Przeczytaj – Photoshop
Narzędzia do zaznaczania
Pobierz pliki, aby odtworzyć procesy omówione w materiale
Wszystkie zdjęcia w jednej paczce pobierzesz z załącznika:
Zaznaczanie eliptyczne
![Ilustracja przedstawiająca warianty narzędzia do zaznaczania znajdującego się pod ikoną kwadratu z przerywanym obrysem. Są to: Zaznaczenie prostokątne, Zaznaczenie eliptyczne, Zaznaczenie pojedynczych rzędów, Zaznaczenie pojedynczych kolumn.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R12R04XB6hHfF/1677592361/1luGJrRFxSJnqCnlpZdTBA0Zad28fMwQ.png)
Zacznijmy od narzędzia Zaznaczanie
(skrót klawiszowy M
). Daje nam ono możliwość zaznaczenia kształtu – prostokąta albo elipsy – lub pojedynczych linii pionowych lub poziomych, w zależności od wybranej opcji narzędzia. Wyboru dokonujemy, najeżdżając kursorem na Zaznaczenie
w pasku narzędzi i przytrzymując wciśnięty lewy przycisk myszy.
Aby gotowy obraz wyglądał naturalniej, warto użyć funkcji Wtapianie
, która rozmazuje przejście między zaznaczeniem i otaczającymi je pikselami.
Otwórzmy plik ziemia_noca.png
i spróbujmy za pomocą narzędzia Zaznaczenie
wyciąć eliptycznie samą planetę ze zdjęcia wykonanego w kosmosie i ukazującego Ziemię. Aby ułatwić sobie pracę, skorzystamy z linii pomocniczych (Ctrl
+ R
), które umieszczamy przy górnej oraz lewej krawędzi obiektu. W punkcie przecięcia tych linii wstawiamy kursor i przeciągamy nim, zaznaczając Ziemię.
Przy posługiwaniu się tym narzędziem możemy przytrzymać klawisz Shift
– pozwala on na uzyskanie zaznaczenia idealnie okrągłego.
![Ilustracja przedstawiająca interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia planety Ziemi wykonana z kosmosu. Wokół Ziemi utworzono zaznaczanie eliptyczne. Z lewej stronu poprowadzono pionową linię pomocniczą styczną do krawędzi planety. Podobnie z góry poprowadzono poziomą linię pomocnicza styczną do krawędzi planety.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHWfgdf9d8CYZ/1677592361/13Hw9seC0fgB8RrMKSDAhruNcF53rDvQ.jpg)
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1VTel7EqCERC/1736251217/1C7I9NGLcLdyNz74IIeXf76d9yDyVcXg.png)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1VTel7EqCERC
Film nawiązujący do treści materiału ukazujący użycie narzędzia: Zaznaczenie eliptyczne – Photoshop.
Różdżka
Otwórz plik planeta_ziemia.jpg
. Na nim również znajduje się widziana z przestrzeni kosmicznej Ziemia, tu jednak umieszczona jest na jednolicie czarnym tle, bez żadnych gwiazd. W takiej sytuacji możemy się posłużyć narzędziem Różdżka
(skrót klawiszowy W
), które zaznacza obszary jednolite kolorystycznie. Po kliknięciu nim na czarne tło pojawia się zaznaczenie czarnego obszaru.
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia planety Ziemi. Za pomocą narzędzia różdżka zaznaczono czarne tło.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RZtn9ZyRzN5al/1677592363/1DRlTL7RHk8GiQJsOhGjkJAcPpx6QtmF.jpg)
Widzimy jednak, że zamiast Ziemi zaznaczone jest teraz tło, musimy więc odwrócić zaznaczenie. W tym celu z paska poleceń wybieramy paletę Zaznaczenie
, a z niej polecenie Odwrotność
(skrót klawiszowy Shift
+ Ctrl
+ I
).
Narzędzie Różdżka
daje nam możliwość zastosowania takich opcji, jak tolerancja różnic w kolorach poszczególnych pikseli, a także podjęcia decyzji, czy wybieramy tylko sąsiadujące ze sobą fragmenty obrazu, czy też wszystkie obszary o podobnej kolorystyce.
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RGqrMrnKmRFia/1736251218/bEll2ItUf6EV929iW49UTpNzzGmqAkMo.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RGqrMrnKmRFia
Film nawiązujący do treści materiału ukazujący użycie narzędzia: Różdżka – Photoshop.
Otwórzmy plik wieza_eiffla.jpg
. Spróbujmy teraz zaznaczyć wieżę Eiffla.
W tym celu wybieramy narzędzie Różdżka
(tolerancję pozostawiamy domyślnie ustawioną na 32) oraz odznaczamy opcję Sąsiadująco
.
![Ilustracja przedstawiają górną część programu Photoshop. Na początku menu główne. Poniżej pasek opcji narzędzia różdżka z właściwościami: Rozmiar próbki, Tolerancja oraz polami wyboru: Wygładzanie (zaznaczone) oraz Sąsiadujący.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RkuQoiwEPAaP3/1677592364/1ZQN7GQcFIXdorbHA5eUatzRjUgXKrrN.jpg)
Po kliknięciu na wieżę otrzymujemy następujące zaznaczenie:
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia wieży Eiffla. Narzędziem różdżka utworzona zaznaczanie obejmujące wieżę oraz obszar pod nią. W kolumnie po prawej otworzono panel Kanały, gdzie znajdują się kanały przestrzeni barwnej CMYK.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RkubYexjWZESq/1677592365/mHUxNH32FKL12bfoEA0Ebocii1NxxgNL.jpg)
Widzimy, że zaznaczone są również te obszary, których nie potrzebujemy. W tej sytuacji przychodzą nam z pomocą maski. Klawiszem Q
zmieniamy zaznaczenie w Szybką maskę
, na której będziemy pracować przy użyciu pędzla i gumki, zamalowując to, co jest nam potrzebne, i usuwając zbędne elementy.
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia wieży Eiffla, z której usunięto tło. Obok znajduje się panel Kanały, gdzie zaznaczona jest warstwa Szybka maska.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1YFP9f4KMPw4/1677592365/hAc6rZg53xBfY7DddQx3487Y5gWiqwDg.jpg)
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się wieża Eiffla na białym tle. Obok znajduje się panel Kanały, gdzie zaznaczona jest warstwa Szybka maska.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RyEPMJJJiKgGo/1677592365/1OprVQwf6rQdXfOFl11CUWJ8Q1SOSLMX.jpg)
Oczywiście, ponieważ podstawa wieży jest na tym zdjęciu zasłonięta zielenią, w gotowym projekcie także będziemy musieli zasłonić dolną część, aby całość wyglądała naturalnie.
Na razie jednak z zaznaczenia wycięliśmy całkiem dobrze samą wieżę. Jeśli chcemy to zaznaczenie zachować, możemy zapisać kanał Szybka maska
jako kanał alfakanał alfa. Robimy to w palecie Kanały
, zaznaczając kanał naszej szybkiej maski i wybierając opcję Nowy kanał koloru dodatkowego
. Od tej pory, za każdym razem gdy w niego klikniemy, przytrzymując klawisz Ctrl
, pojawi się nasze zaznaczenie. Można to wykorzystać do zapisania wielu zaznaczeń dla ułatwienia pracy nad obrazem.
Więcej o użyciu masek dowiesz się z materiału Grafika rastrowa – warstwy i maskiGrafika rastrowa – warstwy i maski.
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rejx3Og0KHyNs/1736251219/2bgIROpGEnohK3p5zexIbxytuj3teJnp.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rejx3Og0KHyNs
Film nawiązujący do treści materiału ukazujący użycie narzędzia: Róźdżka – Photoshop.
Lasso
Kolejne narzędzie, którym możemy się posłużyć, to Lasso
(skrót klawiszowy L
). Służy ono do zaznaczania obiektów o nieregularnych kształtach lub niewyróżniających się kolorystycznie z tła – po prostu rysujemy za jego pomocą pożądany kształt.
Photoshop oferuje dodatkowe opcje: Lasso wielokątne
, którym łatwo można zaznaczyć obiekty o skomplikowanych, nieregularnych konturach, a także Lasso magnetyczne
– przydatne w sytuacjach, gdy krawędź zaznaczanego elementu stosunkowo dobrze odcina się kolorystycznie od tła.
![Fotografia przedstawia sześć piramid w kształcie ostrosłupów prawidłowych czworokątnych. Najwyższa z nich znajduje się w drugim rzędzie, pomiędzy dwiema niższymi piramidami. W pierwszym rzędzie widać trzy niskie piramidy składające się z czterech schodków. W tle znajduje się żółto – niebieskie niebo z chmurami, zza których wychodzą promienie słońca, a na pierwszym planie płaska powierzchnia z żółtego piasku.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RK4G1lHiOAYMY/1677592310/1ODYKS2yO0RTiyFLSaCD9n0KbgilG3jI.jpg)
Otwieramy plik piramidy.jpg
.
Skorzystamy z narzędzia Lasso
, aby zaznaczyć zdjęcia piramidy. W tym celu umieszczamy kursor w miejscu, w którym chcemy zacząć zaznaczać. Następnie prowadzimy go po krawędzi obiektu.
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia piramid tle zachodzące słońca. Piramidy zaznaczono za pomocą narzędzia Lasso.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R14esA3sodAlz/1677592369/1Tp2rocoNTcgkwlHfvILpln40GZzH0bs.jpg)
Po usunięciu tła widzimy jednak, że w miejscach, gdzie jest mniejsze kontrastowaniekontrastowanie, Lasso
nie zachowało głębi ostrości. Szczególnie widać to w przypadku małej piramidy po lewej stronie oraz na wierzchołku najwyższej piramidy.
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia piramid na białym tle.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1ZAuFCDySfaS/1677592369/13HwviPFLrmlJGLbHTQUmqf9dEuVmn1x.jpg)
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RIYVe14F6y3Ch/1736251222/1v4IFx6q7ZsThJwn0axAMCH8M5X8ZrbJ.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RIYVe14F6y3Ch
Film nawiązujący do treści materiału ukazujący użycie narzędzia: Lasso – Photoshop.
Pióro
W sytuacji opisanej we wcześniejszym przykładzie zamiast lassa lepiej zastosować narzędzie, nad którym mamy większą kontrolę, czyli Pióro
(skrót klawiszowy P
). Służy ono do rysowania ścieżek pozwalających na precyzyjne zaznaczenie obszaru, który chcemy wybrać. Jest jednym z najczęściej używanych narzędzi, bo choć posługiwanie się nim wymaga nieco wprawy, można dzięki niemu uzyskać naprawdę zadowalający efekt. Dodatkowo Photoshop pozwala zapisać narysowane za pomocą pióra ścieżki, co umożliwia zachowanie ich i użycie w dowolnym momencie.
Obrysowujemy piramidy, tworząc ścieżkę.
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia piramid tle zachodzące słońca. Piramidy obrysowano za pomocą narzędzia Pióro.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RtWnbVamQeYVz/1677592371/2xavTv1b0G8wGEgDI41liU0x9gFtFMfR.jpg)
Następnie wycinamy piramidy z tła. Jak widać, rysunek jest teraz wycięty znacznie precyzyjniej.
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia piramid na białym tle.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RFhFV7oYcvM5K/1677592371/1KkXVQsU6VFc4rbGcyqBlIP0Q8BVBBRw.jpg)
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R10XCckD6z75o/1736251223/xQZctrB83MdRX7zfiLVJsHBJNWI5GZlt.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R10XCckD6z75o
Film nawiązujący do treści materiału ukazujący użycie narzędzia: Pióro – Photoshop
Pióro – Photoshop
Czasem jednak obraz zawiera mnóstwo drobnych elementów, których precyzyjne szparowanieszparowanie zajęłoby bardzo dużo czasu, a z kolei żadne z narzędzi służących do automatycznego wybierania nie miałoby szans zadziałać z uwagi na zbyt nieregularne kształty i za mały kontrast kolorów. W takiej sytuacji możemy spróbować posłużyć się sposobem polegającym na sprawdzeniu, czy któryś z poszczególnych kanałów jest wystarczająco kontrastowy, by stworzyć z niego zaznaczenie.
Otwieramy plik golden_gate.jpg
.
![Fotografia przedstawiająca most Golden Gate. Most ma konstrukcję podparto‑wiszącą, z pylonami po obu stronach. Dwie pionowe konstrukcje są wbudowane w dno rzeki, przez nie przechodzi poziomy element mostu, który łączy oba brzegi. Obiekt posiada charakterystyczny kolor, znany jako międzynarodowy kolor pomarańczowy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16ffWULtvmYn/1677592311/1R35hywz1G7rEFOhpmMNTjq1BGJAhgjt.jpg)
Oto zdjęcie mostu Golden Gate otwarte w przestrzeni kolorystycznej Labprzestrzeni kolorystycznej Lab.
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia mostu. W prawym górnym rogu obszaru roboczego znajduje się Panel Kanały, w którym umieszczono kanały przestrzeni barwnej Lab.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHOUymH82j8EG/1677592373/279UCC5X4nfgS9FdTbQkjz92taTGPZT2.jpg)
W Photoshopie przyjrzyjmy się jego kanałom.
![Ilustracja przedstawiająca panel Kanał, w którym umieszczono kanały przestrzeni barwnej Lab. Są to cztery warstwy kolejno od góry: Lab, Jasność, a, b.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RTrbOpNGLHwuA/1677592374/1hwmXqZU5gBGAXS4nijKmLCT9NZfGqah.jpg)
Wybieramy kanał o najwyższym kontraście, w wypadku którego wydaje się, że możliwe jest skontrastowanie obrazu do czerni i bieli bez utraty rysunku mostu i kotwiczących go lin.
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia mostu w odcieniach szarości. Po prawej stronie Panel Kanały z kanałami przestrzeni barwnej Lab. Wybrano kanał a.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R2UITMU6ULtQ9/1677592374/H7u7OSkH4UV9Bi52uukBtZFtjsKGmg3k.jpg)
Kopiujemy więc obraz – tworząc kanał alfakanał alfa – i wykonujemy jego retuszretusz. Zaczynamy w tym celu od zmienienia go w negatyw, a następnie korzystamy z narzędzi do zwiększenia kontrastu oraz wymazujemy gumką zbędne elementy.
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia mostu w postaci negatywu – most jest czarny, a tło białe. Po prawej stronie Panel Kanały z kanałami przestrzeni barwnej Lab, których widoczność wyłączono. Pod kanałami kolejna warstwa o nazwie a kopia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Bt1TSeK0kGM/1677592374/WHLLUkgdEmMzw8qvkp5KiG69FAdTdJYY.jpg)
Po kliknięciu w obiekt z użyciem klawisza Ctrl
uzyskujemy zaznaczenie wybranych elementów.
![Ilustracja przedstawiając interfejs programu Photoshop. W obszarze roboczym znajduje się fotografia mostu. Most został zaznaczony. Po prawej stronie Panel Kanały z kanałami przestrzeni barwnej Lab. Pod kanałami kolejna warstwa o nazwie a kopia, której widoczność wyłączono.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R15GM73jBQLmw/1677592375/1grtEAvAm1klx2HaYAzp3FgeQcvOCPN8.jpg)
Zapoznaj się z filmem pokazującym użycie tego narzędzia:
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RBjGzYhqB9b7o/1736251225/1Tr1IrcBDG9scvtZymDmUcu0JOzmF4KI.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RBjGzYhqB9b7o
Film nawiązujący do treści materiału ukazujący użycie innych możliwości zaznaczania w Photoshopie.
Teraz wszystkie uzyskane zaznaczenia możemy umieścić na jednym obrazie i w fotomontażu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak przygotować własny fotomontaż, przejdź do e‑materiału FotomontażFotomontaż.
Słownik
(ang. alpha channel) dodatkowy kanał, definiujący przezroczystość wyświetlanych informacji graficznych; jest on zapisywany razem z trzema wartościami barw składowych RGB (ang. red, green, blue – czerwony, zielony i niebieski); wartość zerowa tego kanału oznacza pełną przezroczystość, zaś maksymalna – całkowitą nieprzezroczystość (czyli barwę jak bez kanału alfa); dodatkowy kanał koloru, na którym możemy zapisywać zaznaczenie w postaci czarno‑białego rysunku zachowywanych elementów oraz edytować je za pomocą narzędzi rysunkowych
w fotografii funkcja kontrastowania polega na zmniejszeniu liczby stopni pośrednich między najjaśniejszym a najciemniejszym elementem obrazu; im większe różnice między pikselami na obrazie, tym większy kontrast; kontrastowanie może dotyczyć jasności, intensywności barw, nasycenia poszczególnych elementów obrazu (kontrastowanie może być ogólne lub miejscowe); kontrastując, wzmacniamy ostrość zdjęcia czy przeciwnie – celowo stwarzamy efekt miękkości, „zamglenia” fotografii (tworzenie tzw. fotografii niskokontrastowej)
trójwymiarowy model przestrzeni kolorów, gdzie barwa i jasność są opisane przy użyciu wartości wskazujących na ich położenie między kolorami przeciwstawnymi, jest to model najlepiej odwzorowujący widzenie ludzkiego oka; L dotyczy jasności barwy, pozostałe (w dużym uproszczeniu): położenie koloru między barwą zieloną a czerwoną (a), położenie między barwą ciemnoniebieską i żółtą (b)
oznacza wszystkie modyfikacje, jakie można nałożyć na cyfrowy obraz
precyzyjna selekcja fragmentu obrazu w grafice rastrowej; można jej dokonać za pomocą narzędzi do automatycznej selekcji, jednak w trudniejszych przypadkach precyzyjne szparowanie można przeprowadzić tylko ręcznie za pomocą rysowania obwiedni wokół zaznaczanego obszaru