuceniu oferty, były błędne lub nieuprawnione.
- Zamawiający nie dostarczył wystarczających uzasadnień dla swojej decyzji o odrzuceniu oferty.
- Unieważnienie decyzji o odrzuceniu oferty może wynikać z rozstrzygnięcia sądu administracyjnego w wyniku rozpatrzenia odwołania wykonawcy od tej decyzji. W sytuacji gdy sąd uzna, że decyzja o odrzuceniu oferty była niezgodna z prawem lub naruszała prawa wykonawcy, sąd może unieważnić tę decyzję.
Warto zauważyć, że unieważnienie decyzji o odrzuceniu oferty niekoniecznie oznacza automatyczne przywrócenie oferty do dalszego rozpatrzenia w procesie zamówień publicznych. Może to prowadzić do ponownego rozpatrzenia sytuacji przez zamawiającego z uwzględnieniem wskazówek sądu administracyjnego dotyczących poprawnego zastosowania przepisów prawa zamówień publicznych.
12. Ponowne rozpatrzenie oferty
Opis
Ponowne rozpatrzenie oferty w ramach zamówień publicznych może nastąpić w różnych sytuacjach, zwykle związanych z zaskarżeniem decyzji o odrzuceniu oferty lub wyborze innej oferty przez sąd administracyjny.
Sąd administracyjny może nakazać ponowne rozpatrzenie oferty w przypadku, gdy stwierdzi, że decyzja o odrzuceniu oferty była niezgodna z przepisami prawa zamówień publicznych lub naruszała prawa wykonawcy. Sąd może wtedy zwrócić sprawę do zamawiającego z poleceniem ponownego przeprowadzenia oceny ofert.
Ponowne rozpatrzenie oferty może również mieć miejsce, jeśli zamawiający dobrowolnie zdecyduje się na to po uwzględnieniu uwag lub zaleceń sądu administracyjnego, co jest stosowane w celu naprawienia ewentualnych nieprawidłowości lub błędów w procedurze oceny ofert.
Po unieważnieniu decyzji o odrzuceniu oferty przez sąd administracyjny lub na jego polecenie, zamawiający może przeprowadzić ponowną ocenę ofert w sposób zgodny z prawem oraz z zasadami transparentności i równości dla wszystkich uczestników postępowania.
W efekcie ponownego rozpatrzenia oferty zamawiający może:
- Zmienić swoją decyzję o odrzuceniu oferty i zaakceptować ofertę danego wykonawcy.
- Podjąć ponowną decyzję o odrzuceniu oferty, jednak już w sposób zgodny z zaleceniami sądu administracyjnego lub przepisami prawa.
- Kontynuować postępowanie, uwzględniając nowe wytyczne czy zalecenia sądu, prowadząc procedurę oceny ofert od nowa.
13. Potwierdzenie decyzji o odrzuceniu oferty
Opis
Zgodnie z przepisami po podjęciu decyzji o odrzuceniu oferty zamawiający ma obowiązek poinformowania wykonawcy o tej decyzji. Zamawiający informuje wykonawcę o swojej decyzji w formie pisemnej, podaje powody odrzucenia oraz podstawy prawne tej decyzji oraz (opcjonalnie) uzasadnienie odrzucenia oferty. Powiadomienie o odrzuceniu oferty może być wysyłane drogą elektroniczną, listownie, poprzez platformę przetargową lub innymi zgodnymi z prawem metodami komunikacji.
14. Odwołania i skargi wykonawców
Opis
Uczestnicy postępowania mają prawo do wniesienia odwołania od decyzji o unieważnieniu postępowania. Odwołania te mogą być rozpatrywane przez odpowiednie organy odwoławcze.
Odwołanie może być wniesione przez każdego uczestnika postępowania, który spełnił wymagane warunki, a także przez niektóre inne podmioty, takie jak organizacje pozarządowe lub jednostki samorządu terytorialnego, jeśli mają interes prawny w danym zamówieniu publicznym. Odwołanie może być wniesione na różne podstawy, takie jak naruszenie przepisów Prawa zamówień publicznych przez zamawiającego lub innych uczestników postępowania, błąd w ocenie ofert, niesprawiedliwe traktowanie uczestników. Termin na złożenie odwołania to zazwyczaj 10 dni od daty, w której osoba lub podmiot dowiedział się lub powinien dowiedzieć się o naruszeniach.
Skargi do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO)
Krajowa Izba Odwoławcza to organ odwoławczy odpowiedzialny za rozpatrywanie skarg na decyzje zamawiających oraz na działania innych uczestników postępowań o udzielenie zamówień publicznych w Polsce. Skargę do KIO można wnieść w przypadku odwołania się od decyzji zamawiającego lub od działań innych uczestników postępowania. Skargi mogą dotyczyć zarówno formalnych, jak i merytorycznych aspektów postępowania. Termin na złożenie skargi do KIO wynosi zazwyczaj 14 dni od dnia, w którym odwołujący otrzymał informację o decyzji lub działaniu, które stanowi podstawę skargi. Jeśli decyzja KIO nie satysfakcjonuje którejkolwiek ze stron, można podjąć dalsze kroki na drodze sądowej, w tym złożyć skargę do sądu administracyjnego. Sądy administracyjne mają kompetencję do rozpatrywania sporów związanych z zamówieniami publicznymi. Odwołania i skargi stanowią narzędzia ochrony praw i interesów uczestników postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Umożliwiają one kontrolę nad zgodnością działań zamawiających z przepisami prawa oraz zapewniają uczciwą konkurencję na rynku zamówień publicznych.
Wykonawcy mają także prawo odwoływać się od decyzji zamawiającego w przypadku nieuzasadnionego odrzucenia oferty.
Odwołanie się wykonawcy od decyzji o odrzuceniu oferty przez zamawiającego
Odwołanie się wykonawcy od decyzji o odrzuceniu oferty przez zamawiającego w ramach Prawa zamówień publicznych to istotny element procedury, który ma na celu zapewnienie ochrony prawnej wykonawców i zapewnienie uczciwości procesu zamówień publicznych. Ogólny przebieg procedury odwoławczej odbywa się na kilku etapach:
- Złożenie odwołania
Wykonawca, którego oferta została odrzucona, może złożyć odwołanie od tej decyzji. Odwołanie to jest skierowane do instancji odpowiedzialnej za rozpatrzenie spraw odwoławczych w danym państwie, zazwyczaj jest to Krajowa Izba Odwoławcza lub inny odpowiedni organ odwoławczy.
- Termin na złożenie odwołania
Dla zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne odwołanie można wnieść w terminie 10 dni od przesłania do wykonawcy informacji o odrzuceniu jego oferty, zaś dla zamówień poniżej tego progu – w terminie 5 dni.
- Podstawy odwołania
W odwołaniu wykonawca musi precyzyjnie określić podstawy, na których opiera swoje odwołanie. Mogą to być różne przyczyny, takie jak naruszenie przepisów Prawa zamówień publicznych przez zamawiającego, niesprawiedliwa ocena oferty, błędy w procedurze przetargowej. Wykonawca musi dostarczyć dowody i argumenty popierające swoje twierdzenia.
- Rozpatrzenie odwołania
Organ odwoławczy rozpatruje złożone odwołanie i ocenia, czy decyzja o odrzuceniu oferty była uzasadniona. Organ może przeprowadzić postępowanie odwoławcze, które może obejmować przesłuchanie świadków, zbieranie dokumentów i dowodów oraz wysłuchiwanie stron postępowania.
- Wynik postępowania odwoławczego
Po zakończeniu postępowania odwoławczego organ odwoławczy wydaje decyzję w tej sprawie. Decyzja ta może polegać na uznaniu odwołania za uzasadnione i unieważnieniu decyzji o odrzuceniu oferty lub jej potwierdzeniu. Organ odwoławczy może także zasądzić koszty postępowania na jedną ze stron, jeśli uzna, że była ona w złej wierze lub działała nierzetelnie.
Wykonanie decyzji
Zamawiający musi dostosować się do decyzji organu odwoławczego. Jeśli decyzja polega na unieważnieniu decyzji o odrzuceniu oferty, zamawiający może być zobowiązany do ponownego rozpatrzenia oferty wykonawcy.
Może to prowadzić do zmiany decyzji zamawiającego w sprawie wyboru oferty lub jej odrzucenia.
Przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.