Przeczytaj – GIMP
Narzędzia do zaznaczania
Pobierz pliki, aby odtworzyć procesy omówione w materiale
Wszystkie zdjęcia w jednej paczce pobierzesz z załącznika:
Zaznaczenie eliptyczne
Otwieramy plik ziemia_noca.png
i rozpoczynamy od wykorzystania narzędzia Zaznaczenie
(skrót klawiszowy R
lub E
lub poprzez wybór z głównego menu Narzędzia
| Narzędzia zaznaczania
| Zaznaczenie prostokątne
| Zaznaczenie eliptyczne
). Daje ono możliwość zaznaczenia kształtu – prostokąta albo elipsy, w zależności od wybranej opcji narzędzia. Wyboru dokonujemy, najeżdżając kursorem na Zaznaczenie eliptyczne
w pasku narzędzi i przytrzymując wciśnięty lewy przycisk myszy.
Spróbujmy teraz za pomocą narzędzia Zaznaczenie
wyciąć eliptycznie samą planetę ze zdjęcia wykonanego w kosmosie i ukazującego Ziemię. Przy posługiwaniu się tym narzędziem możemy przytrzymać klawisz Shift
– pozwala to na uzyskanie zaznaczenia idealnie okrągłego. Ułatwimy sobie zaznaczanie, ustawiając prowadnice.
Najeżdżamy wskaźnikiem myszki na podziałkę na górze lub z lewej strony okna programu i przytrzymując lewy klawisz myszy, przeciągamy linię na obraz.
Następnie umieszczając kursor na przecięciu obu prowadnic, używamy narzędzia Zaznaczenie eliptyczne
, by zaznaczyć samą planetę.
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
Różdżka
Otwórz plik planeta_ziemia.jpg
. Na nim również znajduje się widziana z przestrzeni kosmicznej Ziemia, tu jednak umieszczona jest na jednolicie czarnym tle, bez widocznych gwiazd. W takiej sytuacji możemy się posłużyć narzędziem Różdżka
(skrót klawiszowy U
lub wybór z głównego menu Narzędzia
| Narzędzia zaznaczania
| Różdżka
), które zaznacza obszary jednolite kolorystycznie. Po kliknięciu nim na czarne tło pojawia się zaznaczenie czarnego obszaru.
Widzimy jednak, że zamiast Ziemi zaznaczone jest teraz tło, musimy więc odwrócić zaznaczenie. W tym celu z paska poleceń wybieramy Zaznaczenie
, a następnie polecenie Odwróć
(skrót klawiszowy Ctrl
+ I
lub z głównego menu Zaznaczenie
| Odwróć
).
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
Narzędzie Różdżka
daje nam możliwość zastosowania takich opcji, jak tolerancja różnic w kolorach poszczególnych pikseli, a także podjęcia decyzji, czy wybieramy tylko sąsiadujące ze sobą fragmenty obrazu, czy też wszystkie obszary o podobnej kolorystyce.
Otwórz plik wieza_eiffla.jpg
. Spróbujemy teraz zaznaczyć wieżę Eiffla. W tym celu wybieramy narzędzie Zaznaczenie według koloru
(skrót klawiszowy Shift + O
lub wybór z głównego menu Narzędzia
| Narzędzia zaznaczenia
| Zaznaczenie według koloru
) i klikamy na wieżę Eiffla.
Po kliknięciu na wieżę otrzymujemy następujące zaznaczenie:
Skopiuj zaznaczenie skrótem klawiszowym Ctrl + C.
Następnie kliknij obrazek prawym przyciskiem myszy, wybierz z menu Edycja
, następnie Wklej jako
i Nowa warstwa
.
Ukrywamy widoczność starej warstwy.
Widzimy, że zaznaczone są również te obszary, których nie potrzebujemy. W tej sytuacji przychodzą nam z pomocą maski. Wybierz z prawego dolnego rogu przycisk Dodaj maskę
. Będziemy na niej pracować przy użyciu ołówka, zamalowując to, co jest nam niepotrzebne i usuwając zbędne elementy.
Więcej o użyciu masek dowiesz się z materiału Grafika rastrowa – warstwy i maskiGrafika rastrowa – warstwy i maski.
Oczywiście, ponieważ podstawa wieży jest na tym zdjęciu zasłonięta zielenią, w gotowym projekcie także będziemy musieli zasłonić dolną część, aby całość wyglądała naturalnie.
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
Na razie jednak z zaznaczenia wycięliśmy całkiem dobrze samą wieżę. Jeśli chcemy to zaznaczenie zachować, możemy zapisać kanał jako kanał alfakanał alfa. Robimy to w palecie Warstwy
, zaznaczając maskę i wybierając opcję Kanał alfa na zaznaczenie
.
Od tej pory za każdym razem, gdy wybierzemy go w palecie Kanały
, pojawi się nasze zaznaczenie. Można to wykorzystać do zapisania wielu zaznaczeń dla ułatwienia pracy nad obrazem.
Zaznaczenie odręczne i Inteligentne nożyce
Kolejne narzędzie, którym możemy się posłużyć, to Zaznaczenie odręczne
(skrót klawiszowy F
lub wybór z głównego menu Narzędzia
| Narzędzia zaznaczania
| Zaznaczenie odręczne
). Służy ono do zaznaczania obiektów o nieregularnych kształtach lub niewyróżniających się kolorystycznie z tła – rysujemy za jego pomocą pożądany kształt.
Otwieramy plik piramidy.jpg
. Możemy skorzystać z tego narzędzia, aby zaznaczyć na zdjęciu same piramidy. W tym celu umieszczamy kursor w miejscu, w którym chcemy zacząć zaznaczać i prowadzimy go po krawędzi interesującego nas obiektu.
GIMP posiada także narzędzie o nazwie Inteligentne nożyce
(skrót klawiszowy I
lub wybór z głównego menu Narzędzia
| Narzędzia zaznaczania
| Inteligentne nożyce
) służą one do zaznaczenia obszaru o dużej zmianie koloru na jego brzegach.
Gdy korzystamy z narzędzia, tworzona jest seria punktów kontrolnych na brzegu obszaru, który chcemy zaznaczyć. Za jego pomocą zaznaczamy, krok po kroku, cały obrys piramidy.
Po obrysowaniu całej piramidy naciskamy Enter
, aby zamienić punkty stworzone przez Inteligentne nożyce
w zaznaczenie. Po usunięciu tła (obszar musi być zamknięty, a punkty zaznaczenia można modyfikować), pojawia się zaznaczenie. Zaznaczoną piramidę wklejamy jako nową warstwę.
Widzimy, że w miejscach o mniejszym kontraściekontraście inteligentne nożyce nie zachowały głębi ostrości. Szczególnie widoczne jest to w przypadku małej piramidy, po lewej stronie, a także na wierzchołku najwyższej piramidy.
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
Ścieżki
W sytuacji opisanej wcześniej zamiast zaznaczania odręcznego lepiej zastosować narzędzie, nad którym mamy większą kontrolę, czyli Ścieżki
(skrót klawiszowy B
lub wybór z głównego menu Narzędzia
| Ścieżki
). Służy ono do rysowania ścieżek pozwalających na precyzyjne zaznaczenie obszaru, który chcemy wybrać. Jest jednym z najczęściej używanych narzędzi, bo choć posługiwanie się nim wymaga nieco wprawy, można dzięki niemu uzyskać naprawdę precyzyjny efekt. Zaznacz nim krawędź piramid.
Z zaznaczenia utwórz nową warstwę.
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
Jak widzimy, rysunek jest teraz wycięty znacznie precyzyjniej.
Inne możliwości zaznaczania
Czasem jednak obraz zawiera mnóstwo drobnych elementów, których precyzyjne szparowanieszparowanie zajęłoby bardzo dużo czasu, a z kolei żadne z narzędzi służących do automatycznego wybierania nie miałoby szans tu zadziałać z uwagi na zbyt nieregularne kształty i za mały kontrast kolorów. W takiej sytuacji możemy spróbować posłużyć się sposobem polegającym na sprawdzeniu, czy któryś z poszczególnych kanałów jest wystarczająco kontrastowy, by stworzyć z niego zaznaczenie.
Otwieramy plik golden_gate.jpg
. Aby w programie GIMP otworzyć obraz w przestrzeni kolorystycznej Lab, należy zaznaczyć warstwę, którą chcemy wykorzystać. Z menu Kolory
wybieramy Składowe
, a następnie Rozłóż…
.
W programie GIMP przestrzeń kolorystyczna Labprzestrzeń kolorystyczna Lab została rozłożona na warstwy. Wybieramy warstwę o najwyższym kontraście, po przejściu na którą widzimy, że możliwe jest skontrastowanie obrazu do czerni i bieli bez utraty rysunku mostu i kotwiczących go lin.
Kopiujemy tę warstwę, tworząc z niej kanał alfa i wykonujemy jego retuszretusz.
Zaczynamy od stworzenia negatywu. Wybierzemy z menu Kolory
narzędzie Progowanie
. Ustawiamy wartości progowe tak, aby uzyskać ostry kontrast pomiędzy mostem a tłem.
Możemy za pomocą Ołówka
i białego koloru zamalować niepotrzebne elementy dookoła mostu.
Otwieramy kolorowe zdjęcie po raz drugi i wklejamy tam skopiowaną warstwę za pomocą skrótu Ctrl + C
, Ctrl + V
.
Klikamy w warstwę z czarno‑białym rysunkiem, wybieramy z rozwijanej listy Do nowej warstwy
.
Używając Zaznaczenie według koloru
(skrót klawiszowy Shift
+ O
lub wybór z głównego menu Narzędzia
| Narzędzia zaznaczania
| Zaznaczenie według koloru
), zaznaczamy żądany element na negatywie. Po włączeniu widoczności warstwy oryginalnej tła zaznaczony obszar z negatywu pozostał aktywny. Możemy wyciąć dany element i wkleić go jako nową warstwę.
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
Teraz wszystkie uzyskane zaznaczenia możemy umieścić na jednym obrazie i w fotomontażu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak przygotować własny fotomontaż, przejdź do e‑materiału FotomontażFotomontaż.
Słownik
(ang. alpha channel) dodatkowy kanał, definiujący przezroczystość wyświetlanych informacji graficznych; jest on zapisywany razem z trzema wartościami barw składowych RGB (ang. red, green, blue – czerwony, zielony i niebieski); wartość zerowa tego kanału oznacza pełną przezroczystość, zaś maksymalna – całkowitą nieprzezroczystość (czyli barwę jak bez kanału alfa); dodatkowy kanał koloru, na którym możemy zapisywać zaznaczenie w postaci czarno‑białego rysunku zachowywanych elementów oraz edytować je za pomocą narzędzi rysunkowych
w fotografii funkcja kontrastowania polega na zmniejszeniu liczby stopni pośrednich między najjaśniejszym a najciemniejszym elementem obrazu; im większe różnice między pikselami na obrazie, tym większy kontrast; kontrastowanie może dotyczyć jasności, intensywności barw, nasycenia poszczególnych elementów obrazu (kontrastowanie może być ogólne lub miejscowe); kontrastując, wzmacniamy ostrość zdjęcia czy przeciwnie – celowo stwarzamy efekt miękkości, „zamglenia” fotografii (tworzenie tzw. fotografii niskokontrastowej)
trójwymiarowy model przestrzeni kolorów, gdzie barwa i jasność są opisane przy użyciu wartości wskazujących na ich położenie między kolorami przeciwstawnymi, jest to model najlepiej odwzorowujący widzenie ludzkiego oka; L dotyczy jasności barwy, pozostałe (w dużym uproszczeniu): położenie koloru między barwą zieloną a czerwoną (a), położenie między barwą ciemnoniebieską i żółtą (b)
oznacza wszystkie modyfikacje, jakie można nałożyć na cyfrowy obraz
precyzyjna selekcja fragmentu obrazu w grafice rastrowej; można jej dokonać za pomocą narzędzi do automatycznej selekcji, jednak w trudniejszych przypadkach precyzyjne szparowanie można przeprowadzić tylko ręcznie za pomocą rysowania obwiedni wokół zaznaczanego obszaru