Grafika od podstaw

Rozpoczynając pracę z programem graficznym, warto zastanowić się, jaki efekt chce się uzyskać. Na wygląd tworzonej grafiki wpływają zarówno dobór kolorów, jak i narzędzia używane w trakcie jej powstawania.

Różnica pomiędzy grafiką komputerową a tradycyjną polega między innymi na łatwości wprowadzania zmian na różnych etapach tworzenia. Jeżeli w trakcie pracy w programie graficznym uznamy, że kolor został dobrany niewłaściwie i chcemy zastosować zupełnie inne barwy, możemy to w każdej chwili skorygować, na przykład za pomocą opcji mieszania warstw. Natomiast jeśli stwierdzimy, że jakiś element nie pasuje, możemy go ukryć, korzystając z maski warstwy. Warto pamiętać, że tworząc grafikę, należy umieszczać każdy obiekt na osobnej warstwiewarstwywarstwie. Zabieg ten umożliwia edycję poszczególnych elementów bez ingerencji w resztę grafiki.

W wypadku umieszczenia w grafice wielu elementów należy podjąć decyzję, czy zastosować różne tryby warstw, czy wystarczy zmienić poziom ich kryciakrycie warstwykrycia. Wybór zależy od tego, jaki efekt końcowy chcemy uzyskać, np. czy chcemy zespolić warstwę z inną, położoną niżej i wydobyć z niej szczegóły, czy chcemy, aby warstwa była półprzezroczysta.

Istotne jest również zapisanie pliku w odpowiednim formacie, rozmiarze oraz rozdzielczości. Każdy program ma swój własny format, w którym przechowywane są warstwy, np. w GIMP-ie to XCF, a w  Photoshopie – PSD. Pliki zapisane w formacie własnym wybranego programu można edytować tylko za pomocą tego właśnie programu. Trzeba przy tym pamiętać, że liczba warstw w pliku wpływa na ilość miejsca, którą zajmuje on na dysku.

Załóżmy teraz, że mamy plik o wymiarach kartki A4 – 210 × 297 mm. W zależności od rozdzielczości, której użyjemy, będzie przyjmował on różne parametry w pikselach: przy 150 ppi będzie to 1240 × 1754 px, a przy 300 ppi –  2480 × 3508 px. Wymiary wydruku, jego rozmiar w pikselach, rozdzielczość i rozmiar pliku w megabajtach sprawdzimy w GIMP‑ie, wybierając Obraz | Właściwości obrazu.

RAzDVQ3jlwU6C
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenie praktyczne

Gdy potrzebujemy konkretnej grafiki, dotyczącej danego tematu lub spełniającej określone cechy, możemy wykonać ją samodzielnie. Przeanalizujmy proces tworzenia krok po kroku.

Dla zainteresowanych

Informacje na temat wyszukiwania grafik w sieci znajdziesz w e‑materiale Grafika komputerowa – narzędziaPF1ODtjEgGrafika komputerowa – narzędzia.

Celem jest stworzenie nocnej, zimowej grafiki.

RFmrTRFUAwVRK
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Otwieramy nowy dokument o wymiarach kartki A4 w poziomie (210 × 297 mm, 2480 × 3508 px) i rozdzielczości 300 ppi. Zaczniemy od stworzenia tła do obrazu – wybieramy narzędzie Gradient z przybornika. Tworzymy nową warstwę, używając ikony dodawania nowej warstwy z dołu karty warstw. Pokrywamy ją w całości gradientem. Możemy wybierać z gotowych ciemnych odcieni niebieskiego (w przykładzie użyto Deep Sea) lub stworzyć swój gradient. Nową warstwę nazywamy „tło gradient”.

Rw3O6Tqx7ZASP
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tworzymy nową przezroczystą warstwę i nazywamy ją „pagórek”. Wybieramy z przybornika narzędzie Ścieżki i rysujemy kształt pagórka.

RA8OnRg9iAMUa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zmieniamy kolor pierwszego planu na ciemny odcień granatu i wybieramy opcję Wypełnij ścieżkę.

R1Fp6eX1XxsMi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pagórek jest teraz wypełniony jednolitym kolorem granatowym.

R1XNOx5v9JwDl

Powielamy warstwę „pagórek”, poprzez kliknięcie na jej nazwę prawym przyciskiem myszy na karcie warstw i wybranie z listy Powiel warstwę. Z przybornika wybieramy Odbicie (Shift + F) i kierunek Poziomy, a następnie klikamy w obszar roboczy, aby odbić skopiowaną warstwę.

Rxc9mI9H5HmPT
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wybieramy Skalowanie i powiększamy skopiowany pagórek.

R1BDlHVdaiSnf

Następnie przechodzimy na warstwę „pagórek”, wybieramy jaśniejszy odcień koloru pierwszoplanowego i zmieniamy narzędzie na Wypełnienie kubełkiem (znajduje się ono w przyborniku). Klikamy w kształt, którego kolor chcemy zmienić (wnętrze lewego pagórka).

RUca91me3yK8m
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tworzymy nową przezroczystą warstwę i nazywamy ją „księżyc”. W tym celu z przybornika wybieramy Zaznaczenie eliptyczne i przytrzymując klawisz Shift, tworzymy koło.

RX8mQ7nVhzX89
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przechodzimy ponownie do narzędzia Wypełnienie kubełkiem i tym razem jako kolor pierwszego planu wybieramy bardzo jasny kremowy, którym wypełniamy zaznaczenie. Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy w obszarze roboczym i z listy wybieramy Zaznaczenie | Brak. Przenosimy warstwę z księżycem tuż nad warstwę „tło gradient”, tak by znalazł się on za pagórkami.

RUwImLY0n7sfB
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Żeby księżyc sprawiał wrażenie świecącego, kopiujemy jego warstwę, przesuwamy warstwę „księżyc. kopia” pod „księżyc” i wybieramy Filtry | Rozmycie | Rozmycie Gaussa.

RzfUIwODm423R
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wybieramy odpowiedni rozmiar dla rozmycia i potwierdzamy zmiany, klikając OK.

R19AK0uKUQ7Gb
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Żeby grafika miała więcej szczegółów, dodajmy księżycowi nieco tekstury. Tworzymy nową pustą warstwę i nazywamy ją „szczegóły księżyc”, umieszczając ją tak, aby znalazła się tuż nad warstwą „księżyc”.

R61nZWlYCVuCC
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby malować idealnie w obrębie księżyca, klikamy na miniaturkę warstwy „księżyc”  przy jej nazwie, przytrzymując klawisz Alt. Pojawi się zaznaczenie wokół elipsy. Wracamy do warstwy „szczegóły księżyc” i wybieramy odpowiedni pędzel oraz ciemniejszy niż barwa księżyca odcień koloru pierwszoplanowego.

RLL4sSE296oKQ
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Możemy zmieniać pędzle i odcienie koloru, aż otrzymamy zadowalający efekt. Klikamy prawym przyciskiem myszy w obszarze roboczym i wybieramy Zaznaczenie | Brak, po skończonej pracy nad teksturą.

RB4lZqNQjRYjD
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tworzymy nową, przezroczystą warstwę i nazywamy ją „gwiazdy”.

Rv6Ta7VYrGKJu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W programie GIMP najłatwiejszym sposobem na utworzenie gwiazd jest użycie pędzla o takim kształcie i odpowiednie modyfikowanie jego parametrów. Wybierz narzędzie Pędzel z przybornika. Następnie tuż pod parametrem Krycie, po lewej stronie, znajdziesz biały kwadrat z symbolem aktywnego pędzla – kliknij na niego i z rozwijanej listy wybierz gwiazdę. Ustaw także kolor pierwszego planu na biały.

R1NUO0jyE6yBc
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Manipulując parametrem Proporcja, zmieniamy kształt i rozmiar gwiazdy. Można zmodyfikować także krycie oraz twardość pędzla.

RN76w6apiKdKs
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

krycie warstwy
krycie warstwy

określenie poziomu przezroczystości danej warstwy

warstwy
warstwy

w programach graficznych: obrazy nakładane na siebie; można je modyfikować niezależnie oraz przesuwać względem innych obiektów